ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter
44

[Φωτογραφίες απ' το γραφείο του Δημάρχου Θεσσαλονίκης + Συνέντευξη: Α.Δ]

Είχα να μιλήσω με τον Γιάννη Μπουτάρη από τότε που βγήκε Δήμαρχος. Δεν άλλαξαν πολλά στον χαρακτήρα του: η χαμηλών τόνων ζωντάνια του και το ζεστό χιούμορ του παραμένουν τα ίδια, όπως ίδιο παραμένει και το γούστο του στη διακόσμηση.

 

Και ευτυχώς: το νέο Δημαρχείο, έχει μεν πολύ ενδιαφέροντες εξωτερικούς χώρους, αλλά είναι αχανές στο εσωτερικό του και περιβαλλοντικά απαράδεκτο (δεν έχει καταφέρει ποτέ κανείς να το ζεστάνει χειμώνα!) και έχει μια ροπή προς την Παπαγεωργοπούλεια ατσαλάκωτη διακόσμηση. 

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter
(Υπέροχο αρχιτεκτονικά το εσωτερικό, με τα ανοιχτά γραφεία, όμως χωρίς πλάκα: πώς ζεσταίνεται αυτός ο χώρος;)

  

Καθώς ο κύριος Γιάννης μου δείχνει την γιγάντια αίθουσα του γραφείου του Δημάρχου, που ο Παπαγεωργόπουλος σαν άλλος Λουδοβίκος χρησιμοποιούσε ολόκληρη -ενώ ο ίδιος έστησε το γραφειάκι του σε μια γωνίτσα της μεγάλης αίθουσας-, μπορώ να φανταστώ πώς ήταν διακοσμημένη προηγουμένως. Με τα λάβαρα του Έθνους και της Θρησκείας μας, με πολυτέλεια, με μεγαλοπρέπεια.

 

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter

 

Τώρα όμως, το γραφείο του Μπουτάρη (πάνω) είναι σχεδόν ίδιο όπως ήταν και στον ΑΡΚΤΟΥΡΟ, πριν γίνει Δήμαρχος: γεμάτο ξεδιάντροπο kitsch, που συνδυάζεται με υψηλή τέχνη, φωτογραφίες των αγαπημένων του προσώπων, δώρα που του έχουν κάνει, μια άδεια κορνίζα που γράφει "Empty Without You", έναν Γκάρφιλντ, σπουδαίους πίνακες, ένα πόστερ που αναρωτιέται αυτοσαρκαστικά "Is this ever going to end?"

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter
O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter
O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter

"Η ζωή χωρίς το kitsch θα ήταν ανυπόφορη", έγραφε ένα πόστερ που είχα προσέξει παλιά σε γραφείο του. Ήταν η ρήση του σπουδαίου αυστριακού ζωγράφου και αρχιτέκτονα Hundertwasser που συμπυκνώνει και τον χαρακτήρα του Δημάρχου Θεσσαλονίκης: Σοβαρός ναι, ποτέ σοβαροφανής. 

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter

Πώς είναι η εμπειρία της Δημαρχίας της πόλης για σας σε προσωπικό επίπεδο; Τι έχετε μάθει απ' αυτήν μέχρι στιγμής;

  

Ότι είναι κουραστική, εάν θέλεις να κάνεις δουλειά, είναι. Δεν έχει αρχή και τέλος - για ωράρια φυσικά δεν συζητάμε. Επιλέγεις βέβαια πόσες δημόσιες εμφανίσεις θα κάνεις. Υπάρχουν δύο ειδών: οι υποχρεωτικές (δοξολογίες κλπ), και οι δημοσιοσχετίστικες (να πας σε εγκαίνια, ή σε ένα συνέδριο). Προσπαθώ να αποφύγω τις δημοσιοσχετίστικες, γιατί συχνά πέρα από ανούσιες είναι και χάσιμο χρόνου. Και με αποπροσανατολίζουν.

Ένα από τα πιο κουραστικά πράγματα στη δουλειά του Δήμου είναι ότι κάθε 10 λεπτά πρέπει να αλλάζεις θέμα. Δεν είναι εύκολο να καλύψεις σε βάθος τις υποθέσεις - μέχρι να τελειώσεις κάτι προκύπτει κάτι άλλο, και γι' αυτό  η επιλογή των συμβούλων και των συνεργατών πρέπει να είναι πολύ προσεκτική.

Κατά τα άλλα, μάλλον το διασκεδάζω. Η δουλειά είναι πολύ δημιουργική, και όσο κουραστική και να είναι, αξίζει τον κόπο.

  

Για ποια απ' όσα πετύχατε μέχρι στιγμής είστε πιο περήφανος;

 

Ένα για το οποίο είμαι περήφανος είναι η εξωστρέφεια της πόλης. Μέχρι να αναλάβουμε ήταν τουρκοφοβική, εβραιοφοβική, σλαβοφοβική , ήταν... όλα τα καλά του κόσμου... Προσπαθήσαμε και σε μεγάλο βαθμό το καταφέραμε να το αλλάξουμε αυτό, δίνοντας έναν τόνο τουριστικό στην όλη υπόθεση.

Ο τουρισμός δεν ήταν ο αυτοσκοπός, αλλά το αποτέλεσμα αυτού του ανοίγματος. Όλες αυτές οι εθνότητες γνωρίζουν πλέον την πολιτιστική κληρονομιά της πόλης, το ίδιο και οι πολίτες μας, σιγά σιγά. Εκεί στοχεύουν και οι προσπάθειες για καλλιέργεια τουριστικής κουλτούρας, όπως με τους ιστορικούς δείκτες που τοποθετούνται σταδιακά σε διάφορους ιστορικούς τόπου και μνημεία της πόλης.

Ας πούμε, περνάς τη στάση Χιρς, και κανείς δεν ξέρει ποιος ήταν ο Χιρς – ο οποίος υπήρξε μια πολύ σημαντική προσωπικότητα της πόλης. Ή περνάς από τη Βίλλα Αλλατίνι που ήταν κάποτε φυλακισμένος ο Αμπντούλ Χαμίτ, και κανένας δεν το γνωρίζει. Δε λέω ότι πρέπει όλοι ξαφνικά να αγαπήσουμε και να αγκαλιάσουμε την ιστορία, αλλά όταν λες Μπεζεστένι, γιατί να μην ξέρεις τι εννοείς;

Μαθαίνοντάς τα όλα αυτά, ο δημότης αγαπάει και άρα σέβεται και εκτιμάει περισσότερο την πόλη του, αστικοποιείται δηλαδή.

 

 

Για ποια απ' όσα δεν πετύχατε είστε πιο απογοητευμένος - και έχετε πεισμώσει να τα καταφέρετε;

 

Ένα είναι, άσχετα αν υπάρχουν δικαιολογίες -και ουσιαστικές μάλιστα- το ότι δεν καταφέραμε να ελέγξουμε το κυκλοφοριακό και το πάρκινγκ. Βέβαια κάνουμε ό,τι μπορούμε για να αποθαρρύνουμε την αλόγιστη χρήση ΙΧ και να προωθήσουμε εναλλακτικά Μέσα Μαζικής Μετακίνησης, παρά τα εμπόδια, τόσο λόγω νοοτροπίας του κόσμου όσο και λόγω πολυδιάσπασης αρμοδιοτήτων σε πλήθος φορέων.

Επίσης είμαι μεν περήφανος που κάναμε μια μεγάλη, δύσκολη αλλαγή στα θέματα της καθαριότητας - η οποία άρχισε να αποδίδει ήδη- ή για τις αλλαγές που κάναμε στη διοικητική οργάνωση του Δήμου, αλλά λυπάμαι που τα αποτελέσματα δεν έχουν φανεί ακόμα πλήρως και που δεν τα πετύχαμε νωρίτερα.

  

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter

 

Ακούγεται από πολλούς στην Αθήνα "Μακάρι να είχαμε κι εμείς έναν Μπουτάρη εδώ". Αν ήσασταν Δήμαρχος της Αθήνας τι διαφορετικό θα κάνατε από τον κύριο Καμίνη, ή τέλος πάντων ποιες θα ήταν οι προτεραιότητές σας;

 

Αυτό είναι εξαιρετικά άδικο για τον Καμίνη, επειδή στην Αθήνα ό,τι καλό γίνεται το πιστώνεται η Κυβέρνηση, ένα σωρό Υπουργεία και οργανισμοί. Ό,τι κακό γίνεται όλοι θα γκρινιάξουν για τον Δήμαρχο. Τι διαφορετικό θα έκανα... Δεν είμαι σίγουρος ότι ξέρω καλά τα προβλήματα της Αθήνας.

Ως επισκέπτης πηγαίνω τακτικά. Το κυκλοφοριακό είναι ένα ζήτημα, αλλά για να ξέρω τι θα μπορούσα να κάνω, θα έπρεπε να την έχω ζήσει την πόλη. Τώρα κάνω τις δουλειές μου και τελειώνω γρήγορα για να γυρίσω σπίτι μου, στη δουλειά μου.

 

 

Θα σκεφτόσασταν να κατεβείτε στην κεντρική πολιτική σκηνή; 

 

Με έχει απασχολήσει επανειλημμένα. Όχι επειδή θα το ήθελα, αλλά επειδή με κολλάνε συνέχεια, μου το λένε ξανά και ξανά. Θεωρώ ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι το κύριο στοιχείο για την ανοικοδόμηση του κράτους, διότι ο Δήμαρχος έρχεται σε καθημερινή επαφή με τους πολίτες. Ξέρει καλύτερα τα προβλήματα απ' ό,τι ένας βουλευτής ή Υπουργός και μπορεί να τα αντιμετωπίσει πολύ πιο αποτελεσματικά. Με τίποτα δεν θα ήθελα να πάω στην κεντρική πολιτική σκηνή.

 

Οπότε από την κίνηση των 5 Δημάρχων να μην περιμένουμε κάτι τέτοιο...

 

Όχι, με την κίνησή μας θέλουμε να στηρίξουμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση, να δείξουμε πόσο σημαντική είναι, να αναδείξουμε τα προβλήματα και τον ασφυκτικό εναγκαλισμό της από το κράτος. Ο τελικός σκοπός είναι να κατοχυρωθεί η αυτοδυναμία της Τ.Α. συνταγματικά. Η Πρωτοβουλία των Πέντε δεν θα διευρυνθεί και θα συνεχίσει τις παρεμβάσεις της. Όμως, από τις πέντε πόλεις μας θα μπορούσε να ξεκινήσει ένα δίκτυο πόλεων, όπου θα μπορούν να μετάσχουν και άλλοι δήμοι για να επωφεληθούν από κοινά εργαλεία και πολιτικές, (έπειτα από την ημερίδα των Πέντε εδώ στη Θεσσαλονίκη την Κυριακή 8/12 και τη συνέντευξη τύπου που έδωσαν οι Πέντε την Δευτέρα 9/12).

  

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter
 

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter

  

Ήσασταν απ' τους λίγους που βροντοφώναζαν ότι η Χ.Α. ήταν εγκληματική οργάνωση, παρ' ό,τι δεχόσασταν απειλές. Πώς νιώσατε όταν αποδείχτηκε ότι δεν ήσασταν τρελός;

 

Στο Δημοτικό Συμβούλιο, στις αρχές του '12 είπα κάτι για το οποίο έφαγα και μια μήνυση, που πήγε στο αρχείο επειδή δεν τεκμηριώθηκε. Είπα πως ντρέπομαι, ειδικά για τη Θεσσαλονίκη που η ΧΑ παίρνει τέτοια ποσοστά. Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη που υπέστη τη θύελλα του ναζισμού και έζησε τον αφανισμό της εβραϊκής κοινότητας της πόλης μας.

Μ' αφήνει παγερά αδιάφορο η όποια αντίδραση της Χ.Α. -με πήραν 3-4 τηλέφωνα άγνωστοι στο σπίτι και με βρίζαν και με ψιλοαπειλούσαν. Δε νομίζω ότι κινδυνεύω και δεν σταμάτησα ποτέ να λέω τη γνώμη μου ελεύθερα.

  

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter

  

Τι συμβαίνει τώρα με τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ; Εκτός απ' τα οικονομικά προβλήματά του, υπέστη κι ένα επικοινωνιακό στραπάτσο, όταν άργησε να απορρίψει τα χρήματα της Χρυσής Αυγής - κάποιοι είπαν ότι υπήρξε διπροσωπία. 

 

Είχαμε τεράστια μείωση των εσόδων στον ΑΡΚΤΟΥΡΟ, παρ' ό,τι η επισκεψιμότητα στο Καταφύγιο της Αρκούδας στο Νυμφαίο δεν μειώθηκε. Λεφτά άλλα δεν είχα για να χρηματοδοτώ την όλη ιστορία, ούτε και είναι σωστό να γίνεται κάτι τέτοιο. Έτσι δυστυχώς αναγκαστήκαμε να περιορίσουμε τις διοικητικές λειτουργίες μας, ώστε να μπορούμε να κρατήσουμε τις ουσιαστικές δραστηριότητές μας, το Καταφύγιο δηλαδή.

Το ότι κατατέθηκαν λεφτά από την Χρυσή Αυγή το έμαθα με καθυστέρηση αρκετών ημερών. Όταν κάποιος κάνει κατάθεση, συναινεί αυτόματα πως δεν έχει κανένα δικαίωμα να μεταχειριστεί δημοσίως την κατάθεση για να αυτοδιαφημιστεί ή για να κερδίσει κάτι. Η Χ.Α. που με έτρεχε παράλληλα στα δικαστήρια, το χρησιμοποίησε, το δημοσιοποίησε στο σάιτ της "δείτε τι καλοί που είμαστε" δηλαδή. Η επιστροφή των χρημάτων έγινε επειδή δεν τηρήθηκαν οι όροι της συνεισφοράς και επειδή ο Αρκτούρος μετέχει στο άτυπο δίκτυο των δέκα μεγάλων περιβαλλοντικών ΜΚΟ το οποίο έχει αποφασίσει ότι δεν δέχεται εισφορές από πολιτικά κόμματα. Είπα κιόλας ότι τέτοιου είδους προσφορές-«κολυμβήθρες του σιλωάμ» από την ΧΑ δεν γίνονται δεκτές.

 

Άργησε να γίνει όμως  - πράγμα εξαιρετικά κακό για τη φήμη του Αρκτούρου...

Άργησε, ναι, πάνω από 10 μέρες. Μέχρι να μάθουμε ότι η συγκεκριμένη εισφορά προερχόταν από τη ΧΑ…

 

 

Τι πιστεύετε ότι θα γίνει από εδώ και πέρα με την Χ.Α. - και τι πιστεύετε ότι θα έπρεπε να γίνει;

Το ότι υπάρχει ένα μικρό ποσοστό νεοναζιστών στην Ελλάδα είναι γεγονός. Το ότι έφτασαν όμως να την ψηφίζουν 500.000 Έλληνες, επειδή τους έταξε λαγούς με πετραχήλια, καθαρότητα του έθνους και δεν ξέρω ‘γω τι άλλο είναι ανησυχητικό. Δεν πιστεύω ότι αυτοί έχουν ναζιστική ιδεολογία, αλλά το έκαναν ως αντίδραση στην κρίση αλλά και στο πρόβλημα των μεταναστών - ναι, υπάρχει πρόβλημα μεταναστών στη χώρα, και ειδικά στην Αθήνα.

Το τι πρέπει να γίνει... Πρώτα να ξεφύγουμε από την κρίση, που δεν είναι βέβαια μόνο στο χέρι μας. Το δεύτερο είναι να γίνει μια συστηματική διαπαιδαγώγηση της νεολαίας. Να τους μαθαίνουμε πού οδήγησαν αυτά τα συστήματα, τα ναζιστικά, τα ολοκληρωτικά, οι δικτατορίες κάθε τύπου. Να τους μάθουμε την αξία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

  

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter
 

 

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter
 

  

Έχοντας ζήσει τη χούντα πώς νιώθετε όταν ακούτε γύρω σας ότι "ζούμε μια χούντα" τώρα;

 

Δεν έχει καμία σχέση. Στη χούντα, αν είχα αντίρρηση ερχόταν κατευθείαν η αστυνομία και μ' έβαζε μέσα. Και με βασάνιζε. Το να βλέπει ο κόσμος παντού χούντες γύρω του είναι αποτέλεσμα της κρίσης που δεν είναι μόνο οικονομική αλλά και κοινωνική.

Εμείς φτάσαμε να χρεοκοπούμε. Ήρθαν λοιπόν οι δανειστές μας και η Ευρωπαϊκή Ένωση (που δεν είναι καθόλου άμοιρη ευθυνών) και λέει: "Ωραία, θα σας δανείζω λοιπόν για να σας βοηθήσω να βγείτε απ' τη χρεοκοπία, μ' αυτούς κι αυτούς τους όρους". Αυτοί οι όροι ποιοι είναι; Ότι μας δίνουν λεφτά και πρέπει να τα γυρίσουμε πίσω. Ότι πρέπει να κάνουμε έναν προϋπολογισμό που θα είναι ισοσκελισμένος. Ότι πρέπει να κάνουμε διοικητικές μεταρρυθμίσεις. Εμείς -και τώρα έχει αποδειχτεί περίτρανα αυτό- δεν κάναμε τίποτα απ' όλα αυτά!

 Από τη στιγμή που εμείς, όχι μόνο δεν κάνουμε αυτά που έχουμε συμφωνήσει (και που θα ήταν καλό να τα είχαμε κάνει από μόνοι μας εδώ και δεκαετίες) αλλά προσπαθούμε να τους μπερδέψουμε και να τους βγάλουμε τρελούς. Ε, κάπου μπάζει το πράγμα. Πχ, εδώ και κάνα δυο χρόνια έχουμε υποσχεθεί να καταργήσουμε τα άχρηστα ιδρύματα και τις ΔΕΚΟ αλλά τίποτα δεν έχει γίνει. Τους αλλάξαμε μορφή, συγχωνεύσαμε μερικά μεταξύ τους, δεν αλλάξαμε τίποτα ουσιαστικό όμως. Το κράτος συνεχίζει να θέλει να ρυθμίζει τα πάντα: πώς θα κοιμηθείς και πώς θα σηκωθείς...

 

 

Είδα το εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για την προεκλογική σας καμπάνια. Εσείς πώς νιώσατε; Καταρχάς το είδατε;

 

Ε, βέβαια το είδα. Πρωταγωνιστούσα κιόλας... Σε πολλές σκηνές γέλασα, σε πολλές μελαγχόλησα - το ευχαριστήθηκα. Ωραίο ήτανε.

 

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter

 

Το ντοκιμαντέρ τελείωνε γλυκόπικρα. Με τη νίκη σας, αλλά και τις αντιδράσεις των Δημοτικών Υπαλλήλων Καθαριότητας και τη μη τήρηση της υπόσχεσής σας για εξαφάνιση των σκουπιδιών απ' τους δρόμους. Θέλετε να μας πείτε λίγα πράγματα για τα προβλήματα που αντιμετωπίσατε στον τομέα της καθαριότητας; Σας έχει μείνει η ρετσινιά του ότι δεν μαζέψατε τα σκουπίδια άμεσα όπως είχατε υποσχεθεί. 

 

Αυτή η ρετσινιά, όντως, θα με κυνηγάει σ' όλη μου τη ζωή. Ήταν άστοχο ότι είπα ότι σε έξι μήνες θα λύσω το πρόβλημα. Έτσι ήθελα να δηλώσω ότι ήταν πρώτη προτεραιότητα - και ήταν πράγματι. Έπεσα με τα μούτρα στη δουλειά, είχαμε χοντρές συγκρούσεις με τα σωματεία, είχαμε τεράστια προβλήματα με τα μηχανικά μέσα, αλλά σιγά-σιγά βάλαμε μπροστά, και τι κάναμε:

Αποκαταστήσαμε το σύστημα ανακύκλωσης, ενημερώσαμε τον κόσμο πόρτα-πόρτα δίνοντας σακούλες, με σποτάκια, με φυλλάδια, για να γίνουν σύμμαχοί μας. (Ακόμα και η Εκκλησία, ο Άνθιμος, δέχτηκε και προέτρεπε τον κόσμο από τα κυριακάτικα κηρύγματα στις εκκλησίες να προσέχουν τα σκουπίδια και να βοηθούν τις Υπηρεσίες Καθαριότητας!).

Στη συνέχεια κάναμε μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να επισκευάσουμε τα υπάρχοντα αυτοκίνητα. Από τα 70 αυτοκίνητα μόνο τα 10 κινούνταν όταν ξεκινήσαμε - τα 60 ήταν χαλασμένα, σε ακινησία - έ, τώρα τα χρησιμοποιούμε όλα πάλι, τα επιδιορθώσαμε. Πήραμε και μέσω ΕΣΠΑ χρήματα για να ανανεώσουμε τον στόλο με «πράσινα» απορριμματοφόρα, αλλά και για την αναβάθμιση του σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων του Δήμου Θεσσαλονίκης στον Φοίνικα.

 

 

Είναι και θέμα νοοτροπίας του κόσμου;

 

Υπάρχει ένα πρόβλημα στη νοοτροπία μας γενικώς. Πιστεύουμε ότι μπορούμε να βγάζουμε τα σκουπίδια μας όποτε θέλουμε, όποια ώρα, όποια μέρα. Πιστεύουμε ότι το «υπηρετικό προσωπικό» θα μαζέψει ό,τι σκουπίδια πετάμε στους δρόμους και στα πάρκα – αλήθεια, έτσι κάνουμε και στο σπίτι μας, τα πετάμε τα σκουπίδια όπου βρούμε; Πιστεύουμε ότι μπορούμε να μετακινούμε τους κάδους για να παρκάρουμε το αυτοκίνητό μας. Όλα αυτά προσπαθούμε να τα αλλάξουμε.

Βέβαια, έχουμε και πρόβλημα με την οργάνωση υποδομής. Ξέρεις γιατί οι κάδοι στην Ευρώπη είναι σχεδόν πάντα άδειοι και όλα είναι καθαρά, ενώ σε μας μοιάζουν πάντα γεμάτοι; Στην Ευρώπη οι κάδοι συχνά δεν είναι στο δρόμο, αλλά στις αυλές των σπιτιών - ακόμα κι οι πολυκατοικίες έχουν τη δυνατότητα να έχουν πίσω αυλή και να κρατούν εκεί τον κάδο, και να τον βγάζουν όταν έρχεται το απορριμματοφόρο. Εδώ δεν έχουμε αυτή τη δυνατότητα.

Όση προσπάθεια αν κάνουν οι άνθρωποι της καθαριότητας, αν εσύ κατεβάσεις τα σκουπίδια την ώρα που έχει φύγει το απορριμματοφόρο, η πόλη θα είναι μόνιμα βρώμικη. Τα σκουπίδια καλό είναι να κατεβαίνουν την ώρα που θα είναι να περάσει το δρομολόγιο. Μερικές ώρες πριν; Δε χάλασε ο κόσμος. Αλλά πρέπει να ξέρεις και τα δρομολόγια, και είναι δουλειά μου να τα κάνω γνωστά. Γι’ αυτό έχουμε προβλέψει μια καμπάνια στην πόλη για την πληροφόρηση του κόσμου.

  

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter

  

Σημαντικότατο κατά τη γνώμη μου: Τι γίνεται, επιτέλους, με το αποτεφρωτήριο;

 

Αυτή είναι μια πολύ πονεμένη ιστορία. Παρ' ό,τι απ' την πρώτη μέρα που αναλάβαμε τη Δημαρχία προσπαθούμε γι' αυτό, οι όροι και οι προδιαγραφές για το αποτεφρωτήριο μας εμποδίζουν συνεχώς. Είναι πέρα από κάθε φαντασία. Γι' αυτό έχει ξεσηκωθεί και ο κόσμος, δικαίως. Ένα από τα τρελά είναι ότι δεν μπορεί να στηθεί φουγάρο σε κατοικήσιμη περιοχή, μόνο σε βιομηχανική ζώνη - δηλαδή, σύμφωνα με το νόμο, πρέπει να γίνει αποτεφρωτήριο σε βιομηχανική περιοχή! Επίσης, ο νόμος λέει ότι το αποτεφρωτήριο πρέπει ναι και καλά να γίνει μέσα σε νεκροταφείο. Κατά τη δική μου, όμως, άποψη, αυτό δεν είναι απαραίτητο θα μπορούσε να είναι οπουδήποτε.

Δημιουργούνται έτσι αντιφάσεις και προβλήματα που δεν μπορούν να ξεπεραστούν. Εγώ δεν έχω πρόβλημα να είναι το αποτεφρωτήριο σε βιομηχανική ζώνη, για να κάνω και μαύρο χιούμορ: αυτός που πάει, δεν καταλαβαίνει και πολύ πού πάει - δεν θα τον πειράξει αν είναι σε βιομηχανική ζώνη.

Το δεύτερο πρόβλημα είναι πως το Νεκροταφείο της Θεσσαλονίκης, αυτό στη Θέρμη, δεν υπήρχε! Είχε εγκατασταθεί δηλαδή εκεί, χωρίς να έχει γίνει τροποποίηση του πολεοδομικού σχεδίου. Στα χαρτιά δηλαδή δεν υπήρχε καν Νεκροταφείο Θεσσαλονίκης, και όλα τα κτίσματα εκεί είναι άνευ αδείας. Οπότε, δεν ήταν δυνατόν να κατασκευαστεί σε μη υπαρκτό – πολεοδομικώς – χώρο ένα νέο κτίσμα και δη αποτεφρωτήριο!

Αντιλαμβάνεσαι ότι καλείσαι να παλέψεις με τέρατα, με την αποθέωση της παράνοιας. Ελπίζω ότι θα γίνει τροποποίηση του νόμου, όπως ακούγεται, για να λυθεί επιτέλους το πρόβλημα, και να τα καταφέρουμε κι εμείς στη Θεσσαλονίκη να κάνουμε αυτό που υποσχεθήκαμε και που σε όλον τον κόσμο θεωρείται δεδομένο.

 

 

Σας φοβίζουν οι αντιδράσεις της Εκκλησίας για το αποτεφρωτήριο;

 

Δεν υπάρχουν σοβαρές αντιδράσεις. Και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος έχει πει ότι δεν έχουν κανένα πρόβλημα, και ο Αναστάσιος της Αλβανίας το ίδιο, και άλλοι ιεράρχες σημαντικοί. Ο δικός μας, ο Άνθιμος, νομίζω ότι έχει πειστεί τελικά. Δεν είμαι σίγουρος, αλλά το νομίζω. Δογματικά δεν απαγορεύεται: ούτε στην Αμερική, ούτε στη Γαλλία, ούτε στη Γερμανία έχει υπάρξει πρόβλημα με τους χριστιανούς ορθόδοξους.

Το πρόβλημα με το αποτεφρωτήριο για τους δικούς μας δεν είναι αυτή καθ' αυτή η αποτέφρωση, είναι η εξόδιος ακολουθία. Από προσωπική εμπειρία το λέω, όταν πέθανε η γυναίκα μου και είπα πως θα την πάμε για αποτέφρωση στη Βουλγαρία (αφού στην Ελλάδα δεν υπήρχε ούτε υπάρχει η δυνατότητα) δεν επετράπη να γίνει εξόδιος ακολουθία. Μου είπανε, "α, όχι δεν γίνεται, τι 'ναι αυτά".

Εγώ αυτό που είπα και στον Άνθιμο είναι ότι ο θάνατος είναι κάτι τρομερά σημαντικό για να πεις ψέματα. Μπορούσα κάλλιστα να πω ψέματα στον ιερέα, ότι πχ. τη γυναίκα μου θα πάω μετά να τη θάψω στο χωριό, και θα μου έκαναν την εξόδιο ακολουθία κανονικά και θα την έπαιρνα μετά στη Σόφια. Ποιος θα με εμπόδιζε; Κανένας.

Αλλά γιατί να χρειαστεί να πω ψέματα; Δεν θέλω. Δεν παίζεις με τέτοια πράγματα, στον θάνατο ενός δικού σου ανθρώπου μάλιστα. Γιατί να μας αναγκάζουμε να πούμε ψέματα;

 

 

Είναι τελικά καλή η συνεργασία σας με τον Άνθιμο, όπως είχατε ελπίσει;

 

Εγώ αναρωτιόμουν καταρχάς έτσι όπως... ξεκινήσαμε, αν θα υπήρχε καν συνεργασία! Αυτό που τελικά αντελήφθην είναι ότι ο Άνθιμος είναι ένας έντιμος άνθρωπος της εκκλησίας (μ' ό,τι συνεπάγεται αυτό). Τελικά είναι σοβαρός - με την έννοια ότι αυτό που λέει το εννοεί - και είναι και έξυπνος.

Μετά τις εκλογές του είπα "Κοίταξε Δέσποτα, εσύ είναι η θρησκευτική αρχή εγώ είμαι πολιτική αρχή. Οφείλουμε να συνεργαστούμε για το καλό της πόλης. Να βρούμε ποια είναι αυτά στα οποία συμφωνούμε". Και συσσίτια κάναμε, και στο Παπάφειο βοηθήσαμε, και στις Στέγες Αστέγων μας βοήθησε, και πρόσφατα με την ανακύκλωση που την προώθησε μέσα από τα κυριακάτικα κηρύγματα στις εκκλησίες, που ήταν πολύ σημαντικό.

Αυτά στα οποία δε συμφωνούσαμε τα αφήσαμε στην άκρη και συνεργαστήκαμε σ' αυτά που συμφωνούσαμε. 

  

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter

 

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter
 

  

Είναι αλήθεια πως στεναχωρηθήκατε -από την ανθρώπινη άποψη- με τα ισόβια του Παπαγεωργόπουλου;

 

Και βέβαια στεναχωρήθηκα. Ισόβια είναι βαριά ποινή. Όσο κι αν μειωθεί η ποινή, το να ακούς ότι καταδικάζεται κανείς ισόβια είναι σκληρό. Προφανώς όμως η διασπάθιση δημόσιου χρήματος για την οποία καταδικάστηκε επιφέρει βαρύτατη ποινή, και καλό είναι να το έχουν υπόψη τους όλοι όσοι διαχειρίζονται εξουσία και δημόσιο χρήμα.

  

 

Κάθε τι που λέτε, χρησιμοποιείται από τους αντιπάλους σας - και συχνά διαστρέφεται κιόλας. Πχ. προτείνετε αναμνηστικές πινακίδες στους δρόμους με ονόματα οδών και σε άλλες γλώσσες και την επόμενη μέρα η μισή Θεσσαλονίκη είναι έξαλλη επειδή "ο Μπουτάρης θέλει να καταργήσει τις ελληνικές οδούς και να τις δώσει όλες τούρκικα ονόματα"...

 

Καταρχάς ο σκοπός μου με τις αναμνηστικές πινακίδες, τους λεγόμενους δείκτες μνήμης, ήταν να επιβεβαιώνουν την αίσθηση του επισκέπτη αλλά και του κατοίκου πως αυτή η πόλη ήταν πάντοτε άστυ, πως υπάρχει μια ιστορική συνέχεια απ' την αρχαιότητα, που συνεχίστηκε και συνεχίζεται. Η Θεσσαλονίκη έχει 2.300 χρόνια ιστορίας. Έχουν περάσει εκατοντάδες κινήματα, από τους Ζηλωτές μέχρι τον Μπεναρόγια (από τους πρώτους εκπροσώπους του σοσιαλιστικού κινήματος στον ελλαδικό χώρο). Δεν φτιάχτηκαν όλα χτες. Όλα αυτά να γίνουν κτήμα μας. Όταν λέμε "Αγορά Μοδιάνο" τι είναι αυτό το Μοδιάνο; Κάνα εργαλείο είναι, κάνας ήρωας του Β' Παγκοσμίου Πολέμου; Αν βάλουμε επεξηγηματικές πινακίδες ο κόσμος θα μαθαίνει την πόλη του.

Όλα αυτά φυσικά αμέσως διαστρεβλώνονται πράγμα που μου δημιουργεί θλίψη. Το γεγονός ότι προσπαθούμε να αποκαταστήσουμε τη γνώση για την ιστορία της πόλης μας, είτε με τους Δείκτες Μνήμης, είτε με την ανάδειξη κτηρίων - στην ουσία να αναδείξουμε την πολιτιστική κληρονομιά της πόλης - διαστρέφεται από ανθρώπους χωρίς ουσιαστικό αντεπιχείρημα, γίνεται σλόγκαν και στο τέλος αστικός μύθος.

 

 

Αυτά που λέτε πάντως, εν τη ρύμη του λόγου σας, σας δημιουργούν συχνά επικοινωνιακά προβλήματα... 

 

Εγώ έχω ένα χαρακτηριστικό. Από πάντα. Ε, είμαι λίγο βωμολόχος. Χρησιμοποιώ μεταφορές όταν μιλάω, ακούγομαι σκληρός καμιά φορά. Αν αλλάξω όμως τον τρόπο που μιλάω... Πρώτα-πρώτα θα κάνω λάθη, θα γίνω κάποιος άλλος. Όταν ανέλαβα το δήμο είπα "Εγώ θα αλλάξω το Δήμο, δε θα μ' αλλάξει ο Δήμος". Το να αποκτήσω έναν ξύλινο πολιτικό λόγο, επειδή έτσι θα χαϊδεύω τα αυτιά των πολλών ή επειδή έτσι δεν θα λέω και καμιά χοντράδα που μετά θα την μετανιώνω, δεν έχει νόημα.

 

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter

 

Αποφασίσατε να είστε ξανά υποψήφιος Δήμαρχος. Σας αγχώνει το ποιους θα στηρίξουν τα κόμματα στις δημοτικές εκλογές;

 

Απευθυνόμαστε στην κοινωνία, απ' τους αριστερούς έως τους δεξιούς. Και τους λέμε: "Παιδιά, σας αρέσει η δουλειά που κάνουμε;" Κι όταν λέω δουλειά δεν εννοώ το ότι φτιάχνω ένα πεζοδρόμιο ή ότι φυτεύω δέντρα, αλλά την προσπάθεια που κάνω για να αναπνεύσει λίγο η πόλη. Εγώ δεν θέλω με τίποτα να εμπλακώ σε κομματικές υποψηφιότητες - μιλάω με τους πολίτες. Τα κόμματα είναι κομμάτι της κοινωνίας. Έχει σημασία ν' ακούσουν τι λέει εκείνη.

 

 

Τέλος, πιστεύετε πως μετά από τα τρία χρόνια Δημαρχίας σας βλέπετε τη Θεσσαλονίκη να έχει γίνει πιο προοδευτική; Να έχει εγκαταλείψει το τρίπτυχο «Πατρίς Θρησκεία Οικογένεια» που κυριαρχούσε με τους Παπαγεωργόπουλο, Ψωμιάδη, Άνθιμο;

 

Δεν ξέρω αν οι ίδιοι οι πολίτες έχουν γίνει πιο προοδευτικοί, το ελπίζω. Αυτό που σίγουρα, όμως, ξέρω είναι ότι η εικόνα που βγάζει πλέον η Θεσσαλονίκη προς τα έξω είναι σαφέστατα διαφορετική. Είναι πλέον μια πόλη πιο ανεκτική, πιο προοδευτική, είναι και πάλι μια Θεσσαλονίκη κοσμοπολίτικη.

 

 

O Γιάννης Μπουτάρης μιλά στο LIFO.gr εφ' όλης της ύλης Facebook Twitter

 

 

44

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

14 σχόλια
Εξαιρετικό το άρθρο και ο δήμαρχος της πόλης μας.. (προσωπική άποψη). Μια ερώτηση όμως που ελπίζω κάποιος να μπορέσει να μου απαντήσει.. Δεν κατάφερα να δω το ντοκυμαντέρ γιατί ζω στο εξωτερικό. Υπάρχει περίπτωση να βρω κάπου -έστω να αγοράσω- το dvd ή ακόμη να το κατεβάσω/δω online stream;
Το μόνο που ελπίζω είναι ότι οι Θεσσαλονικείς φάγανε ένα γερό χαστούκι με τον Παπαγεωργόπουλο. Τώρα όσον αφορά στις γενικεύσεις τύπου "η συντηρητική Θεσσαλονίκη" κτλ, αυτά τα πράγματα μεταβάλλονται συνεχώς. Ο Δήμαρχος ή ο νομάρχης δεν καθορίζει την ταυτότητα της πόλης, λέει όμως πολλά για το γούστο μεγάλου μέρους των κατοίκων της. Στην Ελλάδα ο πληθυσμός είναι μικροαστικός και δεν είναι εύκολο να αποτινάξουμε από πάνω μας την μπαστουνοβλαχιά. Και αυτό ισχύει από Β.Π. Αθηνών μέχρι την τελευταία σπηλιά της Θεσπρωτίας.
Αναρωτιέμαι πόσο δύσκολο τεχνικά είναι να στηθεί μία γιγαντο-οθόνη πχ στην Αριστοτέλους, στην οποία θα παίζουν συνεχώς μικρά σποτάκια για το πώς οφείλει ο κάτοικος μιας πόλης να διαχειρίζεται τα σκουπίδια του...Ειδικά σε περιόδους όπως αυτή των Χριστουγέννων νομίζω ότι, σε 15 μέρες, τουλάχιστον τα 2/3 των κατοίκων θα έχουν δεί από μία φορά το μήνυμα... (κ αυτό να γίνεται κάθε χρόνο)Μόνο έτσι αλλάζουν νοοτροπίες..
Σεβομαί και εκτιμώ την προσπάθεια του. Είναι ο μόνος που πέρασε και προσπάθεί. Και έχει κάνει πράγματα ουσιαστικά για την πόλη. Επίσης μ´αρέσει που τον συναντάω συνέχεια στους δρόμους έτσι χαλαρό και αθόρυβο. Ο Παπαγεωργόπουλος δε ξέρω αν είχε κυκλοφορήσει ποτέ με τα πόδια στο κέντρο και ο Ψωμιάδης όταν περνούσε φρόντιζε να κάνει την παρουσία του υπερπαραγωγή, φωνάζοντας, δίνοντας πολιτικές χειραψίες και αναπτήρες με το αξέχαστο σλόγκαν "ο νομάρχης τη καρδιάς σας"
Αυτό είναι το μόνο μεμπτό που μπορώ να βρω στην εξαιρετική συνέντευξη του δημάρχου. Στην συντριπτική πλειοψηφία όσων λέει έχει απόλυτο δίκιο. Αλλά το ότι θέλει να προωθήσει "εναλλακτικές μορφές μετακίνησης"; Ποιές είναι αυτές βρε καλέ μου δήμαρχε; Ο ΟΑΣΘ, ο ΟΑΣΘ, α.. ναι, κι ο ΟΑΣΘ.Τι άλλο μας μένει; πατίνι και μοτοσακό;σε μια τόσο μακρόστενη πόλη, δεν έχουμε (προς το παρόν) εναλλακτικές.Φυσικά και δεν φταίει ο Μπουτάρης για την έλλειψη ΜΕΤΡΟ. Αλλά εναλλακτικές δεν υπάρχουν.
Τα τελευταία χρόνια διευκολύνθηκε κάπως και ο χρήστης ποδηλάτου στο να κυκλοφορεί κάπως πιο άνετα στην πόλη. Με τους ποδηλατόδρομους, που βέβαια ενίοτε λειτουργούν και σαν πάρκινγκ σπότς (το πρόβλημα με την παράνομη στάθμευση καλα κρατεί), αλλά και με τα κοινόχρηστα ποδήλατα.
Το ποδήλατο πώς θα εξυπηρετήσει τους κατοίκους των δυτικών και ανατολικών προαστίων; Το ποδήλατο εξυπηρετεί τους κατοίκους του κέντρου ή των συνοικιών σε άμεση γειτνίαση με αυτό.
Έχω την εντύπωση οτι αναφέρεται στην προώθηση του τραμ και της θαλάσσιας συγκοινωνίας. και στις δυο περιπτώσεις οι μελέτες είναι έτοιμες και αναζητείται πλαίσιο χρηματοδότησης. ειδικά το τραμ μπορεί να καλύπτει μεγάλο μέρος της πόλης, από ανατολικά ως δυτικά και να υλοποιηθεί σε κάτι περισσότερο από ένα χρόνο - σίγουρα νωρίτερα από το μετρό, με το οποίο μπορεί να λειτουργεί συμπληρωματικά.
Δίκιο έχεις, δεν εξυπηρετεί τους κατοίκους των ανατολικών και δυτικών συνοικιών, αλλά και πάλι Δήμαρχος Δήμου Θεσσαλονίκης είναι o Μπουτάρης, όχι π.χ. Παύλου Μελά ή Καλαμαριάς
Αγαπητά πέταλα του ΖουζούΝαι δίκιο έχεις. Συγνώμη. Νόμιζα πως ο δήμος Θεσ/νίκης έιναι ο κεντρικός δήμος της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της χώρας. Δεν σκέφτηκα πως είναι το απομονωμένο γαλατικό χωριό που δεν θέλει επαφές με τους γείτονες.Επίσης ίσως σε στενοχωρήσω, αλλά ο δήμος Θεσ/νίκης καλύπτει μια μεγάλη επιφάνεια από τα Κάστρα ως τέρμα Χαριλάου. Ξέρεις, αυτή που κάνεις καθημερινά με το ποδήλατο.
Βασικά νευριάζεις χωρίς λόγο. Συζήτηση κάνουμε. Απλά σχολίασα ότι άρχισε να λειτουργεί κάπως και η χρήση ποδηλάτου. Δεν είναι τα πάντα, είναι μια αρχή. Και πάλι δεν το εκθείασα. Δεν είπα οτι λύθηκε και το συγκοινωνιακό. ΣΜΤ: τα πέταλα ΤΗΣ Ζουζού (It's a wonderful life 1946)
Δεν νευριάζω γλυκιά μου ζουζου.Απλά δεν αναγνώρισα το ποδήλατο ως επαρκή εναλλακτική μετακίνησης εντός μιας απλωμένης αστική ζώνης. Με συγχωρείς που διαφώνησα. υ.γ. σε ευχαριστώ για την διευκρίνηση του φύλου του κτήτορος των πετάλων. Δεν το γνώριζα.
Ωραίος άνθρωπος ο Μπουτάρης. Ευτύχημα να τον έχει η Θεσσαλονίκη.Ήταν όντως άδικο το σχόλιο για τον Καμίνη, είναι πολύ καλύτερος από τους προηγούμενους απλά η Αθήνα δε φτιάχνεται.Και οι δύο πάντως πάνε ως φαβορί στις επόμενες δημοτικές εκλογές.
"Υπέροχο αρχιτεκτονικά το εσωτερικό, με τα ανοιχτά γραφεία..."Sorry, αλλά αυτό πού βλέπω μού κάνει περισσότερο για high-tech φυλακή στο Οχάιο. Μόνο τα κάγκελα λείπουν.
από όλη τη συνέντευξη, θα σχολιάσω μόνο την προκατάληψη του Δημοκίδη απέναντι στους Θεσσαλονικείς, η οποία συνοψίζεται στην τελευταία του ερώτηση που βρίσκω χοντροκομμένη: «βλέπετε τη Θεσσαλονίκη να έχει γίνει πιο προοδευτική; Να έχει εγκαταλείψει το τρίπτυχο «Πατρίς Θρησκεία Οικογένεια» που κυριαρχούσε...». Είναι ένα μεγάλο ψέμμα και γενίκευση, και θέλω να ξέρω πως στην Αθήνα ή και σε οποιαδήποτε άλλη πόλη κυριαρχούσε ο προοδευτισμός. Το γεγονός ότι "η τριάς η ξακουστή του βορρά" ήταν πιό αγαπητή στα κανάλια, δε σημαίνει ότι τα πράματα είναι έτσι. Αντίθετα, ο λαός της πόλης ρέπει μάλλον προς το προοδευτικό, συγκριτικά με την υπόλοιπη Ελλάδα, είναι σχετικά πιό αστικοποιημένος.
Μπορεί η ερώτηση να ήταν χοντροκομμένη - την υποστηρίζω όμως. Ζω σ' αυτήν την πόλη τα περισσότερα απ' τα 35 χρόνια της ζωής μου. Μιλάω φυσικά για τα 20 χρόνια, που οδήγησαν στον Μπουτάρη και εκτός των άλλων:*Είδα ανθρώπους να καίνε βιβλία στην Πλατεία Αριστοτέλους, έξω από τον Ιανό (μεταξύ αυτών που κλωτσούσαν τα βιβλία στην πυρά ήταν ο τότε Νομάρχης -ο πιο επίσημος αξιωματούχος της πόλης!- Π. Ψωμιάδης). *Είδα γιγάντιες συγκεντρώσεις για την ονομασία των Σκοπίων, οργανωμένες από τους παπάδες, που μόνο κακό έκαναν στο όλο θέμα - όλοι αναγνώρισαν τη χώρα ως Μακεδονία, και με τις εθνικιστικές υστερίες χάσαμε την ιστορική ευκαιρία μιας πιο δίκαιης ονομασίας. *Είδα να γίνεται LGBT φεστιβάλ κινηματογράφου στο Ολύμπιον κι απέξω ο ίδιος Νομάρχης και παπάδες, να καταφέρνουν να μπουν στην αίθουσα, και να πετάνε αμπούλες βρώμας (!!!) για να σταματήσουν την προβολή ταινίας. *Είδα επεισόδια έξω απ' το μαγαζί που θα εμφανιζόταν ο Τζίμης Πανούσης. Και άλλα πολλά. (Λόγω της ανόδου της Χ.Α. και πάλι κάποια θα ξαναγίνονταν και σήμερα - όχι όμως απ' τους κυβερνήτες της πόλης, όπως παλιότερα, ούτε από ανθρώπους που εκφράζουν την πλειοψηφία της πόλης, όπως τότε!)Τα αποτελέσματα των εκλογών έδειχναν ξεκάθαρα ότι ο συντηρητισμός κυριαρχούσε, και αυτό δεν είναι ψέμα. (Άσχετα ότι ο συντηρητισμός ήταν υποκριτικός, απ' όλες τις μεριές, και απ' τους απατεώνες άρχοντες της πόλης και από πολλούς απ' αυτούς που τους ψήφιζαν.)Το ότι ως αντίβαρο υπήρχαν τα ανοιχτά μυαλά είναι φυσικά ευτύχημα, μην ωραιοποιούμε όμως κιόλας την κατάσταση. ΥΓ. Μιλάω για την περίοδο 1990 με 2010. Πρό Μπουτάρη. Το Χυτήριο, οι Χρυσαυγίτες, ο Κασιδιάρης για δήμαρχος κλπ που συμβαίνουν στην Αθήνα ξεκίνησαν να συμβαίνουν μετά το 2010 - ασχέτως Μπουτάρη φυσικά.. Γι' αυτό και θεωρώ ότι *τώρα* τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα στη Θεσσαλονίκη από ό,τι στην Αθήνα.
Επειδή σπούδαζα και έζησα στην πόλη, μπορώ να πω ότι πάντα ήταν προοδευτική. Αν τα κανάλια πρόβαλαν τρεις γραφικούς, δεν σημαίνει ότι η πόλη ήταν συντηρητική. Δεν ξεχνάω ούτε την Μπιενάλε, ούτε την υπόγεια μουσική σκηνή της πόλης, ούτε τα φοβερό και τρομερό Μπανάλ, oύτε τα φοβερά κλαμπάκια χωμένα στα στενά του κέντρου και της Αγίας Τριάδας, που απογείωσαν τη Θεσσαλονίκη πριν 30 χρόνια, όσο η Αθήνα παρέμενε μια μικροαστική μεγαλούπολη. Ο συντηρητισμός μιας πόλης δεν κρίνεται με το τι θα πει ένας ρασοφόρος, αλλά με τα ρατσιστικά εγκλήματα και τις επιθέσεις που ταλανίζουν το λεκανοπέδιο, αλλά άφησαν αλώβητη ευτυχώς τη Θεσσαλονίκη. Άλλωστε αν θέλουμε να κρίνουμε με ίσους όρους, μιλάμε για τον Άνθιμο; Ξεχνάμε τον Χριστόδουλο, που αλώνισε τόσα χρόνια στην Αθήνα; ή τον σημερινό Πειραιώς;
Η συντριπτική πλειοψηφία που ψηφίζει στις εκλογές είναι άτομα μεγάλης ηλικίας.Οι νέοι πιστεύουν ότι είναι μάταιο να ψηφίζει κάποιος,οπότε απέχουν.Επίσης στην περίπτωση του νομάρχη,ψηφίζει όλος ο νομός Θεσσαλονίκης,και όχι μόνο η πόλη.Επειδή ζω στην Θεσσαλονίκη,γνωρίζω ότι καμία σχέση δεν είχε εκείνη η πολιτική ηγεσία με την πλειοψηφία του κόσμου.
Ειμαι σχεδον βεβαιος, οτι εαν ο Πανικας μπορουσε ακομα και σημερα, μετα τις καταδικες να βαλει υποψηφιοτητα για νομαρχης, παλι πανω απο 50% θα επερνε και για πλακα! Ειστε σιγουρος οτι οτι φταινε οσοι σας αντιμετωπιζουν με "προκαταληψη" ειναι το προβλημα? Η μηπως αυτη την προκαταληψη την δημιουργει μονος του ο μεσος Θεσσαλονικιος?(Και παραλειπω τα αλλα "καμαρια" της πολης: Παπαγεωργοπουλος-και οι δυο βασικοι εκλεγμενοι αρχοντες του τοπου στην φυλακη, αν ειναι δυνατον-τον Ανθιμο, τον Παπαθεμελη κλπ...)
Οι γενικεύσεις δεν ωφελούν. Ανάλογους Παπαγεωργόπουλους και Ανθιμους έχει και η Αθήνα, εκτός αν ξεχάσαμε τον Χριστόδουλο, τον νεοναζί τον Πειραιώς και άλλους πολλούς. Η Θεσσαλονίκη ως πιο "Βυζαντινή" πόλη και σχετικά κοντά στα σύνορα έχει ίσως πιο ανεπτυγμένο, απο παλιά, το συντηρητικό στοιχείο, αλλά από την άλλη, σε πολλά θέματα ήταν πιο ανεκτική. Εδώ ξεκίνησε το κίνημα της Εθνικής Αμύνης, εδώ ξεκίνησε να μεγαλουργεί ο Τσιτσάνης, εδώ κατοικεί ο μεγαλύτερος εν ζωή ποιητής ο Χριστιανόπουλος. Αυτη η πόλη έβγαλε τον Σαββόπουλο, τον Αγγελάκα με τις Τρύπες, τον Παπάζογλου και πολλούς άλλους. Θα μπορούσαμε να μιλάμε για ώρες και ν'αναφέρουμε πολλά παραδείγματα που θα επιβεβαιώναν τον κανόνα ότι οι πόλεις είναι οι άνθρωποι της
Η θεσσαλονίκη απ' ότι έχω καταλάβει, συγκέντρωσε όλους εκείνους που ένιωθαν άσχημα στο χωριό τους ή στην μικρή πόλη τους, και ήθελαν τη «ζωή της μεγάλης πόλης».Δηλαδή τα βλαχαδερά. Εκεί οφείλεται -κατ εμέ- ο συντηρητισμός και όλα τα σχετικά.Στις επαρχιακές πόλεις μάλλον παρέμειναν όσοι δεν ήθελαν ντε και καλά να «μεγαλοπιαστούν». Και γι αυτό, συχνά οι επαρχιακές πόλεις θυμίζουν περισσότερο ευρώπη (και στην όψη και στη νοοτροπία)
Γιατί η Αθήνα απ' τον Χρυσό Αιώνα του Περικλή είναι η ίδια, δεν κατέβηκαν τα "βλαχαδερά" της επαρχίας μεγαλώνοντας την πόλη... Δυο γενιές πίσω, κι όλοι οι Αθηναίοι έχετε ρίζες σε κάποιο χωριό.
Ωραίο τσουβάλιασμα... Εμένα πάλι μου μου φαίνεται ότι ο συντηρητισμός προκύπτει απ'τη νοοτροπία ότι η εκάστοτε μεγάλη πόλη είναι τσιφλίκι του παππού μας και μας τη χαλάνε τα 'βλαχαδερά' ή ο όποιος άλλος διαφορετικός.Ξεκολλάτε λίγο, κάποιοι από εμάς ήρθαμε εδώ να σπουδάσουμε, βρήκαμε δουλειά, κάναμε παρέες και σχέσεις κι αποφασίσαμε να φτιάξουμε τη ζωή μας εδώ. Και θέλω να πιστεύω ότι οι περισσότεροι δεν ντρέπονται για ότι κατάγονται από αλλού.
Ο τεράστιος αριθμός φοιτητών και οι επισκέπτες της πόλης είναι προφανώς προοδευτικοί. Οι μόνιμοι κάτοικοι όμως που εδώ και δεκαετίες ψήφιζαν τα υπόδικα ή καταδικασμένα καμάρια τους καθώς και διάφορους παπαθεμελήδες και ανέχονται τον Άνθιμο να κάνει κυρήγματα μίσους είναι άλλη υπόθεση.
Ελεος πια με την κακως εννοουμενη και παρεξηγημενη εννοια της προοδευτικοτητας.Αφηστε την θρησκεια, γιατι ο καθενας εχει δικαιωμα να πιστευει ο,τι θελει. Αλλα ειναι τοσο μα τοσο τραγικο μια ομορφη οικογενεια και η εννοια της πατριδας;Ποσο απιστευτα κλισε ειναι να σκιαγραφεις την καθε οικογενεια σαν κατι ψευτικο και τον καθε ανθρωπο που αγαπαει την πατριδα του σαν χουντικο;Γιαυτο δεν θα συννενοηθουμε ποτε. Εμεις οι οπισθοδρομικοι και εσεις οι προοδευτικοι..
Χαχαχαχαχα Lucretius, με έκανες να γελάσω και σε ευχαριστώ πολύ γι' αυτό. Οι φοιτητές είναι προοδευτικοί (προφανώς κιόλας) για όσα χρόνια κρατάει η φοίτησή τους αρκετά ώστε να "ζήσουν" τη φοιτητική ζωή (κοινώς να ξεμπουρδελέψουν) και στο τέλος αυτής να γυρίσουν στα χωριά τους υιοθετώντας ξανά τη νοοτροπία που είχαν πριν γίνουν φοιτητές, την νοοτροπία των παππούδων τους δηλαδή ψηφίζοντας ΠΑΣΟΚ και ΝΔ γιατί ένας μπατζανάκης τους τούς έταξε θέση στο δημόσιο, κατακεραυνώνοντας όσα οι ίδιοι είναι και ξεχνώντας το "προοδευτικό" παρελθόν τους, ψηφίζοντας Χ.Α. όταν ο μπατζανάκης τους τού το χαλάσει και δε μπουν στο δημόσιο αρχίζοντας ξαφνικά να βρίζουν τους δημόσιους υπάλληλους ενώ ενδόμυχα θα ήθελαν να είναι σαν αυτούς:βολεμένοι.