Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Mac Miller: Το μεταθανάτιο άλμπουμ «Circles» επιβεβαιώνει το ταλέντο του πρόωρα χαμένου ράπερ

«Αισθάνομαι σαν να με περιμένουν πολύ περισσότερα πράγματα στην άλλη πλευρά. Αναρωτιέμαι αν θα μοιάζει με καλοκαίρι»: Ο Mac Miller ήταν πολύ περισσότερα από πρώην γκόμενος της Αριάνα Γκράντε.

Mac Miller: Το μεταθανάτιο άλμπουμ «Circles» επιβεβαιώνει το ταλέντο του πρόωρα χαμένου ράπερ

Το πιο λυπηρό, όσον αφορά τον θάνατο του Mac Miller από υπερβολική δόση ναρκωτικών τον Σεπτέμβριο του 2018, πέρα από το νεαρό της ηλικίας του –ήταν μόλις 26 χρονών–, ήταν ότι μάλλον δεν αξιοποίησε στο μέγιστο το σύνολο των δυνατοτήτων του. Κάποιος κυνικός μπορεί να μην το δει ακριβώς έτσι, αλλά τουλάχιστον αυτό καταλαβαίνει κανείς όταν ακούει το άλμπουμ του που μόλις κυκλοφόρησε – το ολοκλήρωσε μετά τον θάνατό του ο στενός συνεργάτης και μέντοράς του Jon Brion.


Το «Circles», αν μη τι άλλο, δείχνει έναν δημιουργικά ανήσυχο μουσικό που δεν επαναπαύεται στις χιπ χοπ δάφνες του, αλλά ψάχνεται με ήχους και μουσικά είδη πέρα από τα τετριμμένα και τις σύγχρονες τάσεις. Είναι μια σπάνια παρακαταθήκη ενός πηγαίου ταλέντου. Ο 26χρονος ράπερ από το Πίτσμπουργκ στην Πενσιλβάνια φαίνεται ότι ήταν πολύ περισσότερα από γκόμενος της Αριάνα Γκράντε για ένα φεγγάρι. Βέβαια, η ίδια δεν ξεπέρασε εύκολα τον χαμό του. Τον θεωρούσε κάτι σαν αδερφή-ψυχή της. Λίγες μέρες μετά τον θάνατό του, χώρισε από τον τότε αγαπημένο της –και ολίγον τι αχώνευτο– κωμικό Pete Davidson. Με τον Miller την ένωνε το γεγονός ότι γνώρισαν την επιτυχία σε μικρή ηλικία.


Και δεν ήταν η μόνη που ταράχτηκε από τα νέα του θανάτου του. Σκληροπυρηνικοί ράπερ, ονόματα που πραγματικά δεν το περίμενες, ξέσπασαν σε λυγμούς με την είδηση. Τόσο συμπαθής ήταν στη χιπ χοπ κοινότητα, παρά το γεγονός ότι ήταν λευκός.

Ο αρνητικός τρόπος με τον οποίο η κριτική αντιμετώπισε το έργο του τον έκανε να εξελιχθεί καλλιτεχνικά και να ανοίξει τη μουσική του προς διάφορες κατευθύνσεις.


Ο Mac Miller, που το πραγματικό του όνομα ήταν Malcolm James McCormic, ήξερε να παίζει πιάνο, κιθάρα, ντραμς και μπάσο από την ηλικία των έξι ετών. Ήταν αυτοδίδακτος μουσικός. Στα 14 άρχισε να ραπάρει και έναν χρόνο μετά αποφάσισε να ασχοληθεί πιο σοβαρά με τη μουσική. Κυκλοφόρησε αρκετά mixtapes προτού γίνει διάσημος.

To 2011, το ντεμπούτο άλμπουμ του, Blue Slide Park, παρά τις αρνητικές κριτικές –το Pitchfork του έδωσε το θρυλικό σκορ 1–, πήγε απευθείας στην κορυφή του Billboard. Σε ηλικία 18 χρονών είχε κατακτήσει ήδη το όνειρο του, ήταν ολοκληρωμένος συνθέτης και παραγωγός και είχε καταφέρει να κάνει καριέρα σε αυτό που αγαπούσε περισσότερο απ' όλα.

Αυτή η καριέρα, όμως, επισκιαζόταν από τις καταχρήσεις και τη χρόνια κατάθλιψη. Η σχέση του με την Γκράντε κλονίστηκε όταν συνελήφθη επειδή τράκαρε σε έναν στύλο, όντας υπό την επήρεια ουσιών – στο ίδιο αυτοκίνητο ήταν άλλοι δύο επιβάτες.

H Aριάνα Γκράντε δεν ξεπέρασε εύκολα τον χαμό του. Τον θεωρούσε κάτι σαν αδερφή-ψυχή της.


Σύμφωνα με μαρτυρίες συναδέλφων του αλλά και με βάση τις συνεντεύξεις του, ήταν αρκετά μετρημένος χαρακτήρας. Ένα ντροπαλό και νευρικό παιδί, όπως τον περιγράφει ο Brion, που στο βιογραφικό του έχει συνεργασίες με μεγαθήρια όπως η Fiona Apple και ο Kanye West και είναι υπεύθυνος για τα σκορ πολυβραβευμένων φιλμ όπως τα «Magnolia», «Punch-Drunk Love», «Lady Bird». Δεν είχε ανάγκη τόσο την επιτυχία ή την καλλιτεχνική καταξίωση όσο τη μουσική καθαυτή.

Στην τελευταία συνέντευξη που έδωσε στους «New York Times» και δημοσιεύτηκε λίγες μέρες προτού πεθάνει είχε σχολιάσει την τρίτη θέση του «Swimming» (το πέμπτο και τελευταίο εν ζωή άλμπουμ του) στα τσαρτ, πίσω από τον Travis Scott και τον Post Malone, ως εξής: «Δεν με απασχολεί τόσο το να είμαι ο πρώτος του χωριού, όσο το να βγάζω πράγματα προς τα έξω».


Ο αρνητικός τρόπος με τον οποίο η κριτική αντιμετώπισε το έργο του τον έκανε να εξελιχθεί καλλιτεχνικά και να ανοίξει τη μουσική του προς διάφορες κατευθύνσεις.


Το «Circles» ήταν σχεδιασμένο να λειτουργήσει συνοδευτικά στο «Swimming», που κινούνταν προς τη σόουλ και την τζαζ. Ο Brion πήρε στα χέρια του έναν θησαυρό από μισοτελειωμένα τραγούδια που άφησε πίσω του ο Miller και με τις ευλογίες της οικογένειάς του άρχισε να τα δουλεύει όπως θα ήθελε ο συνεργάτης του.

Το αποτέλεσμα αγκαλιάζει τo indie με ήρεμες και γλυκόπικρες κιθαριστικές μελωδίες που ο ράπερ πλαισιώνει με μια ιδιαίτερη ερμηνεία. Είναι η χροιά της φωνής του –και όχι τόσο οι στίχοι– που εκφράζει την απόγνωση και τον πόνο που ένιωθε εκείνο το διάστημα, παρατήρησε μια Βρετανίδα αρθρογράφος. Δεν τα λες ραπ άλμπουμ πάντως, ούτε το ένα ούτε το άλλο. Θυμίζει Beck στα πιο ώριμά του, όπως σωστά το είπαν, ακόμη και John Lennon, που ήταν ένας από τους μουσικούς του ήρωες. Και, παρά τη λυπητερή θεματική του, ο Miller φαίνεται να τείνει προς την αισιοδοξία και το φως.

 

Mac Miller - I Can See


Όταν βγήκε το «Swimming», πολλοί θεώρησαν ότι ήταν ένα άλμπουμ που γράφτηκε για τον χωρισμό του με την Γκράντε. Το ίδιο έγινε και με το «Circles»: ο κόσμος άρχισε να λέει ότι στο κομμάτι I can see ακούγεται η φωνή της στο βάθος και ότι κάνει κρυφά φωνητικά. Ο Brion, για να προκαλέσει ακόμη περισσότερο, είπε ότι είχε λάβει το κομμάτι έτοιμο, χωρίς να το πειράξει καθόλου. Η Γκράντε απάντησε εξίσου σιβυλλικά στα social media, χωρίς να επιβεβαιώσει τη συμμετοχή της.


Τον Σεπτέμβριο του 2019 συνελήφθησαν τρία άτομα που φέρονται να πούλησαν τα μοιραία χάπια στον Miller δύο μέρες προτού πάρει τη μοιραία δόση. Στο κομμάτι Good News τραγουδάει: «Αισθάνομαι σαν να με περιμένουν πολύ περισσότερα πράγματα στην άλλη πλευρά. Αναρωτιέμαι αν θα μοιάζει με καλοκαίρι». Πραγματικά, η μουσική τελευταία φαντάζει ολοένα και φτωχότερη.

 

Mac Miller - Good News