Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Προσοχή, σκληρές εικόνες! Κλέβοντας φωτογραφίες αγνώστων στο δρόμο.

Η "φωτογραφία δρόμου" στο πυρ το εξώτερον. Μικρό ανθολόγιο φωτογραφιών και φωτογράφων.

Επειδή ακριβώς είναι "αόρατη", η συστηματική αστυνόμευση και παρακολούθηση μέσω κάμερας, δορυφόρων, κλπ., όπως και η σαρωτική υποκλοπή προσωπικών δεδομένων από εταιρείες και κρατικές υπηρεσίες μέσα από τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, έχει πλέον παγιωθεί και "νομιμοποιηθεί" στη συνείδηση των περισσότερων. Επίσης πολύ φυσιολογικός θεωρείται ο τηλεοπτικός εξευτελισμός κάθε υποψήφιου θύματος. Το να δείξεις όμως τη ζωή στο δρόμο, την ανεξάντλητη και συναρπαστική σκηνή του δρόμου -ακόμη και την πολύ απλή εικόνα κάποιου που διασταυρώνεται μαζί σου- αυτό σήμερα αποτελεί έγκλημα, συνιστά "προσωπική παραβίαση"! Πράγμα αστείο, αν αφήσουμε κατά μέρος τον νομικιστή που είδε φως και μπήκε, αυτός που καταρρακώνει μαζοχιστικά την προσωπικοτητά του ανεβάζοντας στο FB κι αλλού τις πιο αλλόκοτες ναρκισιστικές φωτογραφίες, είναι συχνά ο ίδιος που θα εξαγριωθεί με τις "κλεμμένες" εικόνες ανώνυμων περαστικών. 'Εχοντας επιδoθεί σε ένα μανιακό έλεγχο της ιντερνετικής εικόνας του δεν αντέχει ασφαλώς το ενδεχόμενο να βρεθεί ο ίδιος σε ανύποπτο χρόνο στη θέση αυτού του ανώνυμου περαστικού... και φυσικά μετά να σχολιαστεί.

Πριν το 'Ιντερνετ, ήταν μηδαμινή η πιθανότητα να αναγνωρίσει κανείς τον εαυτό του, ή κάποιον γνωστό, σε μία "φωτογραφία δρόμου". 'Ετσι ο φωτογράφος ήταν ήσυχος. Τώρα, εν ριπή οφθαλμού, το νέο έχει διαδοθεί και ο φωτογράφος στοχοποιηθεί. Δεν είμαι τόσο αναίσθητος ώστε να πιστεύω ότι όλα πρέπει να δείχνονται ανά πάσα στιγμή και με οποιονδήποτε τρόπο, είμαι όμως πεπεισμένος ότι όλες οι φωτογραφίες αφήνουν ένα ίχνος, κι ότι ακόμη και η πιο κοινότυπη θα αποτελέσει σε ένα, δύο ή πέντε χρόνια ένα ιστορικό ντοκουμέντο. Το καλοκαίρι, είχα βρεθεί στην Πανεπιστημίου την ώρα που έμπαιναν δύο καλόγεροι στο κατάστημα του Ζολώτα. Συγγνώμη, αλλά αν κρατούσα μηχανή εκείνη τη στιγμή, θα είχα τραβήξει τη φωτογραφία. Κι ας την έδειχνα μετά από καιρό. Σ.Σ.

 

Δεν είμαι τόσο αναίσθητος ώστε να πιστεύω ότι όλα πρέπει να δείχνονται ανά πάσα στιγμή και με οποιονδήποτε τρόπο, είμαι όμως πεπεισμένος ότι όλες οι φωτογραφίες αφήνουν ένα ίχνος, κι ότι ακόμη και η πιο κοινότυπη θα αποτελέσει σε ένα, δύο ή πέντε χρόνια ένα ιστορικό ντοκουμέντο

 

————— 

Απόσπασμα από συνέντευξη της Aurélie Filippetti, Υπουργός Πολιτισμού σε τρεις κυβερνήσεις Hollande (δεν δέχτηκε λόγω διαφωνιών να πάρει μέρος στην πιο πρόσφατη), στον Alain Genestar, διευθυντή του φωτογραφικού περιοδικού Polka Magazine (2012) :

Alain Genestar : Στη Γαλλία, χώρα όπου γεννήθηκε η φωτογραφία, οι φωτογράφοι, μετά το νόμο Guigou που προστατεύει το δικαίωμα στην εικόνα του κάθε πολίτη, βρίσκονται στην ουσία υπό παρακολούθηση. Ακόμη κι αν η πρόσφατη νομολογία κάποιες φορές τους δικαιώνει. Ωστόσο, ο Robert Doisneau δεν θα μπορούσε πια να φωτογραφίσει τα παιδιά στο σχολείο. Και ο Henri Cartier-Bresson θα κινδύνευε να κατηγορηθεί για τις φωτογραφίες του στα πάρκα και τους δρόμους του Παρισιού. Υπάρχει μία ολόκληρη φωτογραφική μνήμη της ζωής που δεν μπορεί πια να αποτυπωθεί από τον φωτογράφο. Το βρίσκετε αυτό λογικό ;

Aurélie Filippetti : 'Οχι. Πιστεύω πως αυτός ο νόμος πρέπει να επανεξεταστεί. Δεν είναι πλέον αποδεκτό, αλλά ούτε και ανεκτό, να εμποδίζονται επαγγελματίες φωτογράφοι που έχουν μία καλλιτεχνική προσέγγιση στο να ασκούν το ταλέντο τους, να μεταφέρουν στις επόμενες γενιές το βλέμμα τους πάνω στον σημερινό κόσμο. Χωρίς αυτούς, η κοινωνία είναι απρόσωπη. Στο όνομα αυτού του νόμου που υποτίθεται ότι προστατεύει τον πολίτη, κινδυνεύουμε να αποκοπούμε από τη μνήμη μας. Αυτό γίνεται ακόμη πιο εξωφρενικό από τη στιγμή που την ίδια ώρα, στο 'Ιντερνετ, κυκλοφορούν εκατομμύρια εικόνες χωρίς κανείς να ξέρει από ποιούς τραβήχτηκαν και σε ποιές συνθήκες. Η διαφορά αυτή ανάμεσα στις απαγορεύσεις που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες κι αυτό που συμβαίνει στο 'Ιντερνετ είναι αφόρητη. Χρειάζεται μία τεράστια αναθεώρηση. Ο Cartier-Bresson, ή ο Koudelka με τους Τσιγγάνους του..., από μόνη της η σκέψη ότι δεν θα μπορούσαν να κάνουν τη δουλειά τους είναι απαράδεκτη.

© Daido Moriyama. Βλ. revolutionblues.wordpress.com.

 

Αυτοπορτρέτο του Daido Moriyama. Βλ. revolutionblues.wordpress.com.

Κλεμμένη !

 

© Richard Avedon. (New York Life) Lower West Side, New York, 9.10.1949. Δεξ., 42nd street (Time Square), New York, 1949. Βλ. www.theavedonfoundation.net.

 

© Eugene Smith. The northeast corner of Sixth Avenue and 28th. Βλ. jazzloftproject.org.

Κλεμμένη !

 

Ο Eugene Smith στο παράθυρο του 4ου ορόφου, 821 Sixth Avenue (ca. 1957). Και με μεγάλο τηλεφακό...

 

© Diane Arbus. Coney Island. Βλ. artnet.com.

Κλεμμένη !

 

Η Diane Arbus. Βλ. claudiastritof.com.

 

© Vivian Maier. Couple kissing at beach Coney Island, NY, 1955. Βλ. catherinecouturier.com.

Κλεμμένη !

 

Αυτοπορτρέτο της Vivian Maier. Βλ. artblart.com.

 

© Garry Winogrand. Βλ. monicavaciu.files.wordpress.com.

Κλεμμένη !

 

Ο Garry Winogrand. Βλ. pixgood.com.

 

© Lisette Model.

Κλεμμένη !

 

Πορτρέτο της Lisette Model από την Imogen Cunningham. Βλ. viejas-fotos.blogspot.com.es.

 

© Henri Cartier-Bresson. Βλ. interviewmagazine.com.

Κλεμμένη !

 

© Robert Frank (The Americans), Chattanooga. Βλ. styrous.blogspot.com

 

Πορτρέτο του Robert Frank από τον Richard Avedon. Βλ. rubixephoto.com.

Κλεμμένη !

 

© Miroslav Tichý. Βλ. .theephemeral.com.

 

O Miroslav Tichý. Βλ. blog.livedoor a.

Κλεμμένη !

 

© Lee Friedlander. Βλ. blogs.erg.be.

 

Αυτοπορτρέτο του Lee Friedlander. Βλ. dodho.com.

Κλεμμένη !

 

© André Kertész. Sixth-Avenue, New-York, 1959. Βλ. pleasurephotoroom.wordpress.com.

 

Αυτοπορτρέτο του André Kertész, Παρίσι, 1927. Βλ. fansinaflashbulb.wordpress.com.

Κλεμμένη ! 

 

© Weegee. The Palace Theater (ca-1945). Βλ. pleasurephoto.wordpress.com.

 

Αυτοπορτρέτο του Weegee ως αστροναύτης σε τσίρκο. (ca. 19550. Βλ. aphelis.net.

Κλεμμένη ! (Με υπέρυθρο φλας)

 

© Helen Levitt. Βλ. 1.bp.blogspot.com.

 

Η Helen Levitt. Βλ. Estate of Helen Levitt, Laurence Miller Gallery, NY.

Κλεμμένη !

 

© Brassaï. America. Easter parade, New York, 1957. Βλ. Estate Brassaï.

 

Αυτορπορτρέτο του Brassaï. Boulevard Saint-Jacques, Παρίσι (1931). Βλ. pleasurephotoroom.wordpress.com.

Κλεμμένη !

 

© Robert Doisneau. Chaussée de la Muette, Παρίσι, (1955). Βλ. historyinphotos.blogspot.com.

 

Ο Robert Doisneau. Βλ. wgsn.com.

Κλεμμένη !

 

© Kohei Yoshiyuki. The Park. Βλ. artnet.com.

 

© Σπύρος Στάβερης. Σύνταγμα, Οκτ. 2014.

Κλεμμένη ! (Με υπέρυθρο φλας)

 

Κλεμμένη !

 

Δεν γνωριζόμαστε αλλά εντελώς τυχαία βρήκα μια φωτογραφία στη lifo (http://www.lifo.gr/team/magic_circus/52253-η 6η φωτογραφία) που έχεις βγάλει εσύ και είμαι εγώ με τον φίλο μου. Είναι πάρα πολύ ωραία φωτογραφία και θα ήθελα αν δεν σου είναι κόπος να μου τη στείλεις στο e-mail μου...