ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ο πρωτοπόρος σχεδιαστής Αζεντίν Αλαϊά έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

Ο πρωτοπόρος σχεδιαστής Αζεντίν Αλαϊά έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής Facebook Twitter
Αζεντίν Αλαϊά: Δημιούργησε και υπηρέτησε με μεγάλη προσήλωση το δικό του προσωπικό στιλ μακριά από κανόνες και τάσεις και θεωρείται ως ένας από τους πιο πρωτοπόρους σχεδιαστές.
1

Το 1984, η Γκρέις Τζόουνς, σε μια αξέχαστη βραδιά της απονομής των γαλλικών βραβείων της μόδας μεταφέρει στην αγκαλιά έναν μικροκαμωμένο άντρα, τον νικητή της βραδιάς, τον Αζεντίν Αλαϊά. Είναι ακριβώς η εποχή και η δεκαετία κατά την οποία η καριέρα ενός από τους πιο θρυλικούς σχεδιαστές στην ιστορία της μόδας εκτινάχθηκε στα ύψη.

Σήμερα, κάτοχος δύο Όσκαρ μόδας, ο Αλαϊά δεν έχει να ανησυχεί για τη θέση του στην ιστορία της μόδας. Μια θέση που κατέκτησε με πολλές δυσκολίες, υπομονή και διαρκές πάθος. Ο Αλαϊά γεννήθηκε στην Τυνησία και από μικρός γοητεύτηκε από τις δημιουργίες που ανακάλυψε στα αντίτυπα του περιοδικού μόδας Vogue. Σπούδασε γλυπτική στο «School of Fine Arts» στην Τύνιδα και έφτασε στο Παρίσι τη δεκαετία του '50. Άρχισε να δουλεύει στον Κριστιάν Ντιορ, αλλά σύντομα μετακόμισε στον οίκο Γκι Λαρός και στη συνέχεια στον Μιγκλέρ. Τέλη της δεκαετίας του '70 άνοιξε το δικό του μικρό ατελιέ στην οδό Bellechasse. Εκεί έφτανε για να ντυθεί το διεθνές τζετ-σετ, ανάμεσά τους η Μαρί - Ελέν Ρότσιλντ και η Γκρέτα Γκάρμπο που έφτανε ινκόγνιτο για τις πρόβες της.

Ο πρωτοπόρος σχεδιαστής Αζεντίν Αλαϊά έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής Facebook Twitter

«Οι γυναίκες με αγαπούν και αγοράζουν τα ρούχα μου. Σε αντίθεση με τον Καρλ που ποτέ δεν αγαπήθηκε σαν κι εμένα» λέει και δε διστάζει να πετάξει το γάντι στον Λάνγκερφελντ τον οποίο αποκαλεί καρικατούρα και έχει δηλώσει ότι δε τους αρέσουν ούτε τα σχέδιά του, ούτε οι τρόποι, ούτε η συμπεριφορά του. Τον κατηγόρησε ευθέως ότι δεν έχει πιάσει ποτέ ψαλίδι στο χέρι του.

Ο πρωτοπόρος σχεδιαστής Αζεντίν Αλαϊά έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής Facebook Twitter
Ο πρωτοπόρος σχεδιαστής Αζεντίν Αλαϊά έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής Facebook Twitter

Ο Αλαϊά εντυπωσίασε τον κόσμο της μόδας με τα τέλεια υφάσματα που χρησιμοποιούσε, τα οποία αγκάλιαζαν αισθησιακά το γυναικείο σώμα. Δεν είναι τυχαίο το ότι τον θεωρούν σχεδιαστή και αρχιτέκτονα. Στο πελατολόγιό του συγκαταλέγονται ονόματα όπως της Γκρέις Τζόουνς, της Τίνα Τέρνερ, της Μαντόνα, της Ράκελ Γουέλς, της Τζάνετ Τζάκσον, της Ναόμι Κάμπελ, της Σακίρα  και πιο πρόσφατα, της Μισέλ Ομπάμα.

Δημιούργησε και υπηρέτησε με μεγάλη προσήλωση το δικό του προσωπικό στιλ μακριά από κανόνες και τάσεις και θεωρείται ως ένας από τους πιο πρωτοπόρους σχεδιαστές. Ακόμα και οι γυναίκες που δεν ξέρουν το όνομά του γνωρίζουν τα καταπληκτικά bandage dresses που φορούν σταρς και τυχερές κοινές θνητές. Για τα σαγηνευτικά κολλητά ρούχα του τα μέσα τον ονόμασαν 'The King of Cling'.

Το 1980, η σχεδιάστρια εσωτερικών χώρων, η διάσημη Αντρέ Πουτμάν περπατούσε στην Λεωφόρο Μάντισον φορώντας ένα από τα πρώτα δερμάτινα παλτό που είχε σχεδιάσει ο Αλαϊά. Την σταμάτησε ένας αγοραστής των καταστημάτων Bergdorf Goodman ο οποίος τη ρώτησε τι φορούσε. Περίπου έτσι ξεκίνησε η καριέρα του Αλαϊά στην Αμερική. Τα ρούχα του άρχισαν να πωλούνται στη Νέα Υόρκη και το Μπέβερλι Χιλς.

Το γυναικείο σώμα  αποτελεί σταθερό σημείο αναφοράς και πηγή έμπνευσης για τις δημιουργίες του και κάποτε δήλωσε πως «όταν δουλεύω με ένα ύφασμα, αυτό πρέπει να κυλάει πάνω στο σώμα, τόσο από μπροστά, όσο και από πίσω», μια αρχή που τηρεί πάντα. Τα ρούχα του είναι μια υπογραφή κομψότητας και λεπτομέρειας πάνω στα οποία η ραφή αποκτά μοναδική αξία.

Ο πρωτοπόρος σχεδιαστής Αζεντίν Αλαϊά έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής Facebook Twitter
1986, τα μοντέλα του Αλαϊά μετά το σόου μόδας στο Παρίσι
Ο πρωτοπόρος σχεδιαστής Αζεντίν Αλαϊά έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής Facebook Twitter
Αζεντίν Αλαϊά και Γιασμίν από τον Patrick Demarchelier.
Ο πρωτοπόρος σχεδιαστής Αζεντίν Αλαϊά έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής Facebook Twitter
Αζεντίν Αλαϊά και το μοντέλο του από τον Jean-Paul Goude

«Βοηθούσα την μαντάμ Πινό, μια μαία που είχε βοηθήσει στις γέννες όλη μου την οικογένεια. Της είπα ότι μου αρέσει να ζωγραφίζω. Μου έδωσε βιβλία, φυλλάδια από εκθέσεις τέχνης, και το πρώτο μου βιβλίο του Πικάσο. Με βοήθησε να περάσω στις εξετάσεις μου στην καλών τεχνών ενάντια στη θέληση του πατέρα μου που ήταν αγρότης και ζούσε μακριά από την Τύνιδα», λέει σε μια συνέντευξή του. «Δεν είχα χρήματα από το σπίτι μου για να ζήσω και έτσι βρήκα δουλειά σε ένα πολύ μικρό μαγαζί μόλις 15 τετραγωνικά. Ο ιδιοκτήτης ήθελε κάποιον να του κάνει τα τελειώματα στα φορέματα. Η αδελφή μου είχε μάθει ράψιμο με τις μοναχές, και είχε ένα σημειωματάριο με όλα τα βασικά. Αυτή ήταν η πρώτη πραγματική εμπειρία μου με τη μόδα.

«Οι γυναίκες με αγαπούν και αγοράζουν τα ρούχα μου. Σε  αντίθεση με τον Καρλ που ποτέ δεν αγαπήθηκε σαν κι εμένα» λέει και δε διστάζει να πετάξει το γάντι στον Λάνγκερφελντ τον οποίο αποκαλεί καρικατούρα και έχει δηλώσει ότι δε τους αρέσουν ούτε τα σχέδιά του, ούτε οι τρόποι, ούτε η συμπεριφορά του. Τον κατηγόρησε ευθέως ότι δεν έχει πιάσει ποτέ ψαλίδι στο χέρι του. «Όχι ότι δεν είναι σπουδαίος», πρόσθεσε. «Απλώς είναι μέρος ενός άλλου συστήματος. Με τη συμπεριφορά του κάνει τους νέους σχεδιαστές να πιστεύουν ότι η μόδα μπορεί να λειτουργήσει με αυτό τον τρόπο».

Δε δίστασε να τα βάλει και με τη διευθύντρια της Vogue Ανν Γουίντουρ. «Κάθε φορά που βλέπω  πώς ντύνεται, απορώ για το γούστο της. Η Γουίντουρ τρομοκρατεί τους πάντες και όλοι φοβούνται ότι η Vogue δε θα βάλει τα ρούχα τους. Ποιος θα θυμάται στην ιστορία της μόδας τη Γουίντουρ; Κανείς. Θυμόμαστε την Νταϊάνα Βρίλαντ όχι μόνο γιατί ήταν διευθύντρια της Vogue, αλλά για το γούστο της. Ήταν τόσο σικ! Η Vogue θα παραμείνει. Οι συντάκτριές της έρχονται και παρέρχονται». Η Γουίντουρ δε συμπεριλαμβάνει ποτέ στις σελίδες της ρούχα του Αλαϊά αλλά ο ίδιος δε δείχνει να έχει ανάγκη την υποστήριξή της. Αντίθετα μεγάλη λάτρης του είναι η πρώην διευθύντρια της γαλλικής Vogue και ένθερμης υποστηρίκτριας του Καρίν Ρόιτφελντ.

Ο πρωτοπόρος σχεδιαστής Αζεντίν Αλαϊά έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής Facebook Twitter
Στην αναδρομική έκθεση των ρούχων του στο Παρίσι μπροστά στα έργα του Ματίς
Ο πρωτοπόρος σχεδιαστής Αζεντίν Αλαϊά έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής Facebook Twitter
Κοστούμια του Αλάϊα για την όπερα«Οι γάμοι του Φίγκαρο» με τη Φιλαρμονική του Λος Άντζελες υπό τον διάσημο μαέστρο Γκουστάβο Ντουνταμέλ
Ο πρωτοπόρος σχεδιαστής Αζεντίν Αλαϊά έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής Facebook Twitter
Τίνα Τέρνερ και Αζεντίν Αλαϊά σε φωτογράφιση του Bruce Weber

«Κάθε καλή και δημιουργική δουλειά παίρνει το χρόνο της», υποστηρίζει. «Δε θέλω να καταντήσω γέρος και κατεστραμμένος από τη μόδα. Είμαι προνομιούχος γιατί πραγματικά κάνω ότι θέλω με το δικό μου ρυθμό». Ο Αλαϊά μέχρι και σήμερα αρνείται να ενταχθεί σε ένα μεγάλο όμιλο μόδας γιατί πιστεύει ότι δίνουν μεγαλύτερη σημασία σε μια "it-bag" από ότι στο ρούχο. Η Κατρίν Λαρντέρ, διευθύντρια του περιοδικού Marie-Claire τη δεκαετία του 80 έγραψε: «Η μόδα είναι νεκρή. Στις μέρες μας οι σχεδιαστές κάνουν ρούχα μόνο και μόνο για να μιλήσουν γιαυτούς ο κόσμος και ο τύπος. Το πραγματικό χρήμα για τους σχεδιαστές βρίσκεται στα αρώματα και τις τσάντες. Είναι όλα σχετικά με την εικόνα. Ο Αλαϊά παραμένει βασιλιάς. Κάνει επιδείξεις μόδας όταν έχει κάτι να δείξει και ορίζει απόλυτα το χρονικό του πλαίσιο».

Ο Αλάια έχει σχεδιάσει κοστούμια για παραστάσεις όπερας όπως «Οι γάμοι του Φίγκαρο» με τη Φιλαρμονική του Λος Άντζελες υπό τον διάσημο μαέστρο Γκουστάβο Ντουνταμέλ. Σύμφωνα με τον Ολιβιέ Σαγιάρ, ιστορικό μόδας και Διευθυντή του Μουσείου της Πόλεως του Παρισιού, ο Αλαϊά είναι «ο τελευταίος μεγάλος couturier, ένας πραγματικός μόδιστρος με την αυστηρή έννοια» συνεχίζει ο διάσημος γάλλος ιστορικός. «Ξέρει να κάνει οτιδήποτε έχει σχέση με την επεξεργασία ενός μοντέλου: να σχεδιάζει, να κόβει, να ράβει».

Ο Αζεντίν Αλαϊά επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα ως προσκεκλημένος του Megaron Plus, την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου (ώρα έναρξης 19:00). Ο Γαλλοτυνήσιος δημιουργός θα συνομιλήσει με τον λογοτέχνη, εικαστικό και Καθηγητή Φιλοσοφίας της Τέχνης Δημοσθένη Δαββέτα με θέμα «Κρίση και δημιουργία». Οι δύο συνομιλητές θα εστιάσουν το ενδιαφέρον τους στα ζητήματα της μόδας, της κρίσης και της δημιουργίας και θα επιχειρήσουν να δώσουν απαντήσεις στα εξής ερωτήματα: Η  κρίση, εκτός  από τις  οδυνηρές της συνέπειες, μήπως  μπορεί  να  γίνει αφετηρία για  αυτογνωσιακή πορεία σε  προσωπικό και συλλογικό  επίπεδο; Και η  μόδα πώς  μπορεί  να  συμβάλει σε  κάτι  τέτοιο; Ειδικότερα,  σε ποια  κοινωνικά, ιστορικά και αισθητικά θεμέλια στηρίζεται η μόδα του Αζεντίν Αλαϊά;

Ιnfo:

Azzedine Alaia: «Κρίση και δημιουργία»

Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος

18 Δεκεμβρίου 2014

Ώρα έναρξης: 19:00

Ελεύθερη είσοδος με δελτία προτεραιότητας.

Η διανομή των δελτίων αρχίζει στις 5:30 μ.μ.

 

Αρχείο
1

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Από τις πρώτες του πελάτισσες και Φίλες (διότι το ένα δεν πάει -σχεδόν-χωρίς το άλλο), ήταν και η θρυλική Αρλεττύ (Λεζ ανφαν ντυ Παραντί).Στην φωτογραφία αρ. 7, το μοντέλο είναι η Φαρίντα Κέλφα, ηγερία του Αλάϊα, του Ζαν Πωλ Γκουντ και άλλων, σήμερα σύζυγος μαικήνα και υπεύθυνη του οίκου Σκιαπαρέλλι.Η αναδρομική του στο Παλαί Γκαλιερά ήταν ένας βουβός θρίαμβος. Βουβός γιατί όλες και όλοι περιεργάζονταν τα φορέματα με άλαλο θαυμασμό. Και τιμή υπερτάτη, περνούσες απέναντι τον κήπο και στο Παλαί ντε Τοκιό εκτίθονταν τρία μοντέλα, μπροστά στα έργα του Ματίς. Το εικονιζόμενο (φωτ. 9), ένα απλό μπουκλέ ζέρσεϋ, φορμαρισμένο μόνο όπως αυτός ξέρει, ένα απλούστατο γκρίζο ταγιέρ (νομίζω) και ένα τοτεμικό μαύρο δερμάτινο κροκό μπουφάν που προκαλούσε κι' αυτό φαινόμενα αφωνίας...΄Γιά τον Λάγκερφελντ είναι λίγο άδικος αλλά όχι ψέυτης. Όσο γιά την Γουϊντουρ, επιτέλους μία κορυφή είπε ότι η "βασίλισσα" είναι απλώς γυμνή.