Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

To 1993 η Κόζα Νόστρα επιτίθεται βάρβαρα στο Μουσείο Ουφίτσι

Σαν σήμερα, 23 χρόνια πίσω, ένα παγιδευμένο αυτοκίνητο της ιταλικής Μαφίας σκοτώνει 5 άτομα, τραυματίζει 60 και καταστρέφει έργα Τέχνης ανεκτίμητης αξίας

To 1993 η Κόζα Νόστρα επιτίθεται βάρβαρα στο Μουσείο Ουφίτσι
Ένα κλεμμένο λευκό βαν ανατινάχθηκε δημιουργώντας έναν κρατήρα πλάτους 3 μέτρων και βάθους περίπου 2


Ήταν 1 μετά τα μεσάνυχτα
, το βράδυ της 27ης Μαΐου 1993, όταν μια εκκωφαντική έκρηξη ξύπνησε σχεδόν όλη τη Φλωρεντία.  Η εγχώρια τρομοκρατία μόλις είχε δώσει το στίγμα της.

Ένα κλεμμένο λευκό βαν Fiat Fiorino, φορτωμένο με εκρηκτικά, είχε σταθμεύσει λίγο νωρίτερα κάτω από τον ιστορικό πύργο Torre dei Pulci στη Via dei Georgofili. Το παγιδευμένο αυτοκίνητο (είχε 280 κιλά των ισχυρών PΕΤΝ και Τ4 -τα δύο συστατικά της ασταθούς εκρηκτικής ύλης SEMTEX- αναμεμειγμένα με μικρή ποσότητα TNT) πυροδοτήθηκε και ανατινάχθηκε δημιουργώντας έναν κρατήρα πλάτους 3 μέτρων και βάθους περίπου 2. Τα θραύσματα από τα μεταλλικά συντρίμμια στην κυριολεξία εκτοξεύτηκαν δεκάδες τετράγωνα μακριά.

Οι τρεις πίνακες που καταστράφηκαν ήταν o «Birth of Christ» του Gherardo Delle Notti και οι "Buonaventura" και "Ciclo Viti" του Bartolomeo Manfredi. Ζημιές, κυρίως από σπασμένα γυαλιά, υπέστησαν μεταξύ άλλων, έργα του 17ου αιώνα των Φλαμανδών ζωγράφων Peter Paul Rubens και Anthony Van Dyck.

Η έκρηξη σκότωσε πέντε ανθρώπους: Τον επιθεωρητή της δημοτικής αστυνομίας Fabrizio Nencioni, τη σύζυγό του και θεματοφύλακα του Γεωργικού Αρχείου της Φλωρεντίας Angela, τις κόρες τους, 9 ετών και 7 εβδομάδων και έναν 22χρονο φοιτητή αρχιτεκτονικής, τον Dario Capolicchio, ο οποίος ζούσε σε ένα κοντινό διαμέρισμα. Άλλοι 60 άνθρωποι τραυματίστηκαν και μεταφέρθηκαν στα νοσοκομεία. Τα πτώματα της οικογένειας βρέθηκαν σε τέτοια κατάσταση -καμένα και διαμελισμένα- ώστε η αναγνώρισή τους ήταν σχεδόν αδύνατη.

Το διαμέρισμα όπου ζούσε η οικογένεια
Οι τρεις πίνακες που καταστράφηκαν ήταν o «Birth of Christ» του Gherardo Delle Notti και οι "Buonaventura" και "Ciclo Viti" του Bartolomeo Manfredi


Για τη μαφία οι νεκροί ήταν παράπλευρες απώλειες. Στόχος τους ήταν η Πινακοθήκη Ουφίτσι. Η δομική βλάβη στο Μουσείο κόστισε πάνω από ένα εκατομμύριο δολάρια. Παρά το γεγονός ότι τα ενισχυμένα γυάλινα παράθυρα του Μουσείου γκρεμίστηκαν, κατάφεραν να προστατεύσουν τα περισσότερα από τα έργα τέχνης από την ισχύ της έκρηξης. 3 έργα ζωγραφικής καταστράφηκαν ολοσχερώς, άλλα 33 υπέστησαν ζημιές και 3 αγάλματα έσπασαν.

Η ζημιά που υπέστη ο πύργος "Torre dei Pulci" όπου βρισκόταν το Γεωργικό Αρχείο (και το διαμέρισμα της οικογένειας) ήταν τεράστια. Από την έκρηξη το κτίριο κατέρρευσε καταστρέφοντας εντελώς το διαμέρισμα της οικογένειας Nencioni. Πάνω από 1000 από τα περίπου 40.000 σπάνια βιβλία, χειρόγραφα και ιστορικά αρχεία που φιλοξενούνταν στον πύργο, καταστράφηκαν ολοσχερώς.

 

Η ανεκτίμητη συλλογή της πινακοθήκης με τα έργα των Botticelli, Caravaggio, Michelangelo και Leonardo δεν υπέστη σοβαρές ζημιές. Ωστόσο, τα έγγραφα μιας 10ετούς προσπάθειας να καταχωρηθούν οι συλλογές καταστράφηκαν ολοσχερώς

 

Στη συλλογή των γλυπτών, το ένα από τα τρία αγάλματα που υπέστησαν σοβαρή ζημιά ήταν το ρωμαϊκό άγαλμα της ελληνικής θεότητας Νιόβης

 

Οι τρεις πίνακες που καταστράφηκαν ήταν o «Birth of Christ» του Gherardo Delle Notti και οι "Buonaventura" και "Ciclo Viti" του Bartolomeo Manfredi. Ζημιές, κυρίως από σπασμένα γυαλιά, υπέστησαν μεταξύ άλλων, έργα από τον 17ο αιώνα των Φλαμανδών ζωγράφων Peter Paul Rubens και Anthony Van Dyck.

Στη συλλογή των γλυπτών, το ένα από τα τρία αγάλματα που υπέστησαν σοβαρή ζημιά ήταν το ρωμαϊκό άγαλμα της ελληνικής θεότητας Νιόβης η οποία εμφανίζεται να κλαίει για τη δολοφονία των 12 παιδιών της από τον Απόλλωνα και την Άρτεμη.

Για τη μαφία οι νεκροί ήταν παράπλευρες απώλειες. Στόχος τους ήταν η Πινακοθήκη Ουφίτσι
3 έργα ζωγραφικής καταστράφηκαν ολοσχερώς, άλλα 33 υπέστησαν ζημιές και 3 αγάλματα έσπασαν

Η ανεκτίμητη συλλογή της πινακοθήκης με τα έργα των Botticelli, Caravaggio, Michelangelo και Leonardo δεν υπέστη σοβαρές ζημιές. Ωστόσο, τα έγγραφα μιας 10ετούς προσπάθειας να καταχωρηθούν οι συλλογές καταστράφηκαν ολοσχερώς. Οι εργαζόμενοι απομάκρυναν γρήγορα τα έργα από τις συλλογές στον τρίτο όροφο, όπου βρίσκονταν τα πλέον πολύτιμα κομμάτια του μουσείου, αφού η βροχή θα μπορούσε να περάσει μέσα από τα σπασμένα παράθυρα και να προκαλέσει μεγαλύτερη ζημιά.

Υπεύθυνη για τη βομβιστική επίθεση θεωρήθηκε η Κόζα Νόστρα κάτι που επιβεβαιώθηκε 2 μήνες αργότερα, μετά και άλλες δύο επιθέσεις στην Ιταλία του συνδικάτου οργανωμένου εγκλήματος. Οι επιθέσεις αυτές έγιναν όπως αποκαλύφθηκε, ως αντίποινα σε άρθρο που ψηφίστηκε στην ιταλική Βουλή και επέβαλε εξοντωτικές ποινές στα μέλη της Μαφίας.

Τα θραύσματα από τα μεταλλικά συντρίμμια στην κυριολεξία εκτοξεύτηκαν δεκάδες τετράγωνα μακριά

Το άρθρο αυτό δημοσιεύθηκε στο LIFO.gr το 2015 από την Α. Κολοβού. © LIFO 2015