Alex Garland: Η «φωνή» της Generation X που εντυπωσίασε με το «Ex Machina»

Alex Garland: Η «φωνή» της Generation X που εντυπωσίασε με το «Ex Machina» Facebook Twitter
0

Ο Άλεξ Γκάρλαντ πάντα θα συνδέεται στο μυαλό μου με μία λέξη: «παραλία». Πρόκειται για τον άνθρωπο που, το 1996, σε ηλικία μόλις 26 ετών, κυκλοφόρησε ένα από τα πιο επιδραστικά αγγλόφωνα μυθιστορήματα των τελευταίων δεκαετιών.


Το «The Beach» είχε έντονες επιρροές από τον θρυλικό «Άρχοντα των Μυγών» και ήταν τέτοιος ο αντίκτυπος του βιβλίου κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας του '90, ώστε αποδόθηκε στον Βρετανό πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα ο τίτλος της «φωνής» της Generation X, της γενιάς δηλαδή που προηγήθηκε των millennials και περιλάμβανε όλους όσοι γεννήθηκαν από τα μέσα των '60s μέχρι τις αρχές των '80s.


Αξίζει να αναφερθούμε στα γρήγορα στην -όχι και τόσο πετυχημένη- κινηματογραφική διασκευή του βιβλίου από τον Ντάνι Μπόιλ, που ίσως και να είχε ξεχαστεί εντελώς αν δεν αποτελούσε την αμέσως επόμενη κινηματογραφική εμφάνιση του Λεονάρντο ΝτιΚάπριο μετά τον θρίαμβο του «Τιτανικού».


Παρόλο που ο σημαντικός Βρετανός σκηνοθέτης και δημιουργός του «Trainspotting» έφτιαξε μια γρήγορη ταινία, σαν βιντεοκλίπ, με το σήμα κατατεθέν κοφτό μοντάζ του και μερικές αξιομνημόνευτες στιγμές από την πάντα υπέροχη Τίλντα Σουίντον και τον Ρόμπερτ Καρλάιλ σε έναν μικρό ρόλο, το βασικό πρόβλημα θαρρώ πως ήταν στη σεναριακή διασκευή από τον Τζον Χοτζ, συνεργάτη του Μπόιλ από τα «Trainspotting» και «Μικρά Εγκλήματα Μεταξύ Φίλων».

Alex Garland: Η «φωνή» της Generation X που εντυπωσίασε με το «Ex Machina» Facebook Twitter
The Beach


Το σίγουρο είναι ότι δεν κατάφερε να αποδοθεί σωστά η μαγεία της περιπέτειας μιας παρέας από millennials, καθώς η αναζήτησή τους για χαμένους παραδείσους καταλήγει σε υπαρξιακό αδιέξοδο.


Γεγονός επίσης είναι ότι η τουριστική κίνηση της Ταϊλάνδης γνώρισε τεράστια έκρηξη μετά την κυκλοφορία του βιβλίου και -κυρίως- της ταινίας και τα παρθένα ως τότε Phi Phi Islands μετατράπηκαν μέσα σε μια νύχτα σε έναν από τους πιο hot τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως – η μαγεία είχε χαθεί ανεπιστρεπτί.


Ο Μπόιλ μάλλον αντιλήφθηκε εκ των υστέρων το λάθος του να μη στρατολογήσει τον ίδιο τον Γκάρλαντ για το σενάριο της ταινίας του και αποφάσισε να συνεργαστεί μαζί του στις δύο επόμενες, που προέκυψαν πολύ πιο επιτυχημένες καλλιτεχνικά: στο θρυλικό πλέον θρίλερ «28 Μέρες Μετά», που αποτελεί μία από τις κορυφαίες στιγμές του είδους των ταινιών τρόμου με ζόμπι, και στο διαστημικό «Sunshine», που επίσης έδωσε μια σχετικά νέα πνοή στην επιστημονική φαντασία.


Όμως και η αμέσως επόμενη σεναριακή δουλειά του Γκάρλαντ είναι αξιομνημόνευτη: το 2010 η κινηματογραφική διασκευή του «Never Let Me Go», του υπέροχου δυστοπικού μυθιστορήματος του περσινού νικητή του Νόμπελ Λογοτεχνίας, Καζούο Ισιγούρο, είχε πάρει θετικά credits τόσο για το απόκοσμο μελαγχολικό σενάριο, όσο και για τις ευαίσθητες ερμηνείες του πρωταγωνιστικού τρίο των μετέπειτα μεγάλων σταρ Κάρι Μάλιγκαν, Άντριου Γκάρφιλντ και Κίρα Νάιτλι.

Alex Garland: Η «φωνή» της Generation X που εντυπωσίασε με το «Ex Machina» Facebook Twitter
Never Let Me Go


Εν τω μεταξύ, ο πολύ προσεκτικός στις κινήσεις του Γκάρλαντ είχε ήδη κυκλοφορήσει άλλα δύο -ήσσονος όμως σημασίας- μυθιστορήματα, για να φτάσουμε στο 2015 και την απόφασή του να περάσει πίσω από την κάμερα, υπογράφοντας αυτή τη φορά σενάριο και σκηνοθεσία σε μια διαφορετική ταινία επιστημονικής φαντασίας, «εσωτερικού χώρου», θα μπορούσαμε να πούμε.


Το «Ex Machina» αποτέλεσε λοιπόν το σκηνοθετικό του ντεμπούτο και έγινε δεκτό με ενθουσιασμό, αποστομώνοντας όσους τον περίμεναν ενδεχομένως στη γωνία, καθώς η παράδοση θέλει τα περάσματα των σεναριογράφων και των λογοτεχνών, των ανθρώπων της πένας εν γένει, στη σκηνοθεσία, συνήθως να μην είναι και τόσο επιτυχημένα.


Η ιστορία του προγραμματιστή Κέιλεμπ που κερδίζει τη δυνατότητα να επισκεφθεί το απομονωμένο άντρο του μεγιστάνα της τεχνολογίας Νέιθαν Μπέιτμαν και να έρθει σε επαφή για λίγες μέρες με το κορυφαίο του επίτευγμα, την Έιβα, ένα τέλειο ρομπότ με ανθρώπινη μορφή, ώστε εκείνος να τεστάρει τη συμπεριφορά της, ήταν τόσο άψογα γραμμένη και εκτελεσμένη, ώστε το φιλμ δικαίως έφτασε μέχρι τις υποψηφιότητες για το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου.

Alex Garland: Η «φωνή» της Generation X που εντυπωσίασε με το «Ex Machina» Facebook Twitter
Η Αλίσια Βικάντερ στο «Ex Machina»


Η ταινία γενικά συγκαταλέχθηκε ανάμεσα στις καλύτερες της χρονιάς, κερδίζοντας το Όσκαρ Ειδικών Εφέ και μια πλειάδα άλλων βραβείων, και έκανε αμέσως σταρ την Αλίσια Βικάντερ, τη Σουηδή ηθοποιό που έδωσε ψυχή στην Έιβα.


Η Βικάντερ εκείνη τη χρονιά κέρδισε το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου για το «Κορίτσι από τη Δανία» και τώρα ετοιμάζεται να σκαρφαλώσει στην κορυφή των a-list σταρ του Χόλιγουντ με την ενσάρκωση της νέας βερσιόν της θρυλικής Λάρα Κροφτ.


Εν τω μεταξύ, μέσα στον μήνα κυκλοφορεί και η νέα ταινία του Γκάρλαντ, το θρίλερ επιστημονικής φαντασίας «Annihilation» με τη Νάταλι Πόρτμαν. Ως τότε, ευκαιρία να ξαναδούμε το βραβευμένο του ντεμπόυτο «Ex Machina» που προβάλλεται στη Nova μαζί με πολλές άλλες βραβευμένες ταινίες αλλά και πρεμιέρες που φέτος κλέβουν την παράσταση στον χορό των βραβείων..

Oscars News
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ