Γιατί πεθαίνουν οι θρύλοι στην Αθήνα;

Γιατί πεθαίνουν οι θρύλοι στην Αθήνα; Facebook Twitter
8
Γιατί πεθαίνουν οι θρύλοι στην Αθήνα; Facebook Twitter
To βιβλιοπωλείο της Εστίας, κλειστό πια, στην οδό Σόλωνος

Με αφορμή το κλείσιμο της Εστίας, που αντιμετώπιζε προβλήματα πολλούς μήνες τωρα (ενώ λίγα μέτρα πιο κει, π.χ., η Πολιτεία ανθεί), σκέφτηκα κάτι που πολύ έντονα συμβαίνει με τα ιστορικά μέρη της Αθήνας, εξακολουθητικά: εξαφανίζονται, χωρίς να αφήνουν το παραμικρό ίχνος πίσω τους. Γιατί κανείς ποτέ δεν σκέφτεται πως έχει τεράστια σημασία να διατηρείς έναν θρύλο, ένα landmark της πόλης ζωντανό;


Όταν ξανάνοιξε το Ζonar's μετά από πολυετή ανακαίνιση, οι Αθηναίοι, αυτοί που είχαν περάσει χρόνια και χρόνια στα τραπέζια του, κοίταζαν με απέχθεια το νέο του ντεκόρ. Δεν είχαν άδικο. Κάποιος ξεκοίλιασε όλη την παράδοση, εξαφάνισε όλο τον παλιό αέρα του θρυλικού μαγαζιού και τον αντικατέστησε με τόνους ξύλο βένγκε, δήθεν μοντέρνα καθίσματα και απρόσωπα φωτιστικά. Δεν είχε μείνει τίποτα από τη γνήσια, αυθεντική αίγλη του. Ένα ολοκαίνουργιο μέρος, χωρίς μνήμη. Ακόμα και ο κατάλογός του ήταν καινούργιος, ούτε ένα γλυκό δεν έμεινε, να θυμίζει τις παλιές δόξες. Και αναρωτιέται κανείς αν αυτή θα ήταν η στρατηγική ανακαίνισης που θα ακολουθούσαν στο Παρίσι, ας πούμε, για ένα ιστορικό καφέ.


Για πολλούς είναι αδιανόητο να ξεγράφεις την ιστορία. Να μην προσπαθείς να επανεφεύρεις την παλιά μαγεία και να επιμένεις να διαγράφεις τα πάντα και να ξεκινάς από την αρχή. Αυτό στην πόλη μας συμβαίνει συνεχώς. Κλείνουν τα μέρη, δεν ξανανοίγουν ή, ακόμα και αν ξανανοίξουν, έχουν φροντίσει να μην αφήσουν τίποτε όρθιο.


Χωρίς ίχνη, κανένας μοντερνισμός δεν μπορεί να ριζώσει. Γιατί η πόλη μένει ξεκρέμαστη, δίχως φέροντα οργανισμό, συνεπώς σωριάζεται μόλις η μόδα σαρωθεί από την επόμενη.


Έχω περιέργεια να δω τι θα ανοίξει στη μαύρη τρύπα της Εστίας...

 

Γιατί πεθαίνουν οι θρύλοι στην Αθήνα; Facebook Twitter

Διάφορα
8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

8 σχόλια
Σωστό το άρθρο! Εύγε!Θυμήθηκα και το "ΝΕΟΝ" στην Ομόνοια, που, υποτίθεται, ήθελε να σεβαστεί την ιστορικότητα του καφενείου ανακαινισμένο μέσα από μια άθλια κιτς αισθητική. Έκλεισε... Μένει στη μνήμη μέσα από τον πίνακα του Τσαρούχη, ενός από τους λίγους εραστές αυτής της πόλης.Η Αθήνα δεν έχει αγαπηθεί όσο της αξίζει, ούτε από τους παλιούς ούτε από τους τωρινούς κατοίκους της...
Η αρχη του τέλους ηταν το κλεισμο του Απότσου, που βρισκονταν στην στοά απέναντι απο το Ζοναρς. Να παρατηρησω επίσης πως ο τίτλος του αρθρου ελάχιστη σχεση με το ίδιο το αρθρο, αφου, πλην της αναφοράς στο Ζοναρς δεν γίνεται καμία αναλυση του "γιατι".
Για όσους έχουν περάσει κάποιες ώρες στο βιβλιοπωλείο της Εστίας, φαίνεται σαν το τέλος μιας εποχής, αλλά θα διαφωνήσω στις αναφορές σας για το Ζόναρς (όπως και του domenica). Το παλιό Ζόναρς το έζησα πολύ σε ολόκληρη τη δεκαετία του 90. Ήμουν στο λύκειο ακόμα όταν με τους συμμαθητές μου κάναμε τις συνελεύσεις του σχολικού περιοδικού στο Ζόναρς (είτε εναλλακτικά στον Βάρσο Κηφισιάς). Το νεότερο γκαρσόνι ήταν 50-55 ετών με ύφος εφτά καρδιναλίων, το μόνο αλμυρό που μπορούσες να φας ήταν ένα (πανάκριβο για την εποχή) τοστ ζαμπόν-τυρί, και ο Μιχάλης Κατσαρός ήταν Π-Α-Ν-Τ-Α εκεί γράφοντας ποιήματα μέχρι το τέλος, και όλα αυτά τα λατρεύαμε και πηγαίναμε εκεί ξανά και ξανά. Ούτως ή άλλως ρίχναμε τον μέσο όρο ηλικίας κατακόρυφα. Επίσης με τους συγγενείς μου και φίλους για πολλά χρόνια στη σειρά δίναμε σταθερά ραντεβού το πρωί της Πρωτοχρονιάς στο Ζόναρς για πρωινό (αυτό το ένα τοστ). Όπου και να ήμασταν φεύγαμε ξημερώματα για να βρεθούμε εκεί. Ένα από τα πιο "αγγελοπουλικά" σκηνικά που έχω ζήσει στη ζωή μου ήταν όταν έφτασα εκεί ξημέρωμα Πρωτοχρονιάς μόνος και πριν διασχίσω την έρημη Πανεπιστημίου, βλέπω την μπάντα του δήμου Αθηναίων να έρχεται από το Σύνταγμα παίζοντας την καθιερωμένη πρωτοχρονιάτικη πρωινή μουσική της μέσα στο κρύο. Πιστεύω πως έζησα τα τελευταία του "παλιού" Ζόναρς όσο περισσότερο θα μπορούσε να τα έχει ζήσει κάποιος της ¨γενιάς" μου και δε στενοχωριέμαι καθόλου με το πώς είναι το Ζόναρς τώρα.Ίσα-ίσα χαίρομαι που υπάρχει (παρόλο που έχω τουλάχιστον 2 χρόνια να πάω), μπορεί να εκνευρίστηκα στην αρχή με όλο το lifestyle υφάκι, και φυσικά τις πανάκριβες τιμές του (πάντα όμως ήταν ακριβό), αλλά μου αρέσει που δουλεύουν νέα παιδιά (κι ας μην ΄χουν ιδεά για την ιστορία του μέρους), έχει ποικιλία και πιάτα (που το παλιό δεν είχε) και δεν με ενοχλεί αισθητικά καθόλου. Το βλέπω περισσότερο σαν μια αναγέννηση, και καλώς ή κακώς για να επιβιώσουν κάποια μέρη χρειάζεται να κάνουν "ανοίγματα" που μπορεί κάποιους να μας ξενίζουν. Όσο και να έχω λατρέψει το παλιό Ζόναρς, δεν νομίζω πως θα επιβίωνε χωρίς ριζικές αλλαγές. Τι να πω... γούστα είναι αυτά.
AYΤΟ ακριβώς είναι που έχουν κάνει στο Βερολίνο και κάθε φορά που το επισκέπτομαι παθαίνω πλάκα, συνδέουν το παρελθόν με το παρόν και έτσι δημιουργούν το μέλλον, ενώ ως γνωστόν, η Αθήνα είναι μία πόλη με αβέβαιο -δυστυχώς- μέλλον, παρά την απίστευτη ιστορία, το απίστευτο κλίμα και την όποια ακόμα ομορφιά της...