Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου

Σε ένα από τα σπουδαιότερα θέατρα του αρχαίου Ελληνικού κόσμου

Μια καλοκαιρινή μέρα στην Ηφαιστία της Λήμνου

Στη Λήμνο, στο όγδοο μεγαλύτερο νησί του Αιγαίου, και σιτοβολώνα της αρχαίας Αθήνας στην Βοριοανατολική πλευρά της συναντάμε την Ηφαιστία. Οδηγούμε μέσα από χωματόδρομους εύφορα χωράφια και γραφικά χωριά και φτάνουμε σε ένα μέρος στρατηγικής σημασίας. Στη χερσόνησο της Παλιόπολης, στον κόλπο του Πουρνιά. Από το λόφο αντικρίζουμε δυο φυσικά λιμάνια που χρησιμοποιούσαν οι κάτοικοι ανάλογα με τον καιρό.

Η Ηφαιστία ήταν μία από τις δύο πόλεις-κράτη της αρχαίας Λήμνου και, σύμφωνα με τα ανασκαφικά και ιστορικά δεδομένα, η μεγάλη ακμή της διήρκεσε από τον 7ο έως τον 1ο αιώνα π.Χ. Αποτελούσε την έδρα της αρχαιοελληνικής θρησκείας στο νησί.

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Στον προστάτη θεό του νησιού Ηφαιστο αποδίδεται και η ανάπτυξη της μεταλλουργίας. Σύμφωνα με το μύθο ο Δίας, μετά από έναν καβγά με την Ήρα, εκσφενδόνισε από τον Όλυμπο τον Ήφαιστο, καθώς αυτός υπερασπίστηκε την μητέρα του, με αποτέλεσμα να πέσει στη Λήμνο και έκτοτε να μείνει ανάπηρος. Τιμώντας το μεταλλουργό θεό, οι αρχαίοι Έλληνες ονόμασαν Ηφαιστία την πόλη που ίδρυσαν στο νησί. Κατά το μύθο επίσης, ο Ήφαιστος μεταβίβασε τη γνώση της τέχνης στους Καβείρους, παιδιά που απέκτησε από τη νύμφη Καβειρώ την νύμφη και κόρη του Πρωτέα. Αυτοί, αργότερα, λατρεύονταν σε ένα ειδικό ιερό που χτίστηκε στη Λήμνο, το Καβείριο.

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Οι πρώτες ανασκαφές στην Ηφαιστία έγιναν από τον Ιταλό αρχαιολόγο Αλεσσάντρο Ντέλλα Σέτα (Alessandro Della Seta), επικεφαλής της Ιταλικής Αρχαιολογικής Σχολής, από το 1926 ως το 1936 Έτσι ανακαλύφθηκε η μεγαλύτερη και αρχαιότερη -κατά τους ιστορικούς χρόνους- πόλη της Λήμνου (1000 π .Χ.-1200 μ.Χ.).

Οι ανασκαφές έφεραν στο φως ιερό αφιερωμένο στη Μεγάλη Θεά Λήμνο, νεκροπόλεις, λουτρά, ένα μεγάλο οικοδόμημα - ανάκτορο, το οποίο μάλλον ήταν ο λαβύρινθος της Λήμνου που αναφέρει ο Πλίνιος, πηγάδια και το θέατρο της ελληνιστικής περιόδου. Διαπιστώθηκε ότι το θέατρο των ελληνιστικών χρόνων, το οποίο είχε ανασκαφεί αρχικά από την ΙΑΣΑ (1937-1939), είχε θεμελιωθεί πάνω σε δύο, τουλάχιστον, αρχαϊκά ιερά που σχετίζονται ίσως με τη λατρεία της Μεγάλης Θεάς, μητέρας των Καβείρων.

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

 Το 2010, μετά από 2.300 χρόνια επαναλειτουργεί το αρχαίο θέατρο της Ηφαιστίας, ένα από τα σπουδαιότερα του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Χρονολογείται ως προς το μεγαλύτερο μέρος του στο τέλος του 5ου ή στις αρχές του 4ου π.Χ. αιώνα, με προσθήκες από την ελληνιστική και τη ρωμαϊκή εποχή. Στο κεντρικό τμήμα των κερκίδων του κοίλου, αλλά και έξω από αυτό, αποκαλύφθηκαν τμήματα πρωιμότερης φάσης του, της αρχαϊκής, καθώς και δύο αρχαϊκά ιερά που επιβεβαιώνουν τη σχέση του αρχαίου ελληνικού θεάτρου με τη λατρεία. Το αρχαίο θέατρο της Ηφαιστίας αναστηλώθηκε την περίοδο 2000-2004.  

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Κτισμένο στη βορειοανατολική πλευρά της χερσονήσου της Παλαιόπολης, στο στενότερο σημείο της και στην πλαγιά ενός χαμηλού λόφου, επιτρέπει στο θεατή που βρίσκεται στο κοίλο, να αναπαύσει το βλέμμα του απέναντι, στη χαμηλή οροσειρά Καστροβούνι, που ορίζει από τα νότια την πεδιάδα. Η κατασκευή του θεάτρου διήλθε διαφορετικές οικοδομικές φάσεις. Το αρχαιότερο θέατρο θα πρέπει να ήταν ορθογώνιο, με ξύλινα καθίσματα για τους θεατές. Στο τέλος του 6ου ή στις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ. η ορθογώνια κατασκευή καταλάμβανε ολόκληρη την κεντρική κερκίδα του μεταγενέστερου λίθινου θεάτρου.

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Η κατασκευή του λίθινου θεάτρου της Ηφαιστίας, που κατατάσσεται μεταξύ των αρχαιότερων του ελληνικού κόσμου, τοποθετείται στο τέλος του 5ου ή τις αρχές του 4ου αιώνα π.Χ. Στην πρωιμότερη φάση του λίθινου θεάτρου ανήκουν η ορχήστρα, σε τέλειο και πλήρη κύκλο διαμέτρου 12,40 μ. και το κατώτερο τμήμα του κοίλου με δέκα σειρές εδωλίων. Στη δεύτερη, νεότερη φάση του λίθινου θεάτρου, το κοίλο μεγάλωσε και έγινε υψηλότερο. Στην πλαγιά του λόφου, πάνω στα λείψανα του αρχαιότερου ξύλινου θεάτρου κτίστηκε το "επιθέατρο". Οι επίσημοι και οι πολίτες κάθονταν στις πρώτες σειρές των εδωλίων του θεάτρου. Για τις σειρές αυτές χρησιμοποιήθηκαν μεγάλες ορθογώνιες πλάκες από πωρόλιθο των λατομείων της Ηφαιστίας. Αντίθετα, τα έδρανα του επιθεάτρου, όπου κάθονταν οι γυναίκες και οι δούλοι, ήταν κτισμένα από φτηνότερα υλικά, μικρές και μεγάλες πλάκες από σχιστόλιθο και ασβεστόλιθο της περιοχής.

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Από τον 3ο αιώνα π.Χ. στο θέατρο προστέθηκε το προσκήνιο, που αναπτύχθηκε σε βάρος της ορχήστρας. Κατά τους πρώιμους ρωμαϊκούς χρόνους το προσκήνιο κατέλαβε το νοτιότερο τμήμα της ορχήστρας, για να διευρυνθεί ο χώρος της σκηνής, αφού το επίκεντρο των δρώμενων είχε μεταφερθεί πλέον από την ορχήστρα στη σκηνή.

Άλλα κτίσματα που βρέθηκαν στην περιοχή, όπως εκκλησίες και κατοικίες, μαρτυρούν για τη σπουδαιότητα αυτής της πόλης στη βυζαντινή περίοδο. Από τον 4ο αιώνα μ.Χ. αποτελεί έδρα επισκόπου. Ο επίσκοπος Ηφαιστίας Λήμνου Στρατήγιος πήρε μέρος στην Α Οικουμενική Σύνοδο της Νικαίας.

Στην παρακμή και στην πλήρη εγκατάλειψη της Ηφαιστίας συνετέλεσαν δύο λόγοι: Πρώτον, η φυσική καταστροφή του λιμανιού, λόγω των διαδοχικών προσχώσεων από τα νερά της βροχής και δεύτερον η επικράτηση του χριστιανισμού γύρω στο 2ο με 3ο αιώνα. Οι χριστιανοί μη μπορώντας να ακολουθήσουν με άνεση τη θρησκεία τους, αναζήτησαν νέα έδρα στον Κότζινο, η ακμή του οποίου επέσπευσε την ερήμωση της Ηφαιστίας.

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO
Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO

Φωτογραφία Α.Μ./ LIFO