ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Αποστολή στις Κάννες: Το κάστρο του παγκόσμιου σινεμά κλείνει το μάτι στην τηλεόραση

Αποστολή στις Κάννες: Το κάστρο του παγκόσμιου σινεμά κλείνει το μάτι στην τηλεόραση Facebook Twitter
H Tίλντα Σουίντον πρωταγωνιστεί στην ταινία «Okja» του Νοτιοκορεάτη Μπονγκ Τζουν Χο σε παραγωγή του Netflix.
0

Το μείζον θέμα στο επετειακό Φεστιβάλ Καννών είναι αν το εκλεκτικό, σνομπ προπύργιο του καλλιτεχνικού κινηματογράφου υποκύπτει, έστω και αργά, στις σειρήνες των τηλεοπτικών shows ή αν απλώς κάνει μια εξαίρεση, τσαλαβουτώντας στο σύγχρονο ρεύμα. Για πρώτη φορά θα φιλοξενηθούν, ως ειδικά events, τα δύο πρώτα επεισόδια από τον νέο, αγρίως αναμενόμενο τρίτο κύκλο του «Twin Peaks» του Ντέιβιντ Λιντς, 26 χρόνια μετά το μεγάλο splash στις μικρές οθόνες, καθώς και η επιστροφή της Τζέιν Κάμπιον στο «Top of the lake». Ο εκλέκτορας Τιερί Φρεμό, λεκτικά ευέλικτος, επικοινωνιακός και σταράτος, όπως το συνηθίζει, δήλωσε πως το σινεμά παραμένει το επίκεντρο, «μια μοναδική Τέχνη στην οποία θα δώσουμε έμφαση», αλλά κρατά τα μάτια ανοιχτά στον κόσμο που το περιβάλλει. «Περίεργος», λοιπόν, ο Φρεμό για την εποχή που τρέχει με ταχύτητες οπτικής ίνας, πρόθυμος να γιορτάσει τα 70 χρόνια του θεσμού, ατενίζοντας, με τον τρόπο και τους όρους του βέβαια, το μέλλον, αντί να γιορτάζει το παρελθόν, αλλά δείχνει και τα δόντια του όταν προκαλείται. 

 

Στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα περιλαμβάνονται δύο ταινίες παραγωγής του Netflix, το «The Meyerowitz Stories» του Νόα Μπάουμπακ και το «Okja» του Νοτιοκορεάτη Μπονγκ Τζουν Χο. Κι ενώ η επιλογή τους έγινε καθαρά με κριτήριο τους σκηνοθέτες που τα υπογράφουν (αυτό ίσχυε ανέκαθεν στο Φεστιβάλ), η εξαιρετικά περιορισμένη τους διανομή στις αίθουσες αντίκειται στις αρχές του ίδιου του θεσμού, ο οποίος απευθύνεται κυρίως εκεί. Ένας νόμος που ισχύει στη Γαλλία και θέλει τις ταινίες να περιμένουν αρκετούς μήνες για να προβληθούν στην τηλεόραση μετά τη διανομή τους στα σινεμά βρίσκει παγερά αδιάφορο το αφεντικό του Netflix, τον Τεντ Σαράντος, ο οποίος φέρεται να είπε πρόσφατα πως δεν έχει καμία πρόθεση να σώσει αυτά τα παλιά παριζιάνικα σινεμά. Ο Φρεμό υπεραμύνθηκε της παράδοσης, ανταπαντώντας πως ακριβώς αυτόν το δεσμό καλλιεργούν το Φεστιβάλ και ο ίδιος, ο οποίος έσωσε τρεις απειλούμενες παλιές αίθουσες στην ιδιαίτερη πατρίδα του (όπως και των αδελφών Λιμιέρ), τη Λιόν, και χειροκροτεί τις προσπάθειες του Κουέντιν Ταραντίνο με μια αντίστοιχη περίπτωση στο Beverly Hills και του Νάνι Μορέτι στη Ρώμη. Για φέτος και μόνο, ταινίες που δεν έχουν εξασφαλίσει διανομή στη Γαλλία συμπεριλαμβάνονται στο επίσημο πρόγραμμα, αλλά από το 2018 αποκλείονται, συνεπώς το Netflix θα πρέπει να ψάξει μια εναλλακτική πλατφόρμα κυκλοφορίας για να παρακάμψει τον κανονισμό ή απλώς να καταφύγει σε άλλα φεστιβάλ, προσπερνώντας τις σκληρές, αυστηρά σινεφίλ Κάννες. Ή, πάλι, να ακολουθήσει το παράδειγμα του ανταγωνιστικού Amazon και να υιοθετήσει μια πιο χαλαρή πολιτική για τον χρόνο που μεσολαβεί ανάμεσα στις αίθουσες και την τηλεόραση, υπέρ του theatrical release. 

 

Ο Φρεμό, εκπροσωπώντας έναν φορέα αντίστασης στο εκλαϊκευμένο θέαμα, καλείται να αποδεχτεί μια τάση ετών, χωρίς να προδώσει τα όποια ιδανικά του. Προσπαθεί να συμπλεύσει με την τάση, διατηρώντας τα καλοστεκούμενα επιχειρήματά του, μέσω ανθρώπων που γνωρίζει και εμπιστεύεται, για να μην πει κανείς πως παραδόθηκε αίφνης και αμαχητί.

 

Ταραντίνο, Μορέτι, Λιντς και Κάμπιον, διόλου τυχαία, είναι παλιοί νικητές του Χρυσού Φοίνικα εδώ στις Κάννες και η άτυπη ομερτά των auteurs καθαγιάζει ακόμη και την τηλεοπτική τους λοξοδρόμηση στα μάτια του Φρεμό, ο οποίος είπε χαρακτηριστικά πως δεν υπήρξε ποτέ μεγάλος fan του «Twin Peaks» και του θορύβου γύρω από αυτό, αλλά δείχνει τη γενναιοδωρία του προσφέροντας το βήμα σε δημιουργούς με τους οποίους έχει αποκτήσει στενή σχέση με τα χρόνια. Η προσωπική μου γνώμη είναι πως ο Φρεμό, εκπροσωπώντας έναν φορέα αντίστασης στο εκλαϊκευμένο θέαμα, καλείται να αποδεχτεί μια τάση ετών, χωρίς να προδώσει τα όποια ιδανικά του. Προσπαθεί να συμπλεύσει με την τάση, διατηρώντας τα καλοστεκούμενα επιχειρήματά του, μέσω ανθρώπων που γνωρίζει και εμπιστεύεται, για να μην πει κανείς πως παραδόθηκε αίφνης και αμαχητί. Το «Top of the Lake: Cina Girl» και το «Twin Peaks» απέχουν από το ρίσκο, λόγω υπογραφής και εγνωσμένης αξίας. Αν ο Φρεμό επέλεγε αγνώστους, τότε θα μιλούσαμε για ανορθόδοξη προσέγγιση. Αλλά οι αλλαγές στις Κάννες γίνονται αργά και, όπως διαπίστωσα και από τη συνάντηση που είχα μαζί του στην Αθήνα, ο Φρεμό φαίνεται ανοιχτός σε προκλήσεις, αλλά δεν διατίθεται να κόψει τον λώρο με έναν κύκλο δημιουργών κι ένα συγκεκριμένο κύκλο εργασιών, αφήνοντας δειλά ανοιχτό το παράθυρο για τους νέους να παρεισφρήσουν. Αν το πείραμα πάει καλά, αν δηλαδή το κοινό τσιμπήσει, οι διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι παρακολουθήσουν τις προβολές και αντιδράσουν θετικά, θα προχωρήσει, με την προϋπόθεση πως οι Αμερικανοί θα βάλουν λίγο νερό στο κρασί τους και θα σεβαστούν την πάγια δέσμευση των Καννών στις αίθουσες, κυρίως τις γαλλικές. Και το ενδεχόμενο της σύμπραξης γαλλικών κεφαλαίων με ξένο προϊόν στον τομέα της τηλεόρασης δεν θα πρέπει να αποκλειστεί…

 

Αποστολή στις Κάννες: Το κάστρο του παγκόσμιου σινεμά κλείνει το μάτι στην τηλεόραση Facebook Twitter
Ο Άνταμ Σάντλερ και ο Ντάστιν Χόφμαν πρωταγωνιστούν στο «The Meyerowitz Stories» του Νόα Μπάουμπακ.

 

Το μεγαλύτερο όνομα που θα δώσει το «παρών» στο Φεστιβάλ είναι ο δις βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθεσίας Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ινιάριτου. Ωστόσο, ο Μεξικανός, μαζί με τον συμπατριώτη του, τον μάγο διευθυντή φωτογραφίας Εμάνιουελ Λουμπέτσκι, δεν έρχονται στις Κάννες για να παρουσιάσουν ταινία, αλλά ένα ιδιαίτερο video installation με τίτλο Carne y Arena και θέμα τους πρόσφυγες, και το οποίο οι δημοσιογράφοι θα δουν με υποβολή συμμετοχής και αντίστοιχη πρόσκληση σε ειδική αίθουσα – ακόμα μια καινοτομία που παραπέμπει σε διευρυμένη παραδοχή μια νέας, ψηφιακής εποχής στις Κάννες. Όχι πως δεν φιγουράρουν πασίγνωστοι σκηνοθέτες στο επίσημο διαγωνιστικό: από τον Μίκαελ Χάνεκε, που πάει για ρεκόρ με τρίτο Χρυσό Φοίνικα, τους δύο Ρώσους, τον Σεργκέι Λόζνιτσα και τον Αντρέι Σβιάγκιντσεφ, τον Τοντ Χέινς και τον Μισέλ Χαζαναβίσιους για την ταινία με θέμα τον Γκοντάρ, τους αδελφούς Σάφντι με το Good Time, που είναι το wild card του Φεστιβάλ και η γνήσια εκπροσώπηση του αμερικανικού ανεξάρτητου κινηματογράφου, μέχρι τους σχετικά νεότερους, τον Γιώργο Λάνθιμο, τον Ούγγρο Κορνέλ Μουτρουκσό, τον Ρούμπεν Όστλουντ της Ανωτέρας Βίας και τρεις (ουφ, ευτυχώς, δεν θα έχουμε γκρίνια) γυναίκες, τη Σοφία Κόπολα με το remake του Beguiled, τη Λιν Ράμσεϊ και τη Ναόμι Καβάζε. 

 

Στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα εντύπωση προκαλεί η «υποβάθμιση» των Λοράν Καντέ και Μίτσελ Φράνκο, όπως είχε συμβεί πρόπερσι με τον Απιτσατπόνγκ Βερεσεθάκουλ, ενώ ιστορικά ονόματα, όπως ο Ρόμαν Πολάνσκι, η Ανιές Βαρντά και ο Κλοντ Λανζμάν δείχνουν ταινίες τους σε ειδικές προβολές, εκεί που χωράνε, στην ίδια κατηγορία, ο εκλιπών Αμπάς Κιαροστάμι με το 24 Frames και η Κρίστεν Στιούαρτ με το Come Swim – γενέθλια έχει το Φεστιβάλ, ότι θέλει κάνει…

Οι δημοσιογράφοι που κυνηγάνε τις συνεντεύξεις με σταρ είναι αυτοί που παραπονιούνται, καθώς η πιο διάσημη όλων, η Νικόλ Κίντμαν, που φέτος έτυχε να παίζει σε 4 (!) ταινίες του Φεστιβάλ, μάλλον δεν θα δώσει παραπάνω χρόνο εκτός από τις ήδη πολλές συνεντεύξεις Τύπου στις οποίες αναγκαστικά θα παραστεί. Εκτός από την προσθήκη των σίριαλ, η σχέση αγάπης-μίσους του Φεστιβάλ με το βαρύ Χόλιγουντ ήταν ένα από τα θέματα που έθιξε ο Φρεμό, έντεχνα αποφεύγοντας να υποπέσει στη διάκριση ανάμεσα στο εμπορικό και στο καλλιτεχνικό, αποκαλύπτοντας πως ήθελε τον Τζορτζ Κλούνι με το Suburbicon του, αλλά έμαθε στην απονομή των Σεζάρ πως δεν θα ήταν έγκαιρα έτοιμο, πως το ίδιο ισχύει με τον Αλεξάντερ Πέιν, πως το Alien Covenant του Ρίντλεϊ Σκοτ έβγαινε την ίδια εβδομάδα στις αίθουσες και δεν θα ήθελε να συμπέσει (κάτι όμως που έχει γίνει αρκετές φορές στο παρελθόν, όπως, για παράδειγμα, με τον Κώδικα Ντα Βίντσι), ενώ ξερά παραδέχτηκε πως τους Πειρατές της Καραϊβικής δεν τους ήθελε καθόλου!

 

Αποστολή στις Κάννες: Το κάστρο του παγκόσμιου σινεμά κλείνει το μάτι στην τηλεόραση Facebook Twitter
H Νικόλ Κίντμαν, που φέτος έτυχε να παίζει σε 4 (!) ταινίες του Φεστιβάλ, εμφανίζεται και στο «Top of the Lake: Cina Girl».

 

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ