ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Mulatu Astatke

Facebook Twitter
0

Ο Mulatu Astatke είναι ένας σπουδαίος μουσικός και πολίτης του κόσμου. Ευρύτερα γνωστός και ως «πατέρας της ethio-jazz», γεννήθηκε το 1943 στην αιθιοπική πόλη Jimma και σπούδασε στο Λονδίνο, τη Νέα Υόρκη και τη Βοστόνη, ενώ έγινε ο πρώτος Αφρικανός φοιτητής στο Μουσικό Κολέγιο του Μπέρκλεϊ. Στα ‘70s συνεργάστηκε με κορυφαίους τζαζ μουσικούς όπως ο Duke Ellington, ενώ βοήθησε στην παραγωγή πολλούς καλλιτέχνες της ανατολικής Αφρικής, συμπεριλαμβανομένου του Mahmoud Ahmed. Το 2005, η μουσική του εμφανίστηκε στο soundtrack της περίφημης ταινίας του Τζιμ Τζάρμους Broken Flowers, ενώ η 4η έκδοση της σειράς Ethiοpiques αφιερώθηκε εξολοκλήρου στις προσωπικές του συνθέσεις. Πριν από λίγο καιρό κυκλοφόρησε ένα δίσκο («Inspiration Information») σε συνεργασία με τους εξαιρετικούς Άγγλους μουσικούς της hip hop κολεκτίβας των Heliocentrics, αποτέλεσμα μιας εκπληκτικής βραδιάς στο ζωντανό session Broad Casting στο Cargo του Λονδίνου. Μαζί τους θα παίξει το Σάββατο το βράδυ σε μία από τις πιο πολυαναμενόμενες εμφανίσεις τους φετινού καλοκαιριού.

«Θυμάμαι ότι αγαπούσα το ποδόσφαιρο πάρα πολύ» μου λέει, μιλώντας για τα παιδικά του χρόνια στην Jimma. «Έπαιζα κανονικά για την ομάδα του σχολείου μου στην Αιθιοπία. Ήμουν από τότε οπαδός της Άρσεναλ. O γιος μου είναι οπαδός της Λίβερπουλ και συνέχεια μαλώνουμε. Όταν ήμουν μικρός, δεν με απασχολούσε ιδιαίτερα η μουσική, πιο πολύ απ' όλα ήθελα να γίνω αεροναυπηγός. Η πρώτη μου πραγματική επαφή με τη μουσική έγινε όταν πήγα στην Αγγλία, στο Lindisfarne College στο Wrexham, στα σύνορα με την Ουαλία. Θυμάμαι ότι άκουγα το Perfidia, το κλασικό τζαζ κομμάτι, και μάθαινα να το παίζω στην τρομπέτα. Έπειτα, πήγα στο Trinity College στο Λονδίνο, γνώρισα πολλούς μουσικούς κι άρχισα να αναπτύσσω τις ικανότητές μου περισσότερο».

Ήσασταν ο πρώτος Αφρικανός σπουδαστής στο Μπέρκλεϊ. Σημαίνει αυτό κάτι για σας;

Είναι πολύ ωραίο να είσαι ο πρώτος σε ένα τόσο σπουδαίο ίδρυμα, με την Αφρική να είναι η πηγή της τζαζ και να συνεισφέρει τόσο πολύ στη μουσική του κόσμου. Ήμουν πραγματικά περήφανος και ευτυχισμένος που ήμουν ο πρώτος και πάντα θα αισθάνομαι πολύ προνομιούχος. Θυμάμαι να παίζω σε events στη Νέα Υόρκη και να περνάω πολλές ώρες δουλεύοντας σε ενορχηστρώσεις για να φτιάξω αιθιοπική τζαζ, για να πετύχω τη σωστή ισορροπία μεταξύ της δυτικής τζαζ και των παραδοσιακών μουσικών χρωμάτων και δομών της χώρας μου.

Έχετε συνεργαστεί με σπουδαίους μουσικούς της τζαζ. Τι θυμάστε πιο έντονα από τη συναναστροφή μαζί τους;

Είχα μερικές αξιομνημόνευτες εμπειρίες. Μου είχαν αναθέσει να συνοδέψω τον Duke Ellington κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του στην Addis και ήταν μεγάλη μου τιμή που έπαιξε μία από τις συνθέσεις μου. Το «Dewel» είναι μία ξεχωριστή σύνθεση που είχα δημιουργήσει για τη μεγάλη μπάντα του. Ήταν πολύ καλός άνθρωπος και έδειχνε μεγάλο ενδιαφέρον για τη μουσική μας και τα παραδοσιακά μας όργανα. Θυμάμαι να δουλεύω με την Alice Coltrane επίσης. Είχε ασχοληθεί με ένα project για τον διαλογισμό σε κατάσταση ύπνωσης (;) στην Αιθιοπία - ηχογραφήσαμε αρκετή μουσική για το Radio Ethiopia κατά τη διάρκεια του ταξιδιού της και μιλήσαμε πολύ για την αιθιοπική μουσική.

H συνεργασίας σας με τους Heliocentricsπώς προέκυψε;

Με τους Heliocentrics πρωτοσυνατηθήκαμε σε μια συναυλία στο Cargo του Λονδίνου πέρσι τον Απρίλιο. Η Karen P, που έχει το κλαμπ και με έφερε στο Λονδίνο για να παίξω μετά από αρκετά χρόνια, προσκάλεσε τους Heliocentrics να παίξουν ως συνοδευτική μπάντα. Τα πήγαμε πολύ καλά και ο Quinton απ' τη Strut Records μάς πλησίασε αμέσως μετά τη συναυλία για να φτιάξουμε το άλμπουμ. Συνέβησαν όλα αρκετά γρήγορα.

Πρόσφατα ολοκληρώσατε έναν κύκλο σπουδών με υποτροφία Radcliffeστο Χάρβαρντ. Τι ακριβώς κάνατε;

Ήταν πολύ σπουδαίο να έχω αναγνώριση από ένα ίδρυμα όπως το Χάρβαρντ. Επικοινώνησαν μαζί μου για να λάβω μέρος σε ένα διαγωνισμό, για να κερδίσω μια υποτροφία, και θεωρώ πως ήμουν πολύ τυχερός που κέρδισα. Ήταν ένα σπουδαίο κατόρθωμα για την αιθιοπική τζαζ και για την Αιθιοπία. Η δουλειά μου εκεί επικεντρώθηκε γύρω από τα αιθιοπικά όργανα, που είναι μέρος της κουλτούρας μας, και από σεμινάρια για την αιθιοπική τζαζ.

Γιατί πιστεύετε ότι χρειάστηκε τόσο πολύς καιρός για να ανακαλύψουν η Αμερική και ο δυτικός ο κόσμος την αιθιοπική μουσική;

Λοιπόν, τα άλμπουμ μου «Mulatu of Ethiopia» και «Afro Latin Soul» κυκλοφόρησαν αρχικά στην Αμερική. Είχα πραγματικά ένα κοινό που με παρακολουθούσε εκεί κι έδωσα πολλές εξαιρετικές συναυλίες κατά τη διάρκεια των ‘60s και ‘70s. Αλλά, τα τελευταία χρόνια, τα άλμπουμ από τη σειρά «Ethiopiques» και η χρήση της μουσικής μου από τον Τζιμ Τζάρμους στην ταινία Broken Flowers έχουν προφανώς δημιουργήσει μια ακόμα ευκαιρία για μένα. Έχουν ανοίξει πολλές πόρτες στους ανθρώπους για να ανακαλύψουν τη μουσική μου.

Πείτε μου για τη δουλειά σας στο AfricanJazz Village(σ.σ. το ίδρυμα που έφτιαξε για την προώθηση της αιθιοπικής μουσικής).

Η δουλειά που κάνουμε στο African Jazz Village έχει να κάνει κυρίως με τη διδασκαλία των στοιχειωδών συστατικών όσον αφορά τη μουσική και την εκπαίδευση γύρω απ' την τζαζ. Υπάρχουν επίσης ένα ωραίο κλαμπ, μία βιβλιοθήκη κα μια γκαλερί τέχνης που συνδέονται με αυτό. Προσωπικά, δεν απολαμβάνω και τόσο τη διδασκαλία, αλλά μου αρέσει πιο πολύ από οτιδήποτε να βλέπω τους μαθητές να μαθαίνουν και να ακούω τους μουσικούς να προοδεύουν. Είναι πολύ σημαντικό να κρατάς ζωντανές τις παραδόσεις και εύχομαι να είχα χρόνο να κάνω περισσότερα.

Έχει αλλάξει ο τρόπος που φτιάχνετε μουσική με την πάροδο του χρόνου;

Σίγουρα προσεγγίζω την αιθιοπική τζαζ με ένα διαφορετικό τρόπο τώρα. Με την εμπειρία και τη γνώση που έχω αποκτήσει αισθάνομαι ότι μπορώ να την προσεγγίσω βαθύτερα. Θα ήθελα να δημιουργήσω μουσική σε πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις, να στραφώ στην εκκλησιαστική μουσική και σε συγκεκριμένες παραδόσεις κάποιων φυλών. Επίσης, δουλεύω για να αναβαθμίσω πολλά από τα αιθιοπικά παραδοσιακά όργανα για να μπορούν να παίξουν τις δυτικές 12τονες κλίμακες.

Υπάρχουν στόχοι που δεν έχετε εκπληρώσει;

Πάρα πολλοί μάλιστα! Θα συνεχίσω να εξερευνώ νέες κατευθύνσεις στην αιθιοπική τζαζ για όσο πιο πολύ καιρό αντέξω. Παρόλο που η μουσική μου είναι πάνω από 40 χρόνων τώρα, υπάρχουν τόσο πολλά ακόμα να μάθεις και να δημιουργήσεις. Κατά πολλούς τρόπους αισθάνομαι ότι ίσα που έχω αγγίξει την επιφάνεια της δυναμικής που έχει η μουσική.

Ετοιμάζετε καινούργια δουλειά;

Δουλεύω ένα καινούργιο άλμπουμ στο στούντιο, που θα λέγεται «Mulatu Steps Ahead και σχεδιάζω μια καινούργια όπερα πάνω στη μουσική του Yared, ο οποίος έβαλε τις βάσεις για την αρχαία αιθιοπική Κοπτική Εκκλησία.

Στην Ελλάδα έχετε ξανάρθει;

Ναι, ήρθα στην Αθήνα τη δεκαετία του ‘70. Έφτιαχνα τη μουσική για μια παραγωγή χορευτικού δράματος που ονομαζόταν Adi Ababa. Αυτή θα είναι η πρώτη μου φορά από τότε και την περιμένω πώς και πώς.

0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ