[ΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ] O Γιάννης Οικονομίδης διαβάζει Βαρβέρη στο LiFO.gr

[ΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ] O Γιάννης Οικονομίδης διαβάζει Βαρβέρη στο LiFO.gr Facebook Twitter
1

#05#

 

 

___________________

Δεν μπορώ να εξηγήσω το γιατί μου αρέσει το συγκεκριμένο ποίημα ή οποιοδήποτε ποίημα ή στίχος, δηλαδή τι μου κάνει βαθύτερα. Αν ήθελα να πω ψέματα, θα μπορούσα ν' αρχίσω να λέω διάφορα διανουμενίστικα και εγκεφαλικά, αλλά επί της ουσίας, είναι αυτό που λέει –παραπέμπω σε έναν άλλο μεγάλο ποιητή- ο Άγγελος Σιλέσιος: «το ρόδο δεν έχει γιατί, ανθίζει γιατί ανθίζει». Κι όταν μιλάμε για πράγματα μεγάλα, όπως είναι η ποίηση που σε τουμπάρει εσωτερικά - μυστικιστικά και όχι εγκεφαλικά, εξωτερικά, διανοουμενίστικα, ανήκει στο χώρο του άφατου. Αν σου πάει ή τι δεν σου πάει ένα ποίημα. Προφανώς κάτω απ' όλα, υπάρχει κάτι το υψηλό, η αισθητική, και αν κάτσεις να το αναλύσεις θα το σκοτώσεις.

Info: Ο Γιάννης Οικονομίδης είναι ο σκηνοθέτης των ταινιών Σπιρόκουτο, Ψυχή στο στόμα, Μαχαιροβγάλτης. Αυτή τη στιγμή ετοιμάζει μια νέα ταινία, άτιτλη ακόμα.

 

 

 

 

______________

Βιογραφικά στοιχεία και εργογραφία του Γιάννη Βαρβέρη

 

Ο Γιάννης Βαρβέρης (1955-2011) γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε νομικά. Εξέδωσε έντεκα ποιητικές συλλογές, με πρώτη την "Εν φαντασία και λόγω" (Κούρος, Αθήνα, 1975), ενώ η τελευταία, δωδέκατη συλλογή του εκδόθηκε λίγο μετά το θάνατό του ("Βαθέος γήρατος", 2011). Επίσης μετέφρασε και εξέδωσε έργα των Αριστοφάνη, Μενάνδρου, Μολιέρου, Μαριβώ, Ουίτμαν, Σαντράρ, Πρεβέρ, Μρόζεκ, Κάριγκτον, Φέρρε, Μπρασένς καθώς και μια ανθολογία για το θάνατο. Από το 1976 έγραφε κριτική θεάτρου (περιοδικά "Τομές" και "Η Λέξη", εφημερίδα "Η Καθημερινή"). Αυτά και άλλα θεωρητικά του κείμενα για το θέατρο εκδόθηκαν σε έξι τόμους ("Η κρίση του θεάτρου" -πέντε τόμοι, "Πλατεία θεάτρου"). Το 1996 του απονεμήθηκε το Κρατικό βραβείο Κριτικής - Δοκιμίου. Ποιήματά του μεταφράστηκαν και περιλήφθηκαν σε ανθολογίες στα αγγλικά, στα γαλλικά, στα γερμανικά, στα ιταλικά, στα ισπανικά και στα ρουμανικά. Μεταφράσεις του αττικής και νέας κωμωδίας παρουσιάστηκαν στην Επίδαυρο και σε άλλα θέατρα. Το 2001 του απονεμήθηκε το Βραβείο Καβάφη για τη συγκεντρωτική έκδοση "Ποιήματα 1975-1996". Το 2002 του απονεμήθηκε το Βραβείο Ποίησης του περιοδικού "Διαβάζω" για την ποιητική συλλογή "Στα ξένα". Το 2010 τιμήθηκε με το Βραβείο του Ιδρύματος Πέτρου Χάρη της Ακαδημίας Αθηνών για το σύνολο του ποιητικού του έργου. Ήταν μέλος της Εταιρίας Συγγραφέων. Έφυγε από τη ζωή στην Αθήνα, ξαφνικά, στις 25 Μαΐου 2011.

 

Εργογραφία

Ποίηση
- "Εν φαντασία και λόγω", Αθήνα, Κούρος, 1975, Αθήνα, Ύψιλον, 1984
- "Το ράμφος", Θεσσαλονίκη, Τραμ, 1978, Αθήνα, Ύψιλον, 1984,
- "Αναπήρων Πολέμου", Αθήνα, Ύψιλον, 1982,
- "Ο θάνατος το στρώνει", Αθήνα, Ύψιλον 1986,
- "Πιάνο βυθού", Αθήνα, Ύψιλον 1991,
- "Ο κύριος Φογκ", Αθήνα, Ύψιλον, 1993,
- "Άκυρο θαύμα", Αθήνα, Ύψιλον, 1996,
- "Ποιήματα 1975-1996", (συγκεντρωτική έκδοση), Αθήνα, Κέδρος, 2000,
- "Στα ξένα", Αθήνα, Κέδρος, 2001,
- "Πεταμένα λεφτά", Αθήνα, Κέδρος, 2005,
- "Ο άνθρωπος μόνος", Αθήνα, Κέδρος, 2009
- "Βαθέος γήρατος", Αθήνα, Κέδρος, 2011


Κριτική Θεάτρου
- "Κρίση του θεάτρου" (1976-1984), Αθήνα, Καστανιώτης, 1985
- "Κρίση του θεάτρου" Β΄ (1984-1989), Αθήνα, Εστία, 1991
- "Πλατεία θεάτρου", δοκίμια, Σοκόλης, 1994.
- "Κρίση του θεάτρου Γ΄" (1989-1994), Σόκολης, 1995.
- "Κρίση του θεάτρου Δ΄" (1994-2003), Αλεξάνδρεια, 2003.
- "Κρίση του θεάτρου Ε΄" (2003-2010), Αλεξάνδρεια, 2010.


Δοκίμια
- "Σωσίβια λέμβος", λογοτεχνικά δοκίμια, Αθήνα, Καστανιώτης, 1999


Ανθολογία
- "Ελληνική ποιητική ανθολογία θανάτου του εικοστού αιώνα" (με τον Κ.Γ. Παπαγεωργίου), Αθήνα, Καστανιώτης, 1996.


Μελέτη
- "Κρίτων Αθανασούλης: μια παρουσίαση", Αθήνα, Γαβριηλίδης, 2001.


Μεταφράσεις
- Λ. Φερρέ: "Μια πρώτη παρουσίαση", Αθήνα, Κούρος, 1976
- Ζ. Πρεβέρ: Θέαμα και ιστορίες", ποιήματα, Αθήνα, Νεφέλη, 1982
- Λ. Κάριγκτον, "Η αρχάρια και άλλα διηγήματα", Αθήνα, Ύψιλον 1982.
- Ζ. Μπρασένς, "Ο γορίλας και άλλα ποιήματα", Αθήνα, Ύψιλον, 1983
- Σλ. Μρόζεκ, "Δεύτερη υπηρεσία", θέατρο, Αθήνα, Δωδώνη, 1985
- Μ. Σαντράρ, "Πάσχα στη Νέα Υόρκη", ποιήματα, Αθήνα, Υάκινθος - Ρόπτρον, 1987, Αθήνα, Ύψιλον, 1999
- Μολιέρου, "Ζωρζ Νταντέν", θέατρο, 1991
- Ο. Ουίτμαν, "Στη γαλάζια όχθη της Οντάριο", ποίημα, Αθήνα, Ρόπτρον, 1992, Αθήνα, Ύψιλον, 1999.
- Μαριβώ, "Η ψευτροϋπηρέτρια", Θέατρο, Αθήνα, Δωδώνη, 1998
- Μενάνδρου, "Σαμία", θέατρο, Αθήνα, Πατάκης, 1997
- Αριστοφάνους, "Όρνιθες", θέατρο, Αθήνα, Πατάκης, 1998
- Μενάνδρου, "Επιτρέποντες", θέατρο, Αθήνα, Πατάκης, 1998
- Αριστοφάνους, "Λυσιστράτη", θέατρο, Αθήνα, Πατάκης, 1998
- Αριστοφάνους, "Ειρήνη", θέατρο, Αθήνα, Πατάκης, 2000
- Μενάνδρου, "Δύσκολος", θέατρο, Αθήνα, Πατάκης, 2001
- Αριστοφάνους, "Πλούτος", θέατρο, Αθήνα, Πατάκης, 2001.

 

Βιβλίο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Αναγνώσεις / Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Πώς ήταν η ζωή στην αρχαία Αίγυπτο; Ένας Αμερικανός αρχαιολόγος περιγράφει το 24ωρο των ανθρώπων κάθε ιδιότητας και κοινωνικής τάξης στις Θήβες της αρχαίας Αιγύπτου μέσα από ιστορίες που θα μπορούσαν να είναι αληθινές.
THE LIFO TEAM
Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Βιβλίο / Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1940.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
ΦΟΥΛ ΤΟΥ ΠΑΣΟΥ, Ι.Ν.ΚυριαζήΟι μέρες ανακατεύτηκαν σαν τραπουλόχαρτακαι μοιραστήκαν στους ανθρώπους.Τα καρό έφτιαξαν τραπεζομάντιλοκαι πάνω τους οι κούπες μας γέμισαν με καφέ.Τα μπαστούνια τα έβρισκα αμέσως παντούμα πουθενά δεν είδα σπαθιά-ήτανε όλα καρφωμένα στην πλάτη μου.δημοσιευση στο ποιειν 17/1/2008http://www.poiein.gr/archives/1730/index.htmlΕπάνω σε καρό τραπεζομάντιλαμε κούπες του καφέ αχνιστέςπαίζουν χαρτιά στη λέσχη τους συχνά τα ζώασυχνά τα βρίσκουνε μπαστούνια.από τη μετά θάνατο συλλογή του Γιάννη Βαρβέρη «Ζώα στ σύννεφα» 2013http://www.diastixo.gr/images/images/pdf/zoa_sta_sinnefa.pdf