Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Το κρυφό «παιδί» του Νταλί- Βιβλίο αποκαλύπτει τη σχέση του ζωγράφου και της συζύγου του με ένα αγόρι

Είχαν «υιοθετήσει» ένα αγόρι σε χωριό της Ισπανίας

Το κρυφό «παιδί» του Νταλί- Βιβλίο αποκαλύπτει τη σχέση του ζωγράφου και της συζύγου του με ένα αγόρι

Ο Σαλβαντόρ Νταλί και η σύζυγός του είχαν «υιοθετήσει» ένα αγόρι στην Ισπανία, το οποίο φρόντιζαν για χρόνια και του φέρονταν σαν να είναι γιος τους, αποκαλύπτει νέο βιβλίο.

Η αποκάλυψη της σχέσης του ζευγαριού με το αγόρι εξέπληξε τους ειδικούς για τον Νταλί, λέγοντας ότι δείχνει μια απροσδόκητη στοργική πλευρά του καλλιτέχνη, ο οποίος πιστεύεται ότι ήταν ψυχρός, και της συζύγου του, Γκάλα, που ισχυρίζονταν ότι δεν της άρεσαν τα παιδιά.

Το El Niño Secreto de los Dalí (Το κρυφό παιδί των Νταλί) περιγράφει πώς ο ζωγράφος και η σύζυγός του γνώρισαν τον Χοάν Φιγκέρας το 1948, όταν επέστρεψαν στην Ισπανία έπειτα από 10 χρόνια στις ΗΠΑ.

Ο πατέρας του Φιγκέρας τον πήγε στον Νταλί όταν ήταν 5 χρονών, επειδή ο ζωγράφος αναζητούσε ένα μοντέλο για το Ιησού βρέφος, όταν ζούσε στο παραθαλάσσιο χωριό Πορτ Λιγκάτ. Ο πίνακας Madonna of Port Lligat ολοκληρώθηκε περίπου το 1950 και σηματοδότησε την αρχή μιας σχέσης με τον Φιγκέρας.

Το αγόρι ζούσε με τους Νταλί τους καλοκαιρινούς μήνες που εκείνοι έμεναν στο χωριό, κοιμόταν στο κρεβάτι τους και έτρωγε μαζί τους. Ο συγγραφέας επισημαίνει ότι δεν υπάρχει καμία ένδειξη όποιας κακοποίησης.

«Όλοι ήξεραν για τον Φιγκέρας, αλλά η σχέση ποτέ δεν ξεπέρασε τα τοπικά όρια, παρότι η παρουσία του ήταν εμφανής σε περισσότερες από 100 φωτογραφίες. Κανείς δεν σκέφτηκε να ενώσει τα κομμάτια του παζλ, επειδή δεν είχε τραβήξει την προσοχή», αναφέρει ο συγγραφέας, Χοσέ Ανχέλ Μοντανιές.

Έπειτα από πέντε χρόνια έρευνας, κατά την οποία μίλησε με ντόπιους ανάμεσά τους η Μερσέ Καμπανές, η σύζυγος του Φιγκέρας ο οποίος πέθανε το 1999, έφερε στο φως την ιστορία για το πώς ένα «καλό, άτακτο, όμορφο και ζωντανό αγόρι» κέρδισε το ζευγάρι.

Ο Νταλί τον καλομάθαινε παίζοντας μαζί του ξιφομαχία και ποδόσφαιρο στην παραλία. Η Γκάλα έπαιζε μαζί του χαρτιά ενώ ο Νταλί ζωγράφιζε. Οι τρεις τους έκαναν ιστιοπλοΐα, κολυμπούσαν και έκαναν ηλιοθεραπεία στους κρυμμένους όρμους της περιοχής.

Επίσης το ζευγάρι πήγαινε το αγόρι βόλτες στον ζωολογικό κήπο και τον κινηματογράφο στη Βαρκελώνη, όπου έμεναν στο Ritz και τον σύστηναν ως βαφτισιμιό τους. Για την οικογένεια του Φιγκέρας, η σχέση αυτή αποτελούσε μια ευκαιρία να φροντίσουν τον γιο τους και να βοηθήσει την εκπαίδευσή του. «Ενώ στο χωριό έτρωγαν σαρδέλες, στο σπίτι των Νταλί έτρωγαν αστακό», λέει ο Μοντανιές.

Όμως, σύμφωνα με το βιβλίο, οι γονείς του αγοριού δεν επέτρεψαν στους Νταλί να πάρουν μαζί τους το παιδί για να μορφωθεί στις ΗΠΑ και η μητέρα είχε «συγκεκριμένες αμφιβολίες για την Γκάλα». Η σύζυγος του Νταλί είχε εγκαταλείψει την μοναχοκόρη της Σεσίλ, που απέκτησε από τον γάμο της με τον Γάλλο ποιητή Πολ Ελιάρ, τον οποίο εγκατέλειψε για τον Νταλί.

Η σχέση συνεχίστηκε και όταν μεγάλωσε και παντρεύτηκε ο Φιγκέρας, αλλά τερματίστηκε όταν πέθανε η Γκάλα το 1982 και ο Νταλί δεν ξαναπήγε στο Πορτ Λιγκάτ. «Υπάρχουν ακόμη πολλές λεπτομέρειες που δεν γνωρίζουμε για τον Νταλί και την Γκάλα, αλλά ανακαλύπτοντας τη σχέση τους με τον Φιγκέρας αυτό θα μας βοηθήσει να εκτιμήσουμε την ανθρώπινη τρυφερότητα που μερικές φορές τους στερείται», δήλωσε στους Times ο Ίαν Γκίμπσον, που έχει γράψει βιογραφία του Νταλί.

Με πληροφορίες από Times