Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride

O αντισυμβατικός φωτογράφος της εφηβικής σεξουαλικότητας έφυγε από τη ζωή στα 84 του

Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride
Πρόσφατη φωτογραφία του Will McBride

 Λίγες μόνο μέρες μετά το πέρας της τελευταίας του ατομικής έκθεσης "'I was in love with this city" στο Βερολίνο, ο θρυλικός αμερικανός φωτογράφος Will McBride έφυγε στα 84 του χρόνια.

Ο McBride κατέγραψε με τρόπο πρωτοποριακό -στα όρια του αμφιλεγόμενου- την εφηβική σεξουαλικότητα δεκαετίες πριν ο Larry Clark αποφασίσει να κάνει τους πάντες να νιώθουν άβολα.

Παρ' όλα αυτά δεν κατάφερε ποτέ να γίνει μαζικά γνωστός στην πατρίδα του μιας που έζησε όλη σχεδόν την ενήλικη ζωή του στην Γερμανία, όπου και πέθανε στις 29 του προηγούμενου μήνα.


Ρίχνουμε μια σύντομη ματιά στη ζωή και το έργο του.

"Τana and Victor", 1965


Ο Will McBride γεννήθηκε στις 10 Ιανουαρίου του 1931 στο Σεντ Λούις του Μισούρι, και μεγάλωσε στο Σικάγο.

Σπούδασε ζωγραφική δίπλα στον Norman Rockwell και συνέχισε τις σπουδές του πάνω στην τέχνη στο Πανεπιστήμιο των Συρακουσών, στην Νέα Υόρκη.

Το 1953, σε ηλικία 22 ετών, ο McBride υπηρέτησε στην αμερικάνικη στρατιωτική βάση του Βύρτσμπουργκ στην Γερμανία. Δεν ξαναγύρισε ποτέ πίσω στην Αμερική.

Ερωτεύτηκε παράφορα το Βερολίνο, όπως είχε δηλώσει, και ήταν αυτή η εγκατάστασή του στην Ευρώπη που πυροδότησε την απαρχή μιας σχέσης ζωής με την φωτογραφία.

Περιγράφοντας τον εαυτό του ως outsider και εκφραστή της γενιάς των beatnik, ο McBride έγινε σταδιακά ένα με την πόλη και τους κατοίκους της παρακολουθώντας στενά και καταγράφοντας τη ζωή τους με μία Leica.

Η αντισυμβατική του ματιά προσέδιδε μία ξεχωριστή αυθεντικότητα στις εικόνες του, και ήταν αυτή η ντοκιμαντερίστικη αμεσότητά του που για πολλούς τον καθιστά "πρόγονο" φωτογράφων όπως η Nan Goldin και ο Tillmans Wolfgang.

Ήδη από την δεκαετία του '50 άρχισε να συνεργάζεται με το γερμανικό περιοδικό Twen, αλλά και με άλλα νεανικά περιοδική της Ευρώπης.

Μέσα στην γκρίζα μεταπολεμική και αργότερα διαιρεμένη Γερμανία ο McBride επικεντρώθηκε στην ωμή απαθανάτιση της καθημερινής ζωής και της άγουρης σεξουαλικότητας της νέας γενιάς των Βερολινέζων, η οποία αναδυόταν αμήχανη ψηλαφίζοντας διστακτικά τη νέα εποχή της σεξουαλικής απελευθέρωσης.

Παρά το γεγονός όμως ότι η σεξουαλική αυτή απελευθέρωση σάρωνε την Ευρώπη και επηρέαζε βαθιά το έργο των καλλιτεχνών της, οι εικόνες του McBride είχαν την ιδιαιτερότητα να ξεχωρίζουν ή ακόμα και να εξοργίζουν:
Οι φωτογραφίες του περιείχαν συχνά γυμνό, άγουρο εφηβικό γυμνό για την ακρίβεια, και πολύ συχνά ο φωτογράφος ερχόταν αντιμέτωπος με τη λογοκρισία.

Το 1960 μία γυμνή φωτογραφία της εγκυμονούσας συζύγού του, Barbara, που δημοσιεύτηκε στο Twen είχε προκαλέσει σκάνδαλο, ενώ η προβοκατόρικη καταγραφή γυμνών νεαρών αγοριών σόκαρε όχι μόνο την κοινή γνώμη αλλά συχνά και τον ίδιο τον καλλιτεχνικό κόσμο.

Το 1970 ο McBride συνεργάστηκε με τον ψυχαναλυτή και σεξολόγο Martin Goldstein, δημιουργώντας το "The Sex Book" (Lexicon der Sexualitat).

Επρόκειτο για μία ρεαλιστική και "εικονογραφικά ειλικρινής" εγκυκλοπαίδεια σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης.

Οι ριζοσπαστικές για την εποχή φωτογραφίες του McBride έκαναν το "Sex Book" να συγκαταλέγεται μέχρι και σήμερα ανάμεσα στα πιο καλλιτεχνικά παιδαγωγικά βιβλία για το σεξ που έχουν ποτέ εκδοθεί.

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1974, ο φωτογράφος επαναλαμβάνει το εγχείρημα σε συνεργασία με την ψυχίατρο Helga Fleischhauer-Hardt. 

Το βιβλίο σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης για παιδιά και γονείς με τίτλο "Show Me!" (Zeig Mal!) μεταφράστηκε στα αγγλικά και πολύ γρήγορα ήταν διαθέσιμο σε Ευρώπη και Αμερική πουλώντας περισσότερα από ένα εκατομμύριο αντίτυπα.

Κι ενώ αρχικά οι κριτικές για την σεξουαλική αυτή εγκυκλοπαίδεια ήταν διθυραμβικές – με τον αμερικάνικο τύπο της εποχής να κάνει λόγο για φωτογραφίες όμορφες, γοητευτικές, και κομψές- το "Show Me!" θεωρήθηκε αργότερα ένα μάλλον αμφιλεγόμενο έργο που τελικά περιορίστηκε σύμφωνα με τους νέους νόμους που αφορούσαν στην παιδική πορνογραφία και απαγορεύτηκε στην Αμερική.

"‘Study of Mathias", 1970

Παρ' όλα αυτά η εγκυκλοπαίδεια επανεκδόθηκε το 1990 στην Γερμανία με τον τίτλο "Please, Show More".

Αυτή τη φορά στο βιβλίο προστέθηκαν κεφάλαια με πληροφορίες γύρω από το AIDS καθώς και γύρω από διαφορετικά σεξουαλικά πρότυπα, όπως οι ομοφυλοφιλικές σχέσεις. 

Η δουλειά του McBride άρχισε να ξαναγίνεται ευρύτερα γνωστή στα μέσα της δεκαετίας του '90, μετά την έκδοση των λευκωμάτων 'My Sixties' (1994), 'I, Will McBride' (1997) και κυριότερα του βιβλίου 'Coming of Age' που εκδόθηκε το 1999 λίγο πριν την αυγή της νέας χιλιετίας.

Έκτοτε το έργο του δεν σταμάτησε να εκτίθεται σε γκαλερί και μουσεία ολόκληρης της Ευρώπης, εν΄λω το 2004 ο McBride έλαβε το βραβείο της γερμανικής φωτογραφικής ομοσπονδίας, Dr. Erich Salomon Prize .

Ήδη από το 2001 διεθνή youth culture περιοδικά απευθύνονταν στον McBride για teen themed φωτογραφήσεις που σήμερα έχουν ξεχωριστή αξία, ενώ μέχρι και η Παριζιάνικη Vogue του είχε αναθέσει editorial μόδας.

Τέλος, τα τελευταία χρόνια ο σημαντικός φωτογράφος είχε αφιερωθεί περισσότερο στην ζωγραφική.

Από τις σελίδες του εγχειριδίου σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης ‘show me’
Από τις σελίδες του εγχειριδίου σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης ‘show me’
"Jack Crowley with dove"
strandbad wannsee, 1959
Fashion editorial στην Vogue, Αύγουστος 2001
Από το τελευταίο του editorial στο Dazed & Confused το 2011
Από το τελευταίο του editorial στο Dazed & Confused το 2011
Από το τελευταίο του editorial στο Dazed & Confused το 2011
Ο Andy Warhol στον φακό του McBride, Νέα Υόρκη, 1970