Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Facebook, Twitter και σχεδόν όλα τα social media επιστράτευσε η ρωσική προπαγάνδα για τις εκλογές στις ΗΠΑ

Σύμφωνα με έρευνα που εκδόθηκε σήμερα από τη Γερουσία των ΗΠΑ

Facebook, Twitter και σχεδόν όλα τα social media επιστράτευσε η ρωσική προπαγάνδα για τις εκλογές στις ΗΠΑ

Η Ρωσία χρησιμοποίησε όλα τα μεγάλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να επηρεάσει τις αμερικανικές εκλογές του 2016. 

Νέες έρευνες καταδεικνύουν πως το YouTube, το Tumblr, το Instagram και το Paypal χρησιμοποιήθηκαν, πέρα από το Facebook και το Twitter, για προπαγανδιστικούς λόγους. 

Στην αναφορά, που εκδόθηκε σήμερα από τη Γερουσία των ΗΠΑ, αποκαλύπτεται η κλίμακα των ρωσικών προσπαθειών παραπληροφόρησης. 

Η αναφορά αποτελεί προϊόν συνεργασίας ανάμεσα στο Computational Propaganda Project του πανεπιστημίου της Οξφόρδης και της εταιρείας ανάλυσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Graphika. 

Αποτελεί την πρώτη ανάλυση εκατομμυρίων αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από το Twitter, την Google και το Facebook, της Επιτροπής Πληροφοριών της Γερουσίας των ΗΠΑ. 

Ενώ το Facebook και το Twitter έχουν αποκαλύψει προηγουμένως ρωσικές παρεμβολές, λίγα ήταν γνωστά για τη χρήση άλλων πλατφορμών.

Η έκθεση υποδεικνύει ότι επηρεάστηκαν τα YouTube, Tumblr, PayPal και Google+, με τη Ρωσία να προσαρμόζει τεχνικές από το ψηφιακό μάρκετινγκ σε στοχευμένο κοινό σε πολλαπλά κανάλια. 

Η έρευνα περιγράφει μια τεράστια εκστρατεία που ξεκίνησε από το Internet Research Agency (IRA), μια ρωσική εταιρεία που την οποία περιγράφει η Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών ως «φάρμα troll», η οποία διατηρεί δεσμούς με τη ρωσική κυβέρνηση.

Η έκθεση αναφέρει ότι η Ρωσία στόχευε ιδιαίτερα σε συντηρητικούς με αναρτήσεις σχετικά με τη μετανάστευση, τη φυλή και το δικαίωμα στην οπλοκατοχή. 

Παράλληλα υπήρξαν προσπάθειες για την υπονόμευση της εκλογικής δύναμης των αριστερών αφροαμερικανών πολιτών, με την εξάπλωση της παραπληροφόρησης σχετικά με την εκλογική διαδικασία.

Μια ακόμα αναφορά που δημοσιοποιήθηκε σήμερα από τη Γερουσία των ΗΠΑ και έχει πραγματοποιηθεί από την ερευνητική εταιρεία New Knowledge, κάνει επίσης λόγο για την προσπάθεια της Ρωσίας στη στοχοποίηση των αφροαμερικανών. 

Το Oxford/Graphika σημειώνει ότι οι Ρώσοι διέρρεαν «πολιτικά νέα- σκουπίδια και άλλες μορφές παραπληροφόρησης συνωμοσιολογικού περιεχομένου και πρόκλησης εντυπώσεων στους ψηφοφόρους σε όλο το πολιτικό φάσμα».

Σύμφωνα με τους αναλυτές, τα ρωσικά τρολ προέτρεπαν τους Αφροαμερικανούς να μποϊκοτάρουν τις εκλογές ή να ακολουθήσουν λανθασμένες διαδικασίες για να ψηφίσουν, ενώ ενθάρρυναν τους δεξιούς ψηφοφόρους να υιοθετούν μια πιο συγκρουσιακή συμπεριφορά.

Επιπλέον, η ρωσική κυβερνητική Υπηρεσία Έρευνας στο Διαδίκτυο επιδίωκε να αποθαρρύνει από το να ψηφίσει τον πληθυσμό που θεωρείται προσκείμενος στους Δημοκρατικούς, όπως τους νέους, τις φυλετικές μειονότητες και την κοινότητα ΛΟΑΤΚΙ.

Αρχικά, τα μηνύματα που έστελναν τα ρωσικά τρολ υποστήριζαν τις θέσεις του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος, υπέρ της οπλοφορίας ή της μάχης κατά της μετανάστευσης, χωρίς να αναφέρουν κάποιο φαβορί. Μόλις η υποψηφιότητα του Ντόναλντ Τραμπ επιβεβαιώθηκε, τα μηνύματα των Ρώσων ήταν σαφώς υπέρ του, σύμφωνα με την έρευνα.

Από τότε, εξάλλου, που ο Ντόναλντ Τραμπ εξελέγη πρόεδρος το 2016, τα ρωσικά τρολ διέρρευσαν μηνύματα με τα οποία προέτρεπαν τους Αμερικανούς μεξικανικής καταγωγής και άλλους ισπανόφωνους ψηφοφόρους να είναι δύσπιστοι προς τους αμερικανικούς θεσμούς.

Σύμφωνα μάλιστα με την έκθεση του New Knowledge, οι Ρώσοι διεξήγαγαν «ολοκληρωμένες επιχειρήσεις προπαγάνδας κατά της Χίλαρι Κλίντον».

Η έκθεση αναφέρει επίσης ότι Ρώσοι χάκερ στοχοθέτησαν τους Ρεπουμπλικανούς γερουσιαστές Τεντ Κρουζ, Μάρκο Ρούμπιο, Λίντσεϊ Γκρέιαμ και τον εκλιπόντα Τζον Μακέιν, όπως επίσης τον πρώην αρχηγό του FBI Τζέιμς Κόμεϊ, τον ειδικό εισαγγελέα Ρόμπερτ Μιούλερ και τον ιδρυτή του WikiLeaks Τζούλιαν Άσανζ.

Στην αναφορά διατυπώνεται πως όλες αυτές οι κινήσεις φαίνεται να ωφέλησαν το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα και ιδιαίτερα τον Ντόναλντ Τραμπ. 

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δεδομένα που τους παρείχαν το Facebook, το Twitter και η Google και τα ευρήματά τους κάνουν λόγο για «καθυστερημένη και ασυντόνιστη απάντηση» των εταιρειών αυτών στη ρωσική καμπάνια παραπληροφόρησης. 

Με πληροφορίες από BBC