Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

«Περσέας»: Ένας ιστορικός ξενώνας Ξενία ξανανοίγει στην Σέριφο για χάρη μιας έκθεσης

Μια ομάδα καλλιτεχνών συγκεντρώνεται στο ιστορικό ξενοδοχείο και ξαναζωντανεύει το μέρος μέσα από την έκθεση REMAIN(S) που πραγματεύεται την εφήμερη φύση της καλοκαιρινής διαμονής

«Περσέας»: Ένας ιστορικός ξενώνας Ξενία ξανανοίγει στην Σέριφο για χάρη μιας έκθεσης

Ο δημοτικός ξενώνας Περσέας στο Λιβάδι Σερίφου, ο συμπαγής αυτός όγκος με τις λιτές γραμμές δίπλα από τη θάλασσα, που παραμένει κλειστός και σχετικά αναξιοποίητος, φέροντας τα σημάδια του χρόνου πάνω του, θα ανοίξει και φέτος το καλοκαίρι για να φιλοξενήσει μια ιδιαίτερη εικαστική έκθεση.

Ο Περσέας, είναι ένα μοναδικό κτιριακό παράδειγμα στο νησί, της μοντέρνας αρχιτεκτονικής κίνησης του 1960. Αρχιτέκτονας του είναι ο Φίλιππος Βώκος ο οποίος, σχεδίασε το ισόγειο ομώνυμο κτίριο ξενώνων, σε κάτοψη σχήματος «Γ», προσφέροντας άμεση πρόσβαση και θέα στη θάλασσα.

Η αρχιτεκτονική του, είναι βασισμένη στο μοντέρνο κίνημα των ξενοδοχείων Ξενία, τα οποία με τις λιτές γραμμές και τους καθαρούς όγκους τους, αποτελούν έκφραση μιας Ελληνικής μοντέρνας αρχιτεκτονικής διεθνώς αναγνωρισμένης.

«Τα ξενοδοχεία, τα μοτέλ, οι ξενώνες και τα τουριστικά περίπτερα με την διακριτική ονομασία Ξενία, είναι έργα του ΕΟΤ που σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν από την δεκαετία του '50  μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του '70. 

Η αρχιτεκτονική του, είναι βασισμένη στο μοντέρνο κίνημα των ξενοδοχείων Ξενία, τα οποία με τις λιτές γραμμές και τους καθαρούς όγκους τους, αποτελούν έκφραση μιας Ελληνικής μοντέρνας αρχιτεκτονικής διεθνώς αναγνωρισμένης.

Τη δεκαετία 1957 - 1967 ανέλαβε διευθυντής της τεχνικής υπηρεσίας ο αρχιτέκτονας Άρης Κωνσταντινίδης, ο οποίος  σε συνεργασία με σημαντικούς αρχιτέκτονες της εποχής όπως ο  Φίλιππος Βώκος, μετέτρεψε την υπηρεσία σε ένα συνεχές εργαστήριο αρχιτεκτονικής, μελετώντας πληθώρα νέων μονάδων, σε ορεινές περιοχές, σε νησιά και σε όλη την ελληνική επικράτεια.

Τα κτίρια του προγράμματος αποτελούν δείγματα του πρωτοπόρου ελληνικού μεταπολεμικού χώρου και αποτελούν κομμάτι της αρχιτεκτονικής ιστορίας της χώρας μας.

Έργο της Νότας Κυριαζή
Η ανακοίνωση στις εφημερίδες της εποχής

Η αρχιτεκτονική του ξενώνα Περσέα βασισμένη στο μοντέρνο κίνημα των Ξενία και γενικά των τουριστικών μονάδων της εποχής του ΄60, διέπεται από την τυποποίηση της κατασκευής, τις λιτές γραμμές, τους καθαρούς όγκους και την σαφήνεια στη χρήση των υλικών πάντα σε διάλογο με την αρχιτεκτονική παράδοση του τόπου» αναφέρει η κ. Αννα Σκιαδά, αρχιτέκτονας και μέλος του δημοτικού συμβουλίου της Σερίφου η οποία ασχολείται ενεργά με τον Περσέα. Και συνεχίζει:

«Το κτίριο βρίσκεται μέχρι σήμερα σε απόλυτη αρμονία με το τοπίο ενώ ξεπροβάλλει  στην τοποθεσία του, δίπλα στη θάλασσα, σαν να υπήρχε πάντοτε σε αυτή τη θέση.

Ο νέος Περσεύς

Στόχος του αρχιτέκτονα του Φίλιππου Βώκου, ήταν ο επισκέπτης να αισθάνεται ότι ζει σε ένα μέρος όπου οι εσωτερικοί και εξωτερικοί χώροι συνδιαλέγονται δημιουργικά ως  μια οργανική ενότητα, με αποτέλεσμα να  βιώνει μια μοναδική ευχάριστη εμπειρία

Η χωροθέτησή τους, το κτιριολογικό τους πρόγραμμα, η σχέση με τον αστικό ιστό ή το τοπίο και η προβολή της ελληνικής φύσης ως προσφερόμενου αγαθού για τις δραστηριότητες του ελεύθερου χρόνου, η τυπολογική και κατασκευαστική οργάνωσή τους-κτήρια με πτέρυγες και σκελετό από οπλισμένο σκυρόδεμα-ο σχεδιασμός των λεπτομερειών και η επιλογή των υλικών, αλλά και των επίπλων και του εν γένει λειτουργικού εξοπλισμού τους είναι τα στοιχεία που οδήγησαν σε ένα μοναδικό και αξεπέραστο αποτέλεσμα, που αξίζει να μελετηθεί από τις νεότερες γενιές» καταλήγει η κ. Σκιαδά.

Φέτος λοιπόν οι κοιτώνες του ξενώνα θα φιλοξενήσουν έξι νέους καλλιτέχνες οι οποίοι καλούνται να διερευνήσουν την εφήμερη φύση της καλοκαιρινής διαμονής και να αναβιώσουν την έννοια του «ξενώνα» κατά τα πρότυπα των Ξενία, αναθεωρώντας ή και αποδομώντας τις παραδοσιακές μορφές και τα τυπικά χαρακτηριστικά της.

Πώς μπορούμε να εκτιμήσουμε την αξία αυτών των καταλυμάτων, υπό το βάρος της υπόσχεσης του παρελθόντος για ανάπτυξη, που κατέληξε στα απομεινάρια του σήμερα; Ποιο μήνυμα μπορεί να ακουστεί μέσω των εικαστικών έργων και του εφήμερου in-situ χαρακτήρα τους;

Το βίντεο, η εγκατάσταση, η φωτογραφία, και άλλες μέθοδοι σύνθεσης είναι τα εργαλεία με τα οποία οι καλλιτέχνες θα διαπραγματευτούν τα ζητήματα που θα προκύψουν κατά την διάρκεια της έρευνας τους στον Περσέα που ξεκινά από τις 28/6 και θα διαρκέσει έως τις 5/7, αξιοποιώντας τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τους κατοίκους και τους επισκέπτες του νησιού.

Έργο της Βιβής Παπαδημητρίου

info

Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν είναι οι: Ιάκωβος Βολκώβ, Παναγιώτης Βούλγαρης, Νότα Κυριαζή, Κίλντι Ντράσα, Βιβή Παπαδημητρίου, Βέρα Χοτζόγλου. Η καλλιτεχνική επιμέλεια ανήκει στην Νεφέλη Παπαναγιώτου / www.aprivate-eye.com. Εγκαίνια 5/7, διάρκεια έκθεσης 5/7-21/7.