Φιλτάτη Φιλόξενη Λήμνος

Φιλτάτη Φιλόξενη Λήμνος Facebook Twitter
1
Φιλτάτη Φιλόξενη Λήμνος Facebook Twitter
Στόχος των συντελεστών είναι η Φιλτάτη Φιλόξενος Λήμνος να αποτελέσει ένα αφιέρωμα φτιαγμένο από τους ίδιους τους Λημνιούς για τον τόπο τους

Με πρόθεση να αναδείξει τον ιδιότυπο χαρακτήρα του τόπου καταγωγής του και να φέρει σε επαφή με την ιστορία της Λήμνου τους κατοίκους, αλλά και τους επισκέπτες της, ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, με όχημα την Ομάδα ΩΣΜΩΣΙΣ,  δημιουργεί και παρουσιάζει in situ την παράσταση Φιλτάτη Φιλόξενος Λήμνος. Ενταγμένη στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αρχαίας Ηφαιστίας, η παράσταση ανοίγει φέτος τον κύκλο εκδηλώσεων θεάτρου της διοργάνωσης και παρουσιάζεται στις 19 Αυγούστου, σε ένα από τα αρχαιότερα θέατρα του ελληνικού κόσμου, το λίθινο θέατρο της Ηφαιστίας.

Η παράσταση, έχει προκύψει μετά από εργαστήριο διάρκειας ενός μηνα με κατοίκους τους νησιού, πραγματοποιείται στο πλαίσιο της ερευνητικής δουλειάς της Ομάδας ΩΣΜΩΣΙΣ με στόχο τη σύνθεση και τη δημιουργία ενός πρωτότυπου σπονδυλωτού θεατρικού θεάματος με θέμα τη Λήμνο. Ειδικότερα, η παράσταση φιλοδοξεί να μεταφέρει στη σκηνή του αρχαίου θεάτρου κομμάτια της ζωής, της ιστορίας, αλλά και της προφορικής και γραπτής παράδοσης του νησιού με εργαλεία τις αφηγήσεις και τις μνήμες των κατοίκων, την παραδοσιακή μουσική και τους χορούς της Λήμνου. Υπό αυτό το πρίσμα, στόχος των συντελεστών είναι η Φιλτάτη Φιλόξενος Λήμνος να αποτελέσει ένα αφιέρωμα φτιαγμένο από τους ίδιους τους Λημνιούς για τον τόπο τους. Μια παράσταση, η οποία εκτός από γεγονός καλλιτεχνικό, αξιώνει και το χαρακτήρα ενός καλέσματος προς τους κατοίκους να συμμετάσχουν ενεργά και να διεκδικήσουν την παρουσίαση ποιοτικών θεαμάτων στο θέατρο της αρχαίας Ηφαιστίας.

Για την παράσταση μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη Ευριπίδη Λασκαρίδη

Πως αποφάσισες να κάνεις μια δουλειά για τη Λήμνο, τον τόπο σου,  αντί να κάνεις ένα έργο "κανονικό”;

 Πριν τρία χρόνια είχαμε δώσει με την Όλια Λαζαρίδου μία παράσταση στους Μήλους του Κοντιά (ένα από τα ομορφότερα χωριά της Λήμνου) και από την αντίδραση του κοινού ένοιωσα πως υπήρχε ανάγκη για μία τέχνη ήσυχη, χωρίς τελάληδες, ταιριαστή στο ύφος του νησιού . Ακολούθησε ένα, αποκαλυπτικό για την ομάδα μας, δεκαήμερο εργαστήρι με 25 κάτοικους του νησιού και τότε επιβεβιώθηκε η σκέψη πως μια σειρά τέτοιων εργαστηρίων ήταν επιτακτική. Μετά από εμάς ήρθε ο Σίμος Κακάλας με την ομάδα του και ο κύκλος αυτός κλείνει με την ΦΙΛΤΑΤΗ ΦΙΛΟΞΕΝΟ ΛΗΜΝΟ που ανεβάζει 35 Λημνιούς στη σκηνή της Αρχαίας Ηφαστίας να μιλήσουν για το νησί τους.

Πόσα ήξερες εσύ  μέχρι τώρα για τον τόπο σου και από ποιές πηγές άντλησες το υλικό σου;

Νόμιζα ότι ήξερα πολλά, και τελικά ήξερα πολύ λίγα. Διαβάσαμε πολλά μα όσο μιλάμε με τους ντόπιους βλέπουμε πως διαβάσαμε πολύ λίγα. Προφανώς το ταξίδι αυτό δεν τελειώνει με την παράσταση αλλά μ’ αυτή ξεκινά. Αποκαλυπτικό κείμενο το Περί Λήμνου του Νίκου Πεντζίκη και καθοριστικής σημασίας η πρώιμη συνάντησή μας με τον Λημνιό αρχαιολόγο και συγγραφέα Χρήστο Μπουλώτη.

Η εμπειρία σου με τους εθελοντές και τους ερασιτέχνες. Τι έμαθες από αυτούς;

Δεν ξέρω τι καταλαβαίνω ακριβώς ως προς την διαφορά ερασιτέχνη και επαγγελματία, βλέπω όμως ότι συμβαίνει κάποιοι άνθρωποι ν’ ανεβαίνουν στη σκηνή και η τέχνη να αποκαλύπτεται αυτόματα και άκοπα σε όποιον έχει μάτια να τη δει εκείνη τη στιγμή. Το αν αυτό μπορεί να επαναληφθεί ή όχι με αφορά όλο και λιγότερο χωρίς να έχω απαλλαγεί δυστυχώς από την αγωνία επίλυσης του προβλήματος.  

Τι άνθρωποι έφτασαν σε αυτή την δουλειά και ποιο είναι το πιο εντυπωσιακό που είδες;

Έχουμε 40 τουλάχιστον συνεργάτες σε αυτή τη δουλειά, από 7 έως 77 ετών. Ο καθένας τους είναι ένας κόσμος ολόκληρος, για ποιον να πρωτομιλήσεις! Μπορώ να σου μιλάω για ώρες... Το πιο εντυπωσιακό θα μπορούσα να  πω ήταν στις συνεντεύξεις μας η συνάντησή μας με τον Γιώργο, έναν νεότατο σπουδαστή εθνολογίας που από μωρό έως τώρα εκτρέφει ζώα, πλέκει καλαθάκια (τυριβόλια) και μελετά το κάθε τι στο χωριό του και στις πρόβες είχα την τύχη να γνωρίσω την πιο συγκινητική αφηγήτρια που έχω ακούσει ποτέ στη ζωή μου, την Αφροδίτη. 

  

Ποιά θα είναι η μοφή της παράστασης και τι ακριβώς θέλεις να δείξεις με αυτή;

Η παράσταση είναι σπονδυλωτή, κάθε σκηνή ευελπιστεί να είναι και ένα μικρό ποίημα, ή ένα μικρό ανέκδοτο. Δεν πάμε να τα χωρέσουμε όλα, και να θέλαμε δεν θα μπορούσαμε. Δεν πάμε να διδάξουμε τίποτα. Μυρωδιές και αισθήσεις προσπαθούμε να χωρέσουμε, να θυμίζουν το νησί μας ή αυτό που εμείς αντιλαμβανόμαστε ως νησί μας. Όλα τα υλικά που συνθέτουμε έχουν άμεση σχέση με τη Λήμνο, θα ήταν ωραίο να αναζητά ο θεατής και μετά την παράσταση τη λύση στο ψηφιδωτό που θα του έχουμε προσφέρει. 

Φιλτάτη Φιλόξενη Λήμνος Facebook Twitter
 

_______________

Η ομάδα που δούλεψε για την παράσταση είναι:

 Ομάδα ΩΣΜΩΣΙΣ

Σύλληψη - σκηνοθεσία: Ευριπίδης Λασκαρίδης

Ερμηνευτική επιμέλεια : Τατιάνα Μπρε

Δραματουργική επιμέλεια : Αλέξανδρος Μιστριώτης

Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Κασσαβέτης

Σκηνικά - κοστούμια: Θωμάς Σφούνης

Βοηθός σκηνοθέτη: Μάνος Πρωτόπαπας

Μας βοήθησαν στην έρευνά μας πολύ - όσο ήμασταν ακόμη Αθήνα - η Ρηνιώ Κυριαζή και ο Ευθύμης Θέου.

Στη σκηνή εμφανίζονται (με αλφαβητική σειρά): Λευτέρης Αμπελώμος, Βασιλεία Βαρτεβανίαν, Σοφία Βρακατσέλη, Φραγκούλα Γεωργούση, Μαριάννα Γραμμάτου, Μαρία Γιαννού, Κυριάκος Δανιήλ, Νίτσα Δώρα, Επαμεινώνδας Καζώλης, Αχιλλεας Καλτσούνης (λύρα), Σταυρούλα Καμνή, Αφροδίτη Κανδήλη, Αθανασία Καριακλή, Γιώργος Καριακλής, Δέσποινα Κελλάρη, Γιώργος Κιουρανάκης, Θοδωρής Κιουρανάκης, Άντζελα Κονιδάρη, Μαρία Κουμιανού, Δέσποινα Λάζου, Γιάννης Ματσούκας, Δημητρης Μαυράκης (σλιάβερ - κιθάρα), Φώτης Μιχαλίδης, Μαρία-Αλίκη Μπατζάκη, Εμμανουέλα Μπουκουβάλα, Φανή Παϊτάκη, Φώτης Παϊτάκης, Δέσποινα Παπαδοπούλου, Έλβα Πελεκάνου, Βαγγέλης Σαλακούμας, Ειρήνη Σιάτρα, Ελένη Τσιγιαννή, Γιώργος Τσουβαλάς, Παναγιώτης Χατζόγλου (λύρα), Παναγιώτα Χαψή.

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Joanna Bednarczyk δημιούργησε τη μετα-αποκαλυπτική πραγματικότητα του Respublika

Respublika / Onassis Stegi / Εκείνη που δημιούργησε τη μετα-αποκαλυπτική πραγματικότητα του Respublika

H θεατρική συγγραφέας και δραματουργός της παράστασης, Joanna Bednarczyk, μιλά για την έμπνευση πίσω από το έργο, λέει πως ο στόχος δεν ήταν να δημιουργηθεί μια ουτοπία και είναι απαισιόδοξη για το μέλλον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στο making of του Respublika: Στη Μαλακάσα φτιάχνουν μια μικρή πόλη

Respublika / Onassis Stegi / Στο making of του Respublika: Στη Μαλακάσα φτιάχνουν μια μικρή πόλη

Πώς στήνεται η τεράστια παραγωγή του Λούκας Τβαρκόβσκι, που παρουσιάζει η Στέγη στο Terra Vibe; Τι θα δούμε, τι θα βιώσουμε και γιατί η εξάωρη αυτή εμπειρία υπόσχεται να είναι μία από τις πιο ελεύθερες (και απελευθερωτικές) της ζωής μας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Respublika / Onassis Stegi / «Το πείραμά μας ήταν παρανοϊκό, αλλά μας έκανε να αισθανθούμε ελεύθεροι»

Ο Λούκας Τβαρκόβσκι περιγράφει όσα απροσδόκητα συνέβησαν ανάμεσα στα μέλη μιας κοινότητας ηθοποιών ώστε να προκύψει η εξάωρη παράσταση «Respublika», μια περφόρμανς που καταλήγει σε rave party, ξεκίνησε από τα δάση της Λιθουανίας και τη φέρνει η Στέγη στη Μαλακάσα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Τόσκα

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / «Τόσκα»: Η ιστορία της θρυλικής όπερας του Πουτσίνι

Ανατρέχουμε στο παρασκήνιο και στα πρώτα ανεβάσματα της διάσημης όπερας του Τζάκομο Πουτσίνι, με αφορμή την παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που παρουσιάζεται στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» στην Επίδαυρο: Η πρώτη συνάντηση του Τιμοφέι Κουλιάμπιν με τους ηθοποιούς

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι» στην Επίδαυρο: Η πρώτη συνάντηση του Τιμοφέι Κουλιάμπιν με τους ηθοποιούς

Ο σπουδαίος Ρώσος σκηνοθέτης βασίζεται σε μια σειρά ανατριχιαστικών γεγονότων του παρασκηνίου της εξουσίας και του πολέμου σε αντιστοιχία με τον αρχαίο μύθο της Ιφιγένειας και του Αγαμέμνονα και ετοιμάζει για την Επίδαυρο μια πολιτικά φορτισμένη παράσταση της «Ιφιγένειας εν Αυλίδι» του Ευριπίδη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κριστόφ Βαρλικόφσκι: «Διάλεξα το θέατρο για να εξαφανιστώ απ’ την κανονική ζωή»

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Κριστόφ Βαρλικόφσκι: «Διάλεξα το θέατρο για να εξαφανιστώ απ’ την κανονική ζωή»

Ο κορυφαίος Πολωνός σκηνοθέτης ανοίγει το φετινό ξένο ρεπερτόριο της Πειραιώς 260 επιστρέφοντας στην Ελίζαμπεθ Κοστέλο, την αγαπημένη του λογοτεχνική ηρωίδα που δημιούργησε η πένα του νομπελίστα J.M. Coetzee, με τη συναρπαστική νέα παράσταση «Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / Το πρωτοποριακό θέατρο της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη καθιερώνεται στη Νέα Υόρκη

Η LiFO ταξίδεψε στο Μανχάταν και παρακολούθησε από κοντά τη νέα παράσταση των Ελλήνων δημιουργών, οι οποίοι επέστρεψαν για πέμπτη συνεχή χρονιά στο φημισμένο The Tank Theater, δείχνοντας τον δρόμο για την ουσιαστική εξωστρέφεια του ελληνικού θεάτρου. Διακεκριμένοι Αμερικανοί που παρακολούθησαν την παράσταση περιγράφουν τις εντυπώσεις τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η τραγική ιστορία του Βαγγέλη Γιακουμάκη γίνεται θεατρική παράσταση

Θέατρο / Η σοκαριστική ιστορία του Βαγγέλη Γιακουμάκη έγινε θεατρική παράσταση

Η παράσταση-ντοκουμέντο «801,5 μ.» βασίζεται στην υπόθεση του αδικοχαμένου φοιτητή της Γαλακτοκομικής Σχολής Ιωαννίνων και ανεβαίνει από το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων στο Θέατρο Τζένη Καρέζη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η οδύνη που δεν εκλύεται

Θέατρο / Η οδύνη που δεν εκλύεται

Μέσα από μια πολυπρισματική θεατρική αφήγηση ο συγγραφέας του έργου «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» επιχειρεί να αναδείξει το πολυσύνθετο τοπίο καταπίεσης και εκφοβισμού που οδηγεί σε ακραία φαινόμενα βίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

σχόλια

1 σχόλια