To μυστηριώδες καλοκαίρι

To μυστηριώδες καλοκαίρι Facebook Twitter
3

Θα ξεκινήσω με την «Προμήθεια» του Τζορτζ Πελεκάνος, για όσους δε την έχουν διαβάσει. Εδώ μας συστήνει για πρώτη φορά τον ήρωά του, τον Σπίρο Λούκας, ο οποίος μεγάλωσε σε μια οικογένεια Ελληνοαμερικανών. Του αρέσουν η μουσική, το ποδήλατο, το καγιάκ, οι ταινίες «βήτα διαλογής», b-movies, είναι θαυμαστής του Σέρτζιο Λεόνε και διαβάζει τη βιογραφία του. Αγαπάει το καλό φαγητό και τις όμορφες γυναίκες. Αθλητικός τύπος, γύρω στα 29, πρώην πεζοναύτης που υπηρέτησε στο Ιράκ, εργάζεται για λογαριασμό ενός δικηγόρου ο οποίος αναλαμβάνει ανθρωποκτονίες και γνωστές περιπτώσεις που έχουν να κάνουν με τη διακίνηση των ναρκωτικών, αλλά η ειδικότητά του, ωστόσο, είναι να αναζητεί τα κλοπιμαία και να παίρνει προμήθεια, για κάθε περίπτωση, σαράντα τοις εκατό. Έτερος πρωταγωνιστής, η Ουάσιγκτον και η σκοτεινή πλευρά της. Στη γενέθλια πόλη του ο Πελεκάνος τοποθετεί τη δράση του. Ο Σπίρο επιδιώκει να διαλευκάνει την υπόθεση κλοπής εμπορεύματος, σύμφωνα με την παραγγελία ενός φυλακισμένου εμπόρου παράνομων ουσιών. Τα βήματά του τον φέρνουν σε ένα κόσμο βίαιο και άκρως επικίνδυνο. (Εκδόσεις Πατάκη)

O συγγραφέας Τίτο Τοπέν γεννήθηκε το 1932 στην Καζαμπλάνκα. Αφού δημιούργησε τη δική του διαφημιστική εταιρεία στα εικοσιένα του χρόνια, κλήθηκε να υπηρετήσει στον στρατό τον Αύγουστο του 1955 μετά τα τραγικά γεγονότα του Oued-Zem. Εγκαταστάθηκε στο Παρίσι στα τέλη του 1966, όπου εργάστηκε ως εικονογράφος για διάφορες διαφημιστικές καμπάνιες, σχεδίασε κόμικς, έφτιαξε ζενερίκ και αφίσες κινηματογραφικών ταινιών. Στη Λυβική Έξοδο, περιγράφει τη δίνη του λιβυκού εμφυλίου πολέμου και τους βομβαρδισμούς των συμμαχικών αεροπλάνων της Δύσης κατά την πτώση του Καντάφι. Εκεί διαδραματίζεται η φανταστική οδύσσεια μιας ομάδας φυγάδων που διασχίζουν το καμίνι της ερήμου, στην προσπάθεια να φτάσουν στην Τρίπολη και στη σωτηρία. Στο Land Cruiser επιβαίνουν τυχοδιώκτες, ένας Άγγλος αλκοολικός κυνικός γιατρός, ένας Γάλλος πιλότος που καταρρίφθηκε το αεροπλάνο του, Αφρικανοί από γειτονικές χώρες και δυο νέες Λίβυες – μια ηθοποιός και μια νοσοκόμα–, που η μοίρα τους έφερε στο παλάτι του δικτάτορα. Πιο καυστικός και σκληρός από κάθε άλλη φορά, ο Τίτο Τοπέν γράφει για την Βόρεια Αφρική την οποία γνωρίζει καλά. (Εκδόσεις Άγρα)  


Ο Πέτρος Μάρκαρης ολοκληρώνει την τριλογία της κρίσης με το μυθιστόρημα "Τίτλοι Τέλους". Ένας Έλληνας από τη Γερμανία, ο Αντρέας Μακρίδης, αυτοκτονεί στο διαμέρισμά του. Η αστυνομία δεν έχει αμφιβολία ότι πρόκειται για αυτοκτονία. Ωστόσο, δύο μέρες μετά, η Γερμανική Πρεσβεία στην Αθήνα παίρνει ένα σημείωμα, το οποίο ισχυρίζεται πως ο Μακρίδης δολοφονήθηκε. Το σημείωμα υπογράφουν «οι Έλληνες του '50». Στην αρχή όλοι το θεωρούν ως ένα κακόγουστο αστείο, εκτός από τον αστυνόμο Χαρίτο. Όταν «οι Έλληνες του '50» αρχίζουν να δολοφονούν, τότε οι υποψίες του Χαρίτου επαληθεύονται. Ποιοι είναι αυτοί «οι Έλληνες του '50», που σήμερα θα πρέπει να κοντεύουν τα ενενήντα; Ο Χαρίτος προσπαθεί να λύσει το μυστήριο σε μια Αθήνα υπό κατάρρευση, ενώ την ίδια στιγμή, η Κατερίνα, η κόρη του, δέχεται επίθεση των χρυσαυγιτών, που τη στέλνει στο νοσοκομείο. (Εκδόσεις Γαβριηλίδης) 

Λέγομαι Όρντο Τουπίκος και γεννήθηκα στο Νόρθ Φλάτ του Ουαϊόμινγκ στις 9 Νοεμβρίου του 1936. Ο πατέρας μου ήταν εν μέρει Έλληνας, εν μέρει Σουηδός και εν μέρει Αμερικανός Ινδιάνος, ενώ η μητέρα μου ήταν κατά το ήμισυ Ιρλανδή και κατά το άλλο ήμισυ Ιταλίδα. Και οι δύο γεννήθηκαν σε αυτή τη χώρα, οπότε εγώ είμαι εκατό τοις εκατό Αμερικανός. [...] Κάποτε, πριν από πολύ καιρό, ήμουν παντρεμένος με την Εστέλ Άνλικ. Ποτέ δεν ήμουν παντρεμένος με την Ντών Ντεβέυν.[...] Ο ΄Όρντο, κελευστής στο αμερικανικό πολεμικό ναυτικό, ζει μια ζωή χωρίς περιπέτειες. Από τα νιάτα του, μια μοναδική ανάμνηση, μισοξεχασμένη: κάποτε ερωτευμένος με μια δεκαεξάχρονη κοπέλα –τότε εκείνος ήταν είκοσι–, την έκλεψε και παντρεύτηκαν. Λίγες εβδομάδες αργότερα, η μητέρα ξαναβρήκε την κόρη της και ακύρωσε το γάμο της ανήλικης. Χρόνια αργότερα, η κοπέλα αυτή, αγνώριστη πλέον και με άλλο όνομα, ακολουθεί μια θεαματική κινηματογραφική καριέρα στο Χόλλυγουντ και γίνεται σεξουαλικό σύμβολο της Αμερικής. Και οι δύο πρώην εραστές, μπαίνουν σ' ένα αλλόκοτο παιχνίδι μετάλλαξης και αναζήτησης ταυτοτήτων. Μια ιστορία που θυμίζει σε πολλά την πρώιμη ιστορία της Μαίριλυν Μονρόου. (Εκδόσεις Άγρα)  

 

  

Ο Βαγγέλης Γιαννίσης ζει και εργάζεται στη Σουηδία. Ταξιδεύοντας με το τρένο από το Έρεμπρο προς τη Στοκχόλμη, συνάντησε τυχαία τον επιθεωρητή Άντερς Οικονομίδη. Από εκείνη τη στιγμή και μετά, αποφάσισε να αφηγείται τις ιστορίες του.  

"Ο επιθεωρητής Άντερς Οικονομίδης αισθάνθηκε την κούραση να επιστρέφει ξανά και να καταβάλλει το σώμα του. Ξάπλωσε στο πάτωμα και έκλεισε τα μάτια του. Τρεις γυναίκες δολοφονήθηκαν από έναν άγνωστο, μια σκιά. Ένας μαθητής δολοφονήθηκε από τον Γιόχαν Λινέ, ενώ ο μόνος ζωντανός μάρτυρας που μπορεί να τον καταδικάσει φοβάται να καταθέσει. Ένας μεθυσμένος καρφώνει ένα σπασμένο μπουκάλι στην καρωτίδα μιας γυναίκας για μερικές κορόνες και στη συνέχεια κόβει το μισό αυτί ενός ανθρώπου που βρέθηκε στο λάθος μέρος τη λάθος ώρα. Ένας αστυνομικός εξαφανίζεται από προσώπου γης χωρίς να ειδοποιήσει κανέναν. Τι σκατά συμβαίνει στον κόσμο;"

(Εκδόσεις Διόπτρα) 

Μάρτιος 1960, Καβυλία (Αλγερία): ο νεαρός Γάλλος στρατιώτης Αντουάν Μπερτιέ μετράει τις μέρες της επιστροφής του στην πατρίδα. Αδημονεί να ξανασφίξει στην αγκαλιά του τη δίδυμη αδελφή του και τους γονείς του. Λίγες μέρες αργότερα, στο πλοίο της επιστροφής, δίνει τέλος στη ζωή του. Σαράντα ένα χρόνια μετά, Μασσαλία: η αδελφή του αυτόχειρα ζητάει από τον Σεμπαστιέν Τουρέν, πρώην μπάτσο και νυν ιδιωτικό ντετέκτιβ, να ξεδιαλύνει το θάνατο του αδελφού της. Η έρευνα παίρνει απρόσμενη τροπή καθώς πρώην συμπολεμιστές του Μπερτιέ βρίσκονται νεκροί ο ένας μετά τον άλλον... Ο ντετέκτιβ θα χρειαστεί να συνεργαστεί με την Αϊσά Σαντιά, τη γοητευτική αστυνόμο, καβυλιανής καταγωγής. Η συνάντησή τους θα είναι εκρηκτική, το ερωτικό στοιχείο ακαταμάχητο... Αναλαμβάνουν αμέσως δράση. Ανατρέχουν στα ίχνη της Ιστορίας... Ο πόλεμος της Αλγερίας έχει αφήσει ανεξίτηλα σημάδια, οι μνήμες στάζουν ακόμη αίμα, ο θάνατος ελλοχεύει παντού... Ένα συγκλονιστικό νουάρ μυθιστόρημα με φόντο την ατμοσφαιρική πόλη της Μασσαλίας με το Παλιό Λιμάνι, τις σκοτεινές γωνιές, τις ύποπτες ιστορίες, τα πολύβουα μπαρ και τους διαποτισμένους από έρωτες και πάθη δρόμους. Ο συγγραφέας Ζιλ Βενσάν γεννήθηκε το 1958. Η παράδοση της οικογένειάς του, (ο παππούς του ήταν βουλευτής του Λαϊκού Μετώπου, εξέχουσα φυσιογνωμία της Αντίστασης, τον σημαδεύει από νεαρή ηλικία. Ως έφηβος μαγεύεται από τα βιβλία, τις ιστορίες και τους φανταστικούς κόσμους. Στα είκοσί του, εγκαθίσταται στη Μασσαλία, πρωταγωνίστρια των ιστοριών του και αφιερώνεται ολοκληρωτικά στην περιπέτεια των λέξεων. (Εκδόσεις Καστανιώτης)

 

«Ο δικαστής Σούρρα» του Αντρέα Καμιλλέρι. Η ιστορία ενός ηρώα που δε γνώριζε ότι ήταν ήρωας. Η ιστορία εκτυλίσσεται στη Σικελία αμέσως μετά την ιταλική ενοποίηση.

«Η Πιτσιρίκα» του Κάρλο Λουκαρέλλι. Ένας παράξενος δικαστής και ένας ακόμη πιο παράξενος βοηθός στην Μπολόνια το 1980.

«Το τριπλό όνειρο του εισαγγελέα» του Τζανκάρλο ντε Κατάλντο. Μια σύγχρονη ιστορία από τη Νόβερε.

Ο δικαστής Εφίζιο Σούρρα βρέθηκε με δυσμενή μετάθεση από το Τορίνο στη Μοντελούζα. Με τον άσπιλο και αμόλυντο χαρακτήρα του και το πείσμα του κέρδισε την πρώτη μάχη της ενωμένης Ιταλίας ενάντια στην Αδελφότητα, που δεν είχε γίνει ακόμη «Μαφία». Μια νεαρή δικαστής μπαίνει απρόσμενα στην παρανομία, βρίσκεται στη μέση ενός πολέμου με πραγματικά πυρά, στα τέλη της δεκαετίας του '70. Ένας εισαγγελέας μια ζωή μονομαχεί με τον δήμαρχο της Νόβερε, και πάντα χάνει: μέχρι τη στιγμή που ανακαλύπτει ότι η μονομαχία γίνεται με άνισα όπλα. Ο Καμιλλέρι, ο Λουκαρέλλι και ο Ντε Κατάλντο, τρεις εμβληματικές μορφές του σύγχρονου νουάρ μυθιστορήματος, ερευνούν έναν ανθρώπινο χαρακτήρα που βρίσκεται στο σταυροδρόμι του καλού με το κακό, σε μια ιστορία που εξελίσσεται σε τρεις διαφορετικές χρονικές περιόδους της Ιταλίας. (Εκδόσεις Πατάκη)

Στο βιβλίο της Marisha Pessl «Το τελευταίο αίνιγμα", ένας δημοσιογράφος προσπαθεί να ξεμπλέξει το νήμα του μυστηρίου γύρω από την αυτοκτονία μιας νεαρής γυναίκας, μέσα από μια σειρά ανατροπών, γρίφων και κινηματογραφικών τρικ. Μια βροχερή νύχτα του Οκτώβρη, η νεαρή Άσλεϊ Κορντόβα βρίσκεται νεκρή σε μια εγκαταλελειμμένη αποθήκη του νότιου Μανχάταν. Αν και ο θάνατός της αποδίδεται σε αυτοκτονία, ο βετεράνος ρεπόρτερ Σκοτ ΜακΓκραθ υποψιάζεται πως η αλήθεια είναι διαφορετική. Καθώς ερευνά τις αλλόκοτες συνθήκες που περιέβαλλαν τόσο τη ζωή όσο και το θάνατο της Άσλεϊ, ο ΜακΓκραθ έρχεται πρόσωπο με πρόσωπο με την παρακαταθήκη του πατέρα της, του θρυλικού, ερημίτη σκηνοθέτη καλτ ταινιών, Στάνισλας Κορντόβα – ενός άντρα που δεν έχει κάνει καμία δημόσια εμφάνιση εδώ και πάνω από τριάντα χρόνια. Για τον ΜακΓκραθ, ένας ακόμα θάνατος συνδεδεμένος με αυτή την οικογένεια που φαίνεται καταραμένη, φαντάζει ως κάτι παραπάνω από μια απλή σύμπτωση. Μολονότι πολλά έχουν γραφτεί για τις σκοτεινές και νοσηρές «μαύρες ταινίες» του Κορντόβα, ελάχιστα είναι γνωστά για τον ίδιο το δημιουργό. Με κίνητρό του τη δίψα για εκδίκηση, την περιέργεια και μια βαθιά λαχτάρα για την αλήθεια, ο ΜακΓκραθ, με τη βοήθεια δύο άγνωστων νέων, καταδύεται ολοένα και βαθύτερα στο απόκοσμο, υπνωτικό σύμπαν του Κορντόβα. Την τελευταία φορά που ετοιμαζόταν να αποκαλύψει το αληθινό πρόσωπο του μυστηριώδους σκηνοθέτη, ο ΜακΓκραθ είδε το γάμο και την καριέρα του να καταστρέφονται. Κι αυτή τη φορά, ρισκάρει να χάσει ακόμα περισσότερα. (Εκδόσεις Διόπτρα)

 

 

Η Κάριν Φόσουμ θεωρείται η νορβηγίδα βασίλισσα του αστυνομικού. Από το 1995, όταν εκδόθηκε το πρώτο μυθιστόρημά της με πρωταγωνιστή τον ήρεμο και συμπονετικό επιθεωρητή Σέγιερ, τα βιβλία της σειράς γνωρίζουν τεράστια επιτυχία και μεταφράζονται σε περισσότερες από τριάντα χώρες σε όλο τον κόσμο. Για το βιβλίο της Βουβή κραυγή τιμήθηκε με το LA Times Book Award το 2008, ενώ το μυθιστόρημα αυτό ψηφίστηκε ως το καλύτερο αστυνομικό όλων των εποχών στη νορβηγική γλώσσα από την εφημερίδα Dagbladet. Ένας ντροπαλός ανύπαντρος νορβηγός πωλητής αγροτικών εργαλείων, ο Γκίντερ, αποφασίζει να κάνει ένα ταξίδι στην Ινδία για να βρει σύζυγο. Το ταξίδι στέφεται με επιτυχία και ο Γκίντερ παντρεύεται τη λεπτοκαμωμένη κι ευγενική Πούνα. Ο ίδιος επιστρέφει την κωμόπολη Έλβεσταντ για να προετοιμάσει το σπίτι για την υποδοχή της. Η Πούνα θα ακολουθήσει μια βδομάδα αργότερα. Τη μέρα της άφιξής της, όμως, η Μαρί η αδελφή του Γκίντερ παθαίνει σοβαρό τροχαίο ατύχημα, πέφτει σε κώμα και ο Γκίντερ δεν προλαβαίνει να πάει στο αεροδρόμιο να παραλάβει την Πούνα. Στέλνει το μοναδικό ταξιτζή του χωριού, αλλά αυτός γυρίζει άπρακτος. Την επομένη, η αστυνομία βρίσκει σ' ένα χωράφι το πτώμα μιας αλλοδαπής με διαλυμένο κεφάλι. Είναι η Πούνα, αγνώριστη από τα βίαια χτυπήματα. Την υπόθεση αναλαμβάνει η ομάδα του επιθεωρητή Κόνραντ Σέγιερ, και η έρευνα αποκαλύπτει την κρυψίνοια, την ξενοφοβία και τις προκαταλήψεις όλων των κατοίκων του Έλβεσταντ. (Εκδόσεις Μεταίχμιο)


Κλασικό και αγαπημένο: Ντάσιελ Χάμετ, Το γυάλινο κλειδί. Σκηνικό: Μια μικρή αμερικάνικη πόλη, την εποχή της Ποτοαπαγόρευσης, βυθισμένη στη διαφθορά· αστυνομία, δικαιοσύνη, δημοτικές αρχές, Τύπος δρουν (ή κλείνουν τα μάτια) κατ εντολήν του υποκόσμου...
Οι εκλογές πλησιάζουν και ο Πολ Μάντβιγκ, ο άνθρωπος που κατ ουσίαν ελέγχει την πόλη, έχει στοχεύσει ακόμα πιο ψηλά: αν βοηθήσει τον γερουσιαστή Χένρι να επανεκλεγεί, εκείνος θα του δώσει την κόρη του, καθιστώντας τον "κληρονόμο" μιας πολιτικής δυναστείας. Ο φόνος του γιου του γερουσιαστή, όμως, θα δυσκολέψει τα πράγματα για τον Μάντβιγκ. Οι υποψίες πέφτουν επάνω του και οι αντίπαλοί του θα κάνουν τα πάντα για να τον εξουδετερώσουν και να αναλάβουν εκείνοι τον έλεγχο της πόλης... Μπορεί ο επιστήθιος φίλος του Νεντ Μπόμοντ να τον βοηθήσει; Θα διακινδυνεύσει ακόμα και τη ζωή του γι αυτόν, αλλά η αλήθεια για τον δολοφόνο του υιού Χένρι δεν είναι εύκολο να βγει στο φως και δεν είναι καθόλου βολική για κανέναν... Συμπαγής πλοκή, κρυστάλλινη γραφή και ήρωες έτοιμοι να κάνουν τα πάντα για το χρήμα και την επιτυχία αποτελούν τα χαρακτηριστικά ενός κλασικού διαμαντιού της αστυνομικής λογοτεχνίας. (Εκδόσεις Μεταίχμιο)

Μια φθινοπωρινή μέρα του 2002, ο Κουρτ Βαλάντερ βρίσκει την ευκαιρία να πραγματοποιήσει ένα παλιό του όνειρο: να μετακομίσει από το Ίσταντ σε ένα σπίτι στην επαρχία. Το όνειρο, όμως, γρήγορα μετατρέπεται σε εφιάλτη, όταν στον κήπο του σπιτιού ανακαλύπτει θαμμένο ένα πτώμα, κι ύστερα άλλο ένα. Η ιατροδικαστική έρευνα δείχνει πως τα πτώματα βρίσκονταν εκεί τουλάχιστον μισό αιώνα. Αλλά ποια ήταν αυτά τα άτομα; Και γιατί κανείς ποτέ δεν ανέφερε την εξαφάνισή τους; Ο Βαλάντερ και οι συνάδελφοί του θα ανατρέξουν στο παρελθόν για να λύσουν τον γρίφο και θα έρθουν αντιμέτωποι με μια ανείπωτη τραγωδία, όπου οι ρόλοι θύτη και θύματος εναλλάσσονται συνεχώς. Για τους φανατικούς αναγνώστες του επιθεωρητή Βαλάντερ, το βιβλίο περιλαμβάνει παράρτημα με πολιτιστικές αναφορές, πρόσωπα και μέρη που έχουμε συναντήσει στα μυθιστορήματα της σειράς και συνθέτουν τον κόσμο του αγαπημένου ήρωα. Για τον ήρωά του ο συγγραφέας Χένινγκ Μάνκελ λέει: "Είναι αλήθεια ότι δε συμπαθώ ιδιαιτέρως τον Βαλάντερ. Πιστεύω όμως ότι οι περισσότεροι συγγραφείς θα συμφωνούσαν πως είναι πολύ πιο ενδιαφέρον να γράφεις για ένα άτομο που δε συμπαθείς. Είμαι βέβαιος ότι ο Σαίξπηρ χαιρόταν πολύ περισσότερο γράφοντας για τον Ιάγο απ' ό,τι για τον Οθέλο. Αν γράφεις για κάποιον που αγαπάς, τι στο καλό μπορείς να πεις γι' αυτόν; Είναι πολύ καλύτερα να υπάρχει κάτι ανάμεσα σ' εσένα και τον κεντρικό χαρακτήρα που να σ' εκνευρίζει. Για παράδειγμα, η συμπεριφορά του Βαλάντερ απέναντι στις γυναίκες δε μου αρέσει καθόλου. Νομίζω ότι εγώ τους φέρομαι πολύ καλύτερα. Εκείνος παραείναι απότομος..." (Εκδόσεις Ψυχογιός)

Το βιβλίο Μπλέ νότες σε κόκκινο φόντο του Marcus Malte απέσπασε το Γαλλικό Βραβείο λογοτεχνίας μυστηρίου 2012. Ένα συναρπαστικό νουάρ μυθιστόρημα που φωτίζει τις αθέατες πλευρές της πρόσφατης πολιτικής Ιστορίας. Όλα αρχίζουν με έναν αυτοσχεδιασμό της τζαζ, με μια φαντασίωση και μια δολοφονία. Παρίσι. Η Βέρα, πρόσφυγας του γιουγκοσλαβικού εμφυλίου, δολοφονείται με φρικτό τρόπο. Ο Μίστερ, πιανίστας της τζαζ, ερωτευμένος με τη Βέρα, αναζητά τους ενόχους μαζί με τον πολύγλωσσο φιλόσοφο-ταξιτζή Μπομπ. Η αναζήτησή τους στο νυχτερινό Παρίσι, υπό τους ήχους της τζαζ της θρυλικής Blue Note, θα τους φέρει αντιμέτωπους με ένα κύκλωμα Βαλκάνιων κακοποιών που συχνά έχουν την κάλυψη της πολιτικής εξουσίας. Τα τραύματα που προκάλεσε ο γιουγκοσλαβικός εμφύλιος ανοίγουν και πάλι. Ψάχνοντας το παρελθόν της δολοφονημένης γυναίκας στις απομακρυσμένες ακτές του Δούναβη και στους τάφους των Βαλκανίων, οι δύο φίλοι θα ανακαλύψουν εγκλήματα στα οποία κανείς δεν είχε δώσει σημασία. Ο Marcus Malte (πραγματικό όνομα: Μαρκ Μαρτινιανί) γεννήθηκε το 1967. Παρακολούθησε μαθήματα κινηματογράφου και προσπάθησε να σταδιοδρομήσει στο χώρο της μουσικής χωρίς όμως επιτυχία. Στράφηκε στη συγγραφή στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1990 και το 1997 δημοσίευσε το πρώτο του νουάρ μυθιστόρημα με τον τίτλο Le Lac des singes. (Εκδόσεις Κέδρος)

Αργεντινή, αρχές της δεκαετίας του 1970. Τα χωριά και οι κωμοπόλεις της πάμπας ζουν τη ράθυμη ζωή τους· όλα μοιάζουν ακίνητα, τίποτα δεν φαίνεται να συμβαίνει. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι μάλλον διαφορετική. Όταν σε μια τέτοια κωμόπολη φτάνει ο Τόνι Ντουράν, ένας Πορτορικάνος τυχοδιώκτης, με μια τσάντα γεμάτη χρήματα, όλα τα βλέμματα στρέφονται προς αυτόν· όταν ο Ντουράν εμπλέκεται σε μια περίπλοκη ερωτική σχέση με τις δίδυμες κόρες του προύχοντα της κωμόπολης, όλοι αρχίζουν να μιλούν γι' αυτόν· όταν ο Τόνι Ντουράν βρίσκεται δολοφονημένος, όλα ανατρέπονται. Σκιές και προδοσίες, μυστικά και εγκλήματα, βία φανερή και βία υπόγεια – όλα αυτά συνθέτουν μια άλλη πραγματικότητα, μια άλλη χώρα, που περιγράφεται αριστοτεχνικά από τον Ρικάρντο Πίλια σε αυτό το πολυβραβευμένο βιβλίο, με τον τίτλο "Νυχτερινός Στόχος". Ο Ρικάρντο Πίλια γεννήθηκε στο Αντρογκέ, στην επαρχία του Μπουένος Άιρες, το 1940 και σπούδασε Ιστορία στο Πανεπιστήμιο του Λα Πλάτα. Έκανε την πρώτη του εμφάνιση στη λογοτεχνία το 1967, ενώ το πρώτο του μυθιστόρημα, Τεχνητή αναπνοή εκδόθηκε το 1980.. Διδάσκει σε πανεπιστήμια των ΗΠΑ και της Αργεντινής και θεωρείται από τα μεγάλα ονόματα της σύγχρονης λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας. (Εκδόσεις Καστανιώτης)

Στο δεύτερο αστυνομικό του μυθιστόρημα " Η τελευταία παράσταση της Μαρίνας Φιλίππου" ο Γρηγόρης Αζαριάδης συνεχίζει τα σκοτεινά μονοπάτια του μεσογειακού πολάρ, ακολουθώντας τα βήματα του Μανσέτ και του Ιζό με προφανείς ταυτόχρονα επιρροές από τον Πέτρο Μάρκαρη αλλά και τον Γιάννη Μαρή. ...Όταν η επαναστατική ομάδα εξαρθρώθηκε, πολλά μέλη της οδηγήθηκαν στη δικαιοσύνη και τελικά στη φυλακή. Ο Παρισιάδης και η Φιλίππου ήταν ανάμεσα στα ελάχιστα, που παρά τη σκιά που αιωρούνταν για πολλά χρόνια πάνω από τα κεφάλια τους, δεν στερήθηκαν την ελευθερία τους. Μπαίνοντας στην περίοδο εκφυλισμού των παλαιών οργανώσεων και της εμφάνισης νεοτέρων με κραυγαλέα διαφορετική στρατηγική, ο δημοσιογράφος και η μεγάλη πια ηθοποιός αποσύρθηκαν διακριτικά στο περιθώριο. Η μεταξύ τους σχέση περέμεινε αναλλοίωτη: σεβασμός, εκτίμηση, ανομολόγητος έρωτας και περιστασιακό σεξ. Και στο βάθος...ένα μεγάλο πάθος. Ο Παρισιάδης υποπτευόταν ότι κάτι αντίστοιχο έπαιζε ανάμεσα στον Βεργίνη και στη Φιλίππου, έστω και σε πιο αραιά διαστήματα. Ωστόσο, κανείς από τους δυο δεν τόλμησε να ρωτήσει ποτέ τον άλλο. Μίλησαν για την τραγική οικονομικοπολιτική συγκυρία, την πορεία μεγάλων κοινωνικών στρωμάτων προς την πενία και την εξαθλίωση και τη διάλυση του κοινωνικού ιστού της χώρας. "Σκατά, ρε Αγαμέμνονα, σκατά", είπε κουνώντας μελαγχολικά το κεφάλι ο Βεργίνης. "Μια ζωή θα τρώμε σκατά, θα λέμε "ευχαριστώ" και θα σκύβουμε το κεφάλι. Και κάθε τέσσερα χρόνια, θα εκφράζουμε την άποψη μας ψηφίζοντας στις εκλογές λευκό ή άκυρο". Ο Παρισιάδης τον κοίταξε με σκοτεινό βλέμμα. "Να θυμάσαι, φίλε, ότι υπάρχουν και κάποιοι λίγοι αμετανόητοι, που αντί να ζήσουν μια ζωή μες στα σκατά προτιμούν να πεθάνουν βουτηγμένοι στο αίμα..." (Εκδόσεις Γαβριηλίδης)

Νυχτερινή Ριβιέρα, ονομάζεται το τρένο που συνδέει το Λονδίνο με την Κορνουάλη. Αυτό το τρένο παίρνει κάθε εβδομάδα η Λάρα Φιντς για να επιστρέψει στη φαινομενικά τέλεια κι ωστόσο αφόρητα βαρετή ζωή της με τον Σαμ. Και σ' αυτό το ίδιο τρένο θα γνωρίσει τον Γκάι, που θα γίνει ο παράνομος δεσμός της. Μια νύχτα, ένας φόνος θα ταράξει τη ρουτίνα της Νυχτερινής Ριβιέρας, και η Λάρα θα εξαφανιστεί χωρίς ίχνος. Μόνο η φίλη της, η Άιρις, αμφισβητεί την επίσημη εκδοχή των γεγονότων και αποφασίζει να την αναζητήσει. Για την Άιρις, αυτή θα είναι η αρχή μιας περιπέτειας που θα την οδηγήσει πολύ μακριά, αποκαλύπτοντάς της παλιά εγκλήματα και σκοτεινά μυστικά. Για τη Λάρα, θα είναι το τέλος ενός ταξιδιού που ξεκίνησε πριν από πολύ καιρό. Ενός ταξιδιού που πρέπει να τελειώσει, προτού την καταστρέψει... Για το βιβλίο της η συγγραφέας Έμιλι Μπαρ λέει: « Αναπόφευκτα, και οι δύο ηρωίδες έχουν στοιχεία από εμένα. Η Λάρα ενθουσιάζεται με την ευκαιρία που της παρουσιάζεται να εργαστεί στο Λονδίνο, κι εγώ ενθουσιάζομαι κάθε φορά που πατάω το πόδι μου στον σταθμό Πάντινγκτον. Έτσι, μου ήταν εξαιρετικά ευχάριστο να ξεδιπλώνω αυτή την αγάπη μου για το Λονδίνο μέσα από την αφήγηση της Λάρα. Λατρεύω την Κορνουάλη και σκοπεύω να ζήσω εδώ για πολύ καιρό. Μέσα μου όμως είμαι κορίτσι της πόλης, όπως και η Λάρα. Από την άλλη, όπως ακριβώς και η Άιρις, έτσι κι εγώ έχω μια τάση να κρύβομαι όταν τα πράγματα δυσκολεύουν. Το να γράφω γι' αυτή την ηρωίδα ότι «βγαίνει από τη σκιά» και αναλαμβάνει δράση ήταν απρόβλεπτα θεραπευτικό για μένα." (Εκδόσεις Ψυχογιός)

Την άνοιξη του 2008, στη Νέα Υόρκη, κι ενώ η Αµερική ολόκληρη κινείται στον ρυθµό των προεδρικών εκλογών, ο ΜάρκουςΓκόλντµαν, νεαρός και επιτυχηµένος συγγραφέας, περνάει τον δικό του γολγοθά: δεν είναι σε θέση να γράψει το καινούριο µυθιστόρηµα που πρέπει να παραδώσει στον εκδότη του µέσα σε λίγους µήνες. Η διορία του κοντεύει να τελειώσει, όταν ξαφνικά όλα παίρνουν άλλη τροπή για κείνον: ο φίλος του και πρώην καθηγητής του στο πανεπιστήµιο, ο Χάρρυ Κέµπερτ, ένας από τους επιφανέστερους συγγραφείς της χώρας, βλέπει το παρελθόν του να ξανάρχεται στην επιφάνεια και βρίσκεται να κατηγορείται πως δολοφόνησε, το 1975, τη Νόλα Κέλλεργκαν, ένα κορίτσι δεκαπέντε χρονών, µε το οποίο λέγεται πως διατηρούσε σχέση. Πεπεισµένος για την αθωότητα του Χάρρυ, ο Μάρκους εγκαταλείπει τα πάντα για να πάει στο Νιου Χαµσάιρ και να διεξαγάγει τη δική του έρευνα. Πολύ γρήγορα όµως τα γεγονότα τον ξεπερνούν: η έρευνα τελµατώνει και ο ίδιος αρχίζει να δέχεται απειλές. Αν θέλει να αθωώσει τον Χάρρυ και να σώσει τη συγγραφική του καριέρα, πρέπει να απαντήσει σε τρία ερωτήµατα: Ποιος σκότωσε τη Νόλα Κέλλεργκαν; Τι συνέβη στο Νιου Χαµσάιρ το καλοκαίρι του 1975; Και πώς γράφει κανείς ένα επιτυχηµένο µυθιστόρηµα; Το βιβλίο-φαινόµενο του άγνωστου νεαρού Ελβετού συγγραφέα που κατέκτησε τη Γαλλία και τον κόσµο. Ιστορία αγάπης και ιστορία µυστηρίου, η Αλήθεια για την υπόθεση Χάρρυ Κέµπερτ είναι ένα µοναδικό βιβλίο, από αυτά που γράφουν ιστορία... (Εκδόσεις Πατάκη)

Το βιβλίο του Ντόναλντ Ρέι Πόλλοκ, Πάντα ο Διάβολος είναι μια νέα εκδοχή του αμερικάνικου γκόθικ. Η ιστορία ενός αγοριού, του Άρβιν Ράσελ, που έχοντας βιώσει μια ιδιαίτερα ακραία κατάσταση με τον πατέρα του -θυσίες ζώων (και ανθρώπων) που πραγματοποιούσε ο τελευταίος για να σώσει τη γυναίκα του από τον καρκίνο- μεγαλώνει για να γίνει ένας δολοφόνος-εκδικητής. Γύρω του ένας άγριος, παράξενος κόσμος. Ο Καρλ και η Σάντι είναι σίριαλ κίλερ που δολοφονούν άντρες οι οποίοι κάνουν οτοστόπ, ο σερίφης Μπόντεκερ είναι διεφθαρμένος εξουσιομανής, ο πάστορας Τίγκαρντεν διεστραμμένος παιδόφιλος, ο Ρόι δολοφόνος της γυναίκας του, ο Θίοντορ μια αρρωστημένη φιγούρα – παράσιτο στη ζωή του Ρόι, και η Λενόρα, η θετή αδερφή του Άρβιν, ορφανή και απόκληρη. Όλοι αυτοί συνδέονται με τον Άρβιν με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο δημιουργώντας ένα μοναδικό σύμπαν παρακμής, εκδίκησης και βίας, με φόντο τη βαθιά Αμερική. Μια καταπληκτική ιστορία, αρκετά σκοτεινή και σκληρή, γεμάτη βία, παράδοξους χαρακτήρες και περιγραφές του παρακμιακού Αμερικάνικου Νότου των δεκαετιών του '50 και του '60. (Εκδόσεις Μεταίχμιο)

 

Η Κάριν Σλότερ έχει πουλήσει περισσότερα από 30 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο. Η Γένεση είναι το πιο πρόσφατο μυθιστόρημά της με ήρωες την ιατροδικαστή Σάρα Λίντον και τον ειδικό πράκτορα Γουίλ Τρεντ.  

Εδώ και τρία χρόνια η ιατροδικαστής Σάρα Λίντον μετακόμισε στην Ατλάντα, αφήνοντας πίσω το τραγικό παρελθόν της. Μόλις έχει αρχίσει να στέκεται και πάλι στα πόδια της, όταν ένα περιστατικό στο νοσοκομείο όπου εργάζεται έρχεται να ξυπνήσει τους εφιάλτες από τους οποίους νόμιζε πως είχε γλιτώσει. Η νέα γυναίκα που φέρνουν εσπευσμένα στην εντατική έχει μεν χτυπηθεί από αυτοκίνητο, αλλά το γυμνό και βάναυσα κακοποιημένο σώμα της μαρτυρά ότι πρώτα έπεσε θύμα κάποιου διεστραμμένου νου.
Την υπόθεση αναλαμβάνουν ο ειδικός πράκτορας Γουίλ Τρεντ και η συνάδελφός του Φειθ Μίτσελ, και μαζί με τη Σάρα αρχίζουν να ερευνούν τη ζωή αυτής της γυναίκας. Τίποτα, όμως, δεν μπορεί να τους προετοιμάσει γι' αυτά που θα ανακαλύψουν σκαλίζοντας το παρελθόν της. Επειδή κάθε τους βήμα τούς φέρνει όλο και πιο κοντά στον πιο αδίστακτο σαδιστή δολοφόνο που συνάντησαν ποτέ. 

Η Κάριν Σλότερ γεννήθηκε το 1971 στις ΗΠΑ. Το πρώτο της μυθιστόρημα, με τίτλο BLINDSIGHTED, έγινε αμέσως επιτυχία, μεταφράστηκε σε περισσότερες από 20 γλώσσες και μπήκε στη βραχεία λίστα για το Βραβείο Dagger και το Βραβείο του Καλύτερου Θρίλερ στην κατηγορία των πρωτοεμφανιζόμενων για το 2001. Είναι το τρίτο βιβλίο της με τον ντετέκτιβ Γουίλ Τρεντ. (εκδόσεις Ψυχογιός).

 

Mυθιστοριογράφος, δημοσιογράφος, ιστορικός, ο Πάκο Ιγνάσιο Τάιμπο ΙΙ, θεωρείται ως ο θεμελιωτής του νέου λατινοαμερικανικού αστυνομικού μυθιστορήματος. Στον "Περαστικό", ακολουθεί την πορεία του στρατευμένου επαναστάτη Σεμπάστιαν Σαν Βινσέντε μέσα από επιστολές, αναφορές της αστυνομίας, άρθρα σε εφημερίδες και μαρτυρίες, κατασκευάζοντας μια λογοτεχνική προσωπικότητα.

Ο Σαν Βινσέντε επί τρία χρόνια ήταν επικεφαλής των χωρικών που έκαναν εφόδους σε πλούσια αγροκτήματα φωνάζοντας «Ζήτω ο Λένιν!» Έσωσε πόρνες, συμμετείχε σε τσίρκο , έπαιξε αξιοπρεπώς σονάτες του Σοπέν σε ένα εγκαταλελειμμένο πιάνο, δανείστηκε βιβλία που δεν τα επέστρεψε ποτέ, καθοδήγησε απεργίες, υπέφερε από εφιάλτες και κήρυξε την τελευταία ουτοπία. Στη συνέχεια εξορίστηκε και βυθίστηκε πάλι στη σκιά. Δεν έχουν μείνει ίχνη του, φωτογραφίες ή άλλα χειροπιαστά ντοκουμέντα. «Κανένας δρόμος δε θα πάρει το όνομα του Σάν Βισέντε. Ακόμα και σήμερα είναι μονάχα ένας λεκές, ένα κομμάτι σύννεφο. «Η σκιά της σκιάς» θα πω για εκείνον και για άλλους φίλους του σε κάποιο μυθιστόρημα . Δεν υπάρχει κείμενο με την υπογραφή του, ούτε μια παρέμβασή του σε συνέδριο στενογραφημένη, ούτε ένα δικό του άρθρο ολόκληρο. Δεν υπάρχουν φωτογραφίες, ούτε αποδείξεις ενοικίου στο όνομά του (ποτέ δεν είχε σπίτι), ούτε πιστοποιητικό γάμου ή εγγραφές γεννήσεων παιδιών σε μητρώα. Μόνο σκόρπια αποσπάσματα σε στήλες εφημερίδων, που δημιουργούν μια σκιά του ανθρώπου εκείνου». (εκδόσεις Άγρα)

 

Βιβλίο
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

σχόλια

1 σχόλια
Ε όχι, υπάρχει τίποτα καλύτερο να διαβάσεις από αστυνομικά μυθιστορήματα!Η γνώμη μου είναι διαβάζουμε υψηλή λογοτεχνία, βιβλία που συγκαταλέγονται στις ''δύσκολες απολαύσεις'', και για ''ευκολότερες απολαύσεις'' παρακολουθούμε ταινίες. Αυτού του είδους τα βιβλία είχαν αξία παλιά μέχρι τις αρχές του εικοστού αιώνα, όταν ο κινηματογράφος δεν είχε εφευρεθεί.
Τι ακριβώς είναι η "υψηλή λογοτεχνία" και γιατί η αστυνομική λογοτεχνία δεν μπορεί να θεωρηθεί τέτοια; Πλέον οι σύγχρονοι συγγραφείς αστυνομικών μυθιστορημάτων δεν ακολουθούν την παλιά συνταγή της θείας Άγκαθα, ένα σκέτο whodunnit, αλλά τοποθετούν το έγκλημα μέσα στην κοινωνία, σχολιάζουν, αναλύουν και κάνουν τον αναγνώστη να σκεφτεί. Δεν καταλαβαίνω για ποιό λόγο, για παράδειγμα, ένα βιβλίο του Nesbø να μη στέκεται επάξια δίπλα σε έναν Καμύ ή Ντοστογιέφσκι. Επειδή απλά μας έχουν μάθει ότι ο Καμύ και ο Ντοστογιέφσκι είναι "κλασικοί", άρα καλύτεροι; Συγγνώμη, αλλά δεν θεωρώ την "υψηλή λογοτεχνία" de facto καλύτερη.
Η αλήθεια είναι πως δεν έχω διαβάσει αρκετά αστυνομικά οπότε πιθανόν να λέω λόγια στον αέρα. Από αυτά που έχω διαβάσει έχω σχηματίσει την εντύπωση πως είναι όλο πλοκή να εξιτάρεται η περιέργεια, πολλές σκηνές λες και είναι βγαλμένες από σειρά στην τηλεόραση, μηδέν σοφία, και από διείσδυση στο πετσί του χαρακτήρα σα να το κάνει ένας κοινός καλός ψυχολόγος. Δεν έχουν ούτε μία πρωτοποριακή γνώμη. Και το ύφος τους – το σημαντικότερο – σε όσα δεν είναι αβαθές δεν είναι τρίσβαθο και δεν είναι ικανό να ξεκουνήσει τίποτα από μέσα σου. Εμένα η θεωρία μου είναι πως: τα βιβλία που μπορούν να γίνουν ταινιάρες δεν αξίζουν τίποτα το ιδιαίτερο και προτιμώ να τα δω στις οθόνες. Επαναλαμβάνω, πιθανόν να λέω λόγια στον αέρα.