Αγαπάμε τον Νότο, αγαπάμε τη Νάπολη (και τη Νάπολι)

Αγαπάμε τον Νότο, αγαπάμε τη Νάπολη (και τη Νάπολι) Facebook Twitter
Είναι ξεκάθαρο ότι οι ποδοσφαιρικοί θρίαμβοι δεν συμβάλλουν σε καμία μεταρρύθμιση της κοινωνίας. Αλλά η ψευδαίσθηση δεν είναι πάντα στείρα. Μερικές φορές δείχνει μια πιθανότητα. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

ΣTIΓΜΕΣ ΜΕΓΑΛΕΙΟΥ και λυτρωτικής εκτόνωσης ζει τις τελευταίες μέρες η Νάπολη, η καρδιά και η ψυχή του Νότου (όχι μόνο του ιταλικού, αλλά συμβολικά κάθε φτωχού πλην ένθερμου Νότου που καταδυναστεύεται οικονομικά και πολιτισμικά από τον πλούσιο και ψυχρό Βορρά), με την κατάκτηση του πρωταθλήματος μετά από 33 ολόκληρα χρόνια.

Θυμήθηκα χθες, παρακολουθώντας το πανηγυρικό τελετουργικό στο γήπεδο που έχει πάρει το όνομά του από τον προστάτη άγιο της ομάδας (αν όχι και της πόλης, μαζί με τον Σαν Τζενάρο) Ντιέγκο Μαραντόνα και τις μαζικές εκδηλώσεις ξέφρενης χαράς στους δρόμους της πόλης, εκείνο το καλοκαίρι στην Κεφαλονιά που κάναμε παρέα με συνομήλικους Ναπολιτάνους οι οποίοι μας μύησαν στη λατρεία της ομάδας των καταφρονεμένων.

Οι ίδιοι δεν ήταν ακριβώς (ή καθόλου) τέτοιοι, φλώροι μάλλον αλλά σούπερ παιδιά, ένιωσα σα να τους «ξαναείδα» πέρσι βλέποντας την ταινία του (επίσης συνομήλικου) Πάολο Σορεντίνο «Το χέρι του θεού» για τα εφηβικά του χρόνια στη Νάπολη εκείνων των χρόνων. 

Είναι μια μοναδική νίκη, γιατί η κατάκτηση ενός τέτοιου τροπαίου από την Νάπολι υπερβαίνει κατά πολύ τον αθλητικό ενθουσιασμό. Η πόλη το βλέπει ως επιβεβαίωση του εαυτού της.

Θυμήθηκα και κάτι «οπαδικές» κασέτες που είχαν φέρει μαζί τους τότε και τις ακούγαμε όλοι μαζί – τραγούδια για τον Μαραντόνα κυρίως, αλλά και τραγούδια άσχετα με την ομάδα, καθόλου άσχετα όμως με την πόλη και με την ιδέα της Νάπολης, τραγούδια του σπουδαίου Πίνο Ντανιέλε με το χαρακτηριστικό του μουσικό ιδίωμα (το λεγόμενο «tarumbò», ένα μίγμα ταραντέλας, μπλουζ/ροκ και ρούμπας) και με την ακόμα πιο χαρακτηριστική ναπολιτάνικη εκφορά. Άλλες εποχές.

Ο Πίνο Ντανιέλε πέθανε το 2015 και χθες αυτός που κλήθηκε να εμφανιστεί στην τελετή κατάκτησης ήταν ο μυστηριώδης μασκοφόρος Liberato, αδιαφιλονίκητος σύγχρονος ποπ σταρ της πόλης, παρότι ουδείς (ή σχεδόν) δεν γνωρίζει την ταυτότητά του. Η μουσική του είναι τελείως διαφορετική από τα τραγούδια του Πίνο Ντανιέλε, οι στίχοι του όμως και κυρίως η εκφορά τους όχι και τόσο.  

Έγραψε γι’ αυτήν τη δικαίωση που άργησε τόσα χρόνια ένα πολύ όμορφο κείμενο στην Corriere della Sera ο διάσημος (από την ταινία και τη σειρά «Gomorrah» κυρίως, αλλά και από τις απειλές κατά της ζωής του από την Καμόρα) δημοσιογράφος, συγγραφέας, σεναριογράφος και γνήσιο τέκνο της πόλης, Ρομπέρτο Σαβιάνο, όπου, μεταξύ άλλων, αναφέρει συγκινημένος και τα εξής (η απόδοση από την ελληνική calcio-φιλική σελίδα/podcast Calcio Sbagliato):  

«Η Νάπολι δεν είναι απλά μια ομάδα του Νότου, αλλά μια νότια ομάδα που υποστηρίζεται μόνο από νότιους, δεδομένου ότι για ιστορικούς λόγους, που συνδέονται κυρίως με την εσωτερική μετανάστευση στη χώρα μας, πολλοί νότιοι υποστηρίζουν ομάδες από τον Βορρά. Είναι μια μοναδική νίκη, γιατί η κατάκτηση ενός τέτοιου τροπαίου από την Νάπολι υπερβαίνει κατά πολύ τον αθλητικό ενθουσιασμό. Η πόλη το βλέπει ως επιβεβαίωση του εαυτού της. Είναι αστείο να ακούς τη θρυλική φράση του Ντον Πιέτρο Σεβαστάνο [σ.σ χαρακτήρας του Gomorrah] να επαναλαμβάνεται αυτές τις μέρες: «Θα επιστρέψουμε σε όλα αυτά που κάνουμε», αλλά έτσι είναι.

«Είναι καθαρή ψευδαίσθηση, το γνωρίζω: είναι ξεκάθαρο ότι οι ποδοσφαιρικοί θρίαμβοι δεν συμβάλλουν σε καμία μεταρρύθμιση της κοινωνίας. Αλλά η ψευδαίσθηση δεν είναι πάντα στείρα. Μερικές φορές δείχνει μια πιθανότητα. Ό,τι δεν μπορείς να πετύχεις αλλού, συχνά για λόγους που δεν σε αφορούν, μπορείς να το αποκτήσεις στο γήπεδο, στο όνομα και για λογαριασμό ενός ολόκληρου πληθυσμού». 

«Η Νάπολη και η Νάπολι είναι τα πάντα για μένα. Είναι σάρκα και αίμα, ζωή και θάνατος, ευτυχία και λαχτάρα. Η Νάπολι έχει, για μένα, το καλοσυνάτο πρόσωπο του πατέρα μου. Είναι αυτός που με έκανε να παθιαστώ με αυτή την ομάδα, ακόμα και πριν ξεκινήσω να περπατάω, μαζί του ξεκίνησαν όλα... Και τώρα, τι άλλο να πω; Κερδίσαμε. Τελικά βυθίζομαι με χαρά σε έναν πληθυντικό στον οποίο αναγνωρίζω τον εαυτό μου».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Eric» στο Netflix: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια

Daily / «Eric» στο Netflix: Τα παιδιά που χάθηκαν στα παραμύθια

Ακροβατώντας ανάμεσα στο αστυνομικό θρίλερ και στο κοινωνικό / οικογενειακό δράμα, η μίνι σειρά εκμεταλλεύεται ιδανικά το ιστορικό της πλαίσιο: τη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’80, την πόλη των χαμένων παιδιών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση 

Daily / Ο επαναστάτης του ΝΒΑ που καλούσε τον κόσμο να εναντιωθεί στην αμερικανική κυβέρνηση

Ο Μπιλ Γουόλτον που πέθανε χθες στα 71 του και χαρακτήριζε ο ίδιος τον εαυτό του ως τον «πιο τυχερό τύπο στον κόσμο» ενσάρκωσε στα ‘70s τον χίπικο αλλά και τον μαρξιστικό ιδεαλισμό όσο ελάχιστες διασημότητες, όχι μόνο στον χώρο του επαγγελματικού πρωταθλητισμού αλλά οπουδήποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Daily / Κι εμείς που νομίζαμε κάποτε ότι οι θρησκείες είχαν τελειώσει

Μια ματιά στην διαρκώς εύφλεκτη διεθνή επικαιρότητα είναι αρκετή για να πείσει οποιονδήποτε ότι η θρησκευτική αντιπαράθεση, είτε ως αιτία είτε ως πρόσχημα κλιμάκωσης συγκρούσεων, μοιάζει πιο ισχυρή από ποτέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Daily / Κάφκα: Εκατό χρόνια μοναξιά

Στις 3 Ιουνίου συμπληρώνεται ένας αιώνας από τον θάνατο του μεγάλου συγγραφέα και μια νέα γερμανική σειρά μυθοπλασίας με θέμα το πέρασμά του από τον μάταιο και παράξενο τούτο κόσμο λειτουργεί ως «επετειακή» προβολή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Απώλειες / Η Άλις Μανρό και το υστερόγραφο μιας σχέσης

Η απώλεια της σπουδαίας Καναδής διηγηματογράφου έφερε στη μυαλό μια αριστουργηματική ταινία που είχε βασιστεί σε διήγημά της, με θέμα το λυκόφως της άνοιας και πρωταγωνίστρια την Τζούλι Κρίστι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ