Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Όταν ο Σάρουμαν, ο Nεντ Σταρκ και ο Τσουμπάκα έγιναν..."άγιοι"!

Με αφορμή το σουρεαλιστικά απολαυστικό πρότζεκτ 'The Byzantine Series', συνομιλούμε με τον εικαστικό και λάτρη της βυζαντινής ζωγραφικής, Φώτη Βάρθη

Όταν ο Σάρουμαν, ο Nεντ Σταρκ και ο Τσουμπάκα έγιναν..."άγιοι"!

Ο Φώτης Βάρθης είναι ένας ταλαντούχος εικαστικός, που έχει εντρυφήσει στην βυζαντινή ζωγραφική.

Είναι τελειόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, έχει ολοκληρώσει σπουδές γραφιστικής, και σήμερα ασχολείται σε βάθος με την τέχνη της χαρακτικής και του βιβλίου, με καθηγητές τον κ. Γουρζή και κ. Αρφαρά.

Ζει κι εργάζεται στην Αθήνα, έχει λάβει μέρος σε πολλές εκθέσεις, ενώ έργα του φιλοξενούνται και στο Βυζαντινό Μουσείο.

 

Στον ελεύθερο του χρόνο ο Φώτης σχεδιάζει αγαπημένους και δημοφιλείς ήρωες της σύγχρονης ποπ κουλτούρας (όπως οι ήρωες του Τόλκιν, των Star Wars, του Game of Thrones, ακόμα και του Breaking Bad) με τον δικό του μοναδικό τρόπο:

Σε μορφή βυζαντινών αγιογραφιών!

 

Η σειρά "The Byzantine Project" έγινε αναπάντεχο viral με αναφορές σε διάφορα διεθνή design sites, και στάθηκε η αφορμή να γνωρίσουμε καλύτερα την ξεχωριστή περίπτωση του 30χρονου καλλιτέχνη.

Sirin

-Ξεκίνησες να ζωγραφίζεις από μικρή ηλικία;

-Ναι, θυμάμαι από πάντα τον πατέρα μου να μου φέρνει μπλοκ ζωγραφικής όταν επέστρεφε απ' την δουλειά, τα οποία γέμιζα με ό,τι κατέβαζε το κεφάλι μου.

Επιθυμίες, σκέψεις, ακατανόητες (ή τουλάχιστον έτσι μου φαίνονται τώρα) συνθέσεις.

Λίγο πολύ ό,τι ζωγραφίζει ένα παιδί. Ευτυχώς κράτησα λίγο απ' αυτόν τον ενθουσιασμό μέχρι τώρα.

-Είσαι ένας νεότατος εικαστικός. Από πού ορμώμενος αποφάσισες να εντρυφήσεις στην τέχνη της Βυζαντινής αγιογραφίας;

-Ξεκίνησα να κάνω κάποια μαθήματα από τα 11. Δεν νομίζω πως καταλάβαινα πολλά σχετικά με το τι έκανα τότε, έτυχε απλά να πάω στην αίθουσα που δίδασκαν αγιογραφία, αντί σ' αυτήν με το ελεύθερο σχέδιο.

Μου άρεσε όμως, κι έμεινα εκεί ως τα 16. Το πιο σημαντικό από εκείνη την περίοδο  είναι, νομίζω, το γεγονός ότι λόγω ηλικίας εντυπώνονται μέσα σου πράγματα που σε συντροφεύουν μια ζωή.

Μια ικανότητα η οποία δυστυχώς εξασθενεί όσο μεγαλώνεις.

Φώτης Βάρθης
The Shadows Are Dancing At The Candlelight

- Κι έπειτα; Πότε καταπιάστηκες ξανά με το συγκεκριμένο αντικείμενο, και πόσα χρόνια έχει που ασχολείσαι εντατικά μ' αυτό;

-Μετά τα 16-17 άφησα το βυζαντινό σχέδιο. Πέρασα σε ΤΕΕ και έπειτα σε ΙΕΚ Γραφιστικής.

Όμως η ανάγκη μου για έκφραση δεν μπορούσε να καλυφθεί, κι έτσι μετά τον στρατό αποφάσισα να ξεκινήσω εκ νέου μαθήματα σχεδίου, με τα λεφτά που έβγαζα από ένα βίντεο –κλαμπ στο οποίο δούλευα τότε.

Στόχος μου ήταν να περάσω στην ΑΣΚΤ, κι ευτυχώς τα κατάφερα σε μια σημαντική μάλιστα καμπή της ζωής μου. Τότε αναζωπυρώθηκε και πάλι το ενδιαφέρον μου για την βυζαντινή ζωγραφική. Μου δόθηκε η ευκαιρία να έρθω σε επαφή με μεγάλους καλλιτέχνες κι εκτός σχολής, όπως ο κ. Κόρδης που είχα την χαρά να γνωρίσω έστω και για λίγο.

Από τότε έχω εντάξει το βυζαντινό στοιχείο πολύ έντονα μέσα στην δουλειά μου.

Essays on King

-Δηλαδή το θρησκευτικό στοιχείο ήταν κάτι που σε γοήτευε ανέκαθεν. Από πού εμπνέεσαι; Μελετάς τις Γραφές; Πώς λειτουργεί εικαστικά όλο αυτό;

-Η έννοια και το βίωμα της πίστης είναι κάτι που με έλκυε συνεχώς, ναι.  Είναι κάτι που αναπόφευκτα περνά και στο εικαστικό μου έργο, με ποικίλους τρόπους.

Με προβληματίζει το πώς αντιμετωπίζει την πίστη ο σύγχρονος άνθρωπος. Πότε αγκαλιαζόμαστε, και πότε συγκρουόμαστε,  μα πάντα με τραβάει και προσπαθώ να βρω δρόμους για να συμπορευθούμε, ελπίζοντας, έστω και στο τέλος, εν ειρήνη.

Διαβάζω βιβλία και κείμενα που αφορούν την θρησκεία, την πίστη κτλ. Μεταξύ αυτών είναι φυσικά και οι Γραφές και Πατερικά κείμενα. Με γοητεύουν οι βίοι ανθρώπων που έδωσαν τα πάντα για την πίστη τους. Νιώθω έναν απεριόριστο σεβασμό γι' αυτούς.

Όσον αφορά το κομμάτι της καλλιτεχνικής έκφρασης θεωρώ την βυζαντινή ζωγραφική μία από τις αρτιότερες εικαστικές γλώσσες. Αυτός είναι ίσως κι ένας από τους λόγους για τους οποίους συνεχίζει να υπάρχει και να εξελίσσεται ακόμα και στις μέρες μας.

Αν παρατηρήσει κανείς θα δει το πώς η βυζαντινή ζωγραφική έχει επηρεάσει τον κυβισμό, τον εξπρεσιονισμό και άλλες σύγχρονες καλλιτεχνικές τάσεις.

Είναι ένας απ' τους λόγους που προσπαθώ κι εγώ να την διαχειριστώ.

"-Hinder me? Thou fool. No living man may hinder me!-But no living man am I!"

-Βλέποντας την δουλειά σου παρατηρώ ότι ασχολείσαι πολύ με την χαρακτική, ενώ συγχρόνως ζωγραφίζεις και σε καμβά, σχεδιάζεις  ψηφιακά illustrations, κ.α.. 'Ξενάγησε'  μας στον τρόπο με τον οποίο δουλεύεις.

-Η κύρια ενασχόλησή μου είναι η χαρακτική.

Ευτυχώς  έτυχε να βρίσκομαι στο Ά εργαστήριο χαρακτικής σε μια περίοδο που φοιτητές και καθηγητές είναι αποφασισμένοι να την προβάλλουν ξανά στο ελληνικό κοινό. Έχει δημιουργηθεί ένας δυνατός πυρήνας που έχει ξεκινήσει να κάνει κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.

Το έργο που δουλεύω τώρα είναι ένα αυθεντικό βιβλίο. Πρόκειται για ένα παραμύθι που έγραψα ο ίδιος και η εικονογράφησή του γίνεται με ξυλογραφίες.

Κάθε αντίτυπο είναι ένα αυτόνομο έργο τέχνης μοναδικό, από την αρχή έως το τέλος δουλεμένο στο χέρι από μένα. Φυσικά και δεν αφήνω την ζωγραφική όταν τα θέματά μου απαιτούν τέτοια αντιμετώπιση.

Δουλεύω κυρίως με αυγοτέμπερα και λάδι.

Τα ψηφιακά σχέδια είναι κάτι που κάνω όταν έχω χρόνο στο σπίτι, κυρίως για δική μου ευχαρίστηση.

The Incredulity of Me
Leon and the Old Lady

-Ας μιλήσουμε, τώρα, για την περιβόητη σειρά "The Byzantine Series".

Αγαπημένοι και δημοφιλείς ήρωες της ποπ κουλτούρας σε μορφή βυζαντινής αγιογραφίας!

Πώς προέκυψε;

Η σειρά προέκυψε τυχαία! Σχεδίαζα μια ασκητική μορφή, αλλά όταν κοίταξα ολοκληρωμένο το αποτέλεσμα μου θύμιζε περισσότερο τον Σάρουμαν... Ήταν και η πρώτη μορφή που έκανα απ'  αυτή τη σειρά.

Ακολούθησαν κι άλλες βασισμένες σε φανταστικούς ήρωες που μου άρεσαν από βιβλία, ταινίες κτλ. Αργότερα επέλεγα χαρακτήρες και μέσα από προτάσεις φίλων. Δεν περίμενα ποτέ να πάρει την έκταση που παρατηρώ τον τελευταίο καιρό.

Άρχισαν ξαφνικά να ξεπηδούν προφίλ με φωτογραφίες απ' τα έργα μου, ελληνικά και ξένα sites που σχολίαζαν την δουλεία μου... Ευτυχώς με θετικό τρόπο τις περισσότερες φορές,  αλλά φυσικά δεν έλειψαν και χαρακτηρισμοί όπως "ιερόσυλος" κτλ.

Να διευκρινίσω πως το βυζαντινό σχέδιο είναι μια εικαστική γλώσσα που ακόμα και κατά την διάρκεια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας δεν υπήρξε αποκλειστικό προνόμιο λειτουργικής λατρείας, αλλά και κοσμικών θεμάτων, όπως ακριβώς και η μουσική.

Δεν προσπαθώ να αγιοποιήσω κανέναν χαρακτήρα. Τους παρουσιάζω, απλά, με μια μορφή που ο κόσμος δεν είχε ξαναδεί.

Θα συνεχίσω να δημιουργώ νέους χαρακτήρες στον ελεύθερο χρόνο μου,  όπως ακριβώς έκανα και από την αρχή αυτού του project.

The Byzantine Series

Tyrion Lannister, Game of Thrones

 

Gollum, Lord of the Rings

 

Saruman the White, Lord of The Rings

 

Link, Legend of Zelda

 

Lion-o, Thundercats

 

Chewbacca, Star Wars

 

Gandalf the Grey, Lord of the Rings

 

Eddard Stark, Game of Thrones

 

Walter White, Breaking Bad