Τι μπορούν να μας διδάξουν οι ταινίες για τη ζωή στο Διάστημα;

Τι μπορούν να μας διδάξουν οι ταινίες για τη ζωή στο Διάστημα; Facebook Twitter
1
Τι μπορούν να μας διδάξουν οι ταινίες για τη ζωή στο Διάστημα; Facebook Twitter
Interstellar

Σύμφωνα με το Interstellar, τη νέα μεγάλη παραγωγή του Hollywood, ο άνθρωπος θα μπορέσει στο μέλλον να ταξιδέψει σε μακρινούς πλανήτες μέσω «σκουληκότρυπων». Τι παραπάνω μπορούν οι ταινίες να μας μάθουν για τη ζωή στο διάστημα; 

Αυτή τη στιγμή μπορεί κανείς να βρει στο διαδίκτυο εκατοντάδες blog αφιερωμένα στην επίπληξη σεναριογράφων και σκηνοθετών για την θυσία θεμελιωδών νόμων του διαστήματος στο βωμό μιας καλής, blockbuster ταινίας. Με τις πιο πρόσφατες, όμως, απόπειρες ταινιών επιστημονικές φαντασίας να έχουν αντιμετωπίσει τους φυσικούς νόμους κατά το δοκούν, μήπως ήρθε η στιγμή να δώσουμε μεγαλύτερη βάση σε όσα έχουν να μας διδάξουν;

Μάθημα #1:

Η αποτυχία δεν είναι επιλογή


Τι μπορούν να μας διδάξουν οι ταινίες για τη ζωή στο Διάστημα; Facebook Twitter
Apollo 13

Στην ταινία Apollo 13, o Ed Harris ως Gene Kranz στέκεται μπροστά από ένα μαυροπίνακα και δηλώνει στους συγκεντρωμένους μηχανικούς και υπεύθυνους αποστολών πως «Η αποτυχία δεν είναι επιλογή». Απλά γνωρίζεις πως όλα θα πάνε καλά.

Το αν ο Gene Kranz είπε πράγματι αυτή τη φράση είναι σχετικά αδιάφορο, αφού σήμερα αποτελεί έμπνευση για τους πρωτοπόρους του διαστήματος, οι οποίοι καλούνται καθημερινά να αντιμετωπίσουν κάθε δυσκολία και έχουν μέσα από αυτή δημιουργήσει σεμινάρια κα εγχειρίδια αυτό-βοήθειας. Εάν επισκεφθεί κανείς το κατάστημα δώρων στο κέντρο επισκεπτών του Houston, θα βρει εκατοντάδες κούπες, βιβλία και μπλουζάκια με την εν λόγω φράση σαν logo.

Η φράση «Η αποτυχία δεν είναι επιλογή» έγινε η φιλοσοφία που ώθησε το πλήρωμα του Apollo 13 να μην εγκαταλείψει τις προσπάθειες, να ολοκληρώσει με επιτυχία την αποστολή της και τελικά να επιστρέψει στη Γη. Κι όμως, ό,τι πιο χρήσιμο μπορεί να μάθει κανείς από τη συναναστροφή του ανθρώπου με το χώρο του διαστήματος, είναι πως η αποτυχία είναι επιλογή. Ο άνθρωπος μαθαίνει από τα λάθη του και οι καταστροφές και οι τραγωδίες έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά σημαντικές στη βελτίωση της ασφάλειας και της αξιοπιστίας των διαστημικών πτήσεων.

Ο θάνατος τριών αστροναυτών στο ταξίδι του Apollo 1 το 1967 έδωσε τελικά τη δυνατότητα σε 12 αστροναύτες να περπατήσουν στο φεγγάρι και να γυρίσουν με ασφάλεια στη Γη, λόγω του επανασχεδιαμού που έγινε στο διαστημόπλοιο. Ευτυχώς, οι αποτυχίες που έχουν γίνει στο πεδίο του διαστήματος δεν χαρακτηρίστηκαν πάντα από την απώλεια ανθρώπινων ζωών, αλλά αν πράγματι «η αποτυχία δεν ήταν επιλογή», η τεχνολογία δεν θα είχε διευρύνει ποτέ τόσο πολύ τα όριά της.

Μάθημα #2:

Προσοχή στους εξωγήινους


Τι μπορούν να μας διδάξουν οι ταινίες για τη ζωή στο Διάστημα; Facebook Twitter
Alien

Από την ταινία Alienτου Ridley Scott και από κάθε άλλη ταινία επιστημονικής φαντασίας που περιλαμβάνει εξωγήινους, έχουμε μάθει πως το είδος αυτό σπάνια επιζητά την ειρήνη με τους ανθρώπους.

Το 2010, ο καθηγητής Stephen Hawking μας προειδοποίησε για τους κινδύνους που ενέχουν οι προσπάθειες επικοινωνίας με εξωγήινους, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι θα έρθουν στη Γη και θα λεηλατήσουν τους πόρους μας. «Εάν ποτέ οι εξωγήινοι μας επισκεφθούν, το αποτέλεσμα θα μοιάζει πολύ με τη μέρα που ο Columbus πήγε στην Αμερική, κάτι που δεν εξελίχθηκε καλά για τους ιθαγενείς».

Η NASA εξέλαβε αυτή την προειδοποίηση με μεγάλη σοβαρότητα, τόσο που οι αστρονάυτες από την αποστολή του Apollo τέθηκαν σε καραντίνα μόλις επέστρεψαν από τη βόλτα τους στο φεγγάρι, για να εξασφαλίσει ότι δεν είχαν μολυνθεί από κάποιο μεταδοτικό διαστημικό ιό.

Μάθημα #3:

Οι ομάδες είναι δυσλειτουργικές

Τι μπορούν να μας διδάξουν οι ταινίες για τη ζωή στο Διάστημα; Facebook Twitter
Armageddon

Μπορεί τα επιστημονικά δεδομένα του «Αρμαγεδώνα» να μην είναι και τόσο σωστά, μας προσφέρει όμως μια πολύ καλή εικόνα του τι συμβαίνει όταν συγκεντρώνεις μια ομάδα ανθρώπων, την βάζεις σε ένα τόσο μικρό και περιορισμένο χώρο, όπως είναι ένα διαστημόπλοιο, και την στέλνεις σε μία ιδιαίτερα επικίνδυνη αποστολή στο διάστημα.

Πιθανότατα δεν θα μπορέσουμε ποτέ να μάθουμε με σιγουριά, αλλά στην πορεία των διαστημικών αποστολών φαίνεται πως η πιο δυσλειτουργική ομάδα ήταν εκείνη κατά τη διάρκεια των αποστολών Shuttle-Mir, στη δεκαετία του ’90. Οι Ρώσοι δυσκολεύονταν να εμπιστευτούν τους Αμερικάνους, οι Αμερικάνοι δυσκολεύονταν με τους Ρώσους γενικώς και η κατάσταση γύρω τους και μεταξύ τους όλο και χειροτέρευε.

Παρόμοιες δυσκολίες συνάντησε και η ομάδα προσομοίωσης αποστολής στον Άρη, η Mars 500, κατά τη διάρκεια της επιστροφής τους από τον (εικονικό) κόκκινο πλανήτη. Στην περίπτωση αυτή, ήταν η ανία και η νοσταλγία για το σπίτι που τους κατέβαλε και όχι ο κίνδυνος.

Κάθε φορά που οι άνθρωποι συγκεντρώνονται σε μικρούς, περιορισμένους χώρους, οι εντάσεις είναι αναπόφευκτες και γι’ αυτό το λόγο οι διαστημικές υπηρεσίες κάνουν κάθε δυνατό έλεγχο, ώστε να εξασφαλίσουν πως οι άνθρωποι που συμμετέχουν στις αποστολές είναι σταθερές προσωπικότητες που μπορούν να λειτουργήσουν στα πλαίσια μιας ομάδας.

Μάθημα #4:

Μην εμπιστεύεσαι ποτέ έναν υπολογιστή

Τι μπορούν να μας διδάξουν οι ταινίες για τη ζωή στο Διάστημα; Facebook Twitter
2001: A Space Odyssey

Πιθανότατα όλοι θα προτιμούσαμε να εμπιστευτούμε τη ζωή μας σε έναν υπολογιστή παρά σε έναν άνθρωπο, όμως οι ταινίες επιστημονικής φαντασίας μας έχουν δείξει ότι αυτό θα ήταν μεγάλο λάθος. Στις καλύτερες των περιπώσεων, όπως στην ταινία “Terminator”, τα ρομπότ έχουν προσπαθήσει να καταλάβουν το πλανήτη.

Η ταινία “2001: A Space Odyssey” μας έχει προσφέρει μία από τις πιο ανατριχιαστικές σκηνές, όταν ζητείται από τον υπολογιστή HAL 9000 να ανοίξει τις πόρτες του διαστημόπλοιου για να μπουν ξανά μέσα οι αστροναύτες και η απάντηση που δίνει είναι «Συγγνώμη Dave, δεν μπορώ να το κάνω αυτό».

Και παρόλο που η τεχνητή νοημοσύνη δεν έχει ακόμα δημιουργήσει εξαιρετικά έξυπνα ρομπότ, οι πεζοναύτες – ρομπότ της ταινίας “Interstellar” είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα για το πώς αυτά μπορεί να μοιάζουν.

Μάθημα #5:

Η φυσική μπορεί να κάνει το μυαλό σου να εκραγεί

Τι μπορούν να μας διδάξουν οι ταινίες για τη ζωή στο Διάστημα; Facebook Twitter

Παρόλο που το ταξίδι στο χρόνο ή την τηλεμεταφορά μπορούμε να φανταστούμε μόνο στα πλαίσια των ταινιών επιστημονικής φαντασίας, η φυσική μας λέει ότι σύμφωνα με τους νόμους της κάποιες από τις πιο παράξενες ιδέες μας, όπως η ύπαρξη πολλαπλών συμπάντων ή πολυδιάστατων όντων, είναι απόλυτα πιθανό να ισχύουν πραγματικά.

Η βαρύτητα είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες δυνάμεις και καθώς έχει τη δυνατότητα να στρεβλώνει το χρόνο, ο φυσικός Harry Ward του Πανεπιστημίου της Γλασκώβης, την έχει περιγράψει ως τον «κυρίαρχο του διαστήματος».

«Είναι αυτό που ελέγχει το διάστημα στις μεγαλύτερες κλίμακες». Εάν βρίσκονταν οι διακυμάνσεις του χωροχρόνου που προέβλεψε ο Einstein, θα άνοιγαν ένα νέο παράθυρο προς το σύμπαν. Η κατανόηση του σύμπαντος και του χρόνου ίσως μας δώσει μια μέρα τη δυνατότητα να μεταβαίνουμε από διάσταση σε διάσταση και να επικοινωνούμε μέσα στο χωροχρόνο. Τα πάντα είναι πιθανά.

Μάθημα #6:

Κανένα μέρος δεν είναι σαν το σπίτι μας (τη Γη)

Προκειμένου να βρεθεί ένα μέρος κατοικήσιμο για τον άνθρωπο, με πόσιμο νερό, οξυγόνο, σταθερές κλιματικές συνθήκες και εναλλαγές εποχών, θα πρέπει να ταξιδέψουμε πάρα πολύ μακρυά. Προς το παρόν, η Γη είναι ο μόνος πλανήτης στο οποίο ο άνθρωπος μπορεί να επιβιώσει και είναι το σπίτι μας. 

1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια