Είναι πλέον και επίσημο και επιβεβαιώνεται από πολλές πλευρές: το Facebook «μεγαλώνει» και εξελίσσεται, σταδιακά, σε μία πλατφόρμα μεσηλίκων που δεν είναι καθόλου ελκυστική για τους νεότερους χρήστες, οι οποίοι στρέφονται στο Snapchat.

 

Η νέα βρετανική έρευνα του eMarketer καταγράφει τη διακριτική, για την ώρα, «φυγή» των νέων από την Νο1 κοινωνική ιστοσελίδα.

 

Έφηβοι και νέοι ενήλικες φαίνεται πως γυρίζουν την πλάτη τους στο δίκτυο του Μαρκ Ζούκερμπεργκ που προσελκύει ολοένα και περισσότερους χρήστες ηλικίας άνω των 55 ετών.

 

EPA
EPA

 

Άλλωστε το Facebook υποδέχτηκε το 2018 με μείωση χρηστών στις ηλικιακές κατηγορίες 12-17 και 18-24, καθώς ολοένα και περισσότεροι νέοι φαίνεται να υιοθετούν το Snapchat ως την «βασική» τους ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης.

 

Μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο, η ιστοσελίδα κατέγραψε μέσα σε ένα χρόνο πτώση στην επισκεψιμότητα 700.000 έφηβων και νέων χρηστών.


Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ κάνει εδώ και πολύ καιρό, φιλότιμες προσπάθειες να περιορίσει τις απώλειες, δημιουργώντας γονικά εργαλεία ελέγχου των προφίλ ανηλίκων. Πριν λίγους μήνες, λάνσαρε και ένα ειδικό Messenger για παιδιά, με το οποίο οι γονείς θα είχαν τον απόλυτο έλεγχο στις ιδιωτικές συνομιλίες των παιδιών του. 

 

Ωστόσο οι αναλυτές εκτιμούν πως οι δικλείδες ελέγχου διώχνουν ακόμα περισσότερους νέους που, ούτως ή άλλως, δεν θέλουν να ελέγχονται από τους γονείς τους «και» στο διαδίκτυο.

 

Βάσει νομοθεσίας, όλες οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (Instagram, Twitter, Facebook, Snapchat), δεν επιτρέπουν τη δημιουργία προφίλ σε όσους δηλώνουν ότι είναι κάτω των 13 ετών. 

 

Μάλιστα για το Whatsapp, πρέπει να είστε τουλάχιστον 16 ετών και για το Youtube 18, αν θέλετε να ανοίξετε λογαριασμό.

 

EPA
EPA

 

Τα όρια αυτά δεν υπήρξαν ποτέ πρόβλημα για τους «παραβάτες» που έδιναν ψεύτικα στοιχεία. Όμως τώρα το facebook δίνει τη δυνατότητα σε οποιονδήποτε χρήστη, να κάνει αναφορά των «παράνομα ανήλικων» προφίλ και να τα κλείσει. 

 

Αν και αυτό γίνεται για όλους τους σωστούς λόγους, οι επαναστάτες ανήλικοι φαίνεται να μην αποκαρδιώνονται και στρέφονται σε ιστοσελίδες που είναι πιο απίθανο να πέσουν πάνω στους γονείς τους ή τους φίλους των γονιών τους. 

 

To Facebook εξαγόρασε το 2012 και το Instagram, έναντι 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, σε μία προσπάθεια να εξαφανίσει τον ανταγωνισμό. Όμως, έξι χρόνια μετά, οι νεαροί «e-παναστάτες» παίρνουν ολοταχώς τον δρόμο του Snapchat

 

«Το Facebook έχει πρόβλημα με τους εφήβους», επιβεβαιώνει και ο κορυφαίος αναλυτής του eMarketer Μπιλ Φίσερ. «Οι τελευταίες μας εκτιμήσεις δεν είναι απλά μία θεωρία. Μέχρι τώρα συγκρατούσε το κοινό με τη βοήθεια του Instagram. Όμως τώρα οι νέοι "παρασύρονται" από το Snapchat».

 

Το Snapchat δημιουργήθηκε το 2011 από τρεις «πρώην φοιτητές» που γνωρίστηκαν στο πανεπιστήμιο του Stanford.

 

Ο Έβαν Σπίγκελ, ο Μπόμπι Μέρφι και ο Ρέτζι Μπράουν λάνσαραν την εφαρμογή που προσέφερε τη δυνατότητα ανταλλαγής μηνυμάτων και φωτογραφιών που διαγράφονταν μετά από προκαθορισμένο χρόνο, σβήνοντας κάθε ίχνος για τυχόν αδιάκριτους ελέγχους από τρίτους.

 

Στον έβδομο χρόνο λειτουργίας του το Snapchat μετρά 187 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες καθημερινά.

 

Το Facebook μπορεί για την ώρα να έχει σχεδόν τους δεκαπλάσιους ενεργούς χρήστες (1,7 δισεκατομμύρια καθημερινά) αλλά η τάση της νέας γενιάς αναμένεται να αλλάξει αυτά τα δεδομένα, επηρεάζοντας αλυσιδωτά και τις επόμενες γενιές.

 

EPA
EPA

 

Οι λόγοι για αυτό είναι πάρα πολλοί, εξηγεί ο αναλυτής της Ampere, Ρίτσαρντ Μπρούτον.

 

Οι μεσήλικες συνήθως αργούν να εξοικειωθούν με τις νέες πλατφόρμες και «μπαίνουν στο πάρτι» με μερικά χρόνια καθυστέρηση. «Το facebook είναι η πλατφόρμα τους. Τη θέλουν για να βλέπουν τις φωτογραφίες και τα βίντεο των εγγονιών τους».

 

Πρόσφατα μία νέα έρευνα έδειξε ότι μόνο το 53% των γονιών με παιδιά κάτω των 13 ετών, επιτρέπουν στα παιδιά τους να έχουν λογαριασμό σε κάποια σελίδα κοινωνικής δικτύωσης.

 

Οι γονείς είναι πιο εθισμένοι από τα παιδιά τους

 

Οι ίδιοι όμως φαίνεται πως τα χρησιμοποιούν περισσότερο από τα παιδιά τους σε ποσοστό 60%, προτιμώντας τα κλασικά Facebook, Instagram και twitter.

 

Έτσι η «νέα Γη» του Snapchat παραμένει ελεύθερη από γονείς για τους ανήλικους.

 

EPA
EPA

 

Και όλα αυτά ενώ ο ΠΟΥ αναγνώρισε το 2017 ως ψυχολογικό πρόβλημα τον εθισμό στα βιντεοπαιχνίδια και οι περισσότεροι εκτιμούν ότι η επόμενη «ηλεκτρονική ψυχασθένεια» που θα αναγνωριστεί θα είναι αυτή του εθισμού στα social media.

 

Ο Μαρκ Γκρίφιθς, ένας από τους ερευνητές που ασχολήθηκε με τον εθισμό στα βιντεοπαιχνίδια για δεκαετίες και συνέβαλε στην ιατρική αναγνώρισή του, έχει τώρα στρέψει την προσοχή του στην συμπεριφορά των χρηστών του Facebook, του Twitter και του Instagram.

 

Ο ίδιος εντοπίζει σε αυτούς όλες τις χαρακτηριστικές συμπεριφορές του εθισμού:  απότομες αλλαγές στη διάθεση, κοινωνική περιθωριοποίηση, εσωτερικές συγκρούσεις και υποτροπή.

 

Ο Γκρίφιθς θεωρεί τον εθισμό στα βιντεοπαιχνίδια πιο ακίνδυνο από αυτόν στα social media, καθώς οι gamers, βγαίνοντας από το σπίτι τους, μπορούν να δουλέψουν και να κοινωνικοποιηθούν, χωρίς περισπασμούς.

 

EPA
EPA

 

Όσοι όμως παραμένουν προσκολλημένοι στα social media, μπορούν να είναι διαρκώς συνδεδεμένοι σε αυτά, μέσα από τα smartphone τους.

 

Μπορεί λοιπόν η επόμενη γενιά χρηστών να μην γλιτώσει, ούτε αυτή, από τον μαζικό εθισμό, αλλά όπως φαίνεται θα εθιστεί σε... άλλη ιστοσελίδα, αφού το Facebook αναμένεται να χάσει πάνω από 2 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες μέσα στο 2018.

 

Οι περισσότεροι από αυτούς δεν θα καταλήξουν στην «αυλή του Ζούκερμπεργκ» που ακούει στο όνομα Instagram, αλλά θα προτιμήσουν το «ελεύθερο» από γονείς, θείους, καθηγητές και λοιπούς μεσήλικες Snapchat.

 

Με πληροφορίες από Guardian, DMR, eMarketer και Snapchat