Κάτι καλοκαίρια κόβουν σαν μαχαίρια

Κάτι καλοκαίρια κόβουν σαν μαχαίρια Facebook Twitter
Ο ακριβής τίτλος όμως (και συγχρόνως ένα φοβερό spoiler) είναι ο πρωτότυπος ιταλικός: «Il Sorpasso», δηλαδή «Η προσπέραση».
0

ΑΝ ΕΠΡΕΠΕ ΣΩΝΕΙ ΚΑΙ ΚΑΛΑ να επιλέξω από τις ταινίες του που έχω δει (και αποτελούν σίγουρα μια ισχνή μειοψηφία ανάμεσα στις άπειρες που είχε γυρίσει) μία και μοναδική ερμηνεία του σπουδαίου εκλιπόντος Ζαν Λουί Τρεντινιάν, αυτή θα έπρεπε αντικειμενικά να είναι η ελεγειακή περιφορά του στον αριστουργηματικό «Κομφορμίστα» (Il Conformista, 1970) του Μπερτολούτσι.

Είναι απίστευτη αυτή η εκστατική και συχνά τρομακτική αλήθεια που έβγαζε αυτός ο άνθρωπος από κάποιους πρωταγωνιστές του, γεγονός που θα επιβεβαιωνόταν θεαματικά με τον Μπράντο και το «Τελευταίο ταγκό στο Παρίσι» δύο χρόνια αργότερα. 

Τα καλοκαίρια συμβαίνουν και ατυχήματα, ακόμα και τραγικά. Απλά τα καλοκαίρια όλα μοιάζουν πιο έντονα, πιο μεγάλα, πιο ειδυλλιακά, πιο σπαρακτικά. Και πιο πολύ απ’ όλα οι ψευδαισθήσεις.

Ο Ιταλός μαέστρος ξεκλείδωσε κάτι βαθύ και ανησυχητικά οικουμενικό από έναν ηθοποιό που μέχρι τότε –αλλά και αργότερα– έμοιαζε στην οθόνη σα να ανησυχεί διαρκώς μήπως ανακαλύψει ο θεατής ποιος πραγματικά είναι.

Αντίθετα από τον Ντελόν ή τον Μπελμοντό φερ’ ειπείν ή τους περισσότερους μεγάλους αστέρες, ήταν αδύνατον να βάλεις σ’ ένα καλούπι τον τύπο που εκπροσωπούσε (όλοι οι σταρ του σινεμά εκπροσωπούν έναν τύπο ασχέτως του εκάστοτε ρόλου) ο Ζαν Λουί Τρεντινιάν. Συχνά, στους ρομαντικούς ρόλους που έπαιζε νεότερος, ήταν συνεσταλμένος, ευάλωτος, εσωστρεφής, κρυψίνους, αναποφάσιστος, δειλός, διχασμένος. Και πουθενά περισσότερο από την περίφημη ιταλική κωμωδία (ώσπου παύει να είναι πια κωμωδία) του Ντίνο Ρίζι, Il Sorpasso του 1962, όπου συμπρωταγωνιστούσε με τον Βιτόριο Γκάσμαν που λειτουργούσε στην ταινία ως το άλλο άκρο του: ένα τέρας ηδονοθηρίας και εξωστρέφειας.    

Είναι δεκαπενταύγουστος στη Ρώμη και τα πάντα έχουν ερημώσει. Ο Μπρούνο (Γκάσμαν), ένας ανερμάτιστος και ανέστιος σαραντάρης ζωντοχήρος περιφέρεται μάταια με το σπορ αμάξι του (μια Lancia Aurelia Spider) στους άδειους δρόμους της μητρόπολης, ώσπου πέφτει πάνω στον Ρομπέρτο (Τρεντινιάν), έναν νεαρό, μελαγχολικό φοιτητή νομικής απορροφημένο από τις επικείμενες εξετάσεις του.

Παρά τους δισταγμούς του νεαρού, ο Μπρούνο τον πείθει τελικά να τον ακολουθήσει σ’ ένα ανέμελο καλοκαιρινό road trip στις παραλιακές λεωφόρους και τα θέρετρα της ακτογραμμής. Ο Ρομπέρτο λαχταρά κι αυτός να ζήσει το μεθύσι μιας καλοκαιρινής περιπλάνησης (ή αποπλάνησης), αλλά τρώγεται με τα ρούχα του και με τις βαθιές αναστολές του. 

Στα ελληνικά η ταινία είναι γνωστή ως «Ο φανφαρόνος» (απολύτως ευθυγραμμισμένος με τον γαλλικό τίτλο που ήταν «Le fanfaron»), μια ευθεία αναφορά στον υπερφίαλο (με κατά τόπους νεφώσεις και κρίσεις αυτολύπησης) χαρακτήρα του Γκάσμαν που αποτελεί την κινητήρια (μέχρι εκτροχιασμού) δύναμη της ταινίας. Στην αγγλοσαξονική του μετάλλαξη ο τίτλος έγινε «The Easy Life», μια μάλλον προφανής απόπειρα εκμετάλλευσης του σουξέ και του αντίκτυπου της «Dolce Vita» του Φελίνι, που είχε κυκλοφορήσει δύο χρόνια πριν.

Ο ακριβής τίτλος όμως (και συγχρόνως ένα φοβερό spoiler) είναι ο πρωτότυπος ιταλικός: «Il Sorpasso», δηλαδή «Η προσπέραση». Και όταν από το πουθενά συμβεί το μοιραίο στο τέλος, μεταστρέφοντας με τραγικό τρόπο το κυρίαρχο mood, δεν συμβαίνει ως προειδοποίηση ή ως ηθικό μήνυμα, αλλά ως το ιλιγγιώδες χανγκόβερ μετά από τις πιο αξέχαστες διακοπές της ζωής σου.

Τα καλοκαίρια συμβαίνουν και ατυχήματα, ακόμα και τραγικά. Απλά τα καλοκαίρια όλα μοιάζουν πιο έντονα, πιο μεγάλα, πιο ειδυλλιακά, πιο σπαρακτικά. Και πιο πολύ απ’ όλα οι ψευδαισθήσεις.


 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση 

Daily / Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση

Ο Μπιλ Γουόλτον που πέθανε χθες στα 71 του και χαρακτήριζε ο ίδιος τον εαυτό του ως τον «πιο τυχερό τύπο στον κόσμο» ενσάρκωσε στα ‘70s τον χίπικο αλλά και τον μαρξιστικό ιδεαλισμό όσο ελάχιστες διασημότητες, όχι μόνο στον χώρο του επαγγελματικού πρωταθλητισμού αλλά οπουδήποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Daily / Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Μια ματιά στην διαρκώς εύφλεκτη διεθνή επικαιρότητα είναι αρκετή για να πείσει οποιονδήποτε ότι η θρησκευτική αντιπαράθεση, είτε ως αιτία είτε ως πρόσχημα κλιμάκωσης συγκρούσεων, μοιάζει πιο ισχυρή από ποτέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Daily / Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Στις 3 Ιουνίου συμπληρώνεται ένας αιώνας από τον θάνατο του μεγάλου συγγραφέα και μια νέα γερμανική σειρά μυθοπλασίας με θέμα το πέρασμά του από τον μάταιο και παράξενο τούτο κόσμο λειτουργεί ως «επετειακή» προβολή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Απώλειες / Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Η απώλεια της σπουδαίας Καναδής διηγηματογράφου έφερε στη μυαλό μια αριστουργηματική ταινία που είχε βασιστεί σε διήγημά της, με θέμα το λυκόφως της άνοιας και πρωταγωνίστρια την Τζούλι Κρίστι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ