Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Αυτός ο πίνακας του Ρούμπενς είναι ίσως μια από τις ακριβότερες γκάφες στην ιστορία του Met

Πώς το μουσείο έχασε πολλά εκατομμύρια μέσα από τα χέρια του

Αυτός ο πίνακας του Ρούμπενς είναι ίσως μια από τις ακριβότερες γκάφες στην ιστορία του Met

Ένας πίνακας που πωλήθηκε από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης πριν από πέντε χρόνια είναι μάλλον η πιο ακριβή γκάφα στην ιστορία του μουσείου καθώς η αξία του είναι τεράστια και αναγνωρίστηκε μόλις τώρα.

Το έργο τέχνης ανήκει τελικά στον φλαμανδό Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς και θα πλειστηριαστεί στις 5 Ιουλίου από τον οίκο Christie's του Λονδίνου. Η εκτιμώμενη τιμή του είναι μεταξύ 3 και 5 εκατομμυρίων βρετανικών λιρών.

Όμως το ΜΕΤ πούλησε το έργο πολύ φθηνότερα καθώς τότε είχε εκτιμηθεί πως δεν ήταν πίνακας του Ρούμπενς, αλλά κάποιου ζωγράφου που ακολουθούσε την τεχνική του. Το έργο πουλήθηκε ως μέρος μιας μεγάλης συλλογής με σκοπό να υπάρξουν έσοδα που θα ανανέωναν τη μόνιμη συλλογή του μουσείου.

Το μουσείο είχε διαθέσει τον πίνακα στην τιμή των 20,000 δολαρίων σε πλειστηριασμό το 2013. Το έργο πουλήθηκε τελικά στην τιμή των 626,500 δολαρίων. Oι Financial Times σημειώνουν πως οι υποψήφιοι αγοραστές θα πρέπει να ήταν υποψιασμένοι πως το έργο είχε πολύ μεγαλύτερη αξία.

Το έργο είναι ένα πορτρέτο της Clara Serena, το πρώτο παιδί του Ρούμπενς και θεωρείται ότι έχει ζωγραφιστεί το 1623, την χρονιά που η κόρη του ζωγράφου πέθανε από την πανώλη σε ηλικία 12 ετών. 

Ο οίκος Christie's αρνήθηκε να αποκαλύψει τον σημερινό ιδιοκτήτη, ο οποίος θέλησε να παραμείνει ανώνυμος.

Μετά από ειδικό καθαρισμό, οι εμπειρογνώμονες τέχνης επανεξέτασαν το έργο και ήταν πεπεισμένοι ότι ήταν του Ρούμπενς. Στη συνέχεια ο πίνακας  εκτέθηκε στο Μουσείο του Ρούμπενς στην Αμβέρσα το 2015 ενώ εμφανίστηκε και  στην Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας στο Εδιμβούργο τον περασμένο Νοέμβριο.

Ο Bendor Grosvenor, εμπειρογνώμονας τέχνης και πρώην έμπορος δήλωσε ότι ποτέ δεν είχε καμία αμφιβολία ότι το πορτρέτο της Clara Serena είχε φιλοτεχνηθεί από τη=ον μεγάλο ζωγράφο. 

Ακόμη και πριν από την πώληση από το Met, ορισμένοι πίστευαν ότι είναι έργο του Ρούμπενς και όπως είπε ο  Grosvenor το μουσείο θα έπρεπε να έχει ερευνήσει το έργο για να επιβεβαιώσει την άποψή του.

Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης επιμένει να θεωρεί αμφισβητούμενη τη γνησιότητα του πίνακα και δείχνει να μην αναγνωρίζει το λάθος του να τον χάσει για ένα τόσο μικρό ποσό.

Η αποεπένδυση - όταν τα μουσεία ή οι γκαλερί πωλούν υπάρχοντα έργα για να αναζωογονήσουν τις μόνιμες συλλογές τους - είναι σχετικά συχνή στις ΗΠΑ, αλλά παραμένει αμφιλεγόμενη στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Το Μουσείο του Νορθάμπτον αντιμετώπισε κριτική το 2014, όταν πώλησε ένα αρχαίο αιγυπτιακό άγαλμα από τη μόνιμη συλλογή του, προκειμένου να πληρώσει για μια νέα έκθεση