ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Τι γράφουν οι κριτικές για το "ενήλικο" βιβλίο της J. K. Rowling

Τι γράφουν οι κριτικές για το "ενήλικο" βιβλίο της J. K. Rowling Facebook Twitter
6

Η απόπειρα της J.K. Rowling να γράψει ένα βιβλίο για ενήλικες προκάλεσε στον εκδοτικό κόσμο αντιδράσεις επιπέδου Δευτέρας Παρουσίας: η συγγραφέας αποχαιρετώντας τον Χάρι Πότερ αποχαιρέτισε και τον εκδοτικό οίκο που στήριξε όλη τη σειρά και ο καινούριος (Little, Brown and Company) έδινε πληροφορίες με το σταγονόμετρο, ανακοινώνοντας δεδομένα όπως τον αριθμό των σελίδων του βιβλίου, ή το χρώμα του εξώφυλλου, δημιουργώντας ένα κλίμα αναμονής που σίγουρα κατάφερε να αυξήσει τις παραγγελίες. Μαζί μ’ αυτό όμως ανέβασε και τις προσδοκίες.

Το πέρασμα ενός συγγραφέα από τα παιδικά βιβλία προς τα «κανονικά» είναι κάτι δύσκολο, κυρίως επειδή επιμένουμε να βάζουμε τα βιβλία σε κατηγορίες- όλοι περιμένουν την αποτυχία. Το “the Casual Vacancy”, αν είναι απαραίτητη μια σύγκριση με τα προηγούμενα βιβλία της J.K. Rowling, είναι ένα «Χάρι Πότερ» από την ανάποδη: είναι η περιγραφή μιας κλειστής κοινωνίας στην επαρχία Αγγλία, όμως μαζί με όλα τα κακά που συνεπάγονται: απογοητεύσεις, ναρκωτικά, αγένεια, ασέβεια, σεξουαλική ματαίωση, κόμπλεξ κατωτερότητας, ένα δίχτυ αλληλεξάρτησης που αποκαλύπτεται μετά τον θάνατο ενός κατοίκου ενός φανταστικού χωριού.

Το βιβλίο κυκλοφόρησε στις 27 Σεπτεμβρίου και μέσα σε ώρες έφτασε στο νούμερο 1 στις πωλήσεις του Amazon για τις ΗΠΑ.

Τι γράφουν οι κριτικές για το "ενήλικο" βιβλίο της J. K. Rowling Facebook Twitter

Και τελικά; Είναι καλό; Οι ως τώρα αντιδράσεις είναι συγκρατημένα θετικές, με εξαίρεση το Time που το περιγράφει ως αριστούργημα, συγκρίνοντάς το με τα μεγάλα κλασικά μυθιστορήματα όπως το “Middlemarch” και με τις ιστορίες των αδερφών Μπροντέ:

“…Πρόκειται για κάτι εντελώς διαφορετικό. Δεν ήταν αυτό που περίμενα. Είναι ένα μεγάλο, φιλόδοξο, λαμπρό, βλάσφημο, αστείο, βαθιά ανατρεπτικό και υπέροχα εύγλωττο μυθιστόρημα της σύγχρονης Αγγλίας, πλούσιο σε λογοτεχνική νοημοσύνη και εντελώς στερημένο από ανοησίες, και αν δεν ήταν τόσο αυστηρά τα μέτρα ασφαλείας (από τον εκδοτικό οίκο) θα ήταν ή θα έπρεπε να είναι υποψήφιο για το βραβείο Booker. Είναι μια βαθιά συγκινητική ιστορία από κάποιον που καταλαβαίνει τους ανθρώπους και τα μυθιστορήματα πολύ, πολύ καλά. Είναι σαν να είναι η Rowling μια animagus, αλλά αντί να μεταμορφωθεί σε ελάφι ή σε σκυλί ή σε οτιδήποτε άλλο, μεταμορφώθηκε στον Ian McEwan.”

 

Οι New York Times είχαν μια πιο συγκρατημένη αντιμετώπιση:

«..Φυσικά, πολλοί συγγραφείς έχουν ως τώρα δημιουργήσει πορτρέτα της ζωής του μικρού χωριού συλλαμβάνοντας την υφή της καθημερινότητας με μεγάλο βάθος συναισθημάτων. Αυτό, δυστυχώς, δεν συμβαίνει σ’ αυτή την περίπτωση. Ενώ το σύμπαν του Χάρι Πότερ ήταν τόσο πλούσιο και περίπλοκο όσο η Μέση Γη του Τόλκιν ή Ο Μάγος του Οζ του Φρανκ Μπάουμ, το χωριό Pagford μοιάζει παράδοξα κοινότοπο – ένα χωριό σαν παιχνίδι, από του οποίου τις στέγες ξεσκεπάζονται η μοιχεία, η οικογενειακή διχόνοια και η σύγκρουση των γενεών μεταξύ των μικροσκοπικών ανθρώπων. Η εφευρετική φαντασία της Rowling μοιάζει σα να συνάντησε εμπόδια στην προσπάθειά της να γράψει για τον πραγματικό κόσμο και η ένταση ανάμεσα στο εγκόσμιο και το μαγικό περιόρισε την ικανότητά της να κάνει ένα από τα δύο, αποτυγχάνοντας να δημιουργήσει ένα δισδιάστατο, πόσο μάλλον τρισδιάστατο παραμύθι.»

H J.K. Rowling μιλάει για τη "ζωή μετά τον Χάρι Πότερ"

Βιβλίο
6

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

σχόλια

3 σχόλια
Κακά τα ψέματα είναι τρομαχτικό το βάρος και οι προσδοκίες που δημιουργεί η επιτυχία. Πολλοί θα το μισήσουν μόνο και μόνο επειδή δεν έχει την ¨μαγεία¨ του Χάρι Πότερ.
και γώ αν είχα την ευκαιρία να μιλήσω με την φίλτατη Rowling και γω τέτοιο χαμόγελο θα χα.. έστω να της πω ενα ευχαριστώ βρε αδερφε για την παιδική μου ηλικία.