«Ο νεκρός του τάφου είναι ο Ηφαιστίωνας»

«Ο νεκρός του τάφου είναι ο Ηφαιστίωνας» Facebook Twitter
11

Ο Ηφαιστίωνας επιστήθιος φίλος του Μ. Αλεξάνδρου είναι ο νεκρός στον τάφο της Αμφίπολης σύμφωνα με τον  Θ. Μαυρογιάννη, αναπληρωτή καθηγητή ιστορίας και αρχαιολογίας στο πανεπιστήμιο Κύπρου, ο οποίος μίλησε στην εκπομπή «Ανατροπή».

Ο κ. Μαυρογιάννης δήλωσε βέβαιος ότι πρόκειται για ένα μνημείο του τελευταίου τετάρτου του τετάρτου π.Χ. αιώνα και για τον τάφο του Ηφαιστίωνα, αφού όπως είπε, ήταν και ο μόνος που θα μπορούσε να ταφεί με τέτοιου είδους τιμές, καθώς πιθανότατα επρόκειτο για εντολή που δόθηκε από τον ίδιο τον Μ. Αλέξανδρο.

Για τις ενδείξεις που οδηγούν σε αυτό το συμπέρασμα ο κ. Μαυρογιάννης ανέφερε τις Καρυάτιδες καθώς η καταγωγή του Ηφαιστίωνα ήταν αθηναϊκή, όπως και πολλών κατοίκων της Αμφίπολης.

Ταυτόχρονα τόνισε ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι ο Ηφαιστίωνας θάφτηκε στη Βαβυλώνα. “Αυτός πέθανε το Νοέμβριο του 324 π.Χ. στα Εκβάτανα της Μηδίας και εμείς διαθέτουμε από τον Διόδωρο τον Σικελιώτη, τον Αρριανό και τον Πλούταρχο τα της κηδείας του, τα οποία κατέληξαν στην καύση του σώματός του νεκρού, σε ένα συγκεκριμένο οικοδόμημα, το οποίο ονομαζόταν 'Πυρά'. Κανένας αρχαίος συγγραφεύς δεν λέει ότι ο τάφος του Ηφαιστίωνος είναι στη Βαβυλώνα” είπε ο καθηγητής.

Κατά τον καθηγητή και ο τύμβος που βοηθά στη χρονολόγηση του μνημείου παραπέμπει στην περίοδο που έχασε τη ζωή του ο Ηφαιστίωνας

11

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.

σχόλια

7 σχόλια
Απάντηση στον tktk:Aυτός ο ακαδημαικός και μη, σκοταδισμός έχει τυφλώσει την Συνείδηση , την Ελευθερη Σκέψη και την Κριτική γενεών επί γενεών στους άμοιρους νεοέλληνες.Να κρυφτεί η αλήθεια για τα ήθη της αρχαιότητας πάση θυσία.Να κρυφτεί η μεγάλη αλήθεια ότι οι άρρενες ήταν άνετα αμφισεξουαλικοί ( τουλάχιστον).Αρκεί κάποιος να διαβάσει τον λόγο του Αλκιβιάδη στο Συμπόσιο για να χαμογελάσει με τα στρατηγήματα που έκανε ο αυτός ο μελλοντικός στρατηγός και καμάρι της Αθήνας του 5ου αι. προκειμένου να κάνει έρωτα με τον Σωκράτη.Να κρυφτεί η αλήθεια πάση θυσία:Και σε αστείες -αλλά εντέλει σοβαρές περιπτώσεις ( όταν αποκρύπτεις την αλήθεια ειναι ΠΑΝΤΑ ΣΟΒΑΡΌ) Στο φιλμ του Ολιβερ Στοουν Alexander λογοκρίθηκε ή μάλλον ,μεταλλάχθηκε ολόκληρη πρόταση !Η τελευταία περίπτωση που συνέβη σε μένα΄:Ιστορικό μυθιστόρημα στα αγγλικά μεταφράζεται απο γνωστό εκδοτικό οίκο στα ελληνικά, με κομμένη ολόκληρη επίμαχη ( απόπειρα συνουσίας ομοφύλων-μάλλον κωμική) σελίδα !Σκέφτηκα να επικοινωνήσω με τον συγγραφέα στην μακρινή Αμερική αλλά αισθάνθηκα κάτι σαν ντροπή για τα καμώματα μας...
Να δούμε πόσα χρόνια ακόμα πρέπει να περάσουν στην Ελλάδα ώστε να λεμε τους ομοφυλοφιλους εραστές, εραστές και όχι "επιστήθιους" φίλους, φραση που χρησιμοποείται εδώ και αιώνες για να "καλυψει" την ομοφυλοφιλία.Οι περισσότερες ενδείξεις δείχνουν ότι ο Αλέξανδρος και ο Ηφαιστίωνας είχαν ερωτική σχέση μαλλον και ως ενήλικοι (αν και λιγο σπάνιο, περίπου όσο και σήμερα, με τη σημερινή έννοια του ομοφυλόφιλου).ΥΓ Θα ηταν ενδιαφερον να ηταν ο ταφος του Ηφαιστίωνα, αν και δεν το βλεπω....δε χρειαζονται βιασύνες...ΥΓ2 Να συγχαρώ ανώνυμα μια ξεναγό στο Μουσείο των Δελφών, που μπροστα στο αγαλμα του Αντίνοου, τον περιέγραψε στους ξένους τουριστες που είχε μαζί της ως lover (ερωτικό σύντροφο) και όχι ως favoutite (δηλαδή ευνοούμενο, όπως τον περιγραφουν ακόμα τα περισσότερα ελληνικά βιβλία) του αυτοκράτορα Αδριανού....του οποίου τα έργα θαυμάζουμε στην Αθήνα, αλλά ακόμα κρύβουμε το ποιος ήταν ως ανθρωπος...
Σπάνια η Ιστορία συναντάται με την αρχαιολογία . Η δεύτερη πρέπει να είναι υπηρέτης της πρώτης αλλά είναι ένας υπηρέτης που συχνά απογοητευει,( τουτέστιν σπάνια οι γραπτές πηγές επαληθέυονται από τα ευρήματα ) αλλά και ξαφνιάζει δυνατά γιατί τελείως μη "προγραμματισμένα" και γνωστά μνημεία έρχονται στο φως. Άτιμοι καλόγεροι του Μεσαίωνα διαλέγατε όσα γράφατε! Τώρα για τον Ηφαιστίωνα : Μακάρι να είναι αυτός ο νεκρός , φαντάσου τα κτερίσματα που θα τον συνόδευαν! 'Υπήρξε η μοναδική αληθινη αγάπη - έρωτας του Αλέξανδρου ο οποίος του έκανε και την ακριβότερη κηδεία που έγινε ποτέ ( είκοσι τόνοι χρυσού ? αν θυμάμαι καλά )Αλλά δεν νομίζω ο Α. να διάλεγε την Αμφίπολη για τελευταία κατοικία του εραστή του,την Πέλλα ναι, όπου φαίνεται ο Η. να είχε και ένα τόπο λατρείας όπου του προσέφεραν θυσίες ,αναθηματικές στήλες κλπ.Υστερα οι Καρυάτιδες σαν διακοσμητικό-αρχιτεκτονικό στοιχείο δεν συνδέονται απαραίτητα με την Αθήνα, που το βρήκε αυτό το επιχείρημα ο συμπαθής καθηγητής?
πλακα πλακα εχεις δικιο μεσα στο extravagance που ειχε ο Αλεξ στα τελευταια του, παιζει ο ταφος του Ηφαιστιωνα να ηταν πλουσιοτερος απο αυτος που θα καναν στον ιδιο οι διαδοχοι: ειχαν και τους μισθοφορικους τους στρατους να θρέψουν!ΟΚ μάλλον συλλημένος αλλα φαντάσουν να μην:)
Δεν είναι απαραίτητο ότι η αρχαιολογία είναι υπηρέτης της ιστορίας. Τα υλικά ευρήματα έχουν αξία και πέρα από την ερμηνεία τους, είναι τα σπάνια, απτά αντικείμενα μιας μακρινής εποχής που τροφοδοτούν τη φαντασία, την αισθητική αντίληψη και την ιστορική αίσθηση με πολύ διαφορετικό τρόπο απ' ό,τι οι γραπτές πηγές.
Παρόλο που δεν είμαι αρχαιολόγος και παρόλο που πιστεύω ότι όλοι οι επιστήμονες του χώρου πρέπει να είναι φειδωλοί στις εκτιμήσεις τους, οφείλω να ομολογήσω ότι ο συγκεκριμένος ακουγόταν πειστικός. Τεκμηρίωσε αναλυτικά στο που στηρίζει τις απόψεις του και φαινόταν να έχει πολύ δυνατά επιχειρήματα.Πάντως λένε για τους γιατρούς ότι έχουν μεγάλους εγωισμούς, ως επιστήμονες, αλλά τελικά όλοι το ίδιο είναι. Σεισμολόγοι, αρχαιολόγοι κλπ κλπ. Όλοι έχουν δίκιο!