Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης

Η οπτική κληρονομιά του προπαγανδιστικού σχεδιασμού σε ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο

16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης

Παρά τo εφήμερο της φύσης τους, η ιστορία έχει αποδείξει επανειλημμένως ότι οι αφίσες είχαν σημαντική επίδραση όταν χρησιμοποιήθηκαν για πολιτικούς σκοπούς. Αποτελεσματικά όπλα διαμαρτυρίας, τόσο πριν όσο και μετά την εγκαθίδρυση επαναστατικών καθεστώτων, οι αφίσες λειτούργησαν για μεγάλο χρονικό διάστημα ως φάροι της κομμουνιστικής προπαγάνδας. Από τις εικόνες του Λένιν που τον επεικονίζουν ως τον προστάτη άγιο της κοινωνίας του μέλλοντος μέχρι εκείνες του Μάο Τσε Τουνγκ που δηλώνουν την Πολιτιστική Επανάσταση, το ενδιαφέρον νέο βιβλίο με τίτλο Communist Posters, που επιμελήθηκε η Mary Ginsberg και εκδόθηκε από την Reaktion Books, παρουσιάζει μια οπτική και πολιτιστική γιορτή πολιτικών εικόνων. «Η κινητοποίηση της τέχνης για επαναστατικούς στόχους ήταν ένα καθοριστικό χαρακτηριστικό του κομμουνισμού», γράφει η Mary Ginsberg, «χρησίμευαν ως οχήματα πειθούς, διδασκαλίας, καταδίκης και κοινωνικού λόγου σε κάθε κομμουνιστικό έθνος».

Με εντυπωσιακά, όμορφα έργα τέχνης και τολμηρά, σαφή και ολοκληρωμένα συνθήματα, ώστε να προσελκύσουν το κοινό, οι αφίσες ήταν μία ζωτικής σημασίας συνιστώσα για τα κομμουνιστικά καθεστώτα που εξυπηρέτησαν τόσο την άνοδο όσο και την παραμονή τους στην εξουσία. Φτηνές στην παραγωγή τους, εύκολες στη διανομή και τη μεταφορά τους μετέτρεψαν "κάθε δρόμο σε μεγάλη εφημερίδα" όπως γράφει στο βιβλίο η καλλιτέχνις από την Κούβα Elena Serrano. Οι κομμουνιστικές αφίσες είναι μια συναρπαστική εξερεύνηση της ιστορίας και της ποικιλίας των  κομμουνιστών καλλιτεχνών, από τη Σοβιετική Ένωση μέχρι την Κούβα. Σας παρουσιάζουμε μερικά όμορφα κομμάτια πολιτικής τέχνης. —Μαρούσα Θωμά

 

Jin Meisheng, “Τα λαχανικά είναι πράσινα, τα αγγούρια τροφαντά, η απόδοση είναι άφθονη”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1959. Courtesy University of Chicago Press
"Kim Young Sim φέρτε τιμή στην λαμπρή χώρα μας για πάντα!", τέλη της δεκαετίας του 1980. Courtesy of the Trustees of the British Museum, London
Gladys Acosta για την OSPAAAL "Κοινωνική Ανάπτυξη: Το δικαίωμα των λαών", 1995, 1995. Courtesy University of Chicago Press
"Εργοστάσιο Τσιγάρων", 1925. Από τη συλλογή The Sergo Grigorian Collection, Λονδίνο. Courtesy of The Sergo Grigorian Collection, London
István Czeglédi, "Συνέδριο Νέων Αγωνιστών για την Ειρήνη και τον Σοσιαλισμό", Ιούνιος 1950, 1950. Courtesy University of Chicago Press
Li Zhengxuan, "The Brigade Clinic", περ. 1973. Courtesy University of Chicago Press
"Σπουδαίες Νίκες για τη Σοβιετική Επιστήμη!", 1959. Από τη συλλογή του Willem van der Bijl, Ουτρέχτη. Courtesy of Willem van der Bijl
Ανώνυμου καλλιτέχνη, “Ζήστε τη Νίκη του Προέδρου Μάο στην Επαναστατική Λογοτεχνία και Τέχνη”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1972. Courtesy University of Chicago Press
Zhang Yingxue, “Καλωσήρθες Απελευθέρωση”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1948. Courtesy University of Chicago Press
Jin Zhaofang, “Ένα Λαμπρό Μοντέλο Παραγωγής”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1954. Courtesy University of Chicago Press
Liu Jiyou, “Όλοι δουλεύουν για να Εξαλείψουν τα Σπουργίτια”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1957. Courtesy University of Chicago Press
Dong Xiwen, "Η ίδρυση του έθνους", 1990. Courtesy University of Chicago Press
Yang Keyang, Dao Mouji, Ding Hao, and Qian Daxin, "Καταστρέψτε την οργισμένη επίθεση των δεξιών, υπερασπιστείτε τη σοσιαλιστική οικοδόμηση". Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1957. Courtesy University of Chicago Press
Shen Lin and Lu Xingchen, "Γιορτάστε την υπέρβαση του στόχου των 10.700.000 τόνων παραγωγής χάλυβα”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1958. Courtesy University of Chicago Press
Ha Qiongwen, “Long Live Chairman Mao” Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1959. Courtesy University of Chicago Press
Central Academy of Fine Arts Woodblock Print Combat Group, “Συντριβή του Παλιού Κόσμου. Δημιουργία του Νέου Κόσμου ", Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1967. Courtesy University of Chicago Press