Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter

Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα

0

Γνωστός για τους ερωτικούς του πίνακες και τις αγωνιώδεις αυτοπροσωπογραφίες του, ο Έγκον Σίλε παραμένει μέχρι και σήμερα μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα στην ιστορία της τέχνης. Ο Κλιμτ έγινε ένας από τους μεγαλύτερους υποστηρικτές του και μέντοράς του. Ο Κλιμτ βοήθησε τον Σίλε να εισαχθεί στην Wiener Werkstätte, καθώς ήταν απογοητευμένος από την αυστηρότητα της σχολής Καλών τεχνών της Βιέννης. Ηγετικό στέλεχος του ιμπρεσιονισμού έγραψε κάποτε στο ημερολόγιό του, όταν κατηγορήθηκε για πορνογραφία: "δεν αρνούμαι ότι έχω κάνει σχέδια και υδατογραφίες ερωτικής φύσης. Αλλά είναι πάντα έργα τέχνης».

Μερικές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες για τη ζωή του:

  • Ο Σίλε ήταν ο νεότερος μαθητής που είχε εγγραφεί ποτέ στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης. Ήταν μόλις 16 ετών, όταν μπήκε στην Ακαδημία, την οποία εγκατέλειψε μετά από τρία χρόνια απογοητευμένος από τη συντηρητική διδασκαλία. Με πολλούς συμμαθητές του οργάνωσαν την Νέα Ομάδα Τέχνης. Ο Σίλε συναντήθηκε με τον κριτικό και συγγραφέα Arthur Roessler, ο οποίος στη συνέχεια τον σύστησε σε σημαντικούς συλλέκτες.
  • Η πρώτη του αγάπη ήταν καταδικασμένη, καθώς η Margarete Partonek, ένα κορίτσι της διπλανής πόρτας, κόρη ενός δάσκαλου, τον άφησε. Η Margarete κράτησε έξι από τις επιστολές του μέχρι τον θάνατό της. Σε μια επιστολή ο Σίλε αναφέρει ότι θα «έδινε το ένα χέρι για την τέχνη του» και «τα δυο του χέρια για την ομορφότερη κοπέλα».
  • Παρά το γεγονός ότι οι γυναίκες που απεικονίζει μοιάζουν αλλόκοτες, ο Σίλε λάτρευε τις γυναίκες, τα έργα του με αυτό τον τρόπο αντικατοπτρίζουν τη λατρεία του σε αυτές. Βάζει τη γυναίκα στο επίκεντρο της δημιουργίας του. Η σεξουαλική ενέργεια της γυναίκας τον εμπνέει να κάνει μερικά από τα καλύτερά του έργα. Δεν απεικονίζει τις γυναίκες σε λοξή στάση όπως άλλοι ζωγράφοι. Τα πόδια τους είναι ανοιχτά και βλέπουμε τα γεννητικά τους όργανα με ένα ένδοξο ροζ χρώμα.
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
House on a River (Old House I), 1915
  • Ο Σίλε συνελήφθη με την κατηγορία της απαγωγής και της αποπλάνησης ανηλίκου. Όταν συνάντησε την μούσα του Valerie (Wally) Neuzil, το 1911, μετακόμισαν στο Neulengbach, δυτικά της Βιέννης. Το στούντιό του έγινε τόπος συγκέντρωσης για τα παραβατικά παιδιά της πόλης και ο ίδιος κατηγορήθηκε ότι αποπλάνησε μια νεαρή κοπέλα. Πέρασε στη φυλακή 24 ημέρες και αφέθηκε ελεύθερος με μόνη κατηγορία να τον βαραίνει, αυτή εναντίον της ηθικής. Ο Σίλε είχε βαθιά ψυχολογικά τραύματα μετά από αυτή την περιπέτεια και παιδιά πολύ σπάνια εμφανίζονται στα έργα του.
  • Το πιο ακριβό έργο που πουλήθηκε ποτέ σε δημοπρασία είναι ένα τοπίο. Μια ελαιογραφία του 1914, που πουλήθηκε για 40.000.000 εκατομμύρια λίρες. Η πώληση έγινε στους Σόθμπις, στις 22 Ιουνίου, 2011.
  • Ο Σίλε επέλεξε να παντρευτεί την Ήντιθ Χαρμς επειδή ήταν κοινωνικά πιο αποδεκτή από την ερωμένη του Γουίλι, ένα μοντέλο και πρώην πόρνη. Πρότεινε την εξής συμβιβαστική λύση στην Γουόλι: να κάνουν διακοπές μαζί κάθε καλοκαίρι χωρίς την Ήντιθ. Η Γουόλι δε δέχτηκε και ο ένας δεν ξανάδε ποτέ τον άλλο. Ο Σίλε και η Ήντιθ παντρεύτηκαν το 1915. Τέσσερις ημέρες μετά τον γάμο του, ο Σίλε κατατάχθηκε στο στρατό.
  • Ο Σίλε κλήθηκε κατά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο να υπηρετήσει στην Πράγα. Οι στρατιωτικοί αναγνώρισαν το ταλέντο του και ήταν σε θέση να ασκεί την τέχνη του σε όλη αυτή την περίοδο. Έτσι μπόρεσε να συγκεντρωθεί στην καλλιτεχνική του καριέρα, ενώ υπάρχουν πολλά έργα από αυτή την περίοδο.
  • Ο Σίλε πέθανε στα 28 του χρόνια. Ήταν η εποχή που στην Ευρώπη είχε ξεσπάσει η ισπανική γρίπη που αφάνισε περίπου 20.000.000 του πληθυσμού της. Οι τοπικές εφημερίδες αναφέρουν ότι την εβδομάδα του θανάτου του Σίλε είχαν καταγραφεί στην Αυστρία 2.200 θάνατοι. Η σύζυγός του Ήντιθ, έγκυος 6 μηνών πέθανε στις 28 Οκτωβρίου. Την ακολούθησε τρεις μέρες αργότερα ο Σίλε. Στο διάστημα αυτών των τριών ημερών ζωγράφισε ορισμένα σχέδια της Ήντιθ που είναι και τα τελευταία του έργα.
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Female Torso, Squatting, 1912
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Long haired nude, bent over forward, jerk view, 1918
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Reclining Female Nude, 1917
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Reclining Woman with Blond Hair, 1914
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Reclining Woman with Green Stockings (Adele Harms), 1917
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Two Female Nudes, One Reclining, One Kneeling, 1912
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Female Nude Lying on Her Stomach, 1917
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Woman with Blue Stockings, 1912
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Wally with a Red Blouse, 1913
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Seated Woman in Violet Stockings, 1917

Το άρθρο δημοσιεύθηκε το 2015 από την Αργυρώ Μποζώνη

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ