Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Μια κρυμμένη τοιχογραφία με την αρπαγή της Ευρώπης αποκαλύφθηκε μετά από 500 χρόνια στο παλάτι του Μονακό

Το παλάτι του Μονακό αρχικά σχεδιάστηκε ως μέρος ενός γενοβέζικου φρουρίου το 1191 και χρησίμευσε ως κατοικία της οικογένειας Γκριμάλντι από το 1297.

Μια κρυμμένη τοιχογραφία με την αρπαγή της Ευρώπης αποκαλύφθηκε μετά από 500 χρόνια στο παλάτι του Μονακό

Οι επισκευές ρουτίνας στο ιστορικό Παλάτι του Πρίγκιπα του Μονακό το 2015, έφεραν τους συντηρητές μπροστά σε μια εκπληκτική ανακάλυψη: μια σειρά από κρυμμένες τοιχογραφίες που απεικονίζουν τους 12 άθλους του Ηρακλή και αλληγορικές μορφές που είχαν καλυφθεί με χρώμα για αιώνες ήρθαν στο φως.

Μετά από χρόνια προσεκτικής συντήρησης από μια ομάδα περίπου 40 ειδικών, οι τοιχογραφίες είναι επιτέλους έτοιμες να παρουσιαστούν στο κοινό. Οι αρμόδιοι είχαν προγραμματίσει να αποκαλύψουν τους πίνακες το 2020, αλλά καθυστέρησαν λόγω της πανδημίας Covid-19. Τώρα οι τοιχογραφίες εκτίθενται στο πλαίσιο της θερινής επαναλειτουργίας του παλατιού και είναι προσβάσιμες στο κοινό έως τις 15 Οκτωβρίου.

Το παλάτι του Μονακό αρχικά σχεδιάστηκε ως μέρος ενός γενοβέζικου φρουρίου το 1191 και χρησίμευσε ως κατοικία της οικογένειας Γκριμάλντι από το 1297. Σήμερα, είναι η κατοικία του Αλβέρτου ΙΙ, ο οποίος έγινε ο 32ος κυβερνήτης του μικρού, πριγκιπάτου που βρίσκεται κατά μήκος της Μεσογείου το 2005.

© Photo Conservation-restauration Fresques - Palais princier de Monaco.

Δεν είναι σαφές ποιος κάλυψε τις τοιχογραφίες εξαρχής -ή γιατί- αλλά οι ειδικοί πιστεύουν ότι πιθανότατα χρονολογούνται από τον 16ο αιώνα, κατά τη διάρκεια της ιταλικής Αναγέννησης. Υποψιάζονται ότι Γενοβέζοι καλλιτέχνες δημιούργησαν τις τοιχογραφίες, οι οποίες εκτείνονται σε περίπου 718 τετραγωνικά μέτρα, σύμφωνα με το ύφος της τέχνης και τον τύπο του ασβεστοκονιάματος που χρησιμοποιήθηκε.

Η ανακάλυψη τοποθετεί τόσο την οικογένεια Γκριμάλντι όσο και το ίδιο το κτίριο σε ένα νέο ιστορικό πλαίσιο τέχνης ως αναγεννησιακό παλάτι.

© Photo Conservation-restauration Fresques - Palais princier de Monaco.

Εκτός από τους άθλους του Ηρακλή, οι συντηρητές ανακάλυψαν επίσης μια μεγάλη τοιχογραφία του Οδυσσέα και μια ζωγραφική σκηνή στην οροφή που απεικονίζει τη μυθολογική απαγωγή της Ευρώπης από τον θεό Δία, ο οποίος εμφανίζεται με τη μορφή ταύρου.

«Πρόκειται για μια σκηνή με  γλυκύτητα και ποίηση. Το χρωματικό εύρος, εξαιρετικά καλά διατηρημένο, θυμίζει τα μεσογειακά ηλιοβασιλέματα στα ρόδινα μάγουλα της νεαρής γυναίκας. Η κίνηση του νερού γύρω από τον ταύρο είναι εξαιρετική σε ζωή και ακρίβεια» έγραψαν οι συντηρητές.

© Photo Conservation-restauration Fresques - Palais princier de Monaco.

Το Μονακό είναι το δεύτερο μικρότερο ανεξάρτητο κράτος στον κόσμο, μετά το Βατικανό. Τοποθετημένο σε μια βραχώδη προεξοχή μέσα σε ένα φυσικό λιμάνι της Μεσογείου, η τοποθεσία του παλατιού χρησίμευσε ως στρατηγικό φυλάκιο για τη Δημοκρατία της Γένοβας, ξεκινώντας από τα τέλη του 12ου αιώνα. Οι Γκριμάλντι, μια από τις αριστοκρατικές οικογένειες της Γένοβας, κατέλαβαν το φρούριο το 1297. Με την πάροδο των χρόνων η οικογένεια πραγματοποίησε πολλά έργα ανακαίνισης και επέκτασης. Το παλάτι είναι γεμάτο έργα τέχνης, ζωγραφισμένα ταβάνια και περίτεχνα διακοσμημένους χώρους.