Σκοτώστε την κυρία!

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
0

Σολάνζ: Μμμμ, χαρά στην καλοσύνη! Εύκολο πράγμα να 'σαι καλή άμα είσαι πλούσια κι όμορφη. Αμα είσαι δούλα – τότε να δούμε! Αμα κάνεις όλη μέρα περίπατο από την πιατοθήκη ως την κρεβατοκάμαρα, κι άμα είναι η βεντάλια σου ένα φτερό από το ξεσκονιστήρι, κι είναι η τουαλέτα σου μια μουσαμαδένια ποδιά! Τότε να δούμε. Εκτός πια κι αν βγαίνεις τις νύχτες όπως η αφεντιά σου, να κόβεις βόλτες μες στα σαλόνια και να παρασταίνεις τη Μεγάλη Δούκισσα

 

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Οι αδερφές Παπέν, τα αληθινά πρόσωπα της ιστορίας του Ζαν Ζενέ

Λε Μαν, 2 Φεβρουαρίου 1933: δύο υπηρέτριες, οι αδελφές Κριστίν και Λέα Παπέν, σκοτώνουν την εργοδότρια τους, Μαντάμ Λανσελέν, και την κόρη της, Ζενεβιέβ. Στο δικαστήριο δεν ζήτησαν κανένα ελαφρυντικό. Το μόνο που τις ενδιέφερε ήταν να μοιραστούν απόλυτα την ευθύνη της πράξης τους.

Ο Ζενέ διάβασε στις εφημερίδες της εποχής για το έγκλημα και περίπου δέκα χρόνια αργότερα βρήκε στο πρόσωπο των δύο αδελφών τις ιδανικές ηρωίδες για να διαδεχθούν τους φυλακισμένους ήρωες της «Υψηλής Εποπτείας". Ο ασφυκτικά κλειστός χώρος του κελιού μεταμορφώθηκε σε υπνοδωμάτιο αστικού σπιτιού, όπου οι αδελφές Κλερ και Σολάνζ ζουν μια καθημερινότητα που μοιράζεται ανάμεσα στο μίσος και στην αγάπη, στον θαυμασμό και στον φθόνο για την Κυρία.

Ο Ζενέ έπλασε τη Σολάνζ και την Κλαιρ που παρασύρονται σε ένα παιχνίδι εξουσίας και φαντασιώσεων εναλλάσσοντας τους ρόλους της υπηρέτριας και της κυρίας, μέχρι το τραγικό φινάλε. «Οι Δούλες» είναι το μοναδικό έργο του με ηρωίδες γυναίκες: ο ίδιος άλλωστε επιθυμούσε να παίζονται οι ρόλοι τους από νεαρούς άνδρες και δύο πανό (αριστερά και δεξιά της σκηνής) να δηλώνουν ότι πρόκειται για γυναικείους ρόλους.

 

Οι «Δούλες» του Ζαν Ζενέ ανέβηκαν για πρώτη φορά στο θέατρο de l'Athénée στο Παρίσι το 1947 σε σκηνοθεσία Louis Jouvet.

Οι «Δούλες» είναι ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του. Στον Ζενέ άρεσε πάντα να σοκάρει. Τα σχόλια για το ανέβασμα του έργου του ήταν εχθρικά. Τον υπερασπίστηκαν οι Γάλλοι διανοούμενοι, ο Κοκτώ και ο Σαρτρ.

Στην Βρετανία οι Δούλες ανέβηκαν για πρώτη φορά σε σκηνοθεσία Peter Zadek το 1952. Η παράσταση ανέβηκε στα γαλλικά, ενώ το 1956, ο Peter Zadek με τις σκηνοθεσίες του των έργων του Ζενέ προκάλεσε σάλο. Ο ίδιος ο Ζενέ ήταν τόσο εξοργισμένος από την πρεμιέρα του Μπαλκονιού πάλι σε σκηνοθεσία Ζάντεκ, που αγόρασε ένα πιστόλι για να σκοτώσει τον σκηνοθέτη.

Το 2000 ο Κλοντ Βεντουρά κάνει ένα ντοκιμαντέρ για τις αδερφές Παπέν. Στο ντοκιμαντέρ μέσα από την έρευνα που έκανε ο Πασκάλ Τιρόντ, αναβίωσε τη συναρπαστική ιστορία των αδελφών δολοφόνων.

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Yvette Etievant και Monique Mélinand στην πρεμιέρα του έργου Οι Δούλες στο Théâtre de l'Athénée, στο Παρίσι, Aπρίλιος 1947.
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Από την ταινία του Κρίστοφερ Μάιλς με τις Γκλέντα Τζάκσον, Σουζάνα Γιορκ και Βίβιαν Μέρτσαντ
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Από την ταινία του Κρίστοφερ Μάιλς με τις Γκλέντα Τζάκσον, Σουζάνα Γιορκ και Βίβιαν Μέρτσαντ

Από το 1947 μέχρι σήμερα, το έργο ανέβηκε εκατοντάδες φορές σε μεγάλες και μικρές θεατρικές σκηνές σε ολόκληρο τον κόσμο. 

Το 1974 έγινε ταινία, ενώ ο Σουηδός συνθέτης Peter Bengtson την μετέφερε ως όπερα δωματίου το 1994. Στην Βρετανία οι Δούλες ανέβηκαν για πρώτη φορά σε σκηνοθεσία Peter Zadek το 1952. Η παράσταση ανέβηκε στα γαλλικά, ενώ το 1956, ο Peter Zadek με τις σκηνοθεσίες του των έργων του Ζενέ προκάλεσε σάλο. Ο ίδιος ο Ζενέ ήταν τόσο εξοργισμένος από την πρεμιέρα του Μπαλκονιού πάλι σε σκηνοθεσία Ζάντεκ, που αγόρασε ένα πιστόλι για να σκοτώσει τον σκηνοθέτη. O Μίνως Βολανάκης σκηνοθέτησε την παράσταση το 1963 στο Oxford Playhouse.

Το 1955 η αμερικανική πρεμιέρα στο θέατρο Tempo στο East Village ήταν εξίσου διχαστική. Ένας κριτικός αποκάλεσε την παράσταση "ένα μαρτύριο», αν και παραδέχτηκε ότι εξέτασε «τις πληγές του σύγχρονου πνεύματος».

Ο Μάρτιν Έσλιν, το 1961, στο βιβλίο του «Το Θέατρο του Παραλόγου» ύμνησε τις Δούλες παρόλο που σημείωσε τον μηδενιστικό χαρακτήρα του έργου. To 1965 η παράσταση ανεβαίνει στο La Μamma Νέα Υόρκη και την ίδια χρονιά στο Living Theatre στο Βερολίνο. Στην Ισπανία το σκηνοθετεί ο Αργεντίνος συγγραφέας Victor Garcia το 1969 στη Βαρκελώνη και τη Μαδρίτη με τις Nuria Espert και Juletta Serano.

Το 1967-1968, ο Δημήτρης Χατζημάρκος σκηνοθετεί τις Δούλες στο θέατρο Τέχνης με την Εκάλη Σώκου, τη Ρένη Πιττακή και τη Μαρία Γεωργίου σε μετάφραση Οδυσσέα Ελύτη.

Τρεις κυρίες της ελληνικής θεατρικής σκηνής συναντιούνται στο Εθνικό θέατρο, το 1991 στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Κοραής Δαμάτης. Η Βέρα Ζαβιτσιάνου και η Αντιγόνη Βαλάκου στους ρόλους της Κλερ και της Σολάνζ, ενώ η Κατερίνα Χέλμη υποδύεται την Κυρία. 

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Εθνικό θέατρο, 1991, σκηνοθεσία Κοραής Δαμάτης. Κατερίνα Χέλμη, Αντιγόνη Βαλάκου, Βέρα Ζαβιτσιάνου
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Βέρα Ζαβιτσιάνου, Εθνικό Θέατρο 1991

 

Η  παράσταση ανεβαίνει το 2005, στο θέατρο της οδού Κεφαλληνίας, από τον  Λευτέρη Βογιατζή με πρωταγωνίστριες την Μάγια Λυμπεροπούλου και την Αννέζα Παπαδοπούλου στην επανάληψη της παράστασης, την Ρένη Πιττακή και την Μπέτυ Αρβανίτη.  

 

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Ρένη Πιττακή, Μάγια Λυμπεροπούλου, Μπέτυ Αρβανίτη, σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή, θέατρο της οδού Κεφαλληνίας, 2005

Το 1973 στο Greenwich Theatre ανεβαίνουν οι Δούλες με τις Vivien Merchant ως Μαντάμ την, Glenda Jackson ως Σολάνζ και την Susannah York ως Κλέρ. Η παράσταση κινηματογραφήθηκε και βγήκε στις αίθουσες, σε σκηνοθεσία Christopher Miles.

Το 1992, η παράσταση ανέβηκε στη Μόσχα μόνο με άντρες δημιουργώντας μια νέα οπτική στο ρώσικο θέατρο.

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Η Τελετή του Κλοντ Σαμπρόλ με τις Σαντρίν Μπονέρ και Ιζαμπέλ Ιπέρ.
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Η Τελετή του Κλοντ Σαμπρόλ με τις Σαντρίν Μπονέρ και Ιζαμπέλ Ιπέρ.
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Η Τελετή του Κλοντ Σαμπρόλ με τις Σαντρίν Μπονέρ και Ιζαμπέλ Ιπέρ.

Την υπόθεση Παπέν επαναφέρει στη γαλλική φιλμογραφία ο ανατόμος της αστικής τάξης Κλοντ Σαμπρόλ. Η «Τελετή» με τις Σαντρίν Μπονέρ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Ζακλίν Μπισέ βασίζεται ταυτόχρονα στο μυθιστόρημα της Ρουθ Ρέντελ «Τυφλή Ετυμηγορία» και επιχειρεί να αναδημιουργήσει τη διαδρομή από μια φαινομενικά ήσυχη ρουτίνα προς ένα «αναπάντεχο» λουτρό αίματος.

Τελευταίο διάσημο ανέβασμα της παράστασης, αυτό στο Σίδνεϊ, σε σκηνοθεσία Benedict Andrews με τις Cate Blanchett, Isabelle Huppert και Elizabeth Debicki το 2013.

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Kέιτ Μπλάνσετ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Σίδνεϊ, 2013
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Kέιτ Μπλάνσετ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Σίδνεϊ, 2013
 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Kέιτ Μπλάνσετ, Ιζαμπέλ Ιπέρ, Σίδνεϊ, 2013

 

Η παράσταση του έργου του Ζαν Ζενέ ανεβαίνει ξανά από το  Εθνικό θέατρο στις 6 Μαρτίου, σε σκηνοθεσία του Μπρους Μάγιερς, συγγραφέα, ηθοποιού και διανοητή, ο οποίος για περισσότερα από 30 χρόνια μετέχει στον πυρήνατ ης θεατρικής ομάδας του Πήτερ Μπρουκ.Την Κλαίρη θα υποδυθεί η Μαρία Κίτσου, τη Σολάνζ η Ραφίκα Σαουίς και την Κυρία η Λένα Παπαληγούρα.

 

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Μαρία Κίτσου, Ραφίκα Σαουίς, Λένα Παπαληγούρα στην παράσταση του Εθνικού θεάτρου, 2015.


 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
O Zενέ ως κληρονόμος του Σαντ. Αισθητική μπαρόκ και σκηνοθεσία Guillaume Clayssen στο θέατρο l'Etoile du Nord. Εικόνες από λευκώματα του David LaChapelle, τρεις γυναίκες σε παραλήρημα, υπό την επήρεια LSD, σε ντελίριο. Σολάνζ, η F. Lefebvre des Noëttes, Μαντάμ, η Aurélia Arto και Κλερ η Anne Le Guernec.


 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
O Zενέ ως κληρονόμος του Σαντ. Αισθητική μπαρόκ και σκηνοθεσία Guillaume Clayssen στο θέατρο l'Etoile du Nord. Εικόνες από λευκώματα του David LaChapelle, τρεις γυναίκες σε παραλήρημα, υπό την επήρεια LSD, σε ντελίριο. Σολάνζ, η F. Lefebvre des Noëttes, Μαντάμ, η Aurélia Arto και Κλερ η Anne Le Guernec.


 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Από την Compagnie sirènes, σκηνοθεσία Jacques Vincey, οι Δούλες


 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter

 Σκοτώστε την κυρία! Facebook Twitter
Charles Busch,και Peter Francis James, Δούλες, 1993, στο Classic Theater Company

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT