Είναι τελικά οι ηλικιωμένοι οδηγοί πιο επικίνδυνοι από τους νέους;

Είναι τελικά οι ηλικιωμένοι οδηγοί πιο επικίνδυνοι από τους νέους; Facebook Twitter
0

Μα για πόσο ακόμη θα οδηγούν ο παππούς και η γιαγιά; Όσο αντέχουν, αφού τελικά δεν είναι πιο επικίνδυνοι οδηγοί σε σχέση με τους νέους. Αυτό είναι το «αιρετικό» συμπέρασμα μιας νέας βρετανικής έρευνας, σύμφωνα με την οποία η ψυχική και σωματική υγεία των ηλικιωμένων κινδυνεύει πριν την ώρα της, αν κόψουν πρόωρα το οδήγημα.

 

Οι ερευνητές του Κέντρου Καινοτομικής Γήρανσης του ουαλικού Πανεπιστημίου του Σουάνσι, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή γεροντολογίας Τσαρλς Μασλγουάιτ, έκαναν τη σχετική ανακοίνωση στο Βρετανικό Φεστιβάλ Επιστήμης, σύμφωνα με το BBC και την «Γκάρντιαν».

 

«Ενώ οι άνθρωποι νομίζουν ότι οι ηλικιωμένοι είναι επικίνδυνοι στο δρόμο, δεν είναι. Πιστεύεται επίσης, ότι αν ελέγχονται ξανά οι ικανότητες των ηλικιωμένων στην οδήγηση, οι δρόμοι θα γίνουν ασφαλέστεροι, αλλά αυτό δεν θα συμβεί», δήλωσε ο Τσαρλς Μασλγουάιτ.

 

Οι επιστήμονες ανέλυσαν στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα και βρήκαν ότι οι οδηγοί 70 ετών προκαλούν τρεις έως τέσσερις φορές λιγότερα σε σχέση με τους οδηγούς 17 έως 21 ετών, αλλά περισσότερα ατυχήματα σε σχέση με τους σαραντάρηδες (οι οδηγοί 40 έως 50 ετών είναι η πιο ασφαλής ηλικιακή ομάδα με τα λιγότερα τροχαία). Το ποσοστό ατυχημάτων αυξάνει σταδιακά για τα άτομα άνω των 75 ετών.

 

Οι ερευνητές, έκαναν επίσης συστηματικές παρατηρήσεις για τον τρόπο οδήγησης των ηλικιωμένων και διαπίστωσαν ότι τα περισσότερα λάθη τα κάνουν, όταν στρίβουν δεξιά και όταν κάνουν προσπέραση. Τα λάθη αυτά συνήθως γίνονται, όταν νιώθουν πίεση από άλλα οχήματα πίσω ή δίπλα τους.

 

Οι νέοι ηλικίας οδηγοί έως 21 ετών και κυρίως οι άνδρες, συνήθως οδηγούν πολύ γρήγορα, χάνουν τον έλεγχο του οχήματος και εμπλέκονται σε πιο σοβαρά ατυχήματα. Οι ηλικιωμένοι κάνουν λιγότερο σοβαρά τροχαία, στα οποία αρκετά συχνά εμπλέκονται ηλικιωμένοι και στα άλλα αυτοκίνητα, καθώς τείνουν να πέφτουν σε παρόμοια λάθη. Ειδικά οι ηλικιωμένες γυναίκες οδηγοί κάνουν τρακαρίσματα, όταν πραγματοποιούν ελιγμούς σε περιορισμένο χώρο.

 

Σύμφωνα με την μελέτη, οι ηλικιωμένοι αντισταθμίζουν τις σταδιακά μειούμενες ικανότητές τους (π.χ. τις πολύ πιο καθυστερημένες αντιδράσεις τους), με το να οδηγούν πιο αργά και πιο προσεκτικά, να αφήνουν μεγαλύτερες αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα, να αποφεύγουν την οδήγηση σε άσχημες καιρικές συνθήκες, να επιλέγουν να οδηγήσουν σε πιο ήσυχες ώρες της μέρας και σε λιγότερο πολυσύχναστους δρόμους κ.α.

Όταν όμως οι άνθρωποι άνω των 70 ετών εμπλακούν σε τροχαίο, είναι πιθανότερο, σε σχέση με τους νέους, να πεθάνουν ή να τραυματισθούν σοβαρά, αν και συνήθως εξαιτίας της εξασθενημένης υγείας τους και όχι της σοβαρότητας του δυστυχήματος.

 

Σε πολλές χώρες, αποτελεί θέμα δημόσιας συζήτησης, μέχρι ποιά ηλικία πρέπει οι ηλικιωμένοι οδηγοί να κυκλοφορούν στους δρόμους, αν και πότε πρέπει να επανεξετάζονται για τις ικανότητές τους στην οδήγηση, πότε πρέπει να τους ανανεώνεται ή να τους αφαιρείται η άδεια οδήγησης κ.α.

 

Ανάλογες συζητήσεις γίνονται μέσα στις οικογένειες, όπου συχνά τα παιδιά προσπαθούν να πείσουν τους ηλικιωμένους γονείς τους να μην οδηγούν πια, φοβούμενοι κάποιο σοβαρό ατύχημα λόγω άνοιας ή άλλης ασθένειας. Συνήθως, όμως, οι ηλικιωμένοι αρνούνται να παρατήσουν το αυτοκίνητό τους, τόσο για πρακτικούς, όσο και για ψυχολογικούς λόγους (αποφυγή κατάθλιψης και κοινωνικής απομόνωσης).

 

Τα ευρήματα της νέας μελέτης έχουν μια πρόσθετη σημασία, με δεδομένο ότι, διεθνώς οι άνθρωποι πλέον τείνουν να ζουν και να εργάζονται έως πιο προχωρημένη ηλικία, πράγμα που θα αυξήσει τις πιέσεις από τους παππούδες και τις γιαγιάδες να μείνουν στο τιμόνι!

 

Πηγή: ΑΠΕ/ΜΠΕ

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θέλει να γίνει το Android των ανθρωποειδών ρομπότ: H OpenMind υπόσχεται επανάσταση στη συμβίωση ανθρώπου–μηχανής

Τech & Science / Θέλει να γίνει το Android των ανθρωποειδών ρομπότ: H OpenMind υπόσχεται επανάσταση στη συμβίωση ανθρώπου–μηχανής

Με λογισμικό ανοικτού κώδικα που επιτρέπει στα ρομπότ να επικοινωνούν, να μαθαίνουν και να συνυπάρχουν, η νεοφυής εταιρεία από τη Silicon Valley φιλοδοξεί να γίνει το λειτουργικό σύστημα των ανθρωποειδών ρομπότ της επόμενης εποχής.
LIFO NEWSROOM
Μούμια με τατουάζ

Τech & Science / Τα τατουάζ στα χέρια μιας μούμιας, ηλικίας 2.300 ετών, αποκαλύπτουν νέες πληροφορίες για την τεχνική τους στην αρχαία Σιβηρία

Οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν ότι τα τατουάζ της μουμιοποιημένης γυναίκας, που απεικονίζουν φανταστικά ζώα, δημιουργήθηκαν με άγνωστα εργαλεία, πιθανώς από βιοδιασπώμενα υλικά
LIFO NEWSROOM
Καρκίνος: Ξένοι ερευνητές με επικεφαλής Έλληνα καθηγητή ανέπτυξαν καινοτόμο μέθοδο για διάγνωση και θεραπεία

Τech & Science / Καρκίνος: Ξένοι ερευνητές με επικεφαλής Έλληνα καθηγητή ανέπτυξαν καινοτόμο μέθοδο για διάγνωση και θεραπεία

«Τα ευρήματα αυτής της έρευνας θα μπορούσαν να αποτελέσουν σημαντική εξέλιξη στη διάγνωση, την πρόγνωση και τη θεραπεία του καρκίνου», δήλωσε ο Κώστας Αρβανίτης
LIFO NEWSROOM
Πώς η κλιματική κρίση απειλεί τον εγκέφαλο: Οι επιπτώσεις της ζέστης σε νευρολογικές παθήσεις

Τech & Science / Πώς η κλιματική κρίση απειλεί τον εγκέφαλο: Οι επιπτώσεις της ζέστης σε νευρολογικές παθήσεις

Η ακραία ζέστη λόγω της κλιματικής αλλαγής επιδεινώνει νευρολογικές παθήσεις όπως η επιληψία, η άνοια και τα εγκεφαλικά - Τι αποκαλύπτουν επιστήμονες για τον «καυτό εγκέφαλο» και τις νέες προκλήσεις που έρχονται
LIFO NEWSROOM
Καινοτόμος ανοσοθεραπεία κατά του καρκίνου του πνεύμονα, με ελληνική σφραγίδα

Τech & Science / Καινοτόμος ανοσοθεραπεία κατά του καρκίνου του πνεύμονα, με ελληνική σφραγίδα

Τα ευρήματα ανοίγουν νέους θεραπευτικούς δρόμους απέναντι στον μικροκυτταρικό καρκίνο που αποτελεί μια επιθετική μορφή καρκίνου του πνεύμονα, η οποία ευθύνεται για το 15-20% των νέων διαγνώσεων στη χώρα μας και παγκόσμια
LIFO NEWSROOM