Ο Σταλόνε, ο Σβαρτσενέγκερ και η νοσταλγία για τις ταινίες δράσης του ’80

Ο Σταλόνε, ο Σβαρτσενέγκερ και η νοσταλγία για τις ταινίες δράσης του ’80 Facebook Twitter
Ο Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ στο "FUBAR"
0

ΑΠΕΙΛΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΜΟΣΧΑ. Αχαλίνωτος πληθωρισμός. Ένας θανατηφόρος ιός. Ο Σβαρτσενέγκερ. Ο Σταλόνε… Κοιτάζοντας τις ειδήσεις των τελευταίων ετών, θα μπορούσαμε να σκεφτούμε ότι έχουμε εκτοξευτεί πίσω στη δεκαετία του 1980, απλά με λιγότερο νέον και λιγότερους κύβους του Ρούμπικ. Η ιστορία επαναλαμβάνεται, και όχι μόνο μέσω της κατακερματισμένης πολιτικής κατάστασης και της απειλής ενός νέου Ψυχρού Πολέμου.

Στη δεκαετία του '80 οι σούπερ σταρ της δράσης εισέβαλαν στις κινηματογραφικές αίθουσες, απονέμοντας δικαιοσύνη και εξοντώνοντας τους κακούς – και όλους τους πραγματικούς φόβους που αυτοί οι κακοί αντιπροσώπευαν.

Πριν από σαράντα χρόνια, όποιος ένιωθε φόβο και αβεβαιότητα μπορούσε να αναζητήσει παρηγοριά στα παχιά μυώδη χέρια των αστέρων των ταινιών δράσης, των οποίων οι χαρακτήρες εκπλήρωναν φαντασιώσεις ενδυνάμωσης, αντιμετωπίζοντας τις αντιξοότητες με ένα ειρωνικό μειδίαμα και ένα γεμάτο πολυβόλο.

Η φιλοσοφία αυτών των ταινιών που μπορεί να συνοψιστεί στο δόγμα «εμείς είμαστε οι καλοί, εσείς είστε οι κακοί» μας έχει επηρεάσει με τρόπους που μπορεί να μην είχαμε αναγνωρίσει όταν πρωτοβγήκαν. Το αίσθημα «είτε είσαι μαζί μας είτε εναντίον μας» που γέμιζε την οθόνη διαπερνά τον σημερινό πολιτικό διάλογο.

Το φετινό καλοκαίρι, αυτοί οι ήρωες επιστρέφουν. Ο Σβαρτσενέγκερ και ο Σταλόνε, και οι δύο βαθιά στην όγδοη δεκαετία τους, θερίζουν τώρα τους κακούς στις πρώτες τους τηλεοπτικές σειρές, "FUBAR" και "Tulsa King" αντίστοιχα. Οι σειρές αυτές ακολουθούν τα ρετρό βήματα του περσινού "Top Gun: Maverick", το οποίο έφτασε στην κορυφή του box office –και μπήκε στα ψηφοδέλτια των Όσκαρ– αποδεικνύοντας ότι το κοινό είναι πανέτοιμο για λίγη νοσταλγία με μπόλικη τεστοστερόνη.

Στη δεκαετία του 1980 αυτές οι ταινίες ήταν μια ευκαιρία για να επευφημήσει το κοινό κάποιον που μπορούσε πραγματικά να κάνει κάτι για τις απειλές που επηρέαζαν τις ζωές μας. Για περισσότερο από μια δεκαετία, τα στούντιο δημιούργησαν μια φαινομενικά ατελείωτη σειρά υπερ-ηρώων. Ωστόσο, εξακολουθούν να μας ελκύουν τα μπλοκμπάστερ τύπου '80s που διαδραματίζονται πλέον σε έναν κόσμο που μοιάζει με τον δικό μας, προσφέροντάς μας μια δόση αδρεναλίνης χωρίς ενοχές, σε σκοτεινούς καιρούς.

Ο Σταλόνε, ο Σβαρτσενέγκερ και η νοσταλγία για τις ταινίες δράσης του ’80 Facebook Twitter
Ο Σιλβέστερ Σταλόνε στο "Tulsa King"

Όμως, αυτές οι ταινίες δράσης έχουν ένα κόστος. Τείνουν να προσφέρουν απλοϊκές και βίαιες λύσεις σε πολύπλοκα προβλήματα – όπως ακριβώς κάνουν οι ισχυροί πολιτικοί άνδρες που προσπαθούν να προσελκύσουν απελπισμένους πολίτες. Χωρίς αμφιβολία, η πρώτη γενιά ταινιών δράσης της δεκαετίας του '80, καθώς και μερικές από τις πρόσφατες, είναι συχνά μισογυνικές ενώ επίσης περιλαμβάνουν άσχημες ρατσιστικές και ξενοφοβικές πτυχές.

Και αυτά τα ελαττώματα δεν μπορούν να αποδοθούν μόνο στο γεγονός ότι οι ταινίες αυτές ήταν προϊόντα της εποχής τους. Το "Rambo: Last Blood", η πιο πρόσφατη ταινία του franchise, βγήκε το 2019 και είδε τον ήρωά του να τα βάζει με δαιμονικά κακούς Μεξικανούς, σαν να είχε συγχωνευτεί μια προεκλογική ομιλία του Τραμπ με ένα χολιγουντιανό πλάνο.

Οι επιφανείς ακροδεξιοί ηγέτες έχουν αγκαλιάσει τους αστέρες της δράσης εκείνης της εποχής. Ο Στίβεν Σιγκάλ αποθεώθηκε φέτος για άλλη μια φορά από τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν. Το "Bloodsport" του Ζαν-Κλοντ Βαν Νταμ λέγεται ότι είναι μια από τις αγαπημένες ταινίες του πρώην προέδρου Τραμπ.

Η φιλοσοφία αυτών των ταινιών που μπορεί να συνοψιστεί στο δόγμα «εμείς είμαστε οι καλοί, εσείς είστε οι κακοί» μας έχει επηρεάσει με τρόπους που μπορεί να μην είχαμε αναγνωρίσει όταν πρωτοβγήκαν. Το αίσθημα «είτε είσαι μαζί μας είτε εναντίον μας» που γέμιζε την οθόνη διαπερνά τον σημερινό πολιτικό διάλογο. Η εξιδανίκευση των όπλων στις ταινίες βοήθησε σίγουρα να φουντώσει η φλόγα της αμερικανικής λατρείας των όπλων. Όσο εξωφρενικά διασκεδαστικό κι αν είναι το "Commando" του Σβαρτσενέγκερ, ο σκηνοθέτης του παραδέχεται με λύπη ότι η ταινία χρησιμοποιήθηκε για να «πορώνει» παιδιά-στρατιώτες στην Αφρική πριν υποχρεωθούν να ριχτούν στη μάχη.  

Πώς πρέπει λοιπόν να διαχειριστούμε τη νοσταλγία μας για αυτούς τους ήρωες; Ίσως το κόλπο είναι να τους προσεγγίσουμε με ένα είδος αποστασιοποίησης που πολύ συχνά λείπει στις μέρες μας. Μπορούμε να εκτιμήσουμε το πνεύμα τους και τον ενθουσιασμό που προκαλούν, ενώ παράλληλα να αναγνωρίσουμε τους κινδύνους τους και να σκεφτούμε πώς θα μπορούσαν να ταιριάξουν στον 21ο αιώνα. Βραχυπρόθεσμα, ανακουφίζουν το κουρασμένο μυαλό μας και μας υπενθυμίζουν ότι στην πραγματική ζωή δεν πρέπει να περιμένουμε κάποιον άλλον για να μας σώσει.

Mε στοιχεία από την Los Angeles Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Οθόνες / Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Η ωραιότερη θερινή κινηματογραφική αίθουσα-ταράτσα της Πλάκας είναι έτοιμη να υποδεχθεί το κοινό έπειτα από τέσσερα χρόνια απουσίας υπό τη νέα διαχείριση του Cinobo με ένα προσεκτικά σχεδιασμένο πρόγραμμα προβολών για όλο το καλοκαίρι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Οθόνες / Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Όταν μια μέρα συναντήθηκαν τυχαία στον δρόμο, ο Παπατάκης ήταν νηστικός δύο ημέρες. Ο Ζενέ έβγαλε από το πορτοφόλι του και του έδειξε, με περιφρόνηση, μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων. Ο Παπατάκης θέλησε να του ρίξει μια γροθιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ