White Rabbit, Red Rabbit: Ο Νασίμ Σολεΐμανπούρ "έρχεται" στην Θεσσαλονίκη

White Rabbit, Red Rabbit: Ο Νασίμ Σολεΐμανπούρ "έρχεται" στην Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
0

 

White Rabbit, Red Rabbit: Ο Νασίμ Σολεΐμανπούρ "έρχεται" στην Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
O συγγραφέας Νασίμ Σολεΐμανπούρ στην Τεχεράνη

Για δύο μόνο παραστάσεις, το BIOS παρουσιάζει στα πλαίσια των 49ων Δημητρίων την πολυσυζητημένη περφόρμανς του Νασίμ Σολεΐμανπούρ White Rabbit, Red Rabbit.


Χωρίς καμία σκηνοθετική οδηγία, χωρίς πρόβες, σκηνικό, και απέναντι από μία άδεια καρέκλα – κρατημένη για τον συγγραφέα- ένας διαφορετικός κάθε βράδυ ηθοποιός καλείται να διαβάσει στο κοινό το κείμενο του Ιρανού συγγραφέα στον οποίο απαγορεύθηκε η έξοδος από την χώρα του όταν αρνήθηκε να υπηρετήσει στο στρατό.

Κανένας ηθοποιός δεν έχει διαβάσει το κείμενο πριν το ερμηνεύσει. Οι ηθοποιοί ανακαλύπτουν το έργο και περί τίνος αυτό πρόκειται με την ίδια έκπληξη που το ανακαλύπτει και το κοινό καθιστώντας άγνωστη την έκβαση της όλης παράστασης.


Στις παράξενες και ανατρεπτικές συνθήκες του έργου προστίθεται και μία ακόμη σημαντική λεπτομέρεια:

Κανένας ηθοποιός δεν έχει διαβάσει το κείμενο πριν το ερμηνεύσει. Οι ηθοποιοί ανακαλύπτουν το έργο και περί τίνος αυτό πρόκειται με την ίδια έκπληξη που το ανακαλύπτει και το κοινό καθιστώντας άγνωστη την έκβαση της όλης παράστασης.

Η ολοκληρωτική άγνοια του ηθοποιού είναι απαραίτητη προϋπόθεση και ρητή οδηγία του "εγκλωβισμένου" στο Ιράν συγγραφέα, και είναι η πρώτη μόνο από μια σειρά εκπλήξεων που επιφυλάσσει στο κοινό η ιδιοφυής παραβολή του Νασίμ Σολεΐμανπούρ.

"Όταν ο συγγραφέας αρνήθηκε να υπηρετήσει την στρατιωτική του θητεία, του απαγορεύτηκε η έξοδος από τη χώρα. Το White Rabbit, Red Rabbit γράφτηκε για να ταξιδέψει ανά τον κόσμο ενώ αυτός δεν μπορούσε."

 
Σύμφωνα με τον ίδιο, το White Rabbit, Red Rabbit γράφτηκε για να ταξιδέψει ανά τον κόσμο ενώ αυτός δεν μπορούσε.

Ο Σολεΐμανπούρ είναι από την Τεχεράνη. Όταν αρνήθηκε να υπηρετήσει την στρατιωτική του θητεία του απαγορεύτηκε η έξοδος από τη χώρα. Έτσι, αποφάσισε να μετατρέψει την εμπειρία του αποκλεισμού, εμπειρία κοινή για μία ολόκληρη γενιά στο Ιράν ( η στρατιωτική θητεία είναι υποχρεωτική) σε ένα πρωτότυπο διαφορετικό έργο.
Με έναν τρυφερό και ευρηματικό τρόπο ο συγγραφέας κατάφερε να αμφισβητήσει τις αρχές, να αντιδράσει στην καταπίεση και τον εξαναγκασμό, να διεγείρει την σκέψη και να θέσει ηθικά διλήμματα.


Το White Rabbit, Red Rabbit συζητήθηκε περισσότερο από κάθε άλλη παράσταση στο Φεστιβάλ Εδιμβούργου του 2011 και βραβεύθηκε με το Arches Brick Award της ίδιας διοργάνωσης. Ο συγγραφέας έγινε ευρύτερα γνωστός και το έργο τού συνέχισε να κερδίζει διακρίσεις και βραβεία (Καλύτερη Νέα Περφόρμανς, στο Fringe Festival του Δουβλίνου, Summerworks Outstanding New Performance Text Award, κ.α.), ενώ ήταν επίσης υποψήφιο για τα Total Theatre και Brighton Fringe Pick of Edinburgh Award.

White Rabbit, Red Rabbit: Ο Νασίμ Σολεΐμανπούρ "έρχεται" στην Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
H παράσταση συνεχίζει να παίζεται σε όλο τον κόσμο, ανοίγοντας την επικοινωνία του συγγραφέα με όλους αυτούς τους ανθρώπους που ακούνε και 'βιώνουν' την ιστορία του κάθε βράδυ.


Σήμερα η παράσταση συνεχίζει να παίζεται σε όλο τον κόσμο, ανοίγοντας την επικοινωνία του συγγραφέα με όλους αυτούς τους ανθρώπους που ακούνε και 'βιώνουν' την ιστορία του κάθε βράδυ.
Στην Ελλάδα το White Rabbit, Red Rabbit ανέβηκε για πρώτη φορά στο περσινό φεστιβάλ περφόρμανς Live Manual με πέντε διαφορετικούς ερμηνευτές (Θεοδώρα Τζήμου, Μαρία Σκουλά, Νίκος Φλέσσας, Γιώργος Γάκης, και Νίκος Καραθάνος), ενώ στην Θεσσαλονίκη το κείμενο διαβάζουν ο Βασίλης Σπυρόπουλος και η Ελένη Δημοπούλου, αντίστοιχα.


Οι δύο ηθοποιοί μοιράζονται τις σκέψεις τους γι' αυτό το ασυνήθιστο θεατρικό εγχείρημα με το LIFO.gr


Βασίλης Σπυρόπουλος

Βασίλης Σπυρόπουλος
"Μία πρόταση-πρόκληση, έξω από τις καθιερωμένες θεατρικές συμβάσεις. Σκηνικό αποτέλεσμα; Άγνωστο αλλά και πολύ ενδιαφέρον συγχρόνως.

Τη διαδικασία τη φαντάζομαι συναρπαστική. Μόνος επί σκηνής χωρίς πληροφορίες για το κείμενο που πρώτη φορά  συναντώ. Ωραίο το ρίσκο. Το αποδέχεσαι και βουτάς.. Στα ρυχά, στα βαθιά, δεν ξέρω. Ξέρω όμως ότι δεν λες όχι σε αυτήν την πρόκληση.
Ακόμα, ελπίζω να καταφέρω να ανταποκριθώ στις προσδοκίες του Νασίμ που δραπετεύει με όλη τη δύναμη της ψυχής και του νού του και καταφέρνει να επικοινωνήσει με όλους μας στον ''ελεύθερο κόσμο"."


Ελένη Δημοπούλου

Ελένη Δημοπούλου

"To White Rabbit, Red Rabbit είναι μία εξαιρετική θεατρική πράξη.

Ένας νέος και σημαντικός συγγραφέας βρήκε αυτόν τον ιδιοφυή τρόπο να "μιλήσει"¨για ένα θέμα το οποίο κρατά κλειστό μέχρι την τελευταία στιγμή. Την στιγμή που θα μου επιδοθεί σε έναν φάκελο, την Πέμπτη το βράδυ, το κείμενο ξέρω ότι θα νιώσω πολύ συγκινημένη.

Η σκέψη και μόνο ότι θα διαβαστεί ένα κείμενο ενός νέου που του έχει απαγορευτεί η έξοδος από τη χώρα του από μόνη της προσδίδει ένα μέγεθος . Δεν έχω δοκιμαστεί σε κάτι τόσο ενδιαφέρον από καλλιτεχνικής άποψης, και ανησυχώ για το αποτέλεσμα.

Το μόνο που εύχομαι για μένα και για το κοινό είναι να καταφέρουμε να φέρουμε τον Νασίμ μέσα στην αίθουσα, και πριν κοιμηθώ να τον ρωτήσω όλα όσα δεν θα μου αποκαλυφθούν από το κείμενο."

_____________________________

White Rabbit, Red Rabbit
Πού: Δημήτρια (πρώην maison crystal) - Λεωφόρος Μ. Αλεξάνδρου 6, Ν. Παραλία Θεσσαλονίκης
Παραστάσεις: Τετάρτη 22 Οκτωβρίου, με τον Βασίλη Σπυρόπουλο
                       Πέμπτη 23 Οκτωβρίου, με την Ελένη Δημοπούλου
Ώρα έναρξης: 21.00

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT