Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015)

 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
0

 

Ένας από τους σπουδαιότερους  Ευρωπαίους θεατρικούς σκηνοθέτες,  ο Λούκα Ρονκόνι, έφυγε το Σάββατο από τη ζωή, σε ηλικία 82 ετών. Άφησε την τελευταία του πνοή στην Πολυκλινική του Μιλάνου, πιθανότατα από επιπλοκές που σχετίζονται με τον ιό της γρίπης.

 

Για τον κόσμο του θεάτρου στην Ιταλία ο Ρονκόνι δεν ήταν μόνο ο μεγάλος τους δάσκαλος. «Τον σεβόντουσαν ως μαντείο, ακόμα και αυτοί στους οποίους δεν άρεσαν οι παραστάσεις του».

 

Το 2010, σε ένα στρογγυλό τραπέζι με θέμα «Ο πολιτισμός σε περίοδο κρίσης» που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του Εθνικού Θεάτρου, είδαμε για τελευταία φορά τον σκηνοθέτη. Στο μαγνητοσκοπημένο βίντεο, ο καλλιτεχνικός σύμβουλος του Piccolo Teatro, Λούκα Ρονκόνι, τόνισε πως «η κρίση έγκειται περισσότερο στο γεγονός ότι εκείνο που έμοιαζε 'νέο' δέκα χρόνια πριν, αρχίζει να μας φαίνεται παλιό τώρα γιατί κωδικοποιήθηκε. Δηλαδή υπάρχει ένα είδος συνταγής του «νέου» που το κάνει να μοιάζει όχι επικίνδυνο και άγνωστο όπως κάθε τι καινούργιο, μα αντιθέτως προ-μαγειρεμένο και προ-χωνεμένο και με ένα εγχειρίδιο οδηγιών έτοιμο να εφαρμοστεί. Από αυτή την άποψη είμαστε σε μία περίοδο κρίσης του θεάτρου». Τον  Λούκα Ρονκόνι, τον είχαμε γνωρίσει για πρώτη φορά 25 χρόνια νωρίτερα.

 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Πλούτος - Επίδαυρος
 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Πλούτος - Επίδαυρος
 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Πλούτος - Επίδαυρος

 

Το 1985, ένα θρυλικό όνομα του ευρωπαϊκού θεάτρου κατεβαίνει στην Επίδαυρο με τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη. Με το Εθνικό θέατρο, τον Διονύση Φωτόπουλο να σπέρνει χιλιάδες στάχυα και να κιτρινίζει την ορχήστρα της Επιδαύρου, με την κωμωδία του Αριστοφάνη στα χέρια του σκηνοθέτη Λούκα Ρονκόνι να μετατρέπεται από διονυσιακό γλέντι σε όνειρο. Και μάλιστα όνειρο κάπως μελαγχολικό. Είδαμε εν ολίγοις την φόρμα ενός μεγάλου σκηνοθέτη, μια φόρμα καθαρή, και την σύλληψη ενός σκηνοθέτη που κατάφερε και έλυσε την αμηχανία του ανοιχτού χώρου και των ηθοποιών που μιλούσαν άλλη γλώσσα. Ήταν μια παράσταση «εικαστική»,  αξέχαστη σε πολλούς και η πρώτη ίσως αφορμή να γνωρίσουν τον Ιταλό σκηνοθέτη. Ο Ρονκόνι δε σταμάτησε ποτέ να ασχολείται και να τον απασχολεί το αρχαίο δράμα. Επανήλθε στην Επίδαυρο το 2004, με τις Βάκχες, μια παραγωγή του Πίκολο Τεάτρο ενώ σκηνοθετούσε παραστάσεις αρχαίας τραγωδίας στα ανοιχτά θέατρα της Ιταλίας.

 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Βάκχες, 2004

 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Βάκχες, 2004
 

 

 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Oι δίδυμοι της Βενετίας, Πίκολο 2000
 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Λολίτα, Πίκολο 2001
 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Προμηθέας Δεσμώτης, 2001

Η είδηση του θανάτου του Ronconi ήρθε το βράδυ της 21ης Φεβρουαρίου, και σήμανε για τον κόσμο του θεάτρου κάτι διαφορετικό. Ένας ακόμα ποιητής του θεάτρου και ίσως ο μεγαλύτερος Ιταλός θεατρικός σκηνοθέτης του 20ου αιώνα, ενεργός μέχρι πριν λίγες μέρες, με την τελευταία του πρεμιέρα, τη σάγκα της οικογένειας Λέχμαν, το έργο Lehman Trilogy, να κάνει πρεμιέρα σε σκηνοθεσία του στο Πίκολο Τεάτρο του Μιλάνο, στις 29 Ιανουαρίου.

 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Lehman Trilogy, η τελευταία παράσταση του Ρονκόνι
 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Lehman Trilogy, η τελευταία παράσταση του Ρονκόνι

Για τον κόσμο του θεάτρου στην Ιταλία ο Ρονκόνι δεν ήταν μόνο ο μεγάλος τους δάσκαλος. «Τον σεβόντουσαν ως μαντείο, ακόμα και αυτοί στους οποίους δεν άρεσαν οι παραστάσεις του». Γιατί ο Λούκα Ρονκόνι ανήκε στη γενιά των μεγάλων Ιταλών καλλιτεχνών που όρισαν και διαμόρφωσαν την καλλιτεχνική ταυτότητα μιας μισογκρεμισμένης Ιταλίας σε ολόκληρο τον κόσμο. Τον σεβόντουσαν και για έναν άλλο βασικό λόγο: για την αξεπέραστη ποιητική πλευρά που περιείχε, έναν άξονα αναφοράς, που δε μπορούν να αναζητήσουν σε επόμενες γενιές. Οι άνθρωποι που συνεργάστηκαν μαζί του, τον αποκαλούν διευθυντή εξ ορισμού. Γιατί η προσωπικότητα και το όνομά του ήταν συνώνυμα της σκηνοθεσίας και του θεάτρου. Στο ιταλικό θέατρο μετά τον θάνατο του Τζόρτζιο Στρέλερ, του Μάσιμο Καστρί και τώρα του Ρονκόνι, πέφτει βαριά η αυλαία στο ανεπανάληπτο θέατρο του αιώνα που αφήσαμε πίσω μας.

 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Πορνογραφία του Γκομπρόβιτς, 2013
 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Πορνογραφία του Γκομπρόβιτς, 2013

Το να κάνει κάποιος μια σύνθεση της προσωπικότητας του Ρονκόνι στο χαρτί είναι σχεδόν αδύνατον. Πρόκειται για μια παραβολή καλλιτεχνική μεγαλύτερη και από τη ζωή. Η ιδέες του για τα κτίρια και τους χώρους άλλαξαν την πολιτιστική σκηνή κάθε πόλης από την οποία περνούσε. στο Τορίνο, τη Ρώμη και το Μιλάνο, υπάρχει μια προ και μετά-Ronconi εποχή. Και οι παραγωγές του όπως τα θρυλικά Orlando Furioso, The last days of humanity, Awful Mess on Via Merulana, Lolita, θα μείνουν για πάντα κληρονομιά ρητή,  ένα άγγιγμα των αισθήσεων, που ακολουθεί τόσο το κοινό όσο και αυτούς που ζουν μέσα στο θέατρο.

Η παράσταση που τον εκτόξευσε στο διεθνές καλλιτεχνικό στερέωμα, το 1969, ήταν ο Orlando Furioso, που αποτέλεσε ένα εξαιρετικό θεατρικό γεγονός.

Και το σημάδι του είναι ανεξίτηλο για όσους έχουν δει έστω και δέκα λεπτά μιας παράστασής του. Η διδασκαλία των ηθοποιών, η αγάπη του για τις μεγάλες λογοτεχνικές ιστορίες, η αυστηρή προσέγγιση, το μοντέλο της ακούραστης περιέργειας. Μια περιέργεια που δεν περιορίστηκε ποτέ στους κλασικούς, αλλά επικυρώθηκε και από τις επιλογές ακόμα και των τελευταίων του χρόνων, όταν διάλεξε τον Rafael Spregelburd (Panic, Modesty) και τον  Stefano Massini  (Lehman Trilogy).

 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Η ζωή είναι όνειρο, Καλντερόν, 1999
 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Η ζωή είναι όνειρο, Καλντερόν, 1999

Ο Λούκα Ρονκόνι γεννήθηκε στις 8 Μαρτίου του 1933 στα Σούσα. Οι γονείς του χώρισαν όταν ήταν ενός έτους. Μεγάλωσε στη Ρώμη, στενά συνδεδεμένος με την μητέρα του, η οποία ήταν δασκάλα ιταλικών και αντιφασίστρια. Αποφάσισε να ασχοληθεί με το θέατρο από μικρός. Αποφοίτησε από την Accademia d'Arte Drammatica (Ακαδημία Δραματικής Τέχνης) στη Ρώμη το 1953 και εργάστηκε ως ηθοποιός με πρωταγωνιστικούς ρόλους σε παραστάσεις με σκηνοθέτες όπως ο Luigi Squarzina, Orazio Costa και Μικελάντζελο Αντονιόνι.

Σκηνοθέτησε για πρώτη φορά το 1963, δυο κείμενα του Γκολντόνι σε ενιαία παράσταση. Ήταν η πρώτη πρωτοποριακή ανάγνωση ενός συγγραφέα που μέχρι εκείνη τη στιγμή είχε αναδειχθεί μόνο η κωμική του όψη. Ο Ρονκόνι φώτισε το σκότος και την μελαγχολία των κωμικών ρόλων με ένα τρόπο που δε μπορούσε να θεωρηθεί ανατρεπτικός αλλά καινοτόμος.

Όταν το 1996 σκηνοθέτησε την Ιακωβιανή τραγωδία του Μίντλετον The Changeling, ένα από τα σπουδαιότερα έργα της Αγγλικής Αναγέννησης, χαιρετίστηκε από τους κριτικούς ως ένα από τα ηγετικά στελέχη της ιταλικής θεατρικής πρωτοπορίας.

Πολύ νωρίτερα, η παράσταση που τον εκτόξευσε στο διεθνές καλλιτεχνικό στερέωμα, το 1969, ήταν ο Orlando Furioso, που αποτέλεσε ένα εξαιρετικό θεατρικό γεγονός. O Ρονκόνι μετέτρεψε το  ποίημα του Ariosto σε μια περίφημη παράσταση-δρώμενο στο Φεστιβάλ των Δύο Κόσμων στο Σπολέτο.  Δημιούργησε στην ουσία μια οπτικοακουστική ιστορία, και ενώ διατήρησε τη σύζευξη της ειρωνείας και της αποξένωσης του έργου, έσπασε κάθε παραδοσιακή φόρμα, με τους φανταστικούς χαρακτήρες του συγγραφέα να περιπλανώνται στις αίθουσες, τα κλιμακοστάσια, τις σοφίτες και τις αυλές του Αγίου Νικολάου στο φεστιβάλ του Σπολέτο, στο Palazzo Farnese ή σε άλλη εκδοχή στα λουτρά του Καρακάλλα που μετατράπηκαν σε αμαξοστάσιο με μηχανικές πλατφόρμες να μετακινούν τους ηθοποιούς. Ο Ρονκόνι λάτρευε την κίνηση των ηθοποιών, την μηχανική λύση των κινούμενων παταριών μοτίβο το οποίο θεωρήθηκε σπουδαία σκηνική λύση και χρησιμοποιήθηκε σκηνογραφικά σε πολλές παραστάσεις σε ολόκληρο τον κόσμο.

 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Orlando furioso
 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Orlando furioso

  

Από το 1975 έως το 1977, διετέλεσε διευθυντής του Τμήματος Θεάτρου της Μπιενάλε της Βενετίας.

Στη δεκαετία του '80, με τις προσεγγίσεις του δημιούργησε νέες οπτικές και αμφισβήτησε τις παραδοσιακές φόρμες του μεταπολεμικού ιταλικού θεάτρου σε παραστάσεις όπως οι Διάλογοι των Καρμελιτισών και οι Τρείς Αδερφές. Διηύθυνε μεγάλα θέατρα όπως αυτό του Τορίνο, από το 1989 έως το 1992. Σκηνοθέτησε τις «Τελευταίες μέρες της ανθρωπότητας» του Kraus, στον τεράστιο χώρο του εργοστασίου της FIAT. Στην παράσταση αυτή έφερε "επί σκηνής" περισσότερους από 60 ηθοποιούς. Ήταν αμέσως μετά τον πρώτο πόλεμο στον Κόλπο (1991) και το αντιμιλιταριστική περιεχόμενο του προφανώς συνδέεται με αυτή τη σύγκρουση.

 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Σικελικοί Εσπερινοί, Μπολόνια 1986

 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Φάλσταφ, όπερα της Φλωρεντίας 2014
 

Τον Απρίλιο του 1994, διορίστηκε ως διευθυντής του Teatro di Roma και τον Ιανουάριο του 1999 έγινε σύμβουλος του Στρέλερ στο Piccolo Teatro di Milano διευθυντής του της σχολής  του θεάτρου. Τον Ιούνιο του 2008 άρχισε να συνεργάζεται με τις dei Due Mondi Φεστιβάλ di Spoleto παρουσιάζοντας  μερικά «μαθήματα» για την δραματουργία του Ίψεν και στη συνέχεια μια μελέτη για τον Τσέχοφ. Το 2012 είχε την πρώτη του "εμπειρία με τον Μπρεχτ", σκηνοθετώντας το έργο  «Η αγία Ιωάννα των σφαγείων». Στο θέατρο σκηνοθετούσε κάθε χρόνο, ανελλιπώς, αλλά από το 1977 σκηνοθέτησε τις κλασικές Ιταλικές όπερες όπως Nabucco, Trovatore, Norma, Traviata, Aida, Τόσκα, αλλά και σύγχρονες όπερες στις μεγαλύτερες σκηνές της Ιταλίας και της Ευρώπης.

 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Ο Ρονκόνι με τους μαθητές του στο Πίκολο Τεάτρο

Το 2002 ήρθε σε σύγκρουση με την κυβέρνηση Μπερλουσκόνι, καταγγέλλοντας τη λογοκρισία που ασκήθηκε στην παράσταση Βάτραχοι που ανέβασε στο θέατρο των Συρακουσών. Στο τέλος του έργου εμφανίζονταν  τέσσερις γιγάντιες αφίσες με την καρικατούρα του Μπερλουσκόνι και τριών άλλων πολιτικών της κυβέρνησης, του Φίνι, του Μπόσι και Λα Ρούσα. Οι αφίσες κατέρρεαν  στο τέλος της παράστασης, μόλις έπεφτε η αυλαία. Αυτό το σκηνοθετικό εύρημα του Ρονκόνι ενόχλησε την κυβέρνηση και ιδιαίτερα δύο Σικελούς υπουργούς. Ο υφυπουργός Οικονομίας Τζανφράνκο Μιτσικέ παρενέβη και ζήτησε από τον σκηνοθέτη να αποσύρει τις αφίσες. «Δεν μπορείτε να παρουσιάσετε αυτές τις αφίσες. Επιπλέον, ο Αριστοφάνης δεν αποκάλυπτε τα ονόματα των ατόμων εναντίον των οποίων ασκούσε κριτική. Ο Αριστοφάνης κατήγγειλε τους τυράννους, ο Μπερλουσκόνι δεν είναι τύραννος» είπε ο Τζ.Μιτσικέ. Οι ενστάσεις μεταβλήθηκαν σε απειλές, όταν ο κ. Μιτσικέ προειδοποίησε τον Ρονκόνι ότι οι παραστάσεις του Αρχαίου Θεάτρου των Συρακουσών χρηματοδοτούνται από τον Μπερλουσκόνι, δηλαδή από το κράτος. Στο τέλος της παράστασης ο Ρονκόνι δεν εμφανίσθηκε στη σκηνή για να ευχαριστήσει το κοινό, γιατί, όπως είπε, το έργο που παίχθηκε δεν ήταν αυτό που είχε σκηνοθετήσει.

 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
Εμπορος της Βενετίας, 2009

Ο Λούκα Ρονκόνι ήταν όπως τον αποκαλούσαν εφευρέτης του χώρου, αλλά και δημιουργός ενός μοναδικού στιλ ερμηνείας. Έφερε μια υφολογική επανάσταση στο θέατρο ακόμα και με την συνεχή του αμφισβήτηση στη διατύπωση ενός κειμένου.  Ήταν τέκνο της αβάν-γκαρντ και του κλασικού θεάτρου που δημιούργησε ένα νέο ρεπερτόριο πέρα από το ίδιο το θέατρο, ανακαλύπτοντας μέσα στα ίδια τα έργα ασυνήθιστους τρόπους και δυνατότητες. Λάτρευε την ασέβεια του κοινού, και ήταν ο πρώτος που έλεγε ως αστείο "διαρκεί μόνο πέντε ώρες»...

Ο Ρονκόνι είχε αφιερώσει τη ζωή του στο θέατρο. Ήταν ο λόγος για να ζει. Έφερε την ομορφιά, τον πολιτισμό, την ποίηση, τη διαλεκτική, τις αντιθέσεις, τις αμφιβολίες, τις ερωτήσεις.

 

 Λούκα Ρονκόνι (1933 - 2015) Facebook Twitter
O‎ Toni Servillo στην κηδεία του Ρονκόνι

Περίπου 200 άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένων των φίλων, των αγαπημένων του ηθοποιών και σπουδαστών με τους οποίους υπήρξε εξαιρετικά δεμένος τον αποχαιρέτησαν στο μικρό χωριό της Civitella Benazzone  στην Περούτζια. Τον τόπο της ταφής του τον επέλεξε ο ίδιος. Εκεί βρίσκεται το παρεκκλήσι της οικογένειάς του, το οποίο σχεδίασε ο ίδιος, εκεί ενταφιάστηκε η μητέρα του.

Η τέχνη του θα μείνει ζωντανή. Επειδή το θέατρο είναι ίσως η μόνη κοσμική τελετουργία ικανή να συμβιβαστεί με το θάνατο, έστω και χωρίς την ελπίδα της νίκης. Επειδή το θέατρο θα αναζητήσει νέους δρόμους, νέες δυνατότητες, νέους καθοδηγητές για να δώσει στη σκηνή την ίδια δύναμη που του έδωσε όλα αυτά τα χρόνια, ο Λούκα Ρονκόνι. Από σήμερα η σχολή του Πίκολο Τεάτρο, ονομάζεται "Scuola di Teatro Luca Ronconi", για να τιμηθεί η μνήμη και η βαθιά σχέση που είχε με τους μαθητές του Ο Ρονκόνι. 

 


0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ