Απεργία την Πρωτομαγιά

Το Cuba libre του Κουβανού Nilo Cruz στο Αγγέλων Βήμα

Facebook Twitter
0

Τι σας έκανε να επιλέξετε το Cuba libre;

Το Αγγέλων Βήμα είναι εξ αρχής ένας τόπος συνάντησης Ανατολής-Δύσης μέσα από την τέχνη και τον πολιτισμό. Το έργο CUBA LIBRE του Κουβανού συγγραφέα Nilo Cruz (που φέρει τον αρχικό τίτλο "Δυο αδελφές κι ένα πιάνο") ένα έντονα ρεαλιστικό, αλλά συνάμα  ποιητικό και πολιτικό δράμα με έντονο το ερωτικό στοιχείο,  επιλέχθηκε για μια σειρά λόγων. Καταρχάς γιατί είναι ένα πολύ καλογραμμένο έργο ενός συγγραφέα παντελώς άγνωστου και πρωτοεμφανιζόμενου στην Ελλάδα. Άγνωστου παρά το ότι ήταν ο πρώτος –και μέχρι σήμερα και ο μόνος - Λατινοαμερικάνος που έχει βραβευτεί με Πούλιτζερ και μάλιστα χωρίς  κανένα μέλος της Επιτροπής των βραβείων να έχει δει παράσταση έργου του, αλλά μόνο χάρη στη δύναμη των κειμένων του. Επιπλέον, ο Cruz προέρχεται από μία χώρα, την Κούβα, που είναι θεατρικά "παρθένα" για τον Έλληνα θεατή. Έτσι, το έργο αυτό συγκέντρωνε τα τρία στοιχεία που μας ενδιαφέρουν όταν φτιάχνουμε το δραματολόγιό μας, δηλαδή ότι ήταν ένα καλό έργο άξιου, βραβευμένου και πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα, ότι είχε φρέσκια θεατρική ματιά και τέλος ότι προερχόταν από έναν τόπο που η φωνή του ή δεν ακούγεται συχνά ή δεν ακούγεται καθόλου στα θεατρικά μας πράγματα. Επίσης, επειδή το θέμα του ταίριαζε απόλυτα με τη θεματική ενότητα που είχαμε σχεδιάσει για την περίοδο 2011-2012 με γενικό τίτλο "Όλοι Γύρω από Ένα Πιάνο". Τίτλος, βέβαια, μεταφορικός γιατί ο στόχος της ενότητας ήταν να αναζητήσει, μέσα από τα τέσσερα θεατρικά έργα που περιέλαβε, την ιαματική επίδραση της Τέχνης στην ψυχή του ανθρώπου, τη δύναμη της Ουτοπίας ακόμη και σήμερα και τη δυνατότητα για νίκη του ανθρώπινου πείσματος κόντρα στις εξωτερικές θύελλες. Κίνητρο στην επιλογή αυτής της θεματικής ενότητας ήταν η σημερινή συγκυρία και η δηλωμένη ανάγκη του σημερινού, ταλαιπωρημένου ανθρώπου να στραφεί μέσα του, αλλά και να αναζητήσει "εργαλεία" ανακούφισης από τις καθημερινές αντιξοότητες. Σαν τέτοιο αποτελεσματικό εργαλείο, εμείς θελήσαμε, μέσα από τις παραστάσεις της φετινής θεματικής μας ενότητας να τού προτείνουμε.

 Οπότε, στην ελληνική παράσταση του CUBA LIBRE, που διανθίζεται από εξωτική μουσική και χορό, υπάρχουν στοιχεία με τα οποία οι  Έλληνες θεατές θα ταυτιστούν;

 Η μουσική και ο χορός που αποτελούν ένα τονισμένο στοιχείο του έργου και της παράστασής μας υπάρχουν όχι για να δοθεί εξωτικός χαρακτήρας στο έργο ή στην παράσταση, αλλά επειδή αυτά τα δύο, δηλαδή η μουσική και ο χορός, μαζί και με το γράψιμο (με μία λέξη η Τέχνη, όπως λέγαμε και παραπάνω), αποτελούν τα μοναδικά διαθέσιμα εργαλεία και τα μοναδικά όπλα επιβίωσης των δύο ηρωίδων μέσα σε συνθήκες εγκλεισμού, ψυχικής και σωματικής βίας και πλήρους απώλειας στηριγμάτων. Κι αυτές οι δύο νέες, όμορφες, έξυπνες, ταλαντούχες, δημιουργικές και άκρως ερωτικές γυναίκες είναι αποφασισμένες να επιβιώσουν. Μέσα από τη μουσική, το χορό και το γράψιμο και έχοντας ως μόνο στήριγμα η μία την άλλη -μια και έχουν εγκαταλειφθεί από πατέρα και σύζυγο- το παλεύουν μέχρι τέλους. Και δεν υπάρχει το παραμικρό στοιχείο εξωτισμού σε αυτό τον ολότελα άνισο αγώνα τους που αποδίδει η παράσταση σε ζουμερή σκηνοθεσία και μουσικές διαλεγμένες από την Αναστασία Ρεβή, σκηνικά και κοστούμια από τη Μαρία Κονομή, φώτα από το Γιάννη Κατσαρή και μετάφραση από εμένα. Στους ρόλους των ηρωίδων και των ηρώων της ιστορίας, οι θεατές μας θα απολαύσουν τους  Παναγιώτα Βλαντή, Αργύρη Γκαγκάνη, Αντιγόνη Δρακουλάκη και Αντώνη Καρυστινό. Όσον αφορά το θέμα της ταύτισης των Ελλήνων θεατών με τους χαρακτήρες του έργου, είναι γνωστό ότι όλοι οι Έλληνες έχουν ζήσει οι ίδιοι ή οι πατεράδες και οι μανάδες τους ή οι παλιοί-παλιοί παππούδες τους σε συνθήκες παγίδευσης και φίμωσης είτε πολύ παλιότερα στο χρόνο, είτε σχετικά πρόσφατα. Αναγνωρίζουν, επομένως,  το πρόβλημα όταν το δουν και γνωρίζουν ότι, σε ανάλογες συνθήκες επιβολής βίας, και οι ίδιοι τους κατέφυγαν στην Τέχνη ως μόνο και ενστικτώδες όπλο επιβίωσης. Αυτό δεν έκαναν ως φυσική και μοναδική αντίσταση σε καιρούς δύσκολους;  Δε μαζεύονταν και τραγουδούσαν κρυφά τα απαγορευμένα τραγούδια, δεν κυκλοφορούσαν χέρι με χέρι απαγορευμένα ποιήματα ή  φυγάδευαν στο εξωτερικό κείμενα με τα οποία κάποιο καθεστώς δεν συμφωνούσε "απόλυτα"; Η ταύτιση, επομένως, των Ελλήνων θεατών με τους χαρακτήρες του CUBA LIBRE είναι δεδομένη και αυτονόητη και, μάλιστα, σε πολύ πιο έντονο βαθμό από ό,τι θα περίμενε κανείς.    

Αγγέλων Βήμα, Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια 210-5242211/13

Αρχείο
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ