Μπάμπης Μακρίδης: The L world

Μπάμπης Μακρίδης: The L world Facebook Twitter
O Μπάμης Μακρίδης (δεξιά) στα γυρισματα τoυ "L"
0

Ο σκηνοθέτης της πιο ιδιοσυγκρασιακής ταινίας της χρονιάς (και της πρώτης ελληνικής που συμμετείχε στο διαγωνιστικό του Sundance) μιλάει στη LifO για τα νεκρά τοπία των πλάνων του, την ερμηνεία της βίας και τον μπασίστα των Jesus and Mary Chain που δηλώνει φανατικός του L. Από τον Φώτη Βαλλάτο

H φωτογραφία του «L» είναι γεμάτη αποστειρωμένα τοπία, χωρίς αναφορές στο ελληνικό τοπίο. Είναι κάτι που το απέφυγες ηθελημένα;

H ιδέα ήταν η γεωγραφία της ταινίας να μην παραπέμπει σε κάτι συγκεκριμένο. Ο χώρος και ο χρόνος της να είναι απροσδιόριστοι. Τα τοπία να είναι άδεια και χωρίς ζωή. Το μόνο ζωντανό να είναι η δράση της ιστορίας του L. Κάθε ταινία πρέπει να έχει τον δικό της, μοναδικό κόσμο. Πιστεύω στη γεωγραφία του πλάνου και του μοντάζ. Ο σκηνοθέτης είναι και λίγο αρχιτέκτονας, ή καλύτερα πολεοδόμος. Βρίσκω μεγάλη ευχαρίστηση στη δημιουργία μιας καινούργιας γεωγραφίας μέσα από μια ήδη υπάρχουσα. Αυτή είναι δύναμη του κάδρου.

Πολλές φορές τα κάδρα σου μου έφεραν στο μυαλό τις φωτογραφίες του Πάνου Κοκκινιά; Γνωρίζεις τη δουλειά του;

Όχι. Μισό λεπτό να κοιτάξω στο Δίκτυο... Ναι, τώρα που τις βλέπω, μοιάζουμε λίγο. Κυρίως στη χρήση του γενικού πλάνου με τους ανθρώπους μικρούς σε αναλογία. Επίσης, στη «νέκρα» που έχουν τα τοπία του. Θα πρέπει μάλλον να τον γνωρίσω.

Ο Roy Andersson λέει κάπου ότι η ανθρώπινη τραγωδία γράφει καλύτερα σε γενικό πλάνο. Όχι βέβαια ότι το «L» είναι μια ανθρώπινη τραγωδία.

Το L έχει μια γεωμετρία και μια αυστηρότητα δωρικού ρυθμού στα κάδρα του. Αυτή του η αυστηρότητα δίνει στα αστεία γεγονότα μια σοβαρότητα. Έτσι όλα μοιάζουν φυσιολογικά, γιατί τίποτα δεν τα ειρωνεύεται, ούτε τα τονίζει. Και μολονότι είναι road movie, όλα είναι ακίνητα.

Το «L» έχει καθόλη τη διάρκειά του μια φόρμα στους διαλόγους και τη σκηνοθεσία που μου θυμίζει Μίκαελ Χάνεκε και Καουρισμάκι. Πόσο έχεις εμπνευστεί από αυτούς τους σκηνοθέτες και σε τι βαθμό σ’ έχουν επηρεάσει;

Ο Καουρισμάκι είναι από τους αγαπημένους μου σκηνοθέτες. Ο Χάνεκε μου αρέσει, αλλά ζω και χωρίς αυτόν. Είναι πολύ προκλητικός για τα γούστα μου. Η βία που υπάρχει έξω από τα κάδρα του νομίζω ότι είναι πιο προκλητική από τη βία μέσα στο κάδρο. Ο Καουρισμάκι έχει μια απέραντη αγάπη για τους χαρακτήρες του κι επίσης είναι πολύ αστείος με τον τρόπο του. Οι ταινίες του είναι «απαλές». Μέσα από την απλότητα και τη διακριτικότητα, χωρίς στόμφο, λέει με καθαρά κινηματογραφικό τρόπο τις ιστορίες του. Μου αρέσει η απλότητα. Μου αρέσουν οι σιωπές και η ελάχιστη χρήση της μουσικής μόνο όταν έχει αφηγηματικό ρόλο και όχι απλώς για να δώσει συναίσθημα. Μου αρέσουν η σταθερή κάμερα και ο παράδοξος χρόνος των ταινιών του Roy Andersson.

Τι γνώμη έχεις για το Δόγμα το Τρίερ; Ήταν το νέο σινεμά βεριτέ ή απλώς μια προβοκατόρικη ιδέα στο υπερφίαλο μυαλό του Τρίερ;

Όταν βλέπω μια ταινία του Τρίερ νομίζω ότι μέσα στο δωμάτιο της μηχανής προβολής βρίσκεται ο ίδιος ο Λαρς που, πίνοντας μια μπίρα, γελάει μαζί μας. Πάντα όμως θα μου αρέσουν οι Ηλίθιοι και το Dancer in the dark. Είναι ένας πανέξυπνος άνθρωπος που καταφέρνει πάντα να είναι ενδιαφέρων, είτε σου αρέσει είτε όχι. Δεν ήμουν ποτέ φανατικός του Δόγματος, κυρίως γιατί με ζάλιζε η κάμερα. Επίσης, νομίζω ότι το σινεμά, ό,τι επαναστατικό ήταν να κάνει, το έκανε μέχρι τη δεκαετία του ’50. Τώρα, το μόνο καινούργιο που υπάρχει είναι η χρήση της digital τεχνολογίας, που ίσως καταφέρει να κάνει την επανάσταση ή να μας κάνει να καταλάβουμε καλύτερα ότι τίποτα δεν αλλάζει. Δεν νομίζω ότι υπάρχει παρθενογένεση.

Θεωρείς ότι ανήκεις στη γενιά του «weird wave of greek cinema», όπως αποκαλεί όλη αυτήν τη σκηνή η «Guardian»;

Όλος ο πλανήτης κοιτάει τα καμένα κτίρια στους δρόμους και ύστερα κοιτάει και τις ταινίες που μπορεί να βρει δίπλα. Είμαστε στη μόδα. Πρέπει να μας τοποθετήσουν σε λίστα, σε κάποια κατηγορία, για να πουλήσουμε. Λες να έχει γεννηθεί η Nouvelle Vagueτης Ελλάδας; Ποιος θα είναι ο Γκοντάρ, ποιος ο Τριφώ, ποιος ο Σαμπρόλ, ποιος ο Μελβίλ; Είναι περίεργες οι στιγμές που περνά η χώρα, άρα πρέπει και το σινεμά μας να είναι «περίεργo»; Δεν το πιστεύω. Όλα αυτά μας κάνουν λίγο γραφικούς. Κάποιοι μοιράζονται ίδιους συνεργάτες, ίδιες αισθητικές. Αυτό μπορεί να κάνει κάποιες ταινίες να μοιάζουν. Το μέλλον θα δείξει αν θ’ αντέξουμε, αν δεν είμαστε απλώς μια μπόρα. Ένα είναι το κύμα του κινηματογράφου στην Ελλάδα σήμερα: αυτό που έκανε το low budget αισθητική. Και είναι πολλές και καλές οι ταινίες που γυρίζονται με αυτό τον τρόπο. Πάντα σκέφτομαι ότι, αν η χώρα ευημερούσε, ίσως πολλοί από εμάς να μην έκαναν ποτέ ταινία. Λες η κρίση να έσωσε τον ελληνικό κινηματογράφο ;

Σου αρέσει ο λεγόμενος «παλιός, καλός, ελληνικός κινηματογράφος»;

Έχουμε μεγαλώσει και θα μεγαλώσουμε λίγο ακόμα με αυτές τις ταινίες. Είναι σαν το φαγητό της μαμάς, που μπορεί να μην είναι νόστιμο, αλλά επειδή έχει γίνει συνήθεια, θα φαίνεται πάντα νόστιμο. Κάπως έτσι γίνεται και με τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο. Άσε που τις περισσότερες από αυτές τις ταινίες τις βλέπαμε στην τηλεόραση, όταν τρώγαμε το φαγητό της μαμάς.

Επίσης, παρατήρησα ότι μέσα από το «L» προβάλλεις αρκετά το νεοελληνικό κιτς. Βλέπουμε το «κλασικό» αρωματικό δεντράκι στο αυτοκίνητο του Σερβετάλη, τις κιτς ελληνικές πολυκατοικίες, τα αυτοσχέδια μαθήματα οδήγησης, τις κασέτες Πανασόνικ... Τι σε εμπνέει από όλο αυτό;

Μπήκαμε στον πειρασμό να σκεφτούμε αν θα είναι κασέτα ή CD. Λέγαμε ότι η κασέτα θα είναι λίγο trendy κι ότι ίσως δεν πρέπει. Αλλά, τελικά, το φετίχ νίκησε. Η ταινία έχει πολλά φετίχ. Αυτοκίνητα, μηχανές, παπούτσια, κασέτες, σκάφη. Το αρωματικό δεντράκι είναι το πιο καλό δώρο που μπορείς να κάνεις σ’ έναν άνθρωπο που ζει μέσα στο αυτοκίνητο του. Αν του πας λουλούδια, θέλεις και βάζο. Θέλεις και νερό στο βάζο. Τα πράγματα γίνονται πολύπλοκα. Το αρωματικό δεντράκι κάνει τη δουλειά των λουλουδιών, χωρίς να σου ρουφάει και το οξυγόνο. Όλοι έχουμε καθίσει στα πόδια του πατέρα μας, κρατώντας το τιμόνι του αυτοκινήτου. Όλοι παίζαμε τον οδηγό. Κάναμε και τον ήχο του αυτοκινήτου με το στόμα μας. Αν όλα αυτά στοιχειοθετούν το ελληνικό κιτς, τότε έχουμε μεγαλώσει μέσα σε αυτό και δεν μπορούμε να απαλλαγούμε εύκολα.

Έχω την αίσθηση ότι η βία εισχωρεί στην ταινία σου στις πιο ανύποπτες στιγμές. Όπως στη σκηνή που ο Σερβετάλης χτυπάει το κεφάλι του στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, ή όταν χτυπάει με μανία το αυτοκίνητό του στις κολόνες του πάρκινγκ. Ποια είναι η ερμηνεία της βίας στο «L»;

Όπως οι χαρακτήρες της ταινίας, η βία είναι αφελής. Σαν το παιδάκι που χτυπά το κεφάλι του στον τοίχο όταν θυμώσει για κάτι που έχει κάνει. Το κεφάλι χτυπά τον τοίχο μπρος και πίσω με επαναλήψεις και σταθερό ρυθμό. Είναι, όμως, τόσο πολλές οι επαναλήψεις, που η κρανιακή βλάβη είναι κοντά. Η βία της ταινίας δεν έρχεται από κάτι ξένο προς αυτόν που τη δέχεται. Είναι βία από τον εαυτό  προς τον εαυτό. Δεν προκαλεί κάτι σε κάποιον, παρά μόνον σε αυτόν που την ασκεί. Επίσης, είναι αποδραματοποιημένη. Βία που παρακολουθείται από απόσταση, χωρίς να τονίζεται. Είναι «σεμνή». Η ταινία έχει και αίμα που τρομάζει τον πρωταγωνιστή, όπως τρομάζει τα μικρά παιδιά.

Η Αθήνα είναι βίαιη πόλη;

Η Αθήνα πλέον είναι μια βίαιη πόλη. Χορεύει σε ρυθμούς σκληρού ροκ εν ρολ. Αν σου αρέσει το ροκ εν ρολ, μπορεί και να βρεις μια γοητεία σε αυτό. Κάποιες φορές λέω μήπως είναι η ώρα να το ζήσουμε ως γνήσιοι ρόκερ, χωρίς να το αποφύγουμε, γιατί έτσι μπορεί να μάθουμε κάτι. Σαν ένα ενθουσιώδες stage jumping σε μια συναυλία σε φαβέλα. Το θέμα είναι επίσης αν κάποιο από το σπίτι στη φαβέλα είναι δικό σου.

Πώς μπορεί να συνδεθεί αυτό που θέλεις να πεις με το «L» με την Ελλάδα του Μνημονίου 2;

Δεν υπάρχει θεματική σχέση της ταινίας με το μνημόνιο. Δεν υπάρχει πολιτική σκέψη. Ίσως είναι μια ταινία που μας έκανε για ένα μεγάλο διάστημα να ξεχάσουμε τι γίνεται γύρω μας. Με το σινεμά χάνεις τον προσωπικό σου χωροχρόνο, είτε ως θεατής για δύο ώρες, είτε ως κατασκευαστής του για πολλούς μήνες. Το Μνημόνιο 2 είναι πολύ καλός τίτλος για ταινία. Θα μπορούσε να είναι μια ταινία για τη μνήμη. Πολλά εισιτήρια και σίγουρο σίκουελ: Μνημόνιο 3. Η εκδίκηση.

Πώς ήταν η εμπειρία σου στο Sundance;

Το ταξίδι κουραστικό. Το αεροπλάνο γεμάτο. Το κρύο και το χιόνι πολύ. Αγάπη από τους διοργανωτές του φεστιβάλ για τους σκηνοθέτες και τις ταινίες τους. Οι ταινίες πολλές, αλλά δεν είδα καμία. Η πρώτη προβολή της ταινίας σε κοινό. Αγωνία και άγχος. Απολαυστικά μπέργκερ και λιγότερο κάπνισμα γιατί απαγορεύεται παντού, και έξω κάνει πολύ κρύο για να βγεις να καπνίσεις. Ουρές από συντελεστές ταινιών στις πόρτες λεωφορείων του φεστιβάλ. Και άλλη προβολή της ταινίας. Διάλογος με το κοινό. Πολύ γέλιο. Ξύλα για το τζάκι. Οι περίεργες μούρες αυτών που τους άρεσε η ταινία. Ο Γιάννης που κοιμάται δίπλα μου. Και άλλη προβολή της ταινίας. Διάλογος με το κοινό. Πολύ γέλιο. Εθελοντές με πορτοκαλί μπουφάν κάποιου διάσημου σχεδιαστή. Εθελοντές, εθελοντές, εθελοντές. Σκιέρ. Κρασί. Πολλοί εθελοντές. Τηλεοράσεις στα μπαρ με αγώνες μπάσκετ και snowboard. To χιόνι είναι ακόμα και μέσα στην τηλεόραση. Τον Αγγελόπουλο τον χτύπησε μοτοσικλέτα. Ο μπασίστας των Jesus and Mary Chainδηλώνει φανατικός του L.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ