Μπορούν οι 90χρονοι παππούδες μας να χορέψουν Hip Hop;

Μπορούν οι 90χρονοι παππούδες μας να χορέψουν Hip Hop; Facebook Twitter
0

 

Μπορούν οι 90χρονοι παππούδες μας να χορέψουν Hip Hop; Facebook Twitter

"Πάντα ήθελα να πεθάνω χορεύοντας"
Κάρα, 94 ετών

Ποιος είπε πως οι γιαγιάδες μας δεν θα μπορούσαν να γίνουν hip hop αστέρες; Το βραβευμένο ντοκιμαντέρ του Μπριν Έβανς "Επιχείρηση χιπ χοπ" ("Hip Hop-eration" – τίτλος που παραπέμπει στις επεμβάσεις γοφών- hip operation- φαινόμενο συχνό στους ηλικιωμένους) άνοιξε την αυλαία του 17ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ που κάνει αίσθηση όπου κι αν προβάλλεται.

Το "Hip Hop-eration" αφηγείται την ιστορία μίας πολύ διαφορετικής ομάδας χορευτών, από το Όκλαντ της Νέας Ζηλανδίας. Μία κοινότητα 30 ηλικιωμένων, πολλοί από τους οποίους είναι άνω των 90 ετών, αποφασίζουν με την βοήθεια της αεικίνητης και πεισματάρας χορογράφου τους, Μπίλι Τζόρνταν, να μάθουν να χορεύουν χιπ χοπ διεκδικώντας μία συμμετοχή στο αντίστοιχο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του Λας Βέγκας.


Για έναν ολόκληρο χρόνο ο Έβανς ακολούθησε την ομάδα Hip Hop-eration Crew (που ιδρύθηκε από την Τζόρνταν το 2012 ως "το γηραιότερο flash mob crew του κόσμου) σε ένα ταξίδι που θα αλλάξει τις ζωές τους.


"Όσοι δεν μπορούν να κουνήσουν τα πόδια τους, θα κάνουν μόνο χέρια" λέει στην ομάδα η χορογράφος, "Θα πάτε όλοι στο Λας Βέγκας, ακόμα και μέσα σε τεφροδόχο!"


Αστείο όσο και βαθιά συγκινητικό, το φιλμ θέλει να επιστήσει την προσοχή στην λανθασμένη αντίληψη της δυτικής κοινωνίας που θεωρεί τους ηλικιωμένους ολοκληρωτικά ανίκανους να προσφέρουν στη κοινότητά τους ή να μάθουν νέα πράγματα, ενώ τους αποκλείει σχεδόν από το δικαίωμα στην ψυχαγωγία.


Το παρακολουθήσαμε και ζητήσαμε από τον δημιουργό του περισσότερες λεπτομέρειες.

Μπορούν οι 90χρονοι παππούδες μας να χορέψουν Hip Hop; Facebook Twitter
"Με το Hip Hop-eration μου δόθηκε η ευκαιρία να κάνω ένα φιλμ για τα ανθρώπινα δικαιώματα το οποίο θα προσέλκυε συγχρόνως ένα μεγάλο μέρος του κοινού που δύσκολα θα έδινε χρήματα ή σημασία σε ένα αμιγώς ανθρωπιστικό ντοκιμαντέρ" - Μπριν Έβανς

Πώς ήρθατε εξ αρχής σε επαφή με την ομάδα του Hip Hop-eration;

Αφού η χορογράφος και ιθύνων νους αυτής της υπέροχης ομάδας, Billie Jordan, κατάφερε να οργανώσει το εγχείρημα της συμμετοχής τους στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Χιπ Χοπ Χορού στο Λας Βέγκας ήρθε σε επαφή με την παραγωγή με σκοπό τη δημιουργία ενός φιλμ που θα έλεγε την ιστορία τους.

Από την πρώτη στιγμή ενεπλάκην προσωπικά σε μεγάλο βαθμό με το πρότζεκτ, παρακολουθώντας τις πρόβες της ομάδας, συζητώντας με τα μέλη της, και οργανώνοντας το ντοκιμαντέρ με τη μορφή ενός φιλμ.

Το φιλμ στρέφει την προσοχή στην λανθασμένη αντίληψη που θεωρεί τους ηλικιωμένους ανίκανους να μάθουν νέα πράγματα, ενώ τους αποκλείει σχεδόν από το δικαίωμα στην ψυχαγωγία.



Και τι ήταν αυτό που σας ώθησε να γυρίσετε ένα τέτοιο ντοκιμαντέρ;

Μεγάλωσα έχοντας μία πολύ στενή σχέση με την γιαγιά μου. Το έργο της ως εκπρόσωπος του οργανισμού "Age Concern"- μίας οργάνωσης που καταπιανόταν με τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι ηλικιωμένοι στις κοινότητες όπου ζουν- αποτελούσε για μένα μεγάλη πηγή έμπνευσης.

Στο μέρος της καριέρας μου επικεντρωνόμουν σε ιστορίες που εξερευνούσαν την σκοτεινή ανθρώπινη πλευρά, αλλά τα τελευταία χρόνια παρατηρώντας τους γονείς μου να μεγαλώνουν και να γίνονται πιο αδύναμοι μου γεννήθηκε η επιθυμία να γυρίσω ένα φιλμ για το δικαίωμα του να γερνάει κανείς με αξιοπρέπεια, με σεβασμό, και παίζοντας ακόμα ενεργό ρόλο στην κοινωνία.

Με το Hip Hop-eration μου δόθηκε η ευκαιρία για ένα φιλμ που θα βασιζόταν στην ιδέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αλλά συγχρόνως η ιδιαιτερότητα του θέματος θα προσέλκυε στις αίθουσες ένα μεγάλο μέρος του κοινού που δύσκολα θα έδινε χρήματα και σημασία σε ένα αμιγώς ανθρωπιστικό ντοκιμαντέρ. 

Μπορούν οι 90χρονοι παππούδες μας να χορέψουν Hip Hop; Facebook Twitter


Ο Έβανς ακολούθησε την ομάδα των υπερήλικων hip hop-ers για περισσότερο από οκτώ μήνες, κατά τη διάρκεια των οποίων έδωσε έμφαση και στις προσωπικές ιστορίες των τριών κυριότερων πρωταγωνιστριών, εξετάζοντας του λόγους για τους οποίους ήταν αποφασισμένες να πετύχουν πάση θυσία τον στόχο τους. Πως ένιωθαν όμως οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές μπροστά από τις κάμερες; Ήταν όλοι πρόθυμοι και άνετοι με την ιδέα του ντοκιμαντέρ ή μήπως ένιωθαν άβολα για την ηλικία, τις κινήσεις, την εικόνα τους;


"Αντιθέτως, υπήρχε μεγάλος ενθουσιασμός από μέρος τους για το ντοκιμαντέρ", θυμάται ο σκηνοθέτης. "Οι περισσότεροι απ' αυτούς εξάλλου ήταν ήδη εξοικειωμένοι με την έκθεση στο φακό μιας που είχαν ήδη αρκετές φορές πρωταγωνιστήσει στα τοπικά νέα. Στην πορεία των γυρισμάτων είχαμε έρθει όλοι τόσο κοντά, που στο τέλος λείπαμε ο ένας στον άλλον".

Μπορούν οι 90χρονοι παππούδες μας να χορέψουν Hip Hop; Facebook Twitter


Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων; Είναι πιο δύσκολα τα πράγματα κατά την συνεργασία με ανθρώπους τόσο μεγάλης ηλικίας;

Αρχικά όλα τα μέλη της ομάδας δυσκολευόταν κάπως να κατανοήσουν την έννοια του ντοκιμαντέρ, με αποτέλεσμα να "ποζάρουν" ή να "υποκρίνονται" διαρκώς μπροστά στις κάμερες, χωρίς να αφήνονται να κινηματογραφηθούν σε ένα πιο αυθόρμητο πλαίσιο.

Αυτή ήταν ίσως η μεγαλύτερη δυσκολία, που παρ' όλες τις διαρκείς συζητήσεις μας μαζί τους μας ακολούθησε μέχρι τέλους. Επιπλέον, μεγάλη πρόκληση ήταν και το γεγονός ότι έπρεπε με όλο το συνεργείο να είμαστε επί έναν σχεδόν χρόνο απίκο ακολουθώντας την ομάδα σε κάθε της εκδήλωση.

Χωρίς την τεράστια βοήθεια και αφοσίωση της Billie δεν θα τα είχαμε καταφέρει.

Και αν τελικά δεν τα κατάφερναν να ταξιδέψουν στο Λας Βέγκας; Υπήρχε "εφεδρικό" πλάνο για την έκβαση του ντοκιμαντέρ σε αυτή την περίπτωση;

Ναι. Υπήρχε μία περίοδος όπου πραγματικά πιστέψαμε ότι δεν θα τα καταφέρουν, κυρίως για λόγους οικονομικούς. Έγραψα, λοιπόν, ένα εξίσου "δυνατό" εναλλακτικό τέλος για το ντοκιμαντέρ. Ήξερα ότι έχουμε πέντε υπέροχους και πολύ ενδιαφέροντες βασικούς χαρακτήρες την ιστορία των οποίων θα μπορούσαμε να καταγράψουμε και να εξετάσουμε ασχέτως της συμμετοχής της ομάδας στον μεγάλο διαγωνισμό.


Το ντοκιμαντέρ είχε τελικά μεγάλη παγκόσμια επιτυχία. Ποιος είναι για εσάς ο σκοπός του, τι μήνυμα θα θέλατε να περνάει στους θεατές;

Όποιοι και να είμαστε, απ' όπου και να είμαστε, και κυριότερα όσο χρονών και να είμαστε θα πρέπει όλοι να έχουμε το δικαίωμα να μεγαλώνουμε, να γερνάμε αν θέλετε, με αξιοπρέπεια και σεβασμό.

Το "Hip Hop-eration" δείχνει ότι μπορούμε και θα έπρεπε να έχουμε στόχους και φιλοδοξίες ακόμα και δικαίωμα στην διασκέδαση, σε κάθε ηλικία. Το μήνυμα είναι ότι ποτέ δεν είναι αργά!

Μπορούν οι 90χρονοι παππούδες μας να χορέψουν Hip Hop; Facebook Twitter


Κύριε Έβανς, ποια είναι η μεγαλύτερη παρανόηση για την τρίτη ηλικία στις δυτικές κοινωνίες σήμερα;

Οι σημερινές κοινωνίες "απορρίπτουν" τους ανθρώπους μετά από κάποια ηλικία, δεν τους υπολογίζουν καν σαν μέλη τους. Αυτό είναι γεγονός. Όλο και πιο συχνά συναντώ ανθρώπους γεμάτους ζωή που τους έχουν στείλει σε οίκους ευγηρίας, ξεχασμένους από φίλους, οικογένεια, και συνεπώς από την ίδια την κοινωνία.

Ποτέ δεν είναι αργά λοιπόν. Γιατί δυσκολευόμαστε όμως τόσο πολύ να δοκιμάζουμε καινούρια πράγματα μεγαλώνοντας;

Η προφανής απάντηση είναι η μειωμένη ενέργεια που συνοδεύει το πέρασμα του χρόνου. Ακριβώς όμως ακριβώς λόγω της αντιμετώπισης της κοινωνίας στους ηλικιωμένους ανθρώπους γίνεται όλο και πιο δύσκολο να βρίσκει κανείς κίνητρα για να προσπαθεί ή να δοκιμάσει οτιδήποτε. Ποτέ δεν είναι αργά όμως για να ζούμε τη ζωή όπως θα έπρεπε. Μια ζωή που μας αξίζει.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ