Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Δυο σημαντικοί Αμερικανοί καλλιτέχνες βάζουν την τέχνη τους σε πιστωτικές κάρτες

Η Julie Mehretu και ο Kehinde Wiley συνεργάστηκαν με την American Express όταν η εταιρεία δώρισε 1 εκατομμύριο δολάρια στο μακροχρόνιο πρόγραμμα Artist-in-Residence (AIR) του Μουσείου του Χάρλεμ.

Δυο σημαντικοί Αμερικανοί καλλιτέχνες βάζουν την τέχνη τους σε πιστωτικές κάρτες

Οι πλατινένιες κάρτες της American Express μόλις έγιναν πολύ πιο πολύχρωμες και κυκλοφορούν σχεδιασμένες από δυο σημαντικούς Αμερικανούς καλλιτέχνες, την Julie Mehretu που πρόσφατα η έκθεσή της στο Whitney μουσείο Αμερικανικής Τέχνης ήταν μια από τις πιο μεγάλες του 2021 και τον Kehinde Wiley, που φιλοτέχνησε το πορτραίτο του Μπαράκ Ομπάμα που βρίσκεται στη Smithsonian National Portrait Gallery, στην Ουάσιγκτον.

Στη μια από τις κάρτες υπάρχουν τα βοτανικά σχέδια και τα φυτά-σήμα κατατεθέν του Wiley σέρνονται στο μπροστινό μέρος της κάρτας, καλύπτοντας εν μέρει το λογότυπο της εταιρείας. Μοιάζει με τη χλωρίδα σε πολλούς πίνακες του καλλιτέχνη, συμπεριλαμβανομένου του προεδρικού πορτραίτου του Μπαράκ Ομπάμα που τον δείχνει να κάθεται μέσα σε ένα σύμπλεγμα φύλλων και ανθέων.

Οι δυο καλλιτέχνες δήλωσαν ευτυχείς που οι κάτοχοι της κάρτας θα απολαμβάνουν λίγη τέχνη κρατώντας την και καθημερινά θα έχουν λίγη καλλιτεχνική έμπνευση.

Η κάρτα της Mehretu διαθέτει τα πολύχρωμα γεωμετρικά σημάδια που μπορεί να βρει κανείς στους πίνακές της, ιδιαίτερα σε εκείνους που είναι εμπνευσμένοι από τα αστικά τοπία και τη μοντερνιστική αφαίρεση.

Το πορτραίτο του Μπαράκ Ομπάμα από τον Kehinde Wiley | National Portrait Gallery

«Για μένα, η δημιουργία τέχνης προέρχεται από τη διεύρυνση της φαντασίας και των δυνατοτήτων, την απίστευτη αίσθηση εφευρετικότητας και ζωτικότητας που μπορεί κανείς να βιώσει με έναν πίνακα", ανέφερε η Mehretu. "Η τέχνη βρίσκεται παντού γύρω μας και χαίρομαι που ένα μέρος του έργου μου μπορεί πλέον να βρεθεί στον πιο μικρό καμβά στο πορτοφόλι όσων έχουν μια πιστωτική κάρτα.

Η Julie Mehretu και ο Kehinde Wiley συνεργάστηκαν με την American Express όταν η εταιρεία δώρισε 1 εκατομμύριο δολάρια στο μακροχρόνιο πρόγραμμα Artist-in-Residence (AIR) του Μουσείου του Χάρλεμ τον περασμένο Νοέμβριο. Τόσο η Mehretu όσο και η Wiley συμμετείχαν στο AIR, η πρώτη το 2000-01 και ο δεύτερος την επόμενη χρονιά.

Αυτή είναι η δεύτερη φορά που ο Wiley δανείζει έργα τέχνης του στην American Express. Πέρυσι, ο ίδιος και ο αρχιτέκτονας Rem Koolhaas σχεδίασαν προσαρμοσμένες εκδόσεις της κάρτας Centurionτης εταιρείας αξίας 5.000 δολαρίων ετησίως.

Η Julie Mehretu και ο Kehinde Wiley υπογράφουν με ένα δείγμα της τέχνης τους πιστωτικές κάρτες

Η Julie Mehretu η οποία γεννήθηκε στην Αιθιοπία και μεγάλωσε στο Μίσιγκαν, με τα αφηρημένα έργα της ενσωματώνει τις στρώσεις του έργου της αυτό το κομμάτι της ιστορίας όπως και το πιο σύγχρονο, αυτό των διαδηλώσεων και των ταραχών του Black Lives Matter. Το έργο της ενημερώνεται από πλήθος πηγών, όπως από την πολιτική, τη λογοτεχνία και τη μουσική. Πιο πρόσφατα οι πίνακές της ενσωμάτωσαν φωτογραφικές εικόνες από ειδησεογραφικά μέσα που απεικονίζουν συγκρούσεις, αδικίες και κοινωνικές αναταραχές. Αυτές οι εικόνες λειτουργούν ως πνευματικά σημεία αναστοχασμού και ως χειρονομία που επιβάλλει το ρόλο της τέχνης να προκαλεί σκέψη και προβληματισμό και να εκφράζει τη σύγχρονη κατάσταση του ατόμου και της κοινωνίας.

H Julie Mehretu μπροστά σε ένα από τα έργα της | courtesy Whitney Museum of American Art

Ο Kehinde Wiley είναι Αμερικανός καλλιτέχνης που είναι γνωστός για τα πορτρέτα του, τα οποία απεικονίζουν έγχρωμους ανθρώπους σε παραδοσιακά σκηνικά έργων ζωγραφικής παλαιών δασκάλων. Το 2017, του ανατέθηκε να ζωγραφίσει τον Μπαράκ Ομπάμα, και έγινε ο πρώτος μαύρος καλλιτέχνης που ζωγράφισε επίσημο πορτρέτο ενός προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών. Το έργο του παραπέμπει στον κανόνα της ευρωπαϊκής προσωπογραφίας, τοποθετώντας σύγχρονους μαύρους εικονιζόμενους, από ένα ευρύ φάσμα εθνοτικών και κοινωνικών καταβολών, στις πόζες των αυθεντικών ιστορικών, θρησκευτικών ή μυθολογικών μορφών. Οι εικόνες του - ως εν μέρει απόσπασμα, εν μέρει παρέμβαση - θέτουν ερωτήματα σχετικά με την εξουσία, τα προνόμια, την ταυτότητα, και πάνω απ' όλα αναδεικνύουν την απουσία ή τον υποβιβασμό των μαύρων μορφών στην ευρωπαϊκή τέχνη. Στο έργο του ανατρέχει στους Παλαιούς Δασκάλους ως έναν τρόπο να δημιουργήσει νέες συνδέσεις και να θέσει νέα ερωτήματα.

Η κάρτα που σχεδίασε η Julie Mehretu