Νάκασης: Στην ανασκαφή έγιναν πολλά λάθη

Νάκασης: Στην ανασκαφή έγιναν πολλά λάθη Facebook Twitter
11

 

Νέα παρέμβαση στην υπόθεση του μακεδονικού τάφου της Αμφίπολης και στα ευρήματα στο χώρο, αυτή τη φορά από τον επίτιμο πρόεδρο της Διεύθυνσης Αναστηλώσεων Αρχαίων Μνημείων, Αθανάσιο Νάκαση .

Μιλώντας στον Σκάι ο κ. Νάκασης μίλησε κατ’ αρχάς για λάθη στην ανασκαφή λέγοντας: «Αυτό το μνημείο είναι τυπικός μακεδονικός τάφος. Έτσι είναι σχεδόν όλοι. Αν είναι οικογενειακός τάφος, πρέπει να έχουν βάλει και άλλους μέσα. Θα μπορούσαμε αν κάναμε τομές στους τοίχους, και συγκεκριμένα στα θεμέλιά τους, να βρούμε πότε χτίστηκε ο κάθε ένας από αυτούς. Τα όστρακα που θα βρίσκονταν εκεί θα έδιναν τη χρονολογία που χτίστηκε ο τοίχος. Μην ξεχνάμε ότι η αρχαιολογία έχει προχωρήσει πάρα πολύ και μετράει με ακρίβεια 2 ετών. Έτσι θα μπορούσαμε να εικάσουμε ποιος είναι θαμμένος εκεί. Κάθε εποχή χαρακτηρίζεται από ένα στρώμα. Όταν οι αρχαίοι κατασκευαστές αποφάσισαν να φτιάξουν τον τύμβο και να βάλουν χώμα, αυτό ήταν το πρώτο χτίσιμο. Το ίδιο έγινε και με τους τυμβωρύχους και πάει λέγοντας. Θα μπορούσαμε να ξέρουμε πότε έγινε η πρώτη τυμβωρυχία. Όταν όμως τα χώματα αφαιρούνται χύμα, τότε τα ευρήματα είναι μπερδεμένα και δεν έχουν καμία αρχαιολογική αξία παρά μόνο εμπορική. Οι ελπίδες πάντως δεν έσβησαν...».

Μίλησε ακόμη για πολλαπλές απόπειρες σύλησης του τάφου. «Οι πρώτοι πήραν τα πολύτιμα και οι επόμενοι έψαχναν θησαυρούς κάτω από τα δάπεδα. Τρύπησαν το μωσαϊκό μπας και βρούν κάτι. Πιθανότατα χτύπησαν το δάπεδο και εκεί που άκουσαν να είναι σαν κούφιο τρύπησαν μήπως είναι κάτι κρυμμένο», τόνισε ο κ. Νάκασης.

Επίσης εκτίμησε ότι στον λόφο Καστά ίσως υπάρχουν κι άλλοι τάφοι μεγαλύτεροι ενώ δεν συμφώνησε με την εκτίμηση ότι μπορεί να υπάρχει υπόγειος θάλαμος κάτω από το δάπεδο του 3ου. «Δεν υπάρχει προηγούμενο καμαροσκέπαστου μακεδονικού τάφου με υπόγειο. Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι από κάτω, να σας πω την αλήθεια. Είναι ό,τι βλέπουμε. Η εκτίμηση αυτή υπήρχε από την προηγούμενη εβδομάδα», είπε ο κ. Νάκασης.

11

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

3 σχόλια
Μην ξεχνάμε ότι η αρχαιολογία έχει προχωρήσει πάρα πολύ και μετράει με ακρίβεια 2 ετών. Πηγή: www.lifo.grΑυτό που το είδε αυτός; Θα τρελαθούμε τελείως;Δεν στέκει κάτι τέτοιο σε καμία περίπτωση!!!Πόση ανακρίβεια να αντέξει ο ανθρώπινος νους!Και τα ακούν κι άνθρωποι που δεν ξέρουν (λογικά) και λένε 'να.. αφού το είπε και ο τάδε'. Και παλεύεις να τους πείσεις για τα αυτονόητα!ΗΜΑΡΤΟΝ. Επίσης όχι που δε θα έφερναν αντιδράσεις.Αφού είμαστε κακιά φάρα και πικρόχολοι. Άλλοι σχολίασαν μέχρι και το πως κρατούσε το βουρτσάκι η συντηρήτρια. Δεν έχουμε έλεος.
Ο συγκεκριμένος που το λέει έχει την εμπειρία και την τεχνογνωσία να το πει. Ήταν πολλά χρόνια διευθυντής στην Διεύθυνση Αναστηλώσεων Αρχαίων Μνημείων του Υπ. Πολιτισμού και μηχανικός. Δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι μιλάει τυχαία
Αρχαιολόγος δεν είναι πάντως. Και παρότι δεν μπορώ να σε πείσω, ρώτα όποιον άλλο αρχαιολόγο θες. Αυτό που λέει δεν ευσταθεί. Αυτό ακριβώς εννοούσα με αυτό που ανάφερα. Το διάβασες εσύ, θεώρησες (λογικά) ότι η θέση του δικαιολογεί τη δήλωση, και την πίστεψες (και δεν σε κατηγορώ). Αλλά ως επαγγελματίας εδώ και πολλά χρόνια, δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Είναι απλά ανεδαφικό.Ανεδαφικό!Δεν μπορώ να διανοηθώ τι τον έκανε να πει κάτι τόσο άστοχο.
Βασικά ο συγκεκριμένος είναι αρχιτέκτονας αν δεν απατώμαι. Απλά έχει δουλέψει με αρχαιολόγους, δεν είναι αρχαιολόγος. Δηλαδή αν εγώ δουλέψω με έναν δικηγόρο θα γίνω κι εγώ δικηγόρος;
Μένη "Αρχαιολόγος δεν είναι πάντως."Κατ' αρχήν φαίνεται ότι "2 χρόνια" ίσως και να είναι υπερβολή. Υπό όρους είναι 5-10 χρόνια ενώ σύνηθες είναι το τάξης μεγέθους 25 χρόνων.https://proistoria.files.wordpress.com/2012/08/maniatis_c14_txt-nov-2012_3.pdfΑνεξάρτητα από το αν ο Νακάσης έχει δίκιο η όχι και πέρα της ιστορίας της Αμφίπολης, πολλοί αρχαιολόγοι στις ανασκαφές παθαίνουν αυτό που παθαίνουν πολλοί γιατροί στα νοσοκομεία. Νομίζουν ότι είναι παν- επιστήμονες. Μην πέφτεις και εσύ σε αυτή την παγίδα. Τελείως ενδεικτικά μπορώ αν θέλεις να σου πω με τι διαφορά φάσης οι αρχαιολόγοι "ανακάλυψαν" την πρόοδο του φωτισμού με led και τι ακούγαμε εμείς ως μηχανολόγοι που πασχίζαμε να τους πείσουμε ότι ο φωτισμός νέου τύπου τους δίνει τουλάχιστον τις ίδιες επιλογές με αυτά που "γνωρίζουν" και σε επίπεδα ειδικού φωτισμού. Η μεθοδολογία εντοπισμού της ηλικίας ενός ευρήματος δεν είναι , κατ' αρχήν, δουλειά αρχαιολόγου αλλά εξειδικευμένων φυσικών και χημικών. Ο αρχαιολόγος καλείται να λάβει υπ' όψιν του τα αποτελέσματα. Ομοίως και για θέματα τρόπου διεξαγωγής κάποιων εργασιών όπου καλό είναι να υπάρχει συνεργασία με κρίσιμες ειδικότητες (πολ. μηχανικού, αρχιτέκτονα, γεωλόγου κλπ)
Αν ισχύουν αυτές οι απόψεις, είναι κάπως απογοητευτική η εξέλιξη. Ίσως, λοιπόν, θα ήταν καλύτερα αν υπήρχε εξ αρχής μια πιο διακριτική και χαμηλών τόνων παρουσίαση της ανασκαφής στο κοινό.
2 σφιγγες, 2 καρυατιδες, 1 μεγαλο καλλιτεχνικα ψηφιδωτο, ο λεοντας της Αμφιπολης στην σωστή του θεση ενα μνημειο τεραστιων διαστασεων που δεν αναφερεται απο καμια αρχαια πηγη και η εξελιξη ειναι ... απογοητευτικη;;;;Μονο στην Ελλάδα αυτά...
Θα παραβλέψω το χωρίς λόγο επιθετικό απέναντί μου ύφος σου και θα σου απαντήσω.Το μνημείο είναι σίγουρα τεράστιο και είναι εκεί είτε βρεθεί κάτι άλλο είτε όχι. Όμως η διαρκής συζήτηση για το θέμα, η βήμα με βήμα παρακολούθηση της ανασκαφής από το κοινό, οι διαρκείς ανακοινώσεις, που περιείχαν και υποθέσεις, νομίζω ότι ναι, δημιούργησαν περισσότερες προσδοκίες σε μας τους απλούς πολίτες, χωρίς να υπάρχει κανένας λόγος - ακριβώς γιατί το μνημείο από μόνο του είναι σημαντικό.Δεν ξέρω αν αυτά γίνονται "μόνο στην Ελλάδα" αλλά όταν σου λένε ότι υπάρχει και τέταρτος θάλαμος και τελικά δεν υπάρχει,όταν σου λένε ότι είναι θαμμένο εκεί ένα σπουδαίο πρόσωπο και τελικά δεν υπάρχει ούτε καν μία επιγραφή ε, κάπως απογοητεύεσαι. Το πρόβλημα δεν είναι, λοιπόν, ότι κάποιοι ίσως απογοητευτήκαμε λίγο αλλά το ότι μας έταξαν πάρα πολλά. Κι ας μην ψάξουμε να βρούμε τι θα γινόταν στις "χώρες του εξωτερικού" σε αντίστοιχη περίπτωση.
@fedoraΟύτε στον τάφο του Φιλίππου Β ούτε σε πολλούς μακεδονικούς τάφους (για να μην πω σε κανέναν γιατί δεν είμαι 100% σίγουρος) υπάρχουν επιγραφές, δε σημαίνει κάτι αυτό. Επίσης, η ανασκαφική ομάδα δε μίλησε ποτέ για τέταρτο θάλαμο, είχε πει απλά ότι δε μπορούν να ξέρουν αν υπάρχει κι άλλος θάλαμος, θα δείξει η ανασκαφή (όπως και έδειξε). Άλλωστε όταν έφυγε η επιχωμάτωση και βρέθηκε η σπασμένη μαρμάρινη θύρα είπαν αμέσως ότι μάλλον αυτός ο θάλαμος ήταν και ο τελευταίος. Δεν είναι μέντιουμ άλλωστε, επιστήμονες είναι. Τέλος, ένας τέτοιος τάφος τι νεκρό θα έκρυβε μέσα; Κάποιον δούλο; Ελπίζω να αστειεύεσαι. Είναι παραπάνω από προφανές ότι ο τάφος κατασκευάστηκε για ένα σημαντικό πρόσωπο. Ο τάφος του Φιλίππου Β είναι πιο φτωχικός.
@fedora το οτι τα ΜΜΕ δεν μπορουν να διαχειριστουν δυο γαιδαρων αχυρα στην Ελλαδα ειναι πασιγνωστο, το οτι δεν μπορεσαν να διαχειριστουν τις ακριβεις, μετριοπαθεις και αναγκαιες ανακοινωσεις για την πορεια της ανασκαφης σε εκπλήσει;Και οχι δεν ειμαστε στο 1970 να μην γινονται ανακοινωσεις κατα την πορεια θα ειχε βουηξει ο τοπος, σημερα υπαρχουν φορουμ, social networks κλπ στα οποια η συνομωσιολογια θα εδινε και θα επαιρνε αν δεν υπηρχε τουλαχιστον η υπευθυνη ενημερωση απο την ανασκαφη (ασχετα μετα πως παρουσιαζεται απο τα μεσα)Ειδα πριν απο λιγες μερες δελτιο ειδησεων μετα απο καιρο στην TV μου εκανε εντυπωση οτι σχεδον διεστρεφαν τα γεγονοτα που ανεφεραν για λογους εντυπωσιασμου. Ε τι να πεις...