Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Πρύτανης ΑΠΘ: Δεν είναι δυνατόν για την οικονομία μιας χώρας να είναι όλοι απόφοιτοι Πανεπιστημίων

«Έτσι οδηγηθήκαμε στο brain drain και τροφοδοτούμε με επιστήμονες τις ευρωπαϊκές χώρες και τις ΗΠΑ», λέει ο καθηγητής Περικλής Μήτκας

Πρύτανης ΑΠΘ: Δεν είναι δυνατόν για την οικονομία μιας χώρας να είναι όλοι απόφοιτοι Πανεπιστημίων

«Δεν είναι δυνατόν για την οικονομία μιας χώρας να είναι όλοι απόφοιτοι Πανεπιστημίων. Έτσι οδηγηθήκαμε στο brain-drain», λέει ο πρύτανης του ΑΠΘ, καθηγητής Περικλής Μήτκας, σημειώνοντας πως «το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να διασφαλίζει την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση για όσους θέλουν και μπορούν κι εναλλακτικές ελκυστικές επιλογές για όλους τους άλλους».

Ο Περικλής Μήτκας επισημαίνει την ανάγκη να υπάρξει «μακροπρόθεσμος εθνικός σχεδιασμός για την εκπαίδευση συνολικά, ένα σταθερό θεσμικό πλαίσιο συμφωνημένο από όλα τα κόμματα, που θα επιτρέψει την εφαρμογή των όποιων αλλαγών και θα καταστήσει δυνατή την αξιολόγησή τους στην πράξη».

Την ίδια στιγμή, εκφράζει την άποψη πως «κάθε Πανεπιστήμιο θα πρέπει να ορίζει το ίδιο τα κριτήρια εισαγωγής και τον αριθμό των φοιτητών που μπορεί να εκπαιδεύσει, προφανώς λαμβάνοντας υπόψη την εθνική στρατηγική, αλλά και στο πλαίσιο των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του».

Εκτιμά, δε, πως «δεν είναι δυνατόν για την οικονομία και την ανάπτυξη μιας χώρας, οποιασδήποτε χώρας, να είναι όλοι απόφοιτοι Πανεπιστημίων», καθώς «έτσι οδηγηθήκαμε στο λυπηρό φαινόμενο του brain drain και τροφοδοτούμε με επιστήμονες τις ευρωπαϊκές χώρες και τις ΗΠΑ».

«Πεποίθησή μου είναι ότι οι νέοι μας θα πρέπει να έχουν υψηλούς στόχους, ούτως ή άλλως. Αλλά δεν αποτελεί μόνο η ανώτατη εκπαίδευση υψηλό στόχο ούτε είναι απαραίτητο να έχουν όλοι τους ίδιους στόχους. Δεν διαθέτουν όλοι τις ίδιες δεξιότητες, ούτε τις ίδιες ικανότητες. Δεν είναι δυνατόν για την οικονομία και την ανάπτυξη μιας χώρας, οποιασδήποτε χώρας, να είναι όλοι απόφοιτοι Πανεπιστημίων. Έτσι οδηγηθήκαμε στο λυπηρό φαινόμενο του brain drain και τροφοδοτούμε με επιστήμονες τις ευρωπαϊκές χώρες και τις ΗΠΑ. Δεν είναι τυχαίο ότι η πιο σταθερή και ισχυρή οικονομία της Ευρώπης -αν όχι του κόσμου- η γερμανική, έχει εδώ και δεκαετίες το ίδιο εκπαιδευτικό σύστημα και εκπαιδεύει στο πλαίσιο της τυπικής μάθησης όχι μόνο τους επιστήμονές της, αλλά και τους τεχνικούς, τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους υπαλλήλους όλων των ειδικοτήτων», ανέφερε χαρακτηριστικά. 

Για τα φαινόμενα βίας και ανομίας στο ΑΠΘ σημειώνει πως «έχουν αυξηθεί η εσωτερική φύλαξη, οι επιχειρήσεις των αρμόδιων Αρχών και οι συλλήψεις των διακινητών ναρκωτικών και η κατάσταση είναι καλύτερη», υπενθυμίζοντας, όμως, πως «είμαστε πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, που διοικούμε, με δεδομένο θεσμικό πλαίσιο, τα Ιδρύματα όπου φοιτούν οι νέες και οι νέοι μας, με στόχους την παροχή υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης και τη διεξαγωγή έρευνας και όχι Αστυνομικοί, ούτε Εισαγγελείς».

Σχετικά με τις συγχωνεύσεις Ιδρυμάτων παρατηρεί πως «ήταν απαραίτητος ο σχεδιασμός σε εθνικό επίπεδο με την θεσμική συμμετοχή των Ελληνικών Πανεπιστημίων», ενώ «αναφορικά με τη μετατροπή Τμημάτων ΤΕΙ σε πανεπιστημιακά, έπρεπε να είχε προηγηθεί η θέσπιση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου ακαδημαϊκών κριτηρίων».

Με πληροφορίες από ΑΠΕ- ΜΠΕ