Απεργία την Πρωτομαγιά

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μόλις είδε το πρώτο αριστούργημα του 74ου φεστιβάλ Βενετίας

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μόλις είδε το πρώτο αριστούργημα του 74ου φεστιβάλ Βενετίας Facebook Twitter
Ο Γούντι Χάρελσον και η Φράνσις Μακντόρμαντ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
0

Το Downsizing είναι μεγάλη ταινία, ένα σχεδόν άριστο έργο, φιλόδοξο και πρωτότυπο, επεισοδιακό στην ανέλιξη της πλοκής και σταθερά γοητευτικό μέσα στις ατέλειές του, όπως η ίδια η ζωή- τυπικό χαρακτηριστικό στο πλούσιο έργο του Αλεξάντερ Πέιν, και ταυτόχρονα μια υπέρβαση στην κλίμακα, με εύρος και εκπλήξεις. Ωστόσο, η πιο συνεκτική, διασκεδαστική, συγκινητική, και απολαυστική ταινία που έχω μέχρι στιγμής δει στο 74ο Φεστιβάλ Βενετίας, είναι χωρίς φόβο, αλλά με πολύ πάθος, το Three Billboards outside Ebbing, Missouri, του Μάρτιν Μακντόνα, αυτού του ευφάνταστου γλωσσοπλάστη που μας κατέπληξε στον θεατρικό Πουπουλένιο και μας παρέσυρε στην κινηματογραφική Αποστολή στην Μπριζ, και που εδώ βρίσκει τις κατάλληλες λέξεις, τις πιο αληθινές αντιδράσεις και τις πιο αβίαστες εικόνες για να καταδείξει τον ρατσισμό σε μια ιστορία προσωπικής, από καρδιάς εκδίκησης, στην προσπάθεια μιας μητέρας να αποκαλυφθεί ο βιαστής και δολοφόνος της κόρης της. Η ιδέα της είναι να πληρώσει μια ασήμαντη διαφημιστική εταιρεία για να αναρτηθούν τρεις γιγαντοαφίσες, κοντά στο σημείο που βρέθηκε το απανθρακωμένο πτώμα του παιδιού της στην κωμόπολη που ζει, ουσιαστικά υπενθυμίζοντας με το περιεχόμενό τους, στον "σερίφη" πως δεν έχει κάνει τη δουλειά του, επτά μήνες μετά το τραγικό περιστατικό, και ο δολοφόνος κυκλοφορεί προκλητικά ασύλληπτος και, φυσικά, ατιμώρητος. Οι αλυσιδωτές παρενέργειες των κατακόκκινων πόστερ στη μέση ενός επαρχιακού δρόμου πυροδοτούν μια σειρά από εκρήξεις χαρακτήρων, που τόσο καιρό λουφάζουν στην αδράνεια, αλλά δεν παύουν να σωρεύονται, την ίδια στιγμή που η μάνα, η Μίλντρεντ Χέιζ, επελαύνει αποφασισμένη να βγάλει από το οπτικό της πεδίο τον οίκτο, τη σακατεμένη σχέση με το θυμωμένο γιό και τον πρώην σύζυγο που την έδερνε και τώρα τα έχει με μια άσχετη 19χρονη, για να συγκεντρωθεί αποκλειστικά στον σκοπό της- και να ησυχάσει, ή τουλάχιστον έτσι ελπίζει. Η Φράνσις Μακντόρμαντ είναι μια δύναμη της φύσης: υιοθετεί την τραγικοκωμική, no nonsense ευθύτητα της εγκύου από το Φάργκο και μια μαγευτική ανθρωπιά, που ξεπερνά τα στεγανά του αμερικάνικου χωριού, αλλά και τα κλισέ της γυναίκας που δρα ανδρικά και παίρνει τον νόμο στα χέρια της (όπως είχαμε δει να το κάνει η Τζόντι Φόστερ) και γίνεται μια μοντέρνα, μπρούτα τιμωρός σε συνεχή επικοινωνία με τα αισθήματα της, αν δεν τολμά να ξεμπροστιάσει κανένα από αυτά. Εκτός από μερικές στιγμές, που διαρκούν ελάχιστα και δείχνουν την αυθεντική της εκτίμηση στους ανθρώπους που έχει απέναντί της, και που περιμένει να γίνουν από απλά υποκείμενα, πλάσματα με κατανόηση σε μια τραγική εκκρεμότητα. Ο Μακντόνα μεταμορφώνει την Χέιζ σε ένα ασυνήθιστο στοιχείο, και μάλιστα το κάνει με το καλημέρα, όταν βάζει τη γυναίκα αυτή, που δεν δείχνει κάτι ιδιαίτερα ξεχωριστό στο ισοπεδωμένο περιβάλλον της ανώνυμης, με το όνομα Έμπινγκ, κωμόπολης, να χρησιμοποιεί λέξεις όπως betwixt, και να εμμένει στη σημασία του ρήματος beget, μόνο και μόνο για να βεβαιωθεί πόση γνώση έχει αυτή που προφανώς το παπαγάλισε.

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μόλις είδε το πρώτο αριστούργημα του 74ου φεστιβάλ Βενετίας Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Μάρτιν Μακντόνα με τους πρωταγωνιστές της ταινίας στο φεστιβάλ Βενετίας.
Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μόλις είδε το πρώτο αριστούργημα του 74ου φεστιβάλ Βενετίας Facebook Twitter
Φράνσις Μακντόρμαντ


Η ηθελημένη προσποίηση του Μακντόνα του βγαίνει σε καλό, μιας και οικοδομεί δραματική ρήξη, μια κατάμαυρα κωμική κόντρα στο βαρύ πέπλο σωματικής βίας που ελλοχεύει σε μια περιοχή παραδοσιακά και αμετάκλητα βουτηγμένη στις φυλετικές και σεξιστικές διακρίσεις και τον πνευματικό σκοταδισμό. Κανένας χαρακτήρας δεν μένει αναλλοίωτος στην ξεχωριστή, καυτή σάτιρα του Ιρλανδικής καταγωγής συγγραφέα και σκηνοθέτη. Όλοι αδειάζουν τα μπαγκάζια τους, ακόμη κι αυτός που ακούει το Τσικιτίτα (;) των Άμπα στα ακουστικά του, και καταλήγουν σε έναν απρόσμενα αίσιο προορισμό, που αποφεύγει όπως ο διάολος το λιβάνι, το μελό και τον διδακτισμό. Ο Μακντόνα εφευρίσκει μια δική του αίσθηση του κυνισμού, σε μια ζώνη ανάμεσα στο επιθανάτιο χιούμορ και το αστυνομικό δράμα, παίρνοντας τις αποστάσεις του από τις πρώιμες δόσεις ταραντινισμού, και διατηρώντας το πνεύμα ενός θεατρικού ιδιώματος, αλλά άπλετα τοποθετημένο σε κινηματογραφικές διαστάσεις χώρου και χρόνου. Υπολογίστε τη μέγιστη Φράνσις Μακντόρμαντ για πάσης φύσεως βραβεία στη συνέχεια της χρονιάς.

 
Οθόνες
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ