Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Άννα Νετρέμπκο: Με αποζημίωση αλλά οριστικά εκτός της Μητροπολιτικής Όπερας η σοπράνο

«Δεν υπάρχει περίπτωση ούτε η Met ούτε η πλειοψηφία του κοινού της να ανεχτούν την παρουσία της» αναφέρει η ανακοίνωση.

Με αποζημίωση αλλά οριστικά εκτός της Μητροπολιτικής Όπερας η σοπράνο Άννα Νετρέμπκο

Η Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης θα πληρώσει στη σοπράνο Άννα Νετρέμπκο περισσότερα από 200.000 δολάρια, σύμφωνα με δικαστική απόφαση, για τις παραστάσεις που ακύρωσε πέρσι, όταν εκείνη αρνήθηκε να καταγγείλει τον πρόεδρο της Ρωσίας Βλαντιμίρ Πούτιν μετά την εισβολή στην Ουκρανία.

Ο δικαστής της υπόθεσης έκρινε ότι η Met θα πρέπει να αποζημιώσει τη Ρωσίδα σοπράνο για 13 ακυρωμένες παραστάσεις – συμπεριλαμβανομένων των εμφανίσεων στο «Ντον Κάρλο» που παιζόταν αυτή τη σεζόν αλλά και στη «Δύναμη του Πεπρωμένου» και στο «Αντρέα Σενιέ» της επόμενης σεζόν, βάσει της συμφωνίας «pay or play», η οποία απαιτεί από τα ιδρύματα να πληρώνουν τους καλλιτέχνες ακόμη και αν αργότερα αποφασίσουν να μην τους προσλάβουν.

Η Met είχε υποστηρίξει ότι η Νετρέμπκο, ένα από τα μεγαλύτερα αστέρια της όπερας, δεν δικαιούται πληρωμή λόγω της άρνησής της να συμμορφωθεί με την απαίτηση της όπερας να καταγγείλει τον Πούτιν, μετά την εισβολή στην Ουκρανία, κάτι που παραβίαζε τον κώδικα δεοντολογίας της εταιρείας.

Η Νετρέμπκο είχε υποστηρίξει την υποψηφιότητα του Πούτιν για την προεδρία το 2012 και είχε μιλήσει με εγκωμιαστικά λόγια γι' αυτόν πριν από την εισβολή.

Η Met είχε υποστηρίξει ότι η Νετρέμπκο, ένα από τα μεγαλύτερα αστέρια της όπερας, δεν δικαιούται πληρωμή λόγω της άρνησής της να συμμορφωθεί με την απαίτηση της όπερας να καταγγείλει τον Πούτιν, μετά την εισβολή στην Ουκρανία, κάτι που παραβίαζε τον κώδικα δεοντολογίας της εταιρείας.

Ο δικαστής Χάουαρντ Έντελμαν διαπίστωσε ότι «δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ήταν υποστηρίκτρια του Πούτιν, όπως έχει το δικαίωμα να είναι». Πρόσθεσε όμως ότι η ευθυγράμμιση με τον Πούτιν «σίγουρα δεν αποτελεί αξιόποινη παράβαση του εγρασιακού της καθήκοντος».

Η Νετρέμπκο ζητούσε επιπλέον 400.000 δολάρια για τις μελλοντικές συνεργασίες της με την όπερα που είχαν συζητηθεί αλλά δεν είχαν συμφωνηθεί επίσημα, συμπεριλαμβανομένων και των πρωταγωνιστικών ρόλων στα έργα του Πουτσίνι «Μανόν Λεσκό» και «Τόσκα» καθώς και στα έργα «Μακμπέθ» του Βέρντι και «Ντάμα Πίκα» του Τσαϊκόφσκι. Η Νετρέμπκο αμειβόταν με το ποσό των 15.000 δολαρίων ανά παράσταση, ποσό με το οποίο αμείβονται οι κορυφαίοι καλλιτέχνες του οργανισμού.

Ωστόσο, ο δικαστής έκρινε ότι η Νετρέμπκο δεν δικαιούται αμοιβή για τις παραστάσεις αυτές, καθώς οι σχετικές συμβάσεις δεν είχαν υπογραφεί. Επιπλέον, επέβαλε πρόστιμο σχεδόν 30.000 δολαρίων στη Νετρέμπκο για τις «εξαιρετικά ανάρμοστες» δηλώσεις που έκανε μετά την εισβολή, συμπεριλαμβανομένης της κοινοποίησης ενός κειμένου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στο οποίο καθύβριζε τους επικριτές της στη Δύση αποκαλώντας τους «κακούς και τυφλούς».

Η Νετρέμπκο έχει κατά καιρούς υποστηρίξει τις πολιτικές του Πούτιν. Όταν το 2014 έκανε δωρεά σε μια όπερα στο Ντονέτσκ, μια κατεστραμμένη από τον πόλεμο πόλη της Ουκρανίας που ελέγχεται από Ρώσους αυτονομιστές, φωτογραφήθηκε κρατώντας τη σημαία τους.

Όταν το 2014 έκανε δωρεά σε μια όπερα στο Ντονέτσκ, μια κατεστραμμένη από τον πόλεμο πόλη της Ουκρανίας που ελέγχεται από Ρώσους αυτονομιστές, φωτογραφήθηκε κρατώντας τη σημαία τους.

Η Met δεν σχολίασε τις λεπτομέρειες της απόφασης, αλλά υπερασπίστηκε την απόφασή της να ακυρώσει τις παραστάσεις της σταρ της όπερας.

«Παρόλο που τα συμβόλαιά μας είναι "pay or play", δεν θεωρήσαμε ότι ήταν ηθικά σωστό να πληρώσουμε τη Νετρέμπκο, λαμβάνοντας υπόψη τη στενή σχέση της με τον Πούτιν», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Πίτερ Γκέλμπ, γενικός διευθυντής της Met. Πρόσθεσε ότι είναι μεν μια καλλιτεχνική απώλεια για την όπερα, αλλά δεν υπάρχει περίπτωση ούτε η Met ούτε η πλειοψηφία του κοινού της να ανεχτούν την παρουσία της.

Οι εκπρόσωποι της Νετρέμπκο δεν σχολίασαν την απόφαση, αλλά ο εκτελεστικός διευθυντής της Αμερικανικής Συντεχνίας Μουσικών Καλλιτεχνών, του σωματείου που εκπροσωπεί τη Νετρέμπκο, υπερασπίστηκε την απόφαση, λέγοντας ότι θα βοηθήσει στην προστασία των δικαιωμάτων των καλλιτεχνών που ζητούν αποζημίωση για ακυρωμένες υποχρεώσεις. «Το "pay or play" είναι το θεμέλιο των συλλογικών μας συμβάσεων σε όλη τη χώρα και θα υπερασπιζόμαστε πάντα αυτές τις διατάξεις στον μέγιστο δυνατό βαθμό» ανέφερε σε δήλωσή του.

Η Νετρέμπκο, το όνομα της οποίας αποτελεί πόλο έλξης για τους απανταχού λάτρεις της όπερας, εξακολουθεί να έχει ένα σχετικά φορτωμένο πρόγραμμα εμφανίσεων, αν και συνεχίζει να αντιμετωπίζει διαμαρτυρίες και εκκλήσεις για την απαγόρευση των εμφανίσεών της από την παγκόσμια σκηνή.

Μια προγραμματισμένη συναυλία της αυτόν τον μήνα στην Ταϊβάν ακυρώθηκε την τελευταία στιγμή λόγω ανησυχιών για τις σχέσεις της με τον Πούτιν. Έδωσε ρεσιτάλ στη Σκάλα του Μιλάνου μόλις την περασμένη Κυριακή και θα επιστρέψει εκεί αυτό το καλοκαίρι για μια παραγωγή του «Μακμπέθ». Οι υποχρεώσεις της την επόμενη σεζόν περιλαμβάνουν μια συναυλία στο Wiener Konzerthaus καθώς και εμφανίσεις στο πασχαλινό φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ στην Αυστρία. 

Aπέφυγε να ασκήσει άμεση κριτική στον Πούτιν ή να αναφερθεί στο ιστορικό της υποστήριξης που του παρείχε. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Αντιμέτωπη με μια σειρά ακυρώσεων στη Δύση πέρυσι, προσπάθησε να πάρει αποστάσεις από τον Πούτιν, δημοσιεύοντας μια δήλωση στην οποία έλεγε ότι είχε συναντήσει τον Πρόεδρο μόνο λίγες φορές και ότι δεν ήταν «σύμμαχος με κανέναν ηγέτη της Ρωσίας». Ακύρωσε επίσης τις εμφανίσεις της στη Ρωσία. Ωστόσο απέφυγε να ασκήσει άμεση κριτική στον Πούτιν ή να αναφερθεί στο ιστορικό της υποστήριξης που του παρείχε.

Επίσης η Met, με ξεχωριστή ανακοίνωση, δήλωσε ότι απέλυσε τον σύζυγο της Νετρέμπκο, τον τενόρο Γιουσίφ Εϊβαζόφ, από την παραγωγή της «Τόσκα» που θα ανέβαινε στις 30 Μαρτίου. Ο Εϊβαζόφ, ο οποίος είχε δεσμευτεί να παίξει τον ρόλο του ζωγράφου Καβαραντόσι σε έξι παραστάσεις, θα αντικατασταθεί από τον Matthew Polenzani. Οι πρόβες για την παραγωγή πρόκειται να ξεκινήσουν αυτή την εβδομάδα.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Μet δήλωσε ότι ήλπιζε ότι ο Εϊβαζοφ θα αποσυρόταν από την παραγωγή, αλλά ότι αποφάσισε να τον απολύσει κυρίως λόγω των σχολίων που έκανε πέρυσι όταν επέκρινε τη σοπράνο Έιντζελ Μπλου επειδή αυτή αποσύρθηκε από μια παραγωγή της «Αΐντα» στην Arena di Verona, μετά την κυκλοφορία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φωτογραφιών της Νετρέμπκο και άλλων καλλιτεχνών που έπαιζαν εκεί με σκούρο μακιγιάζ.

Ο Γκελμπ ανέφερε ότι η σχέση του με τη Νετρέμπκο και τον σύζυγό της Εϊβαζόφ ήταν προβληματική και ότι ο ίδιος ήθελε να σεβαστεί την Ουκρανή σοπράνο Λιουντμίλα Μοναστίρτσκα, η οποία θα ερμηνεύσει τον ρόλο της Τόσκα σε τέσσερις παραστάσεις. Η όπερα δήλωσε ότι ο Εϊβαζόφ θα αποζημιωθεί για τις ακυρωμένες παραστάσεις της «Τόσκα».

Με πληροφορίες από ΝΥΤ