Ξένοι τίτλοι ταινιών και η ελληνική τους μετάφραση: οι κορυφαίες τραγωδίες vol.3

Ξένοι τίτλοι ταινιών και η ελληνική τους μετάφραση: οι κορυφαίες τραγωδίες vol.3 Facebook Twitter
4
Ξένοι τίτλοι ταινιών και η ελληνική τους μετάφραση: οι κορυφαίες τραγωδίες vol.3 Facebook Twitter
Η Κέλι ΛεΜπροκ στην ταινία «Weird Science» του Τζον Χιουζ που στην Ελλάδα έγινε γνωστή με τον τίτλο «Ηλεκτρονικό Μανούλι»

Στόχος κάθε διανομέα είναι να προσελκύσει όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο στην αίθουσα για να παρακολουθήσει την ταινία του. Με αυτό ως δεδομένο, από τα πρώτα της βήματα η ελληνική διανομή έδινε στις ξένες ταινίες ελληνικούς τίτλους, ικανούς να συνδράμουν στην επίτευξη αυτού του σκοπού. Έτσι, οι τίτλοι παρέπεμπαν σε παλαιότερες επιτυχίες, ήταν βγαλμένοι από την επικαιρότητα ή αναπαρήγαγαν δημοφιλείς ατάκες και εκφράσεις της εποχής και πολλές φορές ουδεμία σχέση είχαν με τον χαρακτήρα της ταινίας. Το αποτέλεσμα άλλοτε είναι γοητευτικό –o τίτλος «Το τρένο θα σφυρίξει τρεις φορές», για παράδειγμα, αν και άσχετος με το αυθεντικό «High Noon», είναι έκτακτος– κι άλλοτε σε κάνει να τραβάς τα μαλλιά σου. Πριν από λίγους μήνες συγκέντρωσα μερικούς από τους πιο εξωφρενικούς ελληνικούς τίτλους με τους οποίους κυκλοφόρησαν κλασικές και cult ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου στη χώρα μας σε δύο κείμενα που μπορείτε να διαβάσετε εδώ κι εδώ.


Η έμπνευση των διανομέων, όμως, ήταν –και είναι– ανεξάντλητη και οι σχετικοί τίτλοι αμέτρητοι. Παρακάτω σας παραθέτω ακόμα μια σειρά από τέτοιους. Απολαύστε υπεύθυνα.


Western Union

Ελληνικός τίτλος: Mατωμένη Χαραυγή

Σκηνοθεσία: Φριτς Λανγκ, έτος παραγωγής 1941

Ξένοι τίτλοι ταινιών και η ελληνική τους μετάφραση: οι κορυφαίες τραγωδίες vol.3 Facebook Twitter
«Western Union» ή αλλιώς «Ματωμένη Χαραυγή»

It's a great feeling

Ελληνικός τίτλος: Δεσποινίς Φιφί

Σκηνοθεσία: Μάικλ Κερτίζ, έτος παραγωγής 1949

Don't bother to knock

Ελληνικός τίτλος: Φλογισμένα Χείλη

Σκηνοθεσία: Ρόι Γουόρντ Μπέικερ, έτος παραγωγής 1952

Run for Cover

Ελληνικός τίτλος: Ο Στιγματισμένος

Σκηνοθεσία: Νίκολας Ρέι, έτος παραγωγής 1955

Τhe defiant ones

Ελληνικός τίτλος: Όταν σπάσαμε τις αλυσίδες

Σκηνοθεσία: Στάνλεϊ Κρέιμερ, έτος παραγωγής 1958

Ξένοι τίτλοι ταινιών και η ελληνική τους μετάφραση: οι κορυφαίες τραγωδίες vol.3 Facebook Twitter
Ο Τόνι Κέρτις και ο Σίντνεϊ Πουατιέ στην ταινία του 1958

Two Women

Ελληνικός τίτλος: H Aτιμασμένη

Σκηνοθεσία: Βιτόριο Ντε Σίκα, έτος παραγωγής 1960

The Manchurian Candidate

Ελληνικός τίτλος: Κάτω από έναν άλλο ήλιο

Σκηνοθεσία: Τζον Φρανκενχάιμερ, έτος παραγωγής 1962

Peau de banane

Ελληνικός τίτλος: Kαυτό Πεζοδρόμιο

Σκηνοθεσία: Μαρσέλ Οφίλς, έτος παραγωγής 1963

Roustabout

Ελληνικός τίτλος: Ο Έλβις στο λούνα-παρκ

Σκηνοθεσία: Τζον Ριτς, έτος παραγωγής 1964

Ξένοι τίτλοι ταινιών και η ελληνική τους μετάφραση: οι κορυφαίες τραγωδίες vol.3 Facebook Twitter
«Ο Έλβις στο λούνα-παρκ»

Where the spies are

Ελληνικός τίτλος: Η διεθνής κατασκοπία εν συναγερμώ

Σκηνοθεσία: Βαλ Γκεστ, έτος παραγωγής 1966

Speedway

Ελληνικός τίτλος: O κατακτητής με τη γαλάζια κούρσα

Σκηνοθεσία: Νόρμαν Τάουρογκ, έτος παραγωγής 1968

Tales from the crypt

Ελληνικός τίτλος: Τρεις σταγόνες αίμα σε παλιά δαντέλα

Σκηνοθεσία: Φρέντι Φράνσις, έτος παραγωγής 1970

Hannie Caulder

Ελληνικός τίτλος: H αγριόγατα του Γουέστ

Σκηνοθεσία: Μπερτ Κένεντι, έτος παραγωγής 1971

Ξένοι τίτλοι ταινιών και η ελληνική τους μετάφραση: οι κορυφαίες τραγωδίες vol.3 Facebook Twitter
Η Ράκελ Γουέλς στο ρόλο της Hannie Caulder

Silent Running

Ελληνικός τίτλος: Tαξίδι στο Διάστημα

Σκηνοθεσία: Ντάγκλας Τρέμπουλ, έτος παραγωγής 1972

Rabid

Ελληνικός τίτλος: Λυσσασμένη στα νύχια του τρόμου

Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, έτος παραγωγής 1977

A man, a woman and a bank

Ελληνικός τίτλος: Μπορώ και με τα πέντε δάχτυλα!

Σκηνοθεσία: Νόελ Μπλακ, έτος παραγωγής 1979

Stir Crazy

Eλληνικός τίτλος: Τώρα... δεν μας σταματάει τίποτα

Σκηνοθεσία: Σίντνεϊ Πουατιέ, έτος παραγωγής 1980

Ξένοι τίτλοι ταινιών και η ελληνική τους μετάφραση: οι κορυφαίες τραγωδίες vol.3 Facebook Twitter
Tζιν Γουάιλντερ και Ρίτσαρντ Πράιορ

Deadly Blessing

Ελληνικός τίτλος: Βία στη στοιχειωμένη βίλα

Σκηνοθεσία: Γουές Κρέιβεν, έτος παραγωγής 1981

The wicked lady

Ελληνικός τίτλος: H διεφθαρμένη ζωή της λαίδης Μπάρμπαρα

Σκηνοθεσία: Μάικλ Γουίνερ, έτος παραγωγής 1983

Weird Science

Ελληνικός τίτλος: Ηλεκτρονικό Μανούλι

Σκηνοθεσία: Τζον Χιουζ, έτος παραγωγής 1984

Οθόνες
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ