ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
Τίποτε δεν φαίνεται να αλλάζει στο Λίντο της Βενετίας...
0

Ο συνδυασμός του αβίαστα αριστοκρατικού αέρα με την χαλαρή λουτρόπολη αλλοτινών καιρών, κάνει το Λίντο ακαταμάχητο καταφύγιο των σινεφίλ που θέλουν ξεσκάσουν.

Τίποτε δεν φαίνεται να αλλάζει στο Λίντο της Βενετίας, το μακρόστενο νησί που προτιμούσαν οι βασιλείς και οι αυτοκράτορες για τα μπάνια τους, σπίτι του Δόγη, και οχυρό της Βενετίας, με τα τείχη (murazzi) να στέκουν ακίνδυνα πλέον στο δυτικό κομμάτι του "μαργαριταριού της Αδριατικής".

Κάθε χρόνο στο τέλος του Αυγούστου, καλλιτέχνες και δημοσιογράφοι από όλον τον κόσμο συμφωνούν πως αυτό είναι το πλέον χαλαρό και ευχάριστο φεστιβάλ από όλα τα μεγάλα, έτη φωτός μακριά από την πίεση των Καννών και το κρύο του Βερολίνου. Πέρα από την ποιότητα των ταινιών που προβάλλονται συνήθως σε παγκόσμια πρεμιέρα, η πρόσβαση στις αίθουσες είναι εύκολη, τα μέτρα ασφαλείας ανθρώπινα, η απόκτηση εισιτηρίων για τους μη διαπιστευμένους, απλή υπόθεση, χωρίς τεράστιες ουρές και αχρείαστες αντεγκλήσεις- ακόμη και το κόκκινο χαλί γίνεται περπατητό από το ξενοδοχείο Εξέλσιορ, και μόνο επειδή η Renault είναι ένας από τους μεγάλους χορηγούς, επιβάλεται για λίγους να διασχίσουν μερικά μέτρα εποχούμενοι.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
Η προκυμαία του ξενοδοχείου Εξέλσιορ.

Τα μεγαλεπήβολα σχέδια των εκάστοτε διευθύνσεων του φεστιβάλ για ριζικές αλλαγές δεν έχουν εφαρμοστεί. Το λίφτινγκ της τάξης των 100 εκατομμυρίων ευρώ που εγκρίθηκε για να ξαναχτιστεί η κεντρική αίθουσα προβολών, η Sala Grande, ανανεώνοντας το αρχιτεκτόνημα του παρά των Μουσολίνι, Βόλπι (τα βραβεία ερμηνείας ακόμη φέρουν το επώνυμο του), έπεσε στο κενό, όπως παρολίγον να πέσουν και οι δημοσιογράφοι και οι τουρίστες στον τεράστιο κρατήρα που έχασε επί χρόνια στο εργοτάξιο μπροστά από το Καζινό, και έκλεισε άδοξα, καθώς τα έργα δεν προχώρησαν ποτέ, λόγω κρίσης και γενικότερης αδυναμίας. Το μεγάλο σχέδιο έχει εγκαταλειφθεί, όπως και η ακόμη πιο φιλόδοξη μετακόμιση του φεστιβάλ από το Λίντο στην Αρσενάλε, με απώτερο σκοπό να ενωθεί με την Biennale. Πού καιρός και όρεξη για έξοδα, όταν με κάποιον τρόπο το φεστιβάλ λειτουργεί. Αυτό δε σημαίνει πως οι συνθήκες είναι προβληματικές: αίθουσες υπάρχουν αρκετές, η Sala Darsena, που παλιότερα γνωρίζαμε ως Palagalileo, ομόρφυνε και στερεώθηκε μετά από γερή ανακαίνιση, και από σχεδόν καλοκαιρινή όψη, απέκτησε μορφή, στιλ και ζεστότερο ήχο. Μερικά χρόνια πριν, προστέθηκε μια κανονική τέντα τσίρκου με κάμποσες θέσεις για το κοινό, η Palabiennale, που φιλοξενεί προβολές αμέσως μετά την επίσημη πρεμιέρα, και ανακουφίζει όσους δεν προλαβαίνουν.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
H Sala Grande

Ωστόσο, η αίσθηση στο Λίντο είναι πως ανήκει σε μια άλλη εποχή, χωρίς προοπτική ή διάθεση να σχετιστεί με την επικαιρότητα. Το θρυλικό ξενοδοχείο Des Bains, το σκηνικό του Λουκίνο Βισκόντι για τον Θάνατο στη Βενετία, αφού σουλουπώθηκε, πουλήθηκε και άλλαξε χρήση, αλλά παραμένει κλειστό εδώ και τουλάχιστον 3 χρόνια, αφού το σχέδιο να μετατραπεί σε διαμερίσματα προς πώληση και ενοικίαση δεν φαίνεται να έχει καρποφορήσει. Η απόπειρα να αποκτήσει το κεντρικό τμήμα της παραλίας ένα vibe παρόμοιο με εκείνο των Καννών, δεν έφερε πελάτες και στα πάρτι εξακολουθεί να ακούγεται μουσική ρετρό, που παραπέμπει σε ένα χορευτικό ποτ πουρί περασμένων δεκαετιών. Τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία, αλλά και τα καταστήματα του νησιού των 18 χιλιάδων κατοίκων δεν έχουν αλλάξει και στην ουσία, τίποτε καινούριο δεν έχει προστεθεί. Είναι σαφές πως ελάχιστοι Ιταλοί προτιμούν το Λίντο για τις καλοκαιρινές τους διακοπές, και μόνο οι Βενετοί, ή όσοι έχουν εξοχικές ή μόνιμες κατοικίες εδώ, έρχονται για τα μπάνια τους, σε μια θάλασσα που, ειλικρινά, δεν είναι τόσο κακή όσο θα φανταζόταν κανείς.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
Το έργο του Βισκόντι "Θάνατος στη Βενετία" γυρίστηκε στο θρυλικό ξενοδοχείο Des Bains...

Περίπου τα ίδια ισχύουν για το φεστιβάλ, το αρχαιότερο, άρα το ιστορικότερο του κόσμου, που προσπαθεί, όπως όλα, να επιδείξει πλούτο και πρωτοτυπία, αλλά και να μη χάσει την επαφή του με την πραγματικότητα. Όλοι οι διευθυντές που θυμάμαι τα τελευταία 25 χρόνια, από τον Ποντεκόρβο και τον Λαουνταντίο, μέχρι τον δραστήριο Μύλερ και τον Μπαρμπέρα που διανύει τη δεύτερη θητεία του, προσπάθησαν να προσελκύσουν αγοραστές και διανομείς, για να ανταγωνιστούν τους "άλλους". Κάτι πήγε να γίνει, αλλά το πείραμα δεν έπιασε. Συναλλαγές γίνονται ωστόσο δεν συγκρίνονται με το Λος Άντζελες, τις Κάννες και το Βερολίνο.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
H Palabiennale

Οι Αμερικανοί βρίσκουν τη Βενετία και το Λίντο ακριβά και το σκέφτονται πολύ για να φέρουν μια ταινία-στούντιο στο φεστιβάλ. Πέρυσι το έκανε η Warner με το Gravity και φέτος η Fox με το Birdman, αλλά οι πανάκριβες, όπως υποστηρίζουν τα στούντιο, επισκέψεις έχουν αραιώσει σημαντικά, προς όφελος του Τορόντο, όπου πλέον πηγαίνουν την πραμάτεια τους οι πάντες, ακόμη και οι πιο καλλιτεχνικοί, αμέσως μετά τη Βενετία. Για να εκλογικεύσει την απώλεια, ο εκλέκτορας Αλμπέρτο Μπαρμπέρα δήλωσε πως αφού τα στούντιο διστάζουν, εκείνος ψάχνει και φέρνει σινεμά του δημιουργού και ανοίγεται σε άγνωστα ονόματα, επιστρέφοντας στο νόημα ενός φεστιβάλ, που σαφώς είναι η ανακάλυψη ρευμάτων και τάσεων. Αυτό, φυσικά, είναι δίκοπο μαχαίρι και ελαφρώς επικίνδυνο, γιατί αν οι αντίπαλοι έχουν καπαρώσει το φρέσκο προϊόν, κάτι που συμβαίνει συχνά με την πληθώρα των ειδικών και μη φεστιβάλ μέσα στο χρόνο, έχεις ξεμείνει με τα υπόλοιπα, όπως φάνηκε φέτος, σε μεγάλο βαθμό. Διότι, τελικά, τα καταξιωμένα ονόματα βγάζουν το φίδι από την τρύπα, σε συνδυασμό με τους σταρ και κάποιες εκπλήξεις από το πουθενά, όπως ήταν ο Σβιάγκιντσεφ με τη συγκλονιστική Επιστροφή, το 2003.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
Ο Αλμπέρτο Μπαρμπέρα διανύει τη δεύτερη θητεία του...

Μπορεί να χαρήκαμε το Loin des Hommes του Νταβίντ Ελοφέν, αλλά τον Λέβινσον, τον Ινιάριτου, τον Ρόϊ Άντερσον, τον Φεράρα, τον Σάϊντλ, τον Οπενχάϊμερ, τον Μαρτόνε, τον Μπενουά Ζακό, τον Ξαβιέ Μποβουά, τον Φατίχ Ακίν, ακόμη και τον Ραμίν Μπαρανί με το συμπαθέστατο 99 Homes, δεν τους ανακαλύψαμε ούτε φέτος, ούτε εδώ. Το φεστιβάλ Βενετίας λειτουργεί μια χαρά, αλλά σου δίνει την εντύπωση πως ο χρόνος έχει σταματήσει και οι τάσεις το προσπερνούν, αν δεν το ξεπερνούν κιόλας.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
To χαρήκαμε το Loin des Hommes του Νταβίντ Ελοφέν...

Κι όμως, αν υπάρχει ένα φεστιβάλ που νοσταλγώ όταν περάσει λίγο η μπόρα των ταινιών του, και η δουλειά που πρέπει να βγει, με τις προβολές, τις συνεντεύξεις, τις κριτικές και τα ρεπορτάζ, είναι αυτό της Βενετίας. Για να είμαι πιο ακριβής, στο θαλάσσιο δρόμο της επιστροφής, από την προκυμαία του Εξέλσιορ ή της Santa Maria Elisabetta προς το αεροδρόμιο, μια γρήγορη ματιά στο ναό του Αγίου Μάρκου και τη Τζιουντέκα, με κάνει να μετράω ήδη το χρόνο αντίστροφα ως τον επόμενο Αύγουστο.

Είναι το μοναδικό μέρος στον κόσμο όπου, σε μια ζεστή μέρα, μπαίνεις σε μια δημοσιογραφική προβολή με εντελώς θερινή αμφίεση χωρίς πρόβλημα πρωτοκόλλου, βγαίνεις και περπατάς 30 μέτρα μέχρι την παραλία ακριβώς από κάτω για να βουτήξεις και να λιαστείς, ξεπλένεσαι και τσιμπάς μια μακαρονάδα και μια σαλάτα σε ένα αξιοπρεπέστατο self service ακριβώς δίπλα, αν δεν έχεις χρόνο, ξαναφοράς τις σαγιονάρες και πας στο μεγαλεπήβολο art deco κτήριο του Casino για μια συνέντευξη τύπου, πίνεις έναν ωραιότατο εσπρέσο ακριβώς μέσα στον χώρο του φεστιβάλ, και διαλέγεις ποιά ταινία θα δεις αμέσως μετά. Σα να ανήκεις σε μια προνομιούχο idle class για 12 ημέρες, αμέσως μετά τις καλοκαιρινές σου διακοπές. Όχι κι άσχημα...

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Η παρακμιακή γοητεία του Λίντο Facebook Twitter
Μετράω ήδη το χρόνο αντίστροφα ως τον επόμενο Αύγουστο...
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ