24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του Facebook Twitter
Δημήτριος Ζωγράφος, Η πολιορκία Αθηνών

24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του

5

Η έκθεση «Ιωάννης Μακρυγιάννης. Ζωντανή έκφραση», που είναι αφιερωμένη στο Στρατηγό Μακρυγιάννη, μεγάλο ήρωα της Ελληνικής Επανάστασης, ισχυρό εθνικό μύθο, και, σύμφωνα με τον νομπελίστα Γιώργο Σεφέρη, «μεγάλο διδάσκαλο της γλώσσας μας», εγκαινιάζεται στη νέα πτέρυγα «Ιωάννης Μακρυγιάννης» της Γενναδείου Βιβλιοθήκης.

Η έκθεση, που θα ξεκινήσει στις 5 Ιουνίου, θα πραγματοποιηθεί στη σύγχρονη αίθουσα τέχνης της πρόσφατα ανακαινισμένης πτέρυγας, όπου στο εξής θα παρουσιάζονται εικαστικές εκθέσεις με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Κεντρικός πυρήνας της έκθεσης είναι 24 εμβληματικοί πίνακες που «εξιστορούν» επεισόδια από την Επανάσταση του 1821. Ο Μακρυγιάννης ανέθεσε στους λαϊκούς ζωγράφους Παναγιώτη και Δημήτριο Ζωγράφο από τη Σπάρτη, να απεικονίσουν ξεχωριστές σκηνές από μάχες, όπως ακριβώς τις περιέγραψε στα «Απομνημονεύματά» του. Το αποτέλεσμα ήταν μια σειρά από εικόνες αξιοθαύμαστες για τη ζωντάνια και τη δύναμή τους.

Ο Μακρυγιάννης ανέθεσε στους λαϊκούς ζωγράφους Παναγιώτη και Δημήτριο Ζωγράφο από τη Σπάρτη, να απεικονίσουν ξεχωριστές σκηνές από μάχες, όπως ακριβώς τις περιέγραψε στα «Απομνημονεύματά» του.

Από τα τέσσερα αντίγραφα ακουαρέλας της αρχικής σειράς, ο Ιωάννης Γεννάδιος αγόρασε το 1909 εκείνο που ανήκε στο βασιλιά Όθωνα και που τώρα εκτίθεται στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη.

Η έκθεση παρουσιάζει, επίσης, αρχειακό υλικό σχετικό με τη ζωή και τη δράση του Στρατηγού Μακρυγιάννη, καθώς και προσωπικά του αντικείμενα, που έχουν δανείσει για την πραγματοποίηση της έκθεσης το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, τα Ιστορικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Ίδρυμα Σύλβιας Ιωάννου.

Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν «To Σύνταγμα της Ελλάδος» του 1844, χειρόγραφο που ορίζει το τέλος της περιόδου της απόλυτης μοναρχίας του Όθωνα μετά την επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843, το Αργυρό Αριστείο που χορηγήθηκε στο Μακρυγιάννη το 1836 για την προσφορά του στον Αγώνα της Ανεξαρτησίας, καθώς και η αίτηση του Μακρυγιάννη προς τη Διοίκηση στην οποία, ιστορώντας τα της στρατιωτικής του δράσης, ζητάει βοήθημα (Ναύπλιο, 24 Νοεμβρίου 1824).

Παράλληλα με την έκθεση, έχει πραγματοποιηθεί έκδοση με ομώνυμο τίτλο, που υλοποιήθηκε από τις Εκδόσεις Καπόν, με σκοπό τον επαναπροσδιορισμό του μοναδικού εικαστικού συνόλου των πινάκων του Μακρυγιάννη, την ανάδειξη του χρονικού της αγοράς του από τον Ιωάννη Γεννάδιο και τη σφαιρική παρουσίαση όλου του υλικού σε μία έκδοση υψηλής αισθητικής ποιότητας και επιστημονικής αξίας.

24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του Facebook Twitter
Δημήτριος Ζωγράφος, Μάχη της Λαγγάδας και Κομπότι
24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του Facebook Twitter
Δημήτριος Ζωγράφος, Πόλεμος των Βασιλικών
24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του Facebook Twitter
Δημήτριος Ζωγράφος, Πολιορκία και μάχαι των Ναβαρίνων
24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του Facebook Twitter
Δημήτριος Ζωγράφος, Διάφοραι πολιορκίαι του Μεσολογγίου
24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του Facebook Twitter
Δημήτριος Ζωγράφος. Κάδρον της Δυτικής Ελλάδος και κέντρον η Βόνιτζα όπου έγιναν αρκετοί πόλεμοι εις αυτά τα μέρη και σημειώνονται οι αγωνισταί όπου ενθυμούμεθα
24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του Facebook Twitter
Δημήτριος Ζωγράφος, Μάχαι διάφοραι της Ανατολικής Ελλάδος και κέντρον η Θήβα
24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του Facebook Twitter
Σπαθί Ι. Μακρυγιάννη, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο
24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του Facebook Twitter
Πιστόλα του Ι. Μακρυγιάννη, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο
24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του Facebook Twitter
Benjamin Mary, Στρατηγός Μακρυγιάννης, Αθήνα, 30 Απριλίου 1840. Σχέδιο. Συλλογή Ιδρύματος Σύλβια Ιωάννου
24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του Facebook Twitter
Karl Krazeisen, Προσωπογραφία του Ιωάννη Μακρυγιάννη. Λιθογραφία (πριν το 1828)

Info:

Ιωάννης Μακρυγιάννης. Ζωντανή έκφραση

Γεννάδειος Βιβλιοθήκη

Σουηδίας 61, Κολωνάκι

Διάρκεια έκθεσης: 5/6 - 29/9

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Παρ., Σάβ. 11:00 - 17:00, Πέμ. 13:00 - 20:00

Είσοδος ελεύθερη

Εικαστικά
5

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM