Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης, Για τη βελτίωση της γεωργίας, 2021.
0

Η αφιερωματική έκθεση «Θητεία» της γκαλερί Roma στη μνήμη του πρόωρα χαμένου Στέλιου Φαϊτάκη αποτελεί ουσιαστικά «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.

Η συνέχεια μιας μακράς παράδοσης επανέρχεται και αναζωπυρώνεται από τον Φώτη Κόντογλου κατά τον 20ό αιώνα, αποκτώντας εικαστική σημασία ως μια ενδιαφέρουσα επανεκκίνηση στις απαρχές του 21ου αιώνα από μια γενιά που, αναζητώντας τις ρίζες της ελληνικής ζωγραφικής, εφευρίσκει μια αμιγώς ελληνική ποπ αρτ, αναπλάθοντας με δημιουργικό τρόπο τη βυζαντινή παράδοση με ανεστραμμένη προοπτική, γραµµικές εκτελέσεις και γεωµετρικά µοτίβα, µετωπική διάταξη των µορφών, απουσία τρίτης διάστασης, κυρίως όμως μέσα από συνθέσεις σύγχρονης θεματικής και προβληματικής.

Αυτός, άλλωστε, είναι και ο στόχος του επιμελητή της έκθεσης και ιστορικού τέχνης Γιώργου Μυλωνά, να αναδειχθεί ο τρόπος µε τον οποίο καλλιτέχνες της νεότερης γενιάς αξιοποίησαν και ενέταξαν στους εικαστικούς τους προβληματισμούς στοιχεία της ζωγραφικής μας παράδοσης.

Όπως εξηγεί: «Η “Θητεία” σχεδιάστηκε από κοινού με τον Ηριδανό Τσιριγκούλη και είναι άτυπη συνέχεια του αφιερώματος στον Κόντογλου που φιλοξένησε πριν από δύο χρόνια το Μουσείο Γουλανδρή στο Παγκράτι. Τότε επιχειρήθηκε για πρώτη φορά να φανεί η επίδραση του Αϊβαλιώτη στις κατοπινές γενιές των εικαστικών ως τις μέρες μας κι αυτό είχε ξεχωριστό συμβολισμό γιατί πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. Η ζωγραφική του Κόντογλου τοποθετήθηκε στην καρδιά του μοντέρνου και, μαζί με Έλληνες μαθητές του, τον Τσαρούχη και τον Εγγονόπουλο, για να αναφέρω τους πιο άμεσους που μετέφεραν το παράδειγμά του, πήρε τη θέση του δίπλα σε ονόματα του ευρωπαϊκού μοντερνισμού, όπως ο Σαγκάλ».

Η κρατική βία, οι αγώνες των ανθρώπων του μόχθου, η ορμητικότητα των νέων και των διεκδικήσεών τους, αποτέλεσαν το επίκεντρο της ζωγραφικής του είτε σε μεγάλες επιφάνειες σε δημόσιους χώρους είτε σε μεγάλων διαστάσεων ξύλα.

Ο Στέλιος Φαϊτάκης αναμφισβήτητα αποτέλεσε μια προσωπικότητα μεγάλης σημασίας για τη σύγχρονη ελληνική εικαστική σκηνή, όπως ο Κόντογλου τάραξε τα νερά, επαναφέροντας τρόπους μιας εν μέρει λησμονημένης και κατά κάποιον τρόπο παραγκωνισμένης θρησκευτικής και καλλιτεχνικής παράδοσης, της βυζαντινής τέχνης, μπολιάζοντάς τη θεματικά με προβληματισμούς που απασχολούν τη σύγχρονη ζωή. Η κρατική βία, οι αγώνες των ανθρώπων του μόχθου, η ορμητικότητα των νέων και των διεκδικήσεών τους, αποτέλεσαν το επίκεντρο της ζωγραφικής του είτε σε μεγάλες επιφάνειες σε δημόσιους χώρους είτε σε μεγάλων διαστάσεων ξύλα. Δεν είναι τυχαίο που τον χαρακτήρισαν «αγιογράφο των οδοφραγμάτων».

ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Στέλιος Φαϊτάκης

Πρωτίστως κατάφερε να επιβληθεί σε εποχές και περιβάλλοντα σχεδόν εχθρικά στη ζωγραφική, καθώς η κυρίαρχη τάση ήταν η εννοιολογική τέχνη και η σχεδόν απόλυτη σύνδεση και ταύτισή της με τα ψηφιακά μέσα. Αυτό το πέτυχε, όπως συνήθως συμβαίνει με τους Έλληνες, χάρη στην ενθουσιώδη αποδοχή και εκτίμηση των ξένων που τον γνώρισαν στις διεθνείς μπιενάλε και γκαλερί. Η έκθεση «Θητεία» αποτίει φόρο τιμής στο μεγάλο του ταλέντο, καθώς σε αυτή συμμετέχουν καλλιτέχνες που τόσο εικαστικά όσο και συναισθηματικά αποτελούν συνοδοιπόρους του.

Τρεις από αυτούς ζωγράφισαν έργα ειδικά για την έκθεση. Ο Κώστας Λάβδας του αφιερώνει μια μνημειακή σε διάσταση σύνθεση που εδράζεται σε γεωμετρικές φόρμες και απηχεί το πνεύμα του επαναστατημένου ανθρώπου, κάτι που άλλωστε ύμνησε κι ο Φαϊτάκης· ο Μανώλης Μπιτσάκης, μέσα από μια προσωπική του παραδοξότητα με εικόνες - οράματα  που παραπέμπουν στους μυστικούς ή σε συναξάρια αγίων, αναφέρεται στην ταινία των αδελφών Ταβιάνι Ο Σαν Μικέλε είχε έναν κόκορα, ένα πολιτικό σχόλιο στα θέματα της εσωτερικής αντίστασης και της επαναστατικής ουτοπίας· και ο Φίκος, με την εικόνα μαχητή που φοράει στολή νίντζα μέσα σε χρυσό κάμπο αποδίδει χαιρετισμό στον Φαϊτάκη που αγαπούσε τις πολεμικές τέχνες και ασκούνταν σε αυτές.

ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Εμμανουήλ Μπιτσάκης, Ο Αρχάγγελος Μιχαήλ είχε έναν κόκορα, 2004-2005, Λάδι σε καμβά, 13 x 33 εκ.

Η Georgia Fambris παρουσιάζει κατακερματισμένες φιγούρες, εξιδανικεύοντας το σώμα μέσα από ανίερους υπαινιγμούς όπως μια ιερή εικόνα προβάλλει το σώμα ενός μάρτυρα, ενώ ο Νίκος Μόσχος, υιοθετώντας στοιχεία της χριστιανικής εικονογραφίας του «Ευαγγελισμού της Θεοτόκου», το αποδίδει όχι ως σεπτή μορφή αλλά ως καθημερινό άνθρωπο, ανήμπορο μπροστά σε όσα τον υπερβαίνουν. Ο Φώτης Βάρθης εκπροσωπεί την τέχνη της χαρακτικής με τρεις συνθέσεις, κάνοντας χρήση του στέρεου βυζαντινού σχεδίου, φιλοτεχνώντας λαϊκά παραμύθια που δεν είναι ξεκομμένα από τους ρυθμούς της σύγχρονης ζωής, και τέλος η Ιωάννα Καφίδα, επίσης χρησιμοποιώντας στοιχεία της λαϊκής παράδοσης, αφηγείται τη δική της «Βαϊοφόρο», ζωγραφικό εργόχειρο, απόρροια τεχνουργίας λαϊκού χαρακτήρα.

ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Κώστας Λάβδας, Χωρίς τίτλο, 2023, Ακρυλικό σε καμβά, 184 x 185 εκ.

Η έκθεση συμπληρώνεται με δύο έργα του Φώτη Κόντογλου. Το 1936, έχοντας αναλάβει τις εργασίες συντήρησης και καθαρισμού εικόνων της νεκροπολιτείας του Μυστρά, είχε τη δυνατότητα να μελετήσει ακόμα βαθύτερα τη βυζαντινή τέχνη, εμπλουτίζοντας το προσωπικό του ιδίωμα. Έτσι, με αφετηρία την αγιογραφία ζωγράφισε ταξιδιώτες, κουρσάρους, ληστές και μαχητές, ταυτίζοντάς τους με αγίους και καθαγιάζοντάς τους με αυτόν τον τρόπο, ακολουθώντας την παράδοση του λογοτεχνικού του ήρωα Πέδρο Καζάς. Στην έκθεση θα δούμε, λοιπόν, τη μορφή ενός στρατιωτικού αγίου από την «Περίβλεπτο του Μυστρά» κι ένα ακόμα έργο, τον «Λουίζο Μαρότο» από τη συλλογή του Διονύση Φωτόπουλου.

ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Φώτης Κόντογλου, Λουίζος Μαρότος, 33x28 εκ

Παράλληλα, και για πρώτη φορά στην Αθήνα, παρουσιάζεται το έργο του Φαϊτάκη «Για τη βελτίωση της γεωργίας», καρπός συζητήσεών του με τον Νίκο Κυριαζή. Ενταγμένο στο ύφος του ζωγράφου, αποδεικνύεται επίκαιρο χάρη στις πρόσφατες κινητοποιήσεις ανά την Ευρώπη. Ο ίδιος θέλησε το συγκεκριμένο έργο να εκτεθεί την άνοιξη του 2022 στη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού.

Ο Γιώργος Μυλωνάς λέει σχετικά: «Αν ο Φαϊτάκης δεν διέθετε την πίστη να κλείσει τα αυτιά στις σειρήνες της εποχής, να επιμείνει στην τέχνη που εκφράζεται με αμιγώς ζωγραφικά μέσα, να δει στις εικόνες του Άγγελου Ακοτάντου έναν τρόπο που μπορούσε να γίνει δικός του, αναπλάθοντας όχι τα πρόσωπα αγίων αλλά “αγιογραφώντας” τον εξεγερμένο άνθρωπο, δεν θα έβαζε ξανά τη βυζαντινή ζωγραφική –με όσα ζητήματα έχει ο όρος– στη σύγχρονη τέχνη. Κι εδώ ακριβώς είναι που συναντιέται με τον Κόντογλου».

ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Georgia Fambris, The misunderstanding of inner explotions, 137 X 99, 2023
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Φώτης Βάρθης, Στεφανία (μπροστά απ' τη Νιάλα, κόκκινο), ξυλογραφία 27x20εκ, 2023
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Not good news, 2023.
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη Facebook Twitter
Φώτης Κόντογλου, Στρατιωτικός άγιος, 1937, Ελαιογραφία σε ξύλο

Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα

Εικαστικά / Στέλιος Φαϊτάκης: Η απήχηση είναι μια χίμαιρα

Χαίρεται την ελευθερία που βιώνει τον τελευταίο καιρό στο εργαστήριό του περιμένοντας να «μεστώσει η δουλειά» του ο εικαστικός Στέλιος Φαϊτάκης. Μίλησε στη Μαρίνα Φωκίδη για όσα τον συναρπάζουν και όσα τον αφήνουν παγερά αδιάφορο.
ΜΑΡΙΝΑ ΦΩΚΙΔΗ
O Στέλιος Φαϊτάκης δεν χορταίνει να κοιτάζει τις αγιογραφίες αλλά δεν νιώθει χριστιανός

Εικαστικά / O Στέλιος Φαϊτάκης δεν χορταίνει να κοιτάζει τις αγιογραφίες αλλά δεν νιώθει χριστιανός

Το «τρομερό» παιδί των '90s που έγινε γνωστός από τα εξαιρετικά του γκράφιτι και συγκαταλέγεται πλέον στους πιο δημιουργικούς Έλληνες ζωγράφους, σε μία συζήτηση στο ατελιέ του περί ανέμων και υδάτων
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Εικαστικά / Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου μάς συστήνει έναν χώρο με πλούσια ιστορία και μοναδικές συλλογές, συνδέοντας την επιστημονική γνώση με την καλλιτεχνική παρέμβαση και την αισθητηριακή εμπειρία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια συνάντηση με τον Jonathan Meese

Εικαστικά / Jonathan Meese: «Έχουμε αρχίσει να προτιμούμε να μην έχουμε ελευθερία»

Μια συνάντηση στην Αθήνα με τον Γερμανό ζωγράφο που επιστρέφει στα παραμύθια γιατί βρίσκει τον πραγματικό κόσμο «πολύ άσχημο», με αφορμή την τρίτη του έκθεση στην γκαλερί Bernier-Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Προσφέροντας μία εμπειρία πολιτισμού στους κατοίκους της Ελευσίνας

Η Εύα Μανιδάκη και ο Ανδρέας Λόλης συζητούν με τον Χρήστο Παρίδη για όλα όσα προηγήθηκαν της δημιουργίας των in situ εγκαταστάσεων που σχεδίασαν στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Εικαστικά / Οι ζωές και τα έργα της Lorenza Böttner

Η Lorenza Böttner (1959-1994) ήταν μια καλλιτέχνις που είχε έντονα βιωματική, σωματική σχέση με τη μεταμόρφωση. Μεταμόρφωσε μια ζωγραφική πρακτική σε εικαστική περφόρμανς που «βγήκε» στον δρόμο και έκανε τον δημόσιο χώρο θεατρική σκηνή για μια πολιτικοποιημένη σωματική διαφορετικότητα.
PAUL B. PRECIADO
Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Πολιτισμός / Ένας Μάιος γεμάτος με σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος του ΕΜΣΤ στις γυναίκες εικαστικούς, Jonathan Meese στην Bernier/Eliades, Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Ιωάννα Λημνιού στην Breeder και ό,τι άλλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης τον Μάιο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ