Τα απόμακρα τοπία του Πάνου Κοκκινιά

Τα απόμακρα τοπία του Πάνου Κοκκινιά Facebook Twitter
0
Πώς αποφάσισες να γίνεις φωτογράφος;

Σινεμά ήθελα να κάνω κι είπα να μάθω την τεχνική πρώτα και να μπω απ’ την πίσω πόρτα, να μάθω τη δουλειά κι από άλλα πόστα. Είδα, όμως, σπουδάζοντας φωτογραφία, ότι είχα ένα μέσο με το οποίο μπορούσα να εκφραστώ και να κάνω κάτι που δεν χρειαζόταν λεφτά και συνεργεία, οπότε έμεινα εκεί και το απωθημένο μου μάλλον πέρασε στη σκηνοθεσία της φωτογραφίας.

Διάβασα ότι ξεκίνησες με πιο street φωτογραφία, που δεν έχει καμία σχέση με αυτό που κάνεις τώρα.

Ναι, ξεκίνησα με street, ασπρόμαυρη φωτογραφία, την οποία γνώρισα χάρη στον δάσκαλό μου, Πλάτωνα Ριβέλλη. Τη δουλειά αυτήν τη συνέχισα στην Αμερική για κάμποσο καιρό κι όταν πήγα στο Γιέιλ άλλαξα τεχνική. Τότε πάθαινα διάφορες κρίσεις πανικού, δεν μπορούσα να φάω κι έμενα πολύ στο σπίτι, όπου μπορούσα να φωτογραφίσω δύο πράγματα: εμένα και το σπίτι ή εμένα στο σπίτι. Το αυτοπορτρέτο είναι μια σκηνοθετημένη δουλειά.

Κι εκεί ξεκίνησες να σκηνοθετείς τις φωτογραφίες σου;

Ναι. Ήταν γύρω στο ’94-’95. Είχα κλειστεί σπίτι μου και σκηνοθετούσα τον εαυτό μου ή, μάλλον, την κατάστασή μου προσπαθούσα να σκηνοθετήσω. Στην αρχή ήμουνα εγώ μέσα στις εικόνες, αλλά στη συνέχεια υποκατέστησα τον εαυτό μου με πράγματα του σπιτιού, όπως μια άδεια κατάψυξη ψυγείου.

Πώς ξεκινάς να σκηνοθετείς μια φωτογραφία;

Απ’ το σενάριο ή από μια εικόνα; Και από τα δύο, αλλά πιο συχνά, ως φωτογράφος, αρχίζω με το οπτικό. Μπορεί να δω ένα τοπίο ενδιαφέρον καθώς και τι μπορεί να δεθεί οργανικά, ως σενάριο, μαζί του. Και τα σενάρια τα κουβαλάς μέσα σου, ανάλογα με το τι σ’ ενδιαφέρει. Είναι και μερικές φορές που το σενάριο προϋπάρχει. Θέλω, ας πούμε, να κάνω έναν άνθρωπο κρεμασμένο από ένα πολύ ψηλό δέντρο και ψάχνω να βρω το κατάλληλο δέντρο.

Τα απόμακρα τοπία του Πάνου Κοκκινιά Facebook Twitter
Αυτό πόσο καιρό μπορεί να σου πάρει;

Να βρω το δέντρο εννοείς; Δεν το ‘χω βρει ακόμα και το ψάχνω δέκα χρόνια. Εάν το ’ψαχνα, βέβαια, κάθε μέρα, μπορεί και να το ’βρισκα. Ωστόσο, υπολείπομαι και σε άλλων πραγμάτων την υλοποίηση.

Πώς γίνεται να σκηνοθετείς με τόση ακρίβεια αυτό που έχεις στο μυαλό σου; Δεν είναι λίγο βασανιστικό;

Ναι, αλλά πιο βασανιστικό μπορεί να είναι το να προσπαθείς ν’ αλιεύσεις αυτό που σου αρέσει ή που σ’ ενδιαφέρει - και αυτό το έχω κάνει, γιατί αυτό είναι η φωτογραφία δρόμου. Ακόμα κι εκεί ψάχνεις συγκεκριμένα πράγματα κι έχω περιμείνει και περπατήσει οκτάωρα στους δρόμους της Νέας Υόρκης. Κάποια στιγμή λες «μα, γιατί να μην το σκηνοθετήσω;». Πολλοί θεωρούν ότι η φωτογραφία είναι συνυφασμένη με την πραγματικότητα και δεν επιτρέπεται να τη σκηνοθετήσεις. Για 'μένα, το θέμα αυτό έχει λήξει προ καιρού κι απορώ πώς υπάρχει ακόμα ως ζήτημα. Εάν το πρόβλημα είναι η συνάφεια της φωτογραφίας με την πραγματικότητα, τότε το σινεμά τι είναι; Έχει και κίνηση, έχει και ήχο, είναι πολύ πιο ρεαλιστικό, αλλά δεν πας στο σινεμά και λες «α, αυτό δεν έγινε». Απλώς δεν έχουμε συνηθίσει τη σκηνοθετημένη φωτογραφία, η οποία ξεκίνησε από το ‘80 και μετά, όσο κι αν προϋπήρχε σε κάποιες μορφές, όπως τα πορτρέτα. Υπήρχαν και από την αρχή της φωτογραφίας βαριά σκηνοθετημένες εικόνες. Εγώ το λέω, δεν το κρύβω, γιατί δεν έχω το κόμπλεξ μήπως μου πει κανείς «α, αυτό δεν υπήρχε».  Και τι έγινε; Μια σύμβαση είναι.

Υπάρχει κάποια φωτογραφία που να σ’ έχει δυσκολέψει πιο πολύ από κάθε άλλη;

Είχα κάνει κάποιες φωτογραφίες στο μετρό του Συντάγματος. Φωτογράφιζα το πλήθος απ’ την απέναντι πλατφόρμα. Έκανα καιρό να πάρω άδεια, γιατί δεν μπορείς να κατεβάσεις τρίποδο και μεγάλες μηχανές εκεί. Την πήρα μετά από τέσσερις μήνες, έκανα τη φωτογράφιση υπό παρακολούθηση, αλλά είχα καλέσει 30 φίλους και γνωστούς, επιλεγμένες φάτσες από κάστινγκ, και τους φύτεψα ανάμεσα στον κόσμο. Οπότε, σκάναρα όλες τις λήψεις, τις έκανα ένα πλήθος πυκνό σε φάτσες και διάλεξα αυτές που μου άρεσαν - τις υπόλοιπες τις πέταξα. Μόνο η επεξεργασία μου πήρε έξι μήνες.

Πώς διαλέγεις ανθρώπους για τις φωτογραφίσεις; Καλείς κόσμο που γνωρίζεις;

Είναι το πιο εύκολο και το πιο φτηνό. Καμιά φορά έχω ηθοποιούς, αλλά συνήθως είναι γνωστοί και φίλοι. Δεν ξέρω γιατί έρχονται.

Γιατί είναι συναρπαστικό!

Μπα, όχι. Κουραστικό είναι, γιατί δεν γίνεται μια κι έξω. Το Σαββατοκύριακο είχα πάρει έναν φίλο μαζί για φωτογράφιση: μου έκανε τον βοηθό, τον συνεργάτη και το μοντέλο. Τη μία τον είχα να καπνίζει πούρο μέσα στην ντάλα αλά Ψωμιάδης (κόντεψε να κάψει τη γλώσσα του), την άλλη τον πέταγα στα νερά. Έχω και μηχανές που αργούνε, από αυτές με τις φυσούνες. Μπορεί επίσης ο καιρός να ‘ναι κακός, να φυσάει αέρας, να περιμένεις να φύγει ένα σύννεφο απ’ τον ήλιο…

Τα απόμακρα τοπία του Πάνου Κοκκινιά Facebook Twitter
Οι φωτογραφίες σου μοιάζουν πολύ καθαρές κι ευκρινείς.

Από τότε που άρχισα να σκηνοθετώ μ’ ενδιαφέρει η φιγούρα μακριά. Εάν φωτογραφίσεις μια μακρινή φιγούρα με μια μικρή μηχανή και στη συνέχεια τη μεγαλώσεις, δεν υπάρχει ευκρίνεια, ενώ με μια μεγάλη μπορείς να επικεντρωθείς σε λεπτομέρειες: μια καθαρή έκφραση στο πρόσωπο, ότι κάποιος κλαίει ή ότι μια κοπέλα έχει πασαλειμμένο κραγιόν. Αυτό δεν φαίνεται παρά μόνο με τέτοια φωτογραφία. Μόνο γι’ αυτόν το λόγο είναι ζητούμενη η ευκρίνεια. Γενικά, αποφεύγω τα φλούο, όπως αποφεύγω να βάζω τη φωτογραφία ανάμεσα σε αυτό που θέλω να πω και στον θεατή. Δεν θέλω κανείς να θυμάται ότι βλέπει φωτογραφία.

Έχουν μια άλλη προβληματική τα καινούργια σου έργα.

Πάντα υπάρχει ένα υπαρξιακό ζήτημα στα έργα σου, αλλά όχι τόσο πολιτικό όσο τώρα. Αυτήν τη φορά θέλω να βρίσκομαι πιο κοντά στο κοινωνικό ζήτημα της εποχής και δεν το κάνω για να είμαι στο πνεύμα της εποχής. Απλώς, δεν γίνεται διαφορετικά. Έχω αγωνία και δεν ξέρω αν θα έχω να πληρώσω το νοίκι αύριο. Όταν δίδασκα, πάντοτε έλεγα ότι, αν δεν διαπραγματεύεσαι μέσα από αυτό που κάνεις τα πιο ενδιαφέροντα ζητήματα της ζωής σου, δεν θα κάνεις ενδιαφέρουσα δουλειά. Πρέπει να σε καίει αυτό για το οποίο μιλάς.

Η τελευταία σου ατομική έκθεση το 2007 ήταν πιο «ανάλαφρη»;

Όχι, δεν έχω ανάλαφρη πλευρά. Πολύ θα ‘θελα να κάνω εικόνες που να εκφράζουν και τη θετική πλευρά της ζωής, αλλά είμαι λίγο μουρτζούφλης. Από παιδί με απασχολούν τα υπαρξιακά ερωτήματα που για πολλούς είναι βαρετά και ντεμοντέ, αλλά εγώ σε αυτά οφείλω την ενασχόλησή μου με τη φωτογραφία.

Καμιά φορά έχει κανείς την αίσθηση ότι ο χρόνος έχει σταματήσει κι οι ήρωές σου μοιάζουν πετρωμένοι.

Οι άνθρωποι που φωτογραφίζω βρίσκονται πάντα σε αυτά τα διάκενα χρόνου, σε μια στιγμή που δεν υπάρχει ακριβώς χρόνος. Εκεί μπορείς να φυτέψεις το υπαρξιακό ερώτημα. Ίσως να έχει να κάνει με τ’ ότι αυτό που ζητάω –δηλαδή το ερώτημα του τι γίνεται τώρα, τι κάνω, πού πάω- σε πιάνει σε στιγμές-παύσεις, σε στιγμές που αφαιρείσαι λίγο.

Μου έκανε μεγάλη εντύπωση εκείνη η φωτογραφία σου όπου μια ομάδα ανθρώπων μ’ ελληνικές σημαίες κυνηγάει ένα τζιπ μέσα σ’ ένα χωράφι, στη μέση του πουθενά. Είναι πολύ ξεκάθαρο το μήνυμα που δίνεις.

Nαι, είναι πιο ξεκάθαρο σίγουρα. Όλα αυτά τα θέματα, oι σημαίες στο ποδόσφαιρο, η εθνική ταυτότητα, το ότι είμαστε περιούσιος λαός, με απασχολούσαν εδώ και χρόνια. Βρέθηκα σε μια διάλεξη στη Φλώρινα, ήρθαν οι φοιτητές και προέκυψε αυτό. Είχα πάρει τις σημαίες μαζί, πονηρός ων, ελπίζοντας ότι θα μου «κάτσει» εκεί η φωτογράφηση.

Yπήρχε κάποιο συγκεκριμένο ερέθισμα ή ήταν η γενικότερη πολιτική κατάσταση τέτοια που σας ώθησε να πολιτικοποιήσετε την έκθεση;

Νομίζω ότι, κάνοντας παιδιά, δεν μπορούσα πια να είμαι στον κόσμο μου, οπότε έπρεπε ν’ ασχοληθώ περισσότερο. Μη νομίζεις, ήμουν πάντα φανατικός της εφημερίδας κι έχω συνέχεια την έγνοια για το τι γίνεται γύρω. Ίσως η ενασχόληση με το υπαρξιακό ζήτημα είναι θέμα ηλικίας ή χρόνου. Άλλωστε, το δικό μου λύθηκε με τη γέννηση της πρώτης μου κόρης. Δεν το περίμενα, απλώς σταμάτησα να σκέφτομαι τον θάνατο με τέτοια επίταση.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ