Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

50 εκτυφλωτικά έργα τέχνης του David Hockney σε υψηλή ανάλυση

Ίσως o Σπουδαιότερος εν ζωή Καλλιτέχνης του 21ου αιώνα στο LIFO.gr

50 εκτυφλωτικά έργα τέχνης του David Hockney σε υψηλή ανάλυση

David Hockney
 

 

—Τι έχει ζωγραφίσει ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ;

Πισίνες και φοινικόδεντρα, νέους άντρες που παίρνουν το λουτρό τους ή κάνουν ηλιοθεραπεία σε αυλές επαύλεων της Καλιφόρνιας, ζευγάρια φίλων, άδειες πολυθρόνες, εικόνες εμπνευσμένες από την ποίηση του Καβάφη και τα παραμύθια των αδελφών Γκριμ...

 

—Τι λέει με όλα αυτά;

Τα λέει όλα. Στόχος του ήταν πάντα να μιλήσει μέσα απ’ την απεικόνιση των απολύτως καθημερινών πραγμάτων. Γι αυτό και μερικοί ισχυρίζονται ότι η κοσμοπολίτικη ζωή που έζησε παρέα με τους ευκαριακούς του φίλους, δίνει στο έργο του ένα τόνο φτηνής φιληδονίας. Δεν συμφωνώ. Η πολυθρόνα με το παρατημένο πουκάμισο ενός φίλους που έφυγε, το νερό της πισίνας που τινάζεται απ΄τη βουτιά ενός αόρατου δύτη, τα ζευγάρια που ποζάρουν ανέκφραστα απέναντι μας –όλα αυτά, κάνοντας την απόσταση να νιώθεται,  μιλάνε πειστικά για τη σιωπή και την ερημιά της σύγχρονης ζωής.

 

—Και το κοινό;

Συνήθως βλέπει ό,τι το βολεύει, ή αρκείται στα «ελκυστικά» του θέματα, αδιαφορώντας για τη ζωγραφική. Άλλοι καταναλώνουν τον εξωτισμό της Καλιφόρνιας, άλλοι τη χτυπητή παραστατικότητα και το ανακάτεμα των στιλ, άλλοι τα ωραία αγόρια-απλώς! Ίσως σ’ αυτό να φταίει και μια περίοδος του Χόκνεϊ, όταν ο καλλιτέχνης ζωγράφιζε τα θέματα του αποκλειστικά από φωτογραφίες, κι οι πίνακες του είχαν αποκτήσει μια εύκολη αισθητική –κατάλληλη για πόστερ και φτηνές ρεπροντιξιόν. Κατόπιν, όμως, το αίσθημα άρχισε να διαποτίζει όλο και πιο πολύ τα έργα του, κάνοντας μετόχους κι εμάς στην εμπειρία της ζωγραφικής, εκεί που πριν μας περιόριζε στην παρατήρηση ενός ημερολογίου εντυπώσεων.

 

—Ποιά θέματα τον απασχόλησαν πολύ;

Ο τρόπος που διαχέεται κι αντανακλάται το φως στα διάφανα υλικά: στο τζάμι ενός παραθύρου, στο νερό μιας πισίνας.... Ο πόθος, η ερημιά των πλουσίων, και η πικρή επίγευση του ζην πολυτελώς...

 

—Ποιά μέθοδο εργασίας ακολούθησε;

Την αναλύει θαυμάσια ο Μάρκο Λίβινγκστόουν στο βιβλίο που έγραψε γι αυτόν: ήθελε να εμπνέεται από οτιδήποτε οποιαδήποτε στιγμή. Να απαρνείται τις μεθόδους που παύουν να εκφράζουν με επάρκεια τις ιδέες του. Να εργάζεται αυθόρμητα και γρήγορα. Να εμπιστεύεται τις παρορμήσεις του. Να ξαναπιάνει παλιά θέματα υπό το φως των καινούριων εμπειριών. Να μη σπαταλάει όλη του τη δύναμη επιμένοντας σε έργα που του αντιστέκονται. Και  πάνω απ’ όλα, να κάνει ένα τη ζωή του και την τέχνη του.

 

—Κι επιρροές;

Πολλές. Επηρεάστηκε έντονα από την αναπαραστατική ζωγραφική του φίλου του Ρ.Μπ.Κιτάζ. Ο Χόπερ κι ο Βερμέερ τον δίδαξαν τη θέση και τη στάση των ανθρώπων μέσα στον αρχιτεκτονημένο χώρο. Ο Πικάσο του έμαθε πως να κυκλοφορεί ελεύθερος ανάμεσα στα ρεύματα και τις σχολές. Επίσης τον σαγήνευε ο Βαν Γκογκ –και ο Ματίς τον βοήθησε να οικονομήσει  τις ετερόκλητες αναφορές του –δίνοντας σε λιγότερες γραμμές μεγαλύτερη ένταση.

 

—Είναι σπουδαίος ζωγράφος ο Χόκνεϊ;

Διάσημος πάντως είναι. Ο ίδιος λέει ότι το έργο του θα κριθεί απ’ τις επόμενες γενιές. Στην αγορά, ήδη πολλοί τον αντιμετωπίζουν σαν μια υπερεκτιμημένη μετριότητα, που πασαλείβει τις μοντερνιστικές αρχές με άφθονο λαϊκισμό. Άλλοι ωστόσο παρεμένουν γοητευμένοι απ΄τη φρεσκάδα, το χιούμορ και τη ζωντάνεια του έργου του –καθώς επίσης κι από τη φαντεζί προσωπικότητα του. 


50 ΕΡΓΑ 

 





Yorkshire midsummer roadside plants and landscape


Under the Trees, Bigger
Mike Izzo IV, 2003
Pearblossom Highway, 11th-18th April 1986
Kasmin, 1982
The Road to York through Sledmere, 1997
Winter Timber, 2009
Water Pouring into Swimming Pool, Santa Monica 1964
Reading D.H Lawrence
Λεπτομέρεια από το Woldgate, 6-7 Φεβρουαρίου 2013.
Peter getting out of Nick’s pool
Portrait of Mother, III
Artist and model, 1973-74
"The Room, Tarzana", 1967
Pacific Mutual Life
Savings and Loan Building, 1967
Bigger Trees Near Warter Or/Ou Peinture Sur Le Motif Pour Le Nouvel Age Post-Photographique 2007
The Actor, 1964
The Arrival of Spring in Woldgate, East Yorkshire 2011
Water Made of Lines, Crayon and Two Blue Washes Without Green Wash, 1978–80
David Hockney Collage
Kilham to Langtoft II, 2005
The Jugglers, June 24, 2012
Pool Made with Paper and Blue Ink for Book 1980
A Closer Winter Tunnel, February - March, 2006
Lillies, 1971
"Beverly Hills Housewife", 2001
American Collectors (Fred and Marcia Weisman), 1968
Portrait of Mother I, 1985
My Parents, 1977
Nichols Canyon Road 1988
Tyler Dining Room 1984
Nov. 7th, Nov. 26th 2010, Woldgate Woods, 11.30 am and 9.30 am
Chair, 1985
The Sermon on the Mount 2, after Claude, 2010
The Big Hawthorne, 2008
A Bigger Splash (1967)
Pembroke Studio with Blue Chairs and Lamp, 1984
Two Pembroke Studio Chairs, 1984

To χρυσό αγόρι της Αγγλίας

 

Το Xρυσό Aγόρι από την Αγγλία είναι ζωγράφος, καθηγητής πανεπιστημίου, χαράκτης, σκηνογράφος και φωτογράφος. Δηλώνει ανοιχτά την ομοφυλοφιλία του και εν αντιθέσει με τον φίλο του Άντυ Γουώρχολ, εκφράζει με πίστη την ομοφυλοφιλική αγάπη στα έργα του. Είναι αντιρρησίας συνείδησης όπως και ο πατέρας του. Διαβάζει Φλωμπέρ, Τουρκέγιεφ, τα ημερολόγια του Ντελακρουά, Γουίτμαν και καπνίζει ακατάπαυστα.

Αρνήθηκε αρχικά να λάβει τον τίτλο του Σερ και να φιλοτεχνήσει το πορτρέτο της βασίλισσας, και τελικά δέχτηκε μετά τον θάνατο του φίλου του Λούσιεν Φρόιντ, για να "καλύψει" όπως είπε το κενό που δημιουργήθηκε. Ξαναγυρνάει στο Γιορκσάιρ από την αγαπημένη του Καλιφόρνια πριν από οχτώ χρόνια, μετά από ένα ταξίδι που μετέφερε έναν φίλο του που πέθαινε από καρκίνο στο νοσοκομείο, όπου γοητεύτηκε κατάφορα από το τοπίο. Πλέον ζει µε τον σύντροφό του Τζον Φιτζέραλντ, τον βοηθό του Ζαν Πιερ και τα σκυλιά τους, εκεί, στην παλιά έπαυλη της αδερφής του.

Έχει μια μανία να σκιτσάρει συνεχώς που ξεκινάει από την ώρα που ξυπνάει και να ξαφνιάζει τον εαυτό του και τους άλλους με απροσδόκητες φράσεις. Λατρεύει το ipad. Η Καλιφόρνια, η συνεχής λιακάδα, τα αθλητικά σώματα, η ζωή δίπλα στις πισίνες αλλά και το βροχερό πράσινο, τα ήσυχα τοπία με τα φωτεινά καμιά φορά εκτυφλωτικά χρώματα του Γιόρκσαιρ, τα πορτραίτα της μαμάς του που μοιράζονται το ίδιο βλέμμα, ο Καβάφης , οι θραυσματικές φωτογραφίες κολάζ, είναι το σύμπαν του, που μοιάζει να συνθέτεται από ήρεμες επιφάνειες με συμπαγές χρώμα η να διαθλάται και να εκρύγνηται στο φως πρισματικά. Πολλά από τα έργα του έχουν αυτοβιογραφικό χαρακτήρα. Είναι αντανακλαστικοί καθρέπτες της πραγματικότητας, αλλά και συχνά αφηρημένα, αρκετά διαφορετικά σε στυλ από τους old masters ρεαλιστές ζωγράφους.

Η πολυσχιδής προσωπικότητα του Χόκνευ ως ανθρώπου και καλλιτέχνη δεν περιγράφεται με λέξεις και το έργο του σαφώς δεν κατηγοριοποιείται, έχει στοιχεία ιμπρεσιονιστικά, αναφορές στον ρεαλισμό, φλερτάρει με τις νέες τεχνολογίες , είναι τολμηρός και γενναίος, υποστηρίζει με πάθος τις επιλογές και την φύση του, από το κάπνισμα ως την ανοιχτή ομοφυλοφιλία του. Μπορούν να ειπωθούν πολλά, που όμως είναι περιοριστικά και φτωχά σε σχέση με το μέγεθός του. Προσωπικά, δεν σκέφτομαι πολύ όταν θαυμάζω κάτι, ψάχνοντας αιτίες και ερμηνείες, προτιμώ να το κοιτάω - και έτσι κάνω και με αυτόν, "κοιτάζω" λοιπόν τα έργα του και ακούω νοερά μια φράση, που μου μίλησε τρυφερά :

"Zωγραφίζω κάθε μέρα λουλούδια και τα στέλνω στους φίλους μου, έτσι ώστε να έχουν φρέσκα μπουμπούκια κάθε πρωί."