ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Περικλής Πηλείδης: Πως έφτιαξα το νέο σήμα της Ν.Δ

Περικλής Πηλείδης: Πως έφτιαξα το νέο σήμα της Ν.Δ Facebook Twitter
0

Με ένα εκτενές άρθρο στο www.aixmi.gr (το site του διευθυντή ειδήσεων του MEGA Χρήστου Παναγιωτόπουλου),ο δημιουργός του νέου λογότυπου της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί τα συναισθήματα, τη λογική του σήματος και απαντά στους επικριτές του.

Γράφει μεταξύ άλλων ο Περικλής Πηλείδης που υπογράφει ως «σχεδιαστής σημάτων morse»:

«Όταν μου ζήτησαν να ετοιμάσω την πρότασή μου για το νέο σήμα της Ν.Δ. ένιωσα μεγάλη χαρά και πανικό. Χαρά γιατί μια τέτοια επιλογή με τιμά ιδιαίτερα και πανικό γιατί σκέφτηκα τις πρώτες αντιδράσεις του κόσμου μόλις εμφανιστεί το νέο σήμα»

Στη συνέχεια μετά τον πανικό και τη χαρά ο Π. Πηλείδης αφού αναφέρεται στις κριτικές που δέχτηκε, αναπτύσσει το σκεπτικό της δημιουργίας του νέου σήματος της ΝΔ:

«Σε σχέση, λοιπόν, με άλλα λογότυπα που έχω σχεδιάσει για ιδιώτες, αυτό θα ξεκινήσει την καριέρα του μέσα σε μια σκληρή πραγματικότητα. Όταν, όμως, ξεκινάς μια τέτοια δουλειά πρέπει να είσαι προετοιμασμένος για κάθε σχόλιο και κριτική.

Σκεφτόμουν, λοιπόν, τους λόγους που έχουν οι άνθρωποι να χρησιμοποιούν σήματα - σύμβολα.

Πολλές φορές είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. Για παράδειγμα, όταν οι άνθρωποι πολεμούσαν σώμα με σώμα ντυμένοι με πανοπλίες από την κορφή ως τα νύχια, είχαν σύμβολα στις ασπίδες τους για να μην αλληλοεξοντωθούν μέσα στο γενικό χαμό του πεδίου της μάχης.

Στη σύγχρονη εποχή, αντίστοιχα, ένας τεράστιος κόκκινος σταυρός στην οροφή των ασθενοφόρων ή των αντίσκηνων - νοσοκομείων προσπαθεί να αποτρέψει το βομβαρδισμό της αποστολής του Ερυθρού Σταυρού.

Άλλα σύμβολα, πάλι, είχαν διαφορετική σχέση με τη ζωή και το θάνατο. Ο ναζιστικός αγκυλωτός σταυρός κουβαλάει μαζί του αναμνήσεις θανάτου, ενώ το σφυροδρέπανο μου θυμίζει διαρκώς πως πολλοί άνθρωποι αγωνίστηκαν και πέθαναν γι' αυτό και άλλοι πέθαναν από αυτό»...

Και το σκεπτικό της «δημιουργίας»:

«...ξεκίνησα να σχεδιάσω το νέο σήμα της Ν.Δ. Ένιωθα σα να είμαι μόνος στη μέση μιας αρένας και με τον κόσμο στις κερκίδες να περιμένει το αποτέλεσμα για να γιουχάρει, να χειροκροτήσει, να εξαγριωθεί ή να αποδεχτεί τη δουλειά μου.

Μετά από σκέψεις, αμηχανία  και εφιάλτες κατέληξα πως θα έπρεπε να κάνω αυτό που πιστεύω... Χωρίς καμία διάθεση επιδειξιομανούς ντιζαϊνιάς να κάνω κάτι πάρα πολύ απλό. Τόσο απλό που να κατηγορηθεί για την απλότητά του. Αυτό και έκανα.

Η αλήθεια είναι πως δύσκολα μπορεί κάποιος να προβλέψει την τύχη του κάθε συμβόλου. Υποθέτω πως ο φωτογράφος Alberto Korda τη στιγμή που πατούσε το κλείστρο της φωτογραφικής του μηχανής μπροστά στον Che Guevara, δεν θα μπορούσε να διανοηθεί την κυκλοφορία και τη δημοσιότητα αυτού του ενσταντανέ. Είναι ένα παράδειγμα ενός πραγματικού συμβόλου με όλη τη σημασία της λέξης, γιατί στην ουσία έχει ξεπεραστεί ως μία φωτογραφία - αποτύπωση - στιγμιότυπο, έχει ξεπεραστεί και ως πορτραίτο ενός ανθρώπου, έχει ξεπεράσει την ιστορική αφήγηση και μεταδίδει ένα σαφές - απόλυτο μήνυμα: επανάσταση - ελευθερία. Δεν είναι φωτογραφία, δεν είναι εικόνισμα, είναι πραγματικό σύμβολο.

Το ίδιο και ο Βρετανός καλλιτέχνης Τζέραλντ Χόρτομ όταν σχεδίασε το σύμβολο της ειρήνης για την επιτροπή δράσης κατά του πυρηνικού πολέμου το 1958. Η πηγή της έμπνευσής του  πιθανόν να ήταν ένας άνθρωπος σε απόγνωση με τα χέρια κατεβασμένα, ή τα γράμματα N.D. (Nuclear Disarmament - πυρηνικός αφοπλισμός) στη ναυτική γλώσσα της οπτικής μετάδοσης σημάτων. Πάντως, για όποιον λόγο και να σχεδιάστηκε, ξεπέρασε τη λειτουργία της αρχικής του χρήσης και διαχρονικά καταξιώθηκε ως ένα γενικότερο σύμβολο ειρήνης.

Άλλη μία ιστορία συμβόλου, παράλληλα με ένα σύγχρονο σήμα, είναι το σύμβολο του συνδικάτου «Αλληλεγγύη», solidarnosc στην Πολωνία, που εξελίχθηκε σε σύμβολο για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας με πρωτεργάτη τον Λεχ Βαλέσα. Το πέρασμα στη Δημοκρατία έγινε, ο Λεχ Βαλέσα από τις διώξεις και τις φυλακές έγινε Πρόεδρος της Πολωνίας για πέντε χρόνια. Σήμερα, το αεροδρόμιο του Gdansk φέρει το όνομά του και το λογότυπο την... υπογραφή του κυριολεκτικά».

Μετά από αυτό το «ταξίδι»,ο Περικλής Πειλίδης προσγειώνεται στην ελληνική μεταπολιτευτική  πραγματικότητα των κομματικών συμβόλων:

«Στην ελληνική μεταπολίτευση, τώρα, η Νέα Δημοκρατία υιοθετεί ως σύμβολό της το πορτραίτο του ιδρυτή της που κοσμεί και το ψηφοδέλτιο. Μηδένισε, έτσι, το περιθώριο λάθους ψηφοφόρων που γνώριζαν πολύ καλά τον Καραμανλή, αλλά πιθανόν να μην ήταν και τόσο εξοικειωμένοι με το «ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ» ή με την ανάγνωση.

Το ΚΚΕ δεν προβληματίζεται καθόλου, αφού δεν υπήρχαν και πολλές εναλλακτικές λύσεις για το σύμβολό του.

Το ΠΑΣΟΚ κάνει για μένα την πιο τολμηρή επιλογή. Ο ήλιος είναι μια πολύ ωραία ιδέα. Όταν, μάλιστα, είναι και πράσινος είναι και μια σουρεαλιστική ιδέα. Ο κόσμος τελικά τον αποδέχεται, τον συνηθίζει, τον τραγουδάει και στο τέλος τον αποθεώνει σαν φωτοστέφανο του ιδρυτή.

Ίσως ήταν το πιο εύστοχο σήμα κόμματος της μεταπολίτευσης γιατί μπορούσε να συμπεριλάβει πολλούς συμβολισμούς (ξημερώνει μια νέα αρχή, αλλαγή, πηγή ζωής - χαράς - άνοιξη - ευφορία κλπ. κλπ.) ήταν εύκολα κατανοητό και εύληπτο σαν σχήμα - μορφή, οικείο και με θετικούς μόνο συνειρμούς.

Ο πυρσός της Ν.Δ. που έρχεται να αντικαταστήσει υποχρεωτικά το πορτραίτο του Κωνσταντίνου Καραμανλή είναι πιο δυναμικός, πιο επιθετικός. Δημιουργεί αίσθημα υπεροχής, αλλά σε αντίθεση με τον ήλιο του ΠΑΣΟΚ μπορεί να προκαλέσει και αρνητικά συναισθήματα, λόγω της επιθετικότητας (γροθιά) αλλά και της δυναμικής του (φλόγα).

Σαν σχήμα αν και πιο περίπλοκο, είναι εύληπτο. Και τα δύο αυτά σύμβολα, από διαφορετική σκοπιά το καθένα, εξυπηρέτησαν κατά τον καλύτερο τρόπο το σκοπό για τον οποίο φτιάχτηκαν.

Στο τέλος ο Περικλής Πηλείδης «ξεδιπλώνει» τα όνειρα του και τις προσδοκίες του για το δημιούργημα του:

«Αν ένα σήμα δεν περάσει τη σφαίρα της πραγματικότητας και δεν εκτοξευτεί στη σφαίρα της ιστορίας, όπως το πορτραίτο του Che ή το σήμα της ειρήνης, δεν γίνεται ποτέ ένα παγκόσμιο σύμβολο. Μπορεί να γίνει ένα ιστορικό σήμα, σύμβολο μιας εποχής, όπως ακριβώς ο πυρσός».

Όλο το άρθρο εδώ

0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σφοδρή επίθεση Κεφαλογιάννη σε Πελετίδη για τις φωτιές: «Εγκληματικό να αμφισβητείς το 112»

Πολιτική / Επίθεση Κεφαλογιάννη σε Πελετίδη για τις φωτιές: «Εγκληματικό να αμφισβητείς το 112»

Επικεντρώθηκε ιδιαίτερα στη δήλωση του κ. Πελετίδη ότι κάποιοι πολίτες έσωσαν τα σπίτια τους επειδή δεν ακολούθησαν τις οδηγίες του 112, χαρακτηρίζοντάς την «εγκληματική και επικίνδυνη»
LIFO NEWSROOM
Πόσο έχουν αλλάξει οι ιστορικές σχέσεις της Ρωσίας με την Ελλάδα και την Τουρκία

Βασιλική Σιούτη / Πόσο έχουν αλλάξει οι ιστορικές σχέσεις της Ρωσίας με την Ελλάδα και την Τουρκία

Ο Θάνος Βερέμης, ιστορικός και πολιτικός επιστήμονας, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για τις ελληνορωσικές σχέσεις από την Ελληνική Επανάσταση μέχρι σήμερα αλλά και για τις σχέσεις της Ρωσίας με την Τουρκία και τις μεγάλες δυνάμεις της Ευρώπης τον 19ο και τον 20ό αιώνα. Πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα;
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κοινή δήλωση Ελλάδας, Γαλλίας, Βρετανίας, Δανίας και Σλοβενίας: «Το Ισραήλ να ανακαλέσει άμεσα την απόφαση για τη Γάζα»

Πολιτική / Κοινή δήλωση Ελλάδας, Γαλλίας, Βρετανίας, Δανίας και Σλοβενίας: «Το Ισραήλ να ανακαλέσει άμεσα την απόφαση για τη Γάζα»

Στη δήλωση αναφέρεται ότι το σχέδιο «κινδυνεύει να παραβιάσει το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο» και ότι «θα θέσει σε κίνδυνο τις ζωές όλων των αμάχων στη Γάζα»
LIFO NEWSROOM
Λένα Σαμαρά: Η επίσημη ανακοίνωση της ΥΠΕ για τον θάνατό της

Πολιτική / Λένα Σαμαρά: Η επίσημη ανακοίνωση της ΥΠΕ για τον θάνατό της

«Κατά την διάρκεια της διερεύνησης των αιτιών της κατάστασης της, η ασθενής παρουσίασε ραγδαία επιδείνωση και παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού του νοσοκομείου η ασθενής κατέληξε» αναφέρει η ανακοίνωση
LIFO NEWSROOM
Γεωργιάδης για θάνατο Λένας Σαμαρά: Ο νευρολόγος του Σισμανόγλειου ζήτησε τη μεταφορά της στον Ευαγγελισμό

Πολιτική / Γεωργιάδης για θάνατο Λένας Σαμαρά: Ο νευρολόγος του Σισμανόγλειου ζήτησε τη μεταφορά της στον Ευαγγελισμό

« Δυστυχώς έπαθε ανακοπή μέσα στο Νοσοκομείο. Δεν είναι όλα πολιτική. Δείξτε επιτέλους λίγο σεβασμό» αναφέρει σε ανάρτησή του ο υπουργός υγείας
LIFO NEWSROOM