Φωτόπουλος: Τραγωδία ή παρωδία; Του Χρήστου Χωμενίδη.

Φωτόπουλος: Τραγωδία ή παρωδία; Του Χρήστου Χωμενίδη. Facebook Twitter
14

Από τον Χρήστο Χωμενίδη


«Το σκισμένο χαρτί της επιστράτευσής μου ... το έχω καταθέσει αντί στεφάνου στο μνημείο των 11 ηρώων μαχητών του ΕΛΑΣ που στις 13.10.1944 έπεσαν, υπερασπιζόμενοι στη μάχη της ηλεκτρικής το εργοστάσιο της ΔΕΗ στο Κερατσίνι, που εσείς σήμερα ως υποτακτικοί της ΜΕΡΚΕΛ θέλετε να ξεπουλήσετε στα συμφέροντα».


Η ανωτέρω δήλωση του κυρίου Νίκου Φωτόπουλου θα κέρδιζε πολλαπλάσια δημοσιότητα εάν συνοδευόταν από φωτογραφικό υλικό. Εάν –ακόμα καλύτερα- ο κύριος Φωτόπουλος καλούσε τα τηλεοπτικά κανάλια να απαθανατίσουν την πράξη του.


Τον φαντάζομαι να στέκει προσοχή εμπρός στο μνημείο κι ενώ μια μπάντα μουσικών-συνδικαλιστών θα παιανίζει το «Βροντάει ο Όλυμπος κι αστράφτει η Γκιώνα», να κουρελιάζει με αργές κινήσεις το φύλλο επιστράτευσης και να ακουμπάει τα κομμάτια του στο μάρμαρο. Να αφήνει έπειτα ένα δάκρυ να κυλήσει και να ποτίσει τα άγρια γένια του και λίγο πριν αποχωρήσει, ένα πουλί –ένα λευκό, για την ακρίβεια, περιστέρι- να προσγειώνεται στον αριστερό του ώμο ή στην κορυφή του κεφαλιού του. Πριν με κατηγορήσετε ότι φαντασιοκοπώ, σάς θυμίζω πως ένα τέτοιο περιστέρι είχε καθίσει πάνω στα κορακίσια μαλλιά του Γιώργου Καρατζαφέρη κατά τον αγιασμό των υδάτων στην Κωνσταντινούπολη, το 2004. Ο ίδιος ο αρχηγός του ΛΑΟΣ δεν δίστασε να αξιοποιήσει το περιστατικό, υπονοώντας πως διαθέτει αποδεδειγμένα την ευλογία του Αγίου Πνεύματος.

Φωτόπουλος: Τραγωδία ή παρωδία; Του Χρήστου Χωμενίδη. Facebook Twitter
«Εγώ δεν επιστρατεύομαι κι αν τολμάνε, ας με απολύσουν!» δηλώνει ο Νίκος Φωτόπουλος ο οποίος όμως ως εκπρόσωπος των εργαζομένων στο διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ, ούτε να επιστρατευθεί επιτρέπεται, ούτε να απολυθεί κινδυνεύει. Εικονογράφηση: Aτελιέ/ LIFO


Σε τι διαφέρει η παρωδία από την τραγωδία; Η πρώτη παριστάνει τη δεύτερη δίχως όμως να αποδέχεται τις συνέπειές της. Δέκα γυναίκες που τραγουδώντας και χορεύοντας το «έχετε γεια βρυσούλες», ρίχνονται στον γκρεμό είναι τραγικές ηρωίδες. Δέκα γυναίκες, που με τον ίδιο τρόπο πηδάνε από ύψος είκοσι πόντων, συμμετέχουν σε μια παρωδία. Ή αλλιώς φάρσα. Για να προκαλέσει το γέλιο των θεατών, ο σκηνοθέτης πρώτα θα ζουμάρει στα συσπαζόμενα πρόσωπα των δήθεν Σουλιωτισσών και έπειτα θα δείξει το αντί βαράθρου σκαλοπάκι. Για να προκαλέσει το γέλιο των πολιτών, ο σκηνοθέτης πρώτα θα παίξει στη διαπασών το κέλευσμα του Νίκου Φωτόπουλου «εγώ δεν επιστρατεύομαι κι αν τολμάνε, ας με απολύσουν!» και έπειτα θα αποκαλύψει ότι ως εκπρόσωπος των εργαζομένων στο διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ, ο κύριος Φωτόπουλος ούτε να επιστρατευθεί επιτρέπεται ούτε να απολυθεί κινδυνεύει.


Κατά την χαρισάμενη Μεταπολίτευση, η ελληνική κοινωνία είχε γίνει ευεπίφορη σε κάθε λογής παρωδία. Αρκεί να θυμηθούμε τον Κώστα Καζάκο ως επικεφαλής λαϊκού δικαστηρίου στην Πλατεία Συντάγματος να μαστιγώνει λεκτικά τον πρόεδρο Κλίντον και τελικά να του επιβάλει την εσχάτη των ποινών. Ή, λίγα χρόνια νωρίτερα, τους «δημοκρατικούς» δημάρχους να κηρύσσουν τους δήμους τους «αποπυρηνικοποιημένες ζώνες», λες και έτσι, εάν ξεσπούσε Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος, η Δάφνη και η Ηλιούπολη θα προστατεύονταν από τις βόμβες νετρονίου. Ή τον Δημήτρη Αβραμόπουλο, δήμαρχο τότε Αθηναίων, να κηρύσσει τη λήξη του Πελοποννησιακού Πολέμου και να συμφιλιώνεται με τον δήμαρχο Σπάρτης. Ή τον μακαριστό Χριστόδουλο να ανεμίζει στις λαοσυνάξεις το λάβαρο του 1821 για να μην παραλειφθεί η αναγραφή του θρησκεύματος από τις αστυνομικές ταυτότητες.
Εμείς, εσείς κι εγώ, προφανώς καγχάζαμε με τα παραπάνω καμώματα. Κάποιοι άλλοι ωστόσο –περισσότεροι; λιγότεροι;- δεν μπορεί παρά να τα έπαιρναν στα σοβαρά...

___________

Πως γίνεται ένας λαός ο οποίος έχει τόσο καψαλιστεί, να ανέχεται να τον κοροϊδεύουν μες στα μούτρα τύποι που προφανώς ελάχιστα έχει ιδρώσει το αυτί τους απ'την κρίση; Που ζούνε όπως πρώτα και καλύτερα;

___________


Η φαρσική χρήση των συμβόλων ήταν ίσως αναμενόμενη σε μιαν Ελλάδα η οποία έχοντας ξεφύγει από τους ηρωισμούς και από τα δράματα του παρελθόντος, είχε την πολυτέλεια να τα εξωραϊζει και να τα νοσταλγεί. Εξηντάρηδες άκουγαν αντάρτικα δίπλα στις πισίνες τους. Δεκαπεντάρηδες έπαιρναν ύφος Τσε Γκεβάρα και κατελάμβαναν σχολεία. Συνέπειες δεν υπήρχαν για σχεδόν κανέναν. Όλοι σερφάριζαν ανέμελα στην ελαφρότητα των καιρών. Ακόμα και οι ολέθριοι χειρισμοί στο Μακεδονικό, η παταγώδης αποτυχία της εκστρατείας "Macedonia is Greek", δεν μας σκανδάλισε αρκετά. «Σε δέκα χρόνια θα έχει, έτσι κι αλλιώς, ξεχαστεί» είχε προεξοφλήσει ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης.


Με τη χρεοκοπία του κράτους το 2010, σύσσωμος ο ελληνικός λαός έπεσε από τα σύννεφα. Και τσακίστηκε. Τα σχέδιά μας για το μέλλον ακυρώθηκαν μέχρι νεοτέρας. Στερηθήκαμε, το χειρότερο, κάθε αίσθημα ασφάλειας. Θα περίμενε κανείς ότι στις νέες, δεινές συνθήκες, η παρωδία θα εξαφανιζόταν δια ροπάλου από τον δημόσιο βίο μας. Πως εφόσον σοβάρεψαν τόσο απότομα τα πράγματα, θα σοβάρευαν και τα πρόσωπα.


Φευ! Η εποχή των μνημονίων έθρεψε τις πλέον φαρσικές, τις πιο γκροτέσκες καταστάσεις και μορφώματα που έχουμε αντικρύσει στη ζωή μας. Πλάι στο τέρας του νεοναζισμού, θαυμάσαμε ως αρχηγό πολιτικού κόμματος έναν άνθρωπο που μπερδεύει τους υδατάνθρακες με τους υδρογονάνθρακες. Είδαμε βουλευτίνες-ηρωίδες του Αλμοδοβάρ, μεγαλοδημοσιογράφους να κατεβάζουν τις ρακέτες του τένις και να σηκώνουν τα κόκκινα λάβαρα, σκιώδεις ή πρώην πρωθυπουργούς να μπαρουφολογούν ακαταπαύστως ή να πίνουν το αμίλητο νερό. Ο Νίκος Φωτόπουλος της ΔΕΗ δεν αποτελεί παρά τον τελευταίο τροχό αυτής της παρδαλής αμάξης, που περιφέρεται ανά την Ελλάδα και στήνει ακόμα παραστάσεις με εντυπωσιακή επιτυχία...


Το δυσαπάντητο για μένα ερώτημα είναι πως γίνεται ένας λαός ο οποίος έχει τόσο καψαλιστεί, να ανέχεται να τον κοροϊδεύουν μες στα μούτρα τύποι που προφανώς ελάχιστα έχει ιδρώσει το αυτί τους απ'την κρίση; Που ζούνε όπως πρώτα και καλύτερα; Πώς τα καταφέρνουν σαλντιμπάγκοι τελευταίας διαλογής να κερδίζουν, να μαγνητίζουν, να κατευθύνουν την κοινή γνώμη;


«Το γαρ πολύ της θλίψεως γεννά παραφροσύνη...» θα έλεγε ο σκοπελίτης λόγιος του 18ου αιώνα, Καισάριος Δαπόντες.


Ενδεχομένως πάλι, όταν πριν από την οικονομία έχει καταρρεύσει η παιδεία, και η πιο αυτοκτονική αφέλεια του κόσμου να είναι απολύτως εξηγήσιμη...

14

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

7 σχόλια
Το έχω ξαναπεί: μέρος του Ελληνικού λαού (όπως και πολλών άλλων λαών του κόσμου) είναι ανιστόρητος και δεν έχει μπει στο κόπο να διαβάσει Ιστορία, η οποία, δυστυχώς, επαναλαμβάνεται. Όπως και στην αρχαία Αθήνα των σοφιστών κατά τη διάρκεια του Πελλοπονησιακού πολέμου οι πολίτες ανέχονταν τις μπαρουφολογίες των υποτίθεται κυβερνώντων, έτσι και σήμερα. Πρπτιμά κάποιος να έχει τα αυτιά του χαϊδεμένα από το να ακούει την ωμή αλήθεια, μέχρι που ένα όμορφο πρωι θα τη βρει μπροστά του με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Τότε όμως, είναι αργά.
"Πως γίνεται ένας λαός ο οποίος έχει τόσο καψαλιστεί, να ανέχεται να τον κοροϊδεύουν μες στα μούτρα τύποι που προφανώς ελάχιστα έχει ιδρώσει το αυτί τους απ'την κρίση; Που ζούνε όπως πρώτα και καλύτερα;"Με βάση αυτήν την ερώτηση γιατί δεν γράφεται κι ένα άρθρο για τους ψηφοφόρους της ΝΔ και ΠΑΣΟΚ;Γιατί δεν βλέπω το πως αυτή η ερώτηση ταιριάζει λιγότερο στην κυβέρνηση από τον Φωτόπουλο.
Η παιδεία δεν είχε απλά καταρρεύσει πριν την οικονομία αλλά είχε υποστεί κάτι χειρότερο: είχε ταυτιστεί με την επαγγελματική αποκατάσταση. Το πτυχίο δεν είχε αντίκρυσμα σε πραγματική μόρφωση αλλά στο πορτοφόλι, ας μην απορούμε μετά που καταντήσαμε μια χώρα - γκροτέσκο.
πολύ νωρίτερα είχε ταυτιστεί με το εθνικό φρόνημα. οι έλληνες είναι εκπαιδευμένοι να καμαρώνουν για ηρωικά πράγματα που γίνανε στο παρελθόν κερδίζοντας με αυτόν τον τρόπο μόρια για ένα δημόσιο που υποθηκεύει το μέλλον. Και εκεί πάνω-κάτω εξαντλούνται οι ικανότητές τους να την παλέψουν.
Σε ότι αφορά το θέμα 'ΔΕΗ' προσυπογραφω την άποψη Ανδριανόπουλου ("κρατισμος και 'ελευθερη αγορά αλά ελληνικά', ηλεκτρονική εκδοση 'Εφημερίδας των Συντακτων'") προσθέτοντας πως ο λιγνίτης θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται ως στρατηγικό ενεργειακο απόθεμα.Δε μπορει όμως ο κάθε Φωτόπουλος να αποτελεί επικοινωνιακή ευκαιρία για το συγκεκριμένο έγκλημα. ΑΛΛΟ ΔΕΗ,ΑΛΛΟ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣΥΓ: είδε κανεις το "μακεδονικό" να ξεχάστηκε 'δέκα χρόνια μετά';
Συμφωνούμε απόλυτα πως άλλο ΔΕΗ και άλλο Φωτόπουλος, "πωλείται", "ιδιοτικοποιείται" ή όπως αλλιώς σας αρέσει η ΔΕΗ και εμείς ασχολούμαστε με τον Φωτόπουλο!Συμφωνώ βέβαια με το πνεύμα του άρθρου, δεν βλέπω όμως πως η κριτική στον Φωτόπουλο, τους ΑΝΕΛ και σε λοιπά νεόφερτα τερατώδη"σύμβολα" βοηθάει την στιγμή που η πηγή του προβλήματος αυτήν την ώρα που μιλάμε δημιουργεί καινούρια...ΥΓ: Αν δεν κάνω λάθος η φράση του Μητσωτού ήταν "Αν με ακούσετε..." ... και αν δεν κάνω λάθος δεν τον ακούσανε.Μπορεί να τα λέω και λάθος πάλι.
Για πολλούς λόγους "η πηγή" είναι το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ.Αυτήν την στιγμή που μιλάμε, ξαναείναι πηγή του προβλήματος απ' την αρχή, ή μάλλον σε ολοκλήρωση του προηγούμενου.Πρώτα κατέστρεψαν το σύμπαν* και τώρατο (ξε)πουλάνε.ΥΓ: Δεν είμαι εγώ Αυτομαστιγώμενος, το σύμπαν είναι.. δεν φαίνεται καθαρά; :)
"Η πηγή του προβλήματος δεν είναι το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ που οργάνωσαν τον εργατοπατερισμο, Αυτομαστιγωμενε;"Αν υποθέσουμε ότι παθαίνεις AIDS, η πηγή του AIDS μπορεί να είναι ότι πήγες χωρίς προφυλακτικό με μια σουηδέζα πριν 8 χρόνια όμως αν αρχίσεις να κυνηγάς τις σουηδέζες αντί να πάρεις φάρμακα για το AIDS θα είσαι ηλίθιος. Εκτός αν δε θες να πάρεις φάρμακα, θες να έχεις AIDS και η αναζήτηση "του φταίχτη" στο πολύ βολικό παρελθόν που πολύ βολικά δεν πρόκειται ποτέ να αλλάξει είναι απλά μια glorified κολοκυθιά. Και στο κάτω-κάτω η Σουηδέζα αν της είχες ζητήσει προφυλακτικό δε θα είχε πρόβλημα.
Έχει βρεθεί φάρμακο για την ίαση του aids , η αυτά που υπαρχουν παρατείνουν το όριο ζωής; δεν αλλάζετε παράδειγμα με κάτι που να έχει γύψο; μας παει καλυτερα, νομιζω....