Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ πέρασε ένα μεγάλο μέρος της κατάθεσής του στο Κογκρέσο λέγοντας ότι οι χρήστες του Facebook έχουν τον έλεγχο των δεδομένων τους, αλλά δεν έδωσε καμία σαφή απάντηση για τα δεδομένα που συλλέγει το κοινωνικό δίκτυο από ανθρώπους που δεν έχουν καν λογαριασμούς στο κοινωνικό δίκτυο.

 

«Και άλλες εταιρείες ρουφούν τα δεδομένα σας», εξηγεί το Facebook σε ένα σημερινό λεπτομερές blog, στο οποίο περιγράφει αναλυτικά πώς το κοινωνικό δίκτυο συλλέγει πληροφορίες για εσάς από τον ιστό.

 

Ο Ντέιβιντ Μπέισερ, διευθυντής διαχείρισης προϊόντων του Facebook, έγραψε: «Το Twitter, το Pinterest και το LinkedIn έχουν όλα παρόμοια κουμπιά «Like» και «Share» για να βοηθήσουν τα άτομα να μοιράζονται τα αγαπημένα τους πράγματα στις υπηρεσίες που χρησιμοποιούν. Η Google διαθέτει το δημοφιλές Analytics. Και η Amazon, η Google και το Twitter προσφέρουν όλες χαρακτηριστικά σύνδεσης. Αυτές οι εταιρείες - και πολλές άλλες - προσφέρουν επίσης διαφημιστικές υπηρεσίες. Στην πραγματικότητα, οι περισσότεροι ιστότοποι και εφαρμογές στέλνουν τις ίδιες πληροφορίες σε πολλές επιχειρήσεις κάθε φορά που τις επισκέπτεστε».

 

Περιγράφοντας πώς το Facebook διαχειρίζεται τα cookies, την IP διεύθυνση και άλλες πληροφορίες από το πρόγραμμα περιήγησης για χρήστες από άλλους ιστότοπους, σημειώνει «'Οταν βλέπετε ένα βίντεο του YouTube σε έναν ιστότοπο που δεν είναι το YouTube, τότε ο ιστότοπος ενημερώνει το πρόγραμμα περιήγησής σας για να ζητήσει το βίντεο από το YouTube. Στη συνέχεια το YouTube είναι αυτό που το στέλνει σε εσάς.»

 

Είναι ξεκάθαρο ότι η εταιρεία εργάζεται ώστε πλέον να φαίνεται πιο διαφανής, μετά τις δύο ημέρες κατάθεσης του Ζούκερμπεργκ την περασμένη εβδομάδα, κατά τη διάρκεια της οποίας ο διευθύνων σύμβουλος συχνά απέφυγε τις ερωτήσεις σχετικά με το πώς το Facebook παρακολουθεί τους χρήστες του, επαναλαμβάνοντας ξανά και ξανά, ότι όλοι έχουν τον έλεγχο των δικών τους δεδομένων.

 

Η σημερινή ανάρτηση ρίχνει λίγο περισσότερο φως σε όλα αυτά που δεν τόλμησε να ονομάσει ο Ζούκερμπεργκ και τονίζει και το πιο σημαντικό: «Όταν επισκέπτεστε έναν ιστότοπο ή μια εφαρμογή που χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες μας, λαμβάνουμε πληροφορίες ακόμη και αν έχετε αποσυνδεθεί ή δεν έχετε λογαριασμό στο Facebook. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι άλλες εφαρμογές και ιστότοποι δεν γνωρίζουν ποιος χρησιμοποιεί το Facebook. Πολλές εταιρείες προσφέρουν αυτούς τους τύπους υπηρεσιών και, όπως το Facebook, λαμβάνουν επίσης πληροφορίες από τις εφαρμογές και τις τοποθεσίες που τις χρησιμοποιούν.»

 

Κι έτσι το φως και η διαφάνεια που ζητούσαν οι γερουσιαστές, πέφτει πάνω και στις υπόλοιπες τεχνολογικές εταιρείες. Είτε πρόκειται επειδή η Apple και η Google δεν διοικούνται πια από τους ιδρυτές τους, είτε γιατί το iOS και το Android έχουν μπει τόσο πολύ στην καθημερινή ζωή μας, ώστε να μη δίνουμε σημασία στο τι κάνουν με τους τρίτους προγραμματιστές, ο έλεγχος της προστασίας των δεδομένων δεν μπορεί να είναι πλέον επικεντρωμένος μόνο στην εταιρεία του Ζούκερμπεργκ.

 

Ναι, το σκάνδαλο της Cambridge Analytica προέκυψε από το γεγονός ότι το Facebook δεν μπόρεσε να επιβάλει τις πολιτικές του, που απαγορεύουν στους προγραμματιστές να μοιράζονται ή να πωλούν δεδομένα, τα οποία τραβούν από χρήστες του Facebook. Ωστόσο, δεν είναι σαφές εάν η Apple ή η Google κάνουν καλύτερη δουλειά πάνω σε μια τόσο αναγκαία αστυνόμευση. Και ενώ το Facebook άφησε τους χρήστες να δώσουν ονόματα και συνήθειες των φίλων τους στην εφαρμογή του στον Δρ. Αλεξάντρ Κόγκαν, χιλιάδες εφαρμογές iOS και Android σάς έχουν ζητήσει να τους δώσετε τους αριθμούς τηλεφώνου των φίλων σας. Και το αστείο είναι ότι δεν βλέπουμε καμία μαζική αντίδραση για αυτό. Τουλάχιστον, όχι ακόμα.